دره_شمخال

دره شمخال در نزدیکی درگز ، در ۲۵ کیلومتری باجگیران و ۸۰ کیلومتری قوچان قرار دارد. مهمترین علت آب و هوای مناسب این دره پیوستن رودخانه‌های شارک قرچقه، دربادام، شمخال و اضافه شدن چشمه‌های گونانگون در مسیر می‌باشد. دره شمخال که نام خود را از روستایی کوهپایه‌ای به همین نام گرفته از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است. چشمه‌های ابتدای دره در ادامه رودخانه‌ای را می‌سازند که شالیزارهای درونگر را سیراب می‌کند. طول دره در حدود ۱۸ کیلومتر است و ارتفاع دیواره تا ۲۰۰ متر برآورد شده‌است. همچنین در قسمت‌های زیادی از این دره زیبا درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت‌هایی بیش از ۲۰۰ سال وجود دارند که به این دره جلوه خاصی بخشیده است.

مجموعه تفریحی کوهسنگی

یکی از اماکن گردشگری که از گذشته مورد توجه مردم مشهد بوده و همچنین گردشگرانی که به این شهر سفر می کنند، حتما به این مکان برای گردش می روند، مجموعه تفریحی کوهسنگی است. کوهسنگی یا کوه سنگی دو کوه کله قندی شکل است که جدا از رشته کوه بینالود در محدوده ی شهری مشهد قرار دارد.بین کوهسنگی و رشته کوه بینالود بزرگراه آسیایی فاصله ایجاد کرده و این کوه معروف امروزه در داخل شهر مشهد قرار دارد و پس از پارک جنگلی ملت، دومین پارک بزرگ این شهر و همچنین یک مجموعه ی تفریحی و علمی است که از زیباترین پارک‌ های ساخته‌ شده در کشورمان است.اگرچه که در سال های اخیر هر روز آسمانخراشها و ساختمان های بلند و نازیبا باعث شده زیبایی های بافت قدیمی و سنتی این پارک رفته رفته محو شود و جذابیت طبیعی آن را تحت تاثیر قرار دهد اما با این همه، هنوز مجموعه تفریحی کوهسنگی یکی از اصلی ترین مقاصد گردشگری این شهر است.

مجموعه تفریحی کوهسنگی

ادامه مطلب

گشتی در ییلاق جهان نما در گلستان

شمال ایران پر از جنگل های انبوه و سرسبز است، جنگل هایی که بدون شک نقش زیادی در جذابیت های این منطقه دارند. گاهی در میان این جنگل ها دهکده های ییلاقی و دیدنی وجود دارد که یکی از آن ها دهکده جهان نما در استان گلستان است، روستایی در میان جنگل که با گونه های گیاهی و جانوری و همینطور چشم اندازها و ویژگی های بینظیرش افراد زیادی را به این منطقه می کشاند. اینجا آنقدر ارتفاع زیادی دارد که خیلی ها آن را بام استان گلستان می دانند و ساعت ها در نقاط مرتفعش می ایستند و اطراف را تماشا می کنند. اگر می خواهید با ییلاق جهان نما در گلستان بیشتر آشنا شوید

طبیعت سربز جهان نما

ادامه مطلب

معرفی باغرود نیشابور

در امتداد جاده نیشابور به مشهد وقتی به میدان باغرود می رسید، درجهت شمال اتوبانی ۱۰ کیلومتری شما را به دروازه باغرود هدایت می کند به طوری که پس از عبور از این دروازه، مسیر را ادامه دهید و یعد از گذار از کنار اردوگاه شهید رجایی به روستای باغرود وارد شده که جاده خاکی داخل روستا به دره باغرود منتهی می گردد. باغرود نیشابور منطقه ای با طراوت، سرسبز و دارای طبیعت منحصر به فرد است که از این شهر حدود دوازده کیلومتر فاصله دارد و قسمت شمال شهر واقع شده است.

باغرود نیشابور

ادامه مطلب

دره ارغوان ایلام ، بهشت رنگ‌ها

 

دره ارغوان ایلام,دره ارغوان

هر ساله همزمان با فصل بهار و بخصوص اردیبهشت ماه دره ارغوان ایلام به اوج زیبایی رنگها در طبیعت تبدیل می‌شود زیرا ارغوانهای این دره و طبیعت بکر، زیبایی خاصی به منطقه بخشیده است.

استان ایلام از آن دست استانهایی است که کمتر کسی اسم آن را برای مسافرت شنیده است و مناظر طبیعی آن را دیده است اما این استان با آب و هوای کوهستانی و نیمه گرم، طبیعت، شهرها و مکان‌های دیدنی بسیاری دارد که در بسیاری از موارد از چشم گردشگران غیرحرفه‌ای پنهان می‌ماند.

ادامه مطلب

دره هفت‌حوض


نام هفت‌حوض در طبیعت با آنچه در پایتخت به ذهن ما متبادر می‌شود و گاهی نشانی‌اش را از رهگذر‌ها می‌گیریم زمین تا آسمان فرق دارد.

در سکوتی وهم‌آلود که همچنان ادامه دارد هفت‌حوض استان خراسان را طبیعت‌ با آب باران تراشیده است. 7حوضچه طبیعی بکر در بستر یکی از سرشاخه‌های رودخانه‌ طرق در بلندی‌های رو به جنوب بینالود شکل گرفته که چشم هر بیننده‌ای را خیره می‌کند. هر حوضچه به اندازه یک استخر است و آب از یکی به دیگری می‌ریزد.

ادامه مطلب

تنگه چاهکوه


اگر بشر چاه حفر کند پس از چندی دریاچه‌ها غیبشان می‌زند، یکی بی‌اجازه سفره‌های زیرزمینی آب را جمع می‌کند، دیگری در چاه می‌افتد و خلاصه هزار رویداد ناخواسته نتیجه این چاه کندن بهر کسی می‌شود.

اگر طبیعت چاه حفر کند غار‌ی دیدنی با استلاگمیت و استلاکتیت مسحور‌کننده پدید می‌آید و اگر این چاه‌ها روی دیواره‌های یک دره باشند آنجا به‌قول گردشگر‌ها سایتی دیدنی می‌شود که از هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر برای دیدنش شال و کلاه می‌کنند. نمونه تقابل بشر 2پا و طبیعت را می‌توان در منطقه چاهکوه شهرستان قشم دید. در ابتدای مسیر این جاذبه گردشگری که در روستای چاهوی شرقی قراردارد سال‌ها پیش بشر چاه کنده و جلوتر که می‌روی طبیعت هنرش را در این زمینه به رخ می‌کشد.

ادامه مطلب

سفری رویایی به ییلاقات ماسال

 

ییلاقات ماسال,ماسال,شهرستان ماسال,ماسال شهری در استان گیلان

ماسال شهری در استان گیلان ایران که در کنار کوه‌های تالش واقع شده‌است. فاصلهٔ ماسال از شهر تالش ۶۰ کیلومتر است و با رشت از راه صومعه‌سرا ۵۵ کیلومتر فاصله دارد شهر ماسال در کنار رودخانه خالکایی واقع، که این رودخانه از قله مرتفع شاه‌معلم سرچشمه می‌گیرد پس از طی ۴۰ کیلومتر از درون شهر ماسال گذر می‌نماید. ماسال در قدیم رودکنار نامیده می‌شد و محل تشکیل شنبه‌بازار کنونی بوده‌است. وجود همین شنبه‌بازار باعث رشد آبادی کوچک رودکنار شد و نهادهای اداری بخش ماسال و شاندرمن نخست از بی‌تم به شاندرمن و سپس از آن‌جا به ماسال انتقال یافتند.

ادامه مطلب

 
                                                                 گردنه الماس گیلان

گردنه زیبای الماس واقع در محور اسالم به خلخال یکی از زیباترین محورهای ارتباطی استان گیلان به اردبیل است . دو طرف جاده مملو از درختان جوان و تنومند است. دامنه های سرسبز و گله های سفید گوسفندی که در دوردستها حرکت میکنند؛ چشم انداز ییلاق و کلبه های چوبی روستاییان و درختان بلند و انبوه که سایه شان جاده کوهستانی را گاهی تاریک میکند؛ اینها از تابلوهای زیبای این مسیر هستند.  

گردنه الماس گیلان

گردنه الماس گیلان

 

ادامه مطلب

جاذبه‌های گردشگری استان کردستان

استان کردستان به لحاظ تاریخ و قدمت طولانی و جغرافیای خاص خود از مکان‌های تاریخی و طبیعی با ارزشی برخوردار است که در مناطق مختلف استان پراکنده شده‌اند.جنگل‌های بلوط، آبشارها و رودخانه‌های خروشان، چشمه‌های طبیعی و کوه‌های سر به فلک کشیده؛ طبیعت زیبا و چشم نواز استان کردستان را رقم زده و  یکی از زیباترین جلوه‌های گردشگری طبیعی ایران را در دامنه‌های زاگرس به وجود آورده است.
 


جاذبه های تاریخی و معماری منطقه که شامل قلعه‌های قدیمی، مسجدهای تاریخی، حمام‌ها و... می شوند، همراه با آیین‌ها و فرهنگ رایج بین اقوام کرد از مهم‌ترین جاذبه‌های استان کردستان است. مجموع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، اجتماعی و فرهنگی، استان کردستان را به منطقه‌ای دیدنی تبدیل کرده که بازدید از آن برای هر گردشگری جذاب و خاطره انگیز خواهد بود.
کردستان، استانی سرسبز و خرم با وسعتی معادل 28 هزار و 203 کیلومتر مربع است که در غرب ایران و در مجاورت بخش شرقی کشور عراق قرار دارد.

 
 

ادامه مطلب

تالاب های استان گلستان

تالاب آلاگل: تالاب آلاگل در 60 کیلومتری شمال گنبد کاووس و در شرق جاده آق‌قلا به اینچه‌برون واقع شده است. مساحت آن در زمان پرآبی به 2500 هکتار و عمق آن به 5/2 متر می‌رسد. آب این تالاب همانند تالاب‌های آجی‌گل و آلماگل از رودخانه مرزی اترک و زهکشی‌های طبیعی نهرهای شور به نام‌های سامان و شورجه تأمین می‌شود. بعضی از نقاط پیرامونی تالاب با نی و جگن و درختچه‌های گز پوشیده شده و بستر آن را در اکثر نقاط، پوشش سبزی از جلبک به‌طور یکنواخت دربر گرفته است. هر ساله در فصل مهاجرت، هزاران پرنده به این تالاب و دیگر تالاب‌های استان آمده و انواع قو، فلامینگو، اردک، پرستوی دریایی، چنگر، غاز، سلیم، کاکائی، بالکان، آبچلیک و ... را می‌توان در آن‌جا مشاهده کرد.

تالاب آجی گل :اين تالاب در شمال شهرستان گنبد كاووس و در جنوب روستای تنگلی واقع شده است. مساحت آن حدود 360 هكتار می‌باشد. در ضلع غربی اين تالاب درياچه نمک به مساحت حدود 80 هكتار قرار گرفته است. عمق اين تالاب از 1 تا 15 متر در نقاط مختلف متغير است. آب اين تالاب نيز از رود مرزی اترک تأمين می‌گردد.

ادامه مطلب

حمام زیرزمینی بستک

حمام خانی بستک

 


هرمزگان بهشت بناهای تاریخی است. جایی که هر گوشه از خاکش پا بگذارید، یادگاری از تاریخ طولانی کشور را خواهید دید و حمام خانی بستک به عنوان یک بنای قاجاری اگرچه قدمتی کمتری نسبت به بسیاری دیگر از بناهای این منطقه دارد اما یکی از دیدنی های معماری هرمزگان به حساب می آید.


 

حمام خانی بستک در غرب استان هرمزگان و در شهر بستک قرار دارد. این حمام که در سال 1373 مورد مرمت قرار گرفت به حمام زیرزمینی معروف است که مثل دیگر حمام های زیر زمینی در ارتفاعی پایین تر از سطح زمین قرار گرفته تا هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه‌ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شد.

حمام خانی بستک

ادامه مطلب

آسیاب‌ خرابه تبریز

آسیاب‌خرابه (خارابا دییرمان) یکی از جای‌های دیدنی و گردشگری استان آذربایجان شرقی است که در شهرستان جلفا و در چند کیلومتری مرز ایران با جمهوری آذربایجان واقع شده‌است.

آسیاب‌خرابه، آسیابی آبی است که سال‌ها پیش مورد استفادهٔ مردم منطقه بوده‌است؛ ولی هم‌اکنون به‌دلیل تخریب قسمت‌های عمدهٔ آن کاربردی ندارد و به همین دلیل به «آسیاب‌خرابه» شهرت یافته‌است. ارتفاع آسیاب ۱۰ متر و مساحت محوطهٔ پایینی آن ۲۰۰ متر مربع است.

در آسیاب‌خرابه آبشارهای کوچک و بزرگ بسیاری پدید آمده‌است که از بالای آسیاب به سمت پایین سرازیر می‌شوند. آب این آبشارها از چشمه‌های متعدد موجود در بالای آسیاب که از کوه کیامکی سرچشمه می‌گیرند، تأمین می‌گردد.

آب انبار شش بادگیری یزد

این آب انبار در محله ای به همین نام در شهرستان یزد قرار دارد . این بنا دارای دو ورودی ( یکی در شمال و دیگری در جنوب مخزن ) ، شش بادگیر و مخزن بزرگی به حجم دو هزار متر مکعب است . این آب انبار پنجاه و پنج پله دارد .

ادامه مطلب

بیستون

محوطه باستانی و مقدس بیستون در طول ۵ کیلومتر و عرض ۳ کیلومتر در شرق استان کرمانشاه قرار دارد و یکی از معتبر ترین آثار باستانی جهان می باشد . که در سال ۸۵ در لیست آثار برجسته جهانی در یونسکو ثبت گردید . این محوطه آثاری از پیش از تاریخ تا حکومت های اسلامی در خود جای داده . آثاری همچون : غار شکاچیان – مر خریل – مر تاریک – مر آفتاب – مر دودر – تپه نادری – سراب بیستون – جاده حاشیه سراب – بقایای گورستان قدیمی – دژ تاریخی مدفون – نیایشگاه شانشاهان ماد – نقش برجسته داریوش بزرگ – مجسمه هرکول – نقش برجسته میتریدات دوم شاهنشاه اشکانی – نقش برجسته گودرز – سنگ بلاش – پرستشگاه شاهنشاهان پارتی – بقایای شهر باستانی هخامنشیان و پارتیان - بقایای بناهای ساسانی – کتیبه فرهاد کوه کن – بقایای پل ساسانی – بقایای سد ساسانی – سنگ های تراشیده ساسانیان – کاروانسرای ایلخانی – بنا های ایلخانی – کاروانسرا های صفوی – وقف نامه شیخ علیخان زنگنه – پل بیستون و آثار پراکنده دیگری در بیستون قرار دارد .

 

ادامه مطلب

شهر زیرزمینی کاریز

 

کاریز یا کهریز واژه ی فارسی قنات است. بدون شک کاریز اختراع ایرانیان است و عمری معادل تمدن ایران باستان دارد و با وجود قدمت بسیار زیاد آن و رشد فن آوری های نوین، هنوز هم در بسیاری از نواحی گرم و خشک این سرزمین به مردم زندگی می بخشد. کاریز ها معمولاً از ارتفاعات شروع شده ( چاه مادر ) و در نهایت به مظهر کاریز ( جایی که آب از دل خاک بیرون می آید. ) ختم می شوند. حفر کاریز در جزیره ی کیش که اختلاف ارتفاع چندانی ندارد و جمع آوری آب های سطح الارضی و هدایت آن نشان از خلالقیت ایرانیان پیش از ما دارد.

ادامه مطلب

 پارک ملی لار

این دره در۷۰ کیلومتری شمال شرقی تهران واقع شده است و از قسمت شمال به کوه های نور، از غرب به خاتون بارگاه و گرمابدر، از قسمت جنوب به لواسانات و از قسمت شرق به کوه دماوند و پلور محدود می شود.راه های اصلی ورود به منطقه از مسیر جاده تهران ـ آمل (هراز) پس از ورود به پلور از طریق سه راهی لار به پست ورودی محیط بانی دلیچای می رسد و از طریق جاجرود یا گلندوک می توان وارد جاده سد لتیان شد. 


 

ادامه مطلب

آبشار و چشمه‌های‌زيبادرسوادكوه


روستای دراسله که در ارتفاعات سوادکوه قراردارد دارای چشمه ها و آبشار متعددی است و گردشگران داخلی و خارجی در فصل تابستان از آن منطقه بازدید می کنند.

 

 

 

ادامه مطلب

عکسهايي ديدني از ارگ راين کرمان(+توضيحات)
ارگ رايِن يکي از بزرگ‌ترين بناهاي خشتي جهان است. اين بناي تاريخي بزرگ با مساحتي بيش از بيست و دو هزار مترمربع، دومين بناي خشتي بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هرساله ميزبان هزاران گردشگر داخلي و خارجي است...
برای مشاهده عکس ها در ابعاد واقعی بر روی آن ها کلیک نمایید.
 
نمايش اندازه واقعی
ارگ راين در جنوب غربي شهر كنوني راين در استان کرمان ايران قرار دارد. اين بناي خشتي تا حدودي به ارگ تاريخي بم شبيه است و بر بالاي تپه‌اي قرار دارد.

ادامه مطلب

 

 

 

عالی قاپو، رفيع ترين بناي عهد صفوي

کاخ عالی قاپو عمارتی است که در غرب میدان نقش جهان اصفهان و روبروی مسجد شیخ لطف اله سر بر افراشته و به عنوان یکی ازمهمترین شاهکاره ی معماری اوائل قرن یازدهم هجری از شهرتی عالم‌گیر برخوردار است .

 

 

تاریخ ساخت بنا به 1054 هـ.ق باز می گردد و بانی آن بانی : شاه عباس اول می باشد.

 

 

 

 

 

 

عالی قاپو

ادامه مطلب

شهر زیرزمینی (اویی)

 

گردشگری,گردشگری در ایران

 

ادامه مطلب

آبشار تنگه داستان مجن

نمايش اندازه واقعی

ادامه مطلب

درياچه شورمست يکي از مکان هاي ديدني مازندران

نمايش اندازه واقعی

ادامه مطلب

ایران در یک نگاه

 

ادامه مطلب

 

جنگل ابر يکى از دست نخورده ترين جنگل هاى ايران واقع در ۳۵ کيلومترى شمال شرق سمنان است. زيبايى آن چيزى فراتر از يک جنگل است،چون يک اقيانوس ابر اضافه تر از جنگل هاى شمال و شمال غرب دارد.

ادامه مطلب

 

ارگ تاریخی بم  به مساحت تقریبی دویست هزار متر مربع از جمله بزرگترین مجموعه بناهای خشتی است که بیش از بیست قرن مورد سکونت اهالی شهر بم قرار گرفته است. این ارگ تاریخی از گونه های معماری متعددی از جمله دیوار حصار، برج و بارو و دروازه های متعدد، مسجد، بازار، تکیه، کاروانسرا، مدرسه، حمام، زورخانه و محله های مسکونی با خانه های اعیان نشین یا عامه نشین، بخش حاکم نشین شامل سربازخانه، اصطبل، آسیاب، خانه فرمانده قشون و بخش اقامت حاکم شامل خانه حاکم، عمارت چهارفصل و برج دیدبانی تشکیل شده است. در متون تاريخى ؛ پيدايش ارگ بم را به بهمن بن اسفنديار نسبت داده اند، و او را اردشيردرازدست از شاهان دوران هخامنشى قلمداد کرده اند.

ادامه مطلب

آسمـانخراش 3 هزار ساله ايراني

ادامه مطلب

بندر مینیاتوری ارومیه

بندر شرفخانه یکی از بنادر مهم دریاچه ارومیه‌است. این بندر در شهرستان شبستر استان آذربایجان شرقی واقع است و فاصله آن از شهر شبستر 20 کیلومتر و از شهر تبربز حدود 90 کیلومتر است. این بندر در مسیر قطار تبریز-دیزج خلیل-شرفخانه-سلماس قرار دارد. این بندر دارای آب و هوای معتدل و باغات سرسبز میوه‌است.

بندر مینیاتوری ارومیه

ادامه مطلب

قلعه ای که 280 اتاق داشت

 

 


در دل روستایی كم‌جمعیت كه چند پیرمرد و تعداد انگشت‌شماری مغازه در آن دیده می‌شود،

با صدای چشمه قناتی كه در زمستان و تابستان جاری است، روحی تازه می‌گیری، چند كیلومتر كه بیشتر می‌روی، اصفهان را پشت‌سر گذاشته و به یزد نزدیك می‌شوی؛ روستایی در دل كویر سوزان که تو را متحیر می‌كند.

قلعه ای که 280 اتاق داشت

ادامه مطلب

بازار ها و مراکز تجاری کیش

بازار مروارید با ظاهری بسیار زیبا و با الهام از بناهای دوره هخامنشی ساخته شده و دارای ۱۲ در ورودی و ۸ بازارچه است که
هر کدام با اسم‌های ایرانی، آپادانا، پرسپولیس، پاسارگارد، پارس، بیستون، ایران، تیسفون و آریا مشخص شده‌اند.
یك تالار مركزی كه با هنر‌های گچبری، سنگ‌كاری، مس‌كاری و آب‌نمایی زیبا تزیین شده است این بازارچه‌ها را به هم پیوند می‌دهد.

  بازار مروارید

 

ادامه مطلب

آبشاربیشه در لرستان
آبشار بیشه یکی از آبشارهای استان لرستان و در دل کوههای زاگرس در شهرستان دورود قرار گرفته است و فاصله آن تا شهر دورود ۳۵ کیلومتر است.این آبشار در کنار راه آهن تهران - خوزستان و در نزدیکی ایستگاه بیشه قرار گرفته است و از این رو پذیرای مسافران است . این آبشار با چشم اندازی زیبا یکی از نادرترین و زیباترین آبشارهای ایران و استان لرستان است.ارتفاع آبشار ۴۸ متر و در برخی گزارش ها  58 متر تا نقطه برخورد با زمین است .

ادامه مطلب

 رویایی ترین کاخ ایران
کاخ موزه باغچه جوق در شمال غربی ترین نقطه کشور در شهر ماکو و نزدیکی مرز بازرگان قرار گرفته است. جایی که برای رسیدن به آن باید به روستای باغچه جوق (در زبان ارمنی یعنی ده) در فاصله 6 کیلومتری شهر ماکو و حدود 2 کیلومتری از سمت غرب جاده اصلی بازرگان سفر کنید و آن را در دامنه کوه چرکین و چشمه‌ای به نام کلیسه ببینید. 
 

ادامه مطلب

 باغ شازده(شاهزاده) ماهان کرمان

یکی اززیباترین باغ‌های تاریخی ایران است ودرحدود ۴ کیلومتری شهر ماهان و در دامنه کوه‌های تیگران واقع شده و مربوط به اواخر دوره قاجاریه است.  این باغ به دستور عبدالحمید میرزا ناصرالدوله حاکم کرمان طی یازده سال حکمرانی وی (۱۲۹۸ ه . ق تا ۱۳۰۹ ه. ق) ساخته شده است و از نمونه باغ تخت‌های ایرانی است و در زمینی مستطیلی شکل به مساحت پنج و نیم هکتار بنا شده و دارای سردر ورودی بسیار زیبایی است. بناهای باغ عبارتند از کوشک اصلی یعنی سکونتگاه دائمی و یا فصل مالک که در انتهای فوقانی باغ قرار دارد.
 

ادامه مطلب

هتل ملک التجار- یزد
هتل تاریخی ملک التجار به عنوان اولین هتل خشت خام در جهان شناخته شده است این خانه خشتی در حدود 300سال قبل در یکی از بازارهای مهم در بافت تاریخی شهر یزد ساخته شده است و متعلق به خاندان ملک التجار است.ورودی  خانه به شیوه روزگار خود دارای کوچه ای دراز و باریک با دیوارهای بسیار بلند است  وچهار نسل از این خاندان در آن زندگی کرده اند.خانه ملک التجار در دو طبقه وپبرامون حیاط مستطیل شکلی بنا شده است. از نظر تاریخ نگاری بنا تا پیش از این از گونه خانه¬های قاجاری در یزد شناخته می شد، ولی بر اساس کشفیات جدیدی که اخیرا در پی لایه برداری در حین مرمت از روی اندودهای حیاط بدست آمد تاریخ ساخت آن بر اساس کتیبه کشف شده تا عصر صفوی و به تاریخ 1106 ه.ق  بازمی گرددو از این جهت از اهمیت بسیار زیادی در تاریخ نگاری بناها در شهر یزد و کلا در تاریخ معماری ایران برخوردار شده است. 
 

 

ادامه مطلب

  مهمانسرای عباسی

مهمانسرای عباسی اصفهان با ۳۲۰ سال قدمت تاریخی، در سال های حکومت آخرین پادشاه صفوی شاه سلطان حسین ساخته شد.شاه سلطان حسین این مجموعه را به مادرش پیشکش کرد از این رو به کاروانسرای مادرشاه مشهور شد.پس از حمله افغان ها به اصفهان در سال ۱۱۳۴ هجری قمری و انقراض دولت صفوی ،این کاروانسرا آسیب زیادی دید ولی در زمان ظل السلطان حاکم وقت قاجار دراصفهان، این بنا بازسازی و برای استقرار سواره نظام سربازان وی از آن استفاده شد.

 

 

ادامه مطلب

بهشت طبیعت گردان ایران

 

دریاچه قوریگل كه از زیستگاه‌های مهم پرندگان آبزی و پایگاه زادآوری اردك سر سفید است، در 18 كیلومترى شمال غربی بستان‎آباد تبریز قرار دارد. آب این دریاچه بیشتر از رودها و آبراهه‎هاى فصلى و سیلابى و به مقدار كمتر از طریق چشمه‎هاى زیر دریاچه تامین می‎شود و شیرین است.

بهشت طبیعت گردان ایران

ادامه مطلب

دریاچه‌ای در دل دشت

دریاچه نئور دریاچه ای مابین شهر اردبیل و شهر خلخال در مرز بین استان اردبیل و استان گیلان است. این دریاچه در 48 کیلومتری جنوب شرقی اردبیل به‌طرف خلخال در یکی از دره‌های کوهستان باغرو و در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا با مساحتی بالغ بر 210 هکتار و عمق متوسط 5 متر است.

 

  • دریاچه ای در دل دشت
    دریاچه ای در دل دشت

ادامه مطلب

عکسهایی زیبا و دیدنی از کاخ موزه چهلستون اصفهان

 

عکسهایی زیبا و دیدنی از کاخ موزه چهلستون اصفهان - www.taknaz.ir

ادامه مطلب

 

 

6 مسجد بی نظیر و دیدنی ایران

مساجد جامع تجلی‌بخش قسمت مهمی از معماری و تاریخ اسلامی شهرها را تشیکل می دهند که هر بیننده مسلمان و غیرمسلمانی را مجذوب می کنند، آشنایی با این تاریخ، عامل بالندگی به فرهنگ، تاریخ و هنر اسلامی ایرانی است.


6 مسجد بی نظیر و دیدنی ایران

ادامه مطلب

10 کوه برتر و دیدنی ایران به همراه تصاویر

 

سبلان با تلفط ترکی آذربایجانی ساوالان و در تالشی سفلون، نام کوهی است مرتفع در شمال غرب کشور و در استان اردبیل

کوه سبلان در شمال شرقی و در ۲۵ کیلومتری جنوب شرقی مشگین شهر قرار دارد.

سبلان سومین قله بلند ایران و یک کوه آتشفشانی غیر فعال است. ارتفاع قله این کوه ۴۸۱۱ متر است و در بالای قله آن دریاچه کوچکی قرار دارد.

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 9

صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 9 صفحه بعد