•  
  •  
      •  

رو به جنگل و یا رو به دریا؟ این سوالی است که معمولا در هتل ها از مسافران پرسیده می شود. این که آنان در طول اقامت شان ترجیح می دهند صبح را با تماشای کدام منظره شروع کنند و یا از پنجره اتاق شان، نظاره گر کدام بخش از شهر باشند، سوالاتی است که چه در اداره یک هتل و چه در مراحل طراحی و ساخت آن مهم و ضروری هستند.

اما دبی شهری است که در منطقه ای گرم و خشک واقع شده و فاقد جنگل است، و از طرف دیگر بسیاری از هتل هایش هم رو به دریا است. پس برای جذب مسافران باید چه ایده های جدیدی را به مرحله اجرا بگذارد؟ نظرتان در مورد هتلی که ۶۱ متر زیر سطح دریا باشد، و تماشای طبیعت دریا را در ابتدای صبح برای مسافرانش امکان پذیر کند چیست؟

مدیر عامل شرکت سرمایه گذار این پروژه معتقد است که: «ساخت هتلی این چنین، موجب توسعه و ایجاد شاخه ها و فرصت های جدید در زمینه صنعت گردشگری خواهد شد و هم چنین از علاقه شرکت اش به ایجاد مرکزی بین المللی با برنامه هایی در خصوص دنیای زیر دریا و حفاظت و توسعه آن خبر داده است.»


dubai-underwater-hotel-narenji2.jpg

dubai-underwater-hotel-narenji3.jpg

این هتل در رو و زیر آب از صفحات مدوری ساخته شده است که به آن ظاهری همچون کشتی فضایی جنگ ستارگان را می دهد. یک دیسک بر روی آب قرار گرفته و دیگری ۲۱ طبقه پایین تر در زیر آب دریا است. در خصوص امنیت این هتل هم نباید چندان نگران باشد. طراحان آن می گویند این بنا بر روی سه پای تنومند و محکم خواهد ایستاد که در کف اقیانوس ثابت شده اند. بخش بالایی هتل هم روی آب به این پایه ها متصل است. این راه حل تکنیکی، تضمین می کند که این هتل دریایی حتی در مقابل سونامی های عظیم و قدرتمند هم دوام آورده و مقاومت کند.

حالا به لطف تکنولوژی یک شرکت سویسی و سرمایه گذاری شرکت BIG Invest می توان امیدوار بود که این پروژه جاه طلبانه در آب های خلیج فارس ساخته شود. البته هنوز خبری از زمان شروع و پایان و همچنین هزینه و مدت زمان لازم برای ساخت این هتل در دست نیست.


dubai-underwater-hotel-narenji4.jpg

dubai-underwater-hotel-narenji5.jpg



دیوار چین (به چینی: 中国的长城) در جهان به لحاظ زمان ساخت طولانی‌ترین و بزرگترین مهندسی تدافعی نظامی در قدیم است. این دیوار در نقشه جغرافیایی چین ۷۰۰۰ کیلومتر امتداد یافته است. این اثر سال ۱۹۸۷ در "فهرست میراث جهانی" ثبت شد.

این ادعا که این دیوار تنها پدیده انسانی است که از فضا قابل رویت می باشد، بارها تکذیب شده است ولی هنوز در باور عوام جا دارد.[۱]

تاریخ ساخت دیوار چین به قرن ۹ قبل از میلاد باز می گردد. حکومت وقت چین برای جلوگیری از حملات ملیت‌های شمالی ، برجهای آتش برای خبر رسانی و یا قلعه‌های مرزی برای حصول اطلاعات دشمن را در ارتباط با دیوار و بر روی آن ایجاد کرد . در دوره حکمرانی سلسله‌های بهار و پاییز و کشورهای جنگجو ،میان دوک‌ها جنگ بر پا شد و کشورها با استفاده از کوه‌های مرزی به ساخت دیوار پرداختند تا سال ۲۲۱ قبل از میلاد ،امپراتور چین شی خوان پس از به وحدت رساندن چین ، دیوارهای دوک‌ها را به هم متصل کرد که به صورت دیوار بزرگ در مرزهای شمالی بر روی کوه‌ها در آمد . او می خواست با این کار از حملات دشمن به مراتع شمالی جلوگیری کند.

در این زمان طول دیوار چین به ۵۰۰۰ کیلومتر می رسید. در سلسله خان پس از سلسله چین طول دیوار به ۱۰ هزار کیلومتر رسید. در تاریخ دو هزار و اندی ساله چین، حکمرانان دوران مختلف به ساخت دیوار چین پرداختند . تا اینکه طول دیوار به ۵۰ هزار کیلومتر رسید. این میزان معادل گردش به دور کره زمین است .

ادامه مطلب

 

ادامه مطلب

عکس های فوق العاده زیبا و دیدنی از طبیعت

عکس طبیعت زیبا
عکس طبیعت

ادامه مطلب

کشف قبیله ای عجیب در برزیل!! + عکس

دو دانشمند انگلیسی قبیله‌ای را در آمازون کشف کرده‌اند که درکی از مفهوم زمان یا تقویم ندارند!
مردم قبیله آمونداوا در برزیل حتی لغتی برای «زمان»، «هفته»، «ماه» یا «سال» ندارند.
به گفته محققان دانشگاه پورتسماوث، این اولین باری است که دانشمندان توانسته‌اند ثابت کنند که زمان یک مفهوم بشری تثبیت‌شده فراگیر نیست.

کشف قبیله ای عجیب در برزیل!! + عکس

به گفته این محققان، این مساله بدین معنی نیست که قبیله آمونداوا خارج از زمان زندگی می‌کنند، بلکه آنها به جای اینکه اتفاقات را به عنوان بخشی از زمان ببینند، در جهان اتفاقات زندگی می‌کنند.
این تیم تحقیقاتی مدت هشت هفته را در این قبیله گذراندند و به بررسی زبان آنها و چگونگی انتقال مفاهیمی مانند «هفته آینده» یا «سال گذشته» پرداختند.
آنها دریافتند که هیچ لغتی برای این مفاهیم در میان این قبیله وجود ندارد و تنها روز و شب و روزهای خشک و بارانی دارای مفهوم است. آنها همچنین دریافتند که هیچ یک از افراد قبیله از سن برخوردار نیستند!
 
این قبیله برای اولین بار در سال ۱۹۸۶ با دنیای خارج آشنا شد ولی باز به شیوه‌های سنتی خود برای زندگی، شکار، ماهیگیری و زراعت ادامه می‌دهد. اما اکنون با ورود به دنیای مدرن زبان خود را به پرتغالی تغییر داده و زبان اصلی آنها با خطر انقراض مواجه است.

 


بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی جهان +عکس

بزرگ‌ترین جزیره مصنوعی جهان +عکس

به نوشته تهران امروز، این جزیره شامل سه بخش پیوسته به هم است که فضاهای مستقلی برای برگزاری کنسرت، گردهمایی، نمایشگاه و نیز رستوران دارد.


ادامه مطلب

جالب ترین رستوران جهان؛ درست کردن کباب به کمک آتشفشان!! + عکس

به نظر شما چه چیزی می تواند جالب تر از درست کردن کباب برروی یک آتش طبیعی باشد؟ البته آتش و حرارتی که از درون زمین می آید!!
رستوران ای دیابلو جایی است که سرآشپزها غذای خود را به کمک گرمای تولید شده توسط یک دهانه آتشفشان تهیه می کنند!

 

 

این رستوران در یک جزیره در کشور اسپانیا قرار گرفته است. البته این این آتشفشان جزء آتشفشان های فعال نیست و فقط مانند سوراخی است که از آن حرارت خارج می شود و خطری ندارد.

 

در سال ۱۹۷۰ فردی به نام سزار انریکه تصمیم به ایجاد این رستوران گرفت و به کمک ادوار کاکرز و عیسی سوتو  کارهای ابتدایی را برای ساخت رستوران آغاز کردند.


 

برای بازدید از این رستوران و گردش در اطراف آن و سه وعده غذا شما باید مبغلی در حدود ۵۰ یورو پرداخت کنید.

استخری فوق العاده زیبا در آسمان! + عکس

استخری که در این تصاویر می بینید یکی از شاهکارهای معماری سنگاپور است که توسط  Sadfie Moche طراحی شده و بر فراز سه برج هتل Marina Bay Sands قرار گرفته است.

به گزارش سه نسل به نقل از برترین ها ، این برج 55 طبقه 200 متر ارتفاع دارد، اما شنا کردن بر فراز آن و نزدیک لبه ها آنقدر که به نظر می رسد خطرناک نیست. وقتی به این استخر نگاه می کنیم، به نظر می رسد که به شیب تندی منتهی می شود ولی در واقع آب استخر به یک حوض می ریزد و از آنجا دوباره به استخر اصلی بر می گردد. این استخر دو سیستم گردش آب دارد که اولی مانند سایر استخرها آب را فیلتر و گرم می کند و به استخر اصلی می ریزد، و دومی آب را در حوض فیلتر کرده به استخر بالایی می فرستد. این استخر که طولی سه برابر استخر المپیک و 650 فوت ارتفاع دارد، بزرگ ترین استخر روباز جهان محسوب می شود.

این هتل 2560 اتاق دارد که قیمت آنها از شبی 350$ به بالا است و گران ترین هتل دنیا به شمار می رود.

نمای کلی
 

استخری فوق العاده زیبا در آسمان! + عکس

ادامه مطلب

روستایی منحصر به‌ فرد در جنوب ایران

چم‌درواهی روستایی کوچک با جاذبه‌های گردشگری فوق‌العاده است که همه‌ساله بویژه در ایام نوروز میزبان خیل عظیم گردشگران داخلی و خارجی است.

به گزارش سه نسل، روستای چم‌درواهی از زیباترین و منحصر به‌فردترین روستاهای گردشگری کشور است که همه‌ساله در ایام نوروز تعداد زیادی از هموطنان عزیزمان برای گذراندن تعطیلات به این منطقه زیبا و خوش آب و هوا سفر می‌کنند.

روستای گردشگری چم‌درواهی دارای بیشترین تعداد نخیلات در منطقه است و باغات مرکبات و رودخانه زیبایی که از پایین‌دست روستا عبور می‌کند بر زیبایی‌های این روستا افزوده است.

ادامه مطلب


ادامه مطلب

در هتل Radisson SAS Hotel آلمان یک آکواریوم با ارتفاع 25 متر، قطر 11 متر با حجم litre 900000و هزینه12.8 میلیون یورو ساخته شده است .در این آکواریوم110  گونه از آبزیان به تعداد 2700 عدد زندگی میکنند.بازدیدکنندگان بوسیله یک بالابر که در وسط این آکواریوم استوانه ای تعبیه شده است می تواننداز آن لذت ببرند

 

 

فستیوال Holi یکی از بزرگترین جشنهای هند است که همه ساله در اواخر فوریه و اوایل ماه مارچ روز بعد از کامل شدن ماه برگزار می شود و نشان دهنده زنده شدن دوباره طبیعت و فرا رسیدن فصل بهار است که بر اساس تقویم هندی امسال یعنی‌ سال ۲۰۱۰ جشن هولی در روز دوشنبه اول ماه مارچ شروع شده بود. این مراسم رنگ پاشی نشانه شادی مردم هند به ادامه زندگی و در واقع خرسندی از پیروزی نیكی ها بر بدیهاست. پاشیدن پودرهای رنگی، سطل ها و بادكنك های پر از آب رنگی قابل شستشو بر روی یكدیگر از نشانه های این جشن سنتی در هند است.

 

در جشن هولی كه ریشه در باورهای اساطیری هندوها دارد مردم هند از كوچك و بزرگ در آن شركت و شهروندان غیر هندو نیز به نشانه ابراز دوستی در مراسم جشن رنگ شركت می كنند. امروزه عده كمی از نسل جوان هند از فلسفه جشن هولی آگاهی دارند و تنها آنرا بهانه ای برای برگزاری جشن و شادی می دانند. در ایام این جشن كه به مدت دو روز برگزار می شود، سراسر هند تعطیل رسمی است.

 

یکی از مشهورترین افسانه ها، داستان قدیمی از خدایان هندو می باشد. این داستان مربوط به دوران پادشاهی هیران یاکاشیپو است. او که پادشاهی از قوم جن بود که همیشه می خواست مشهورترین و برترین مرد جهان باشد. او پس از به دست آوردن توپ (جایزه ای که آرزو را برآورده می کند و فقط پس از ریاضتهای فراوان به دست می آید) آرزو کرد که نه به دست انسان کشته شود و نه به دست حیوان، نه در خانه اش بمیرد و نه در بیرون از خانه، نه در روز بمیرد و نه در شب، نه با سلاح اشترا کشته شود و نه با سلاح سشترا (دو سلاح خطرناک که متعلق به خدایان است و در ادبیات اوستایی خدای جنگ بهرام هر دو را داشته است) نه در خشکی بمیرد و نه در آب و نه در آسمان، آرزوی او برآورده شد و او خودش را شکست ناپذیر قلمداد می کرد. از این رو ادعای خدایی کرد و دستور داد که همه مردم او را به عنوان خدا بپرستند. همه پذیرفتند به جز تنها پسر نه ساله اش، پراهلاد، که پیرو رام بود. به همین خاطر پادشاه قصد داشت که پسرش را بکشد ولی هر بار اتفاقی می افتاد که نمی توانست موفق شود. پادشاه که از دست او خشمگین شده بود دستور داد تا آتشی بزرگ به پا کنند و پراهلاد را در آن بسوزانند. وی از خواهرش هولیکا خواست تا به همراه پراهلاد وارد آتش شود و تا پسرش نتواند کاری کند و بعد از سوختن این پسر او از آتش خارج شود. هولیکا دارای روسری سحرآمیز بود که وقتی آنرا به سر می کرد در آتش نمی سوخت اما آن روز وقتی وارد آتش شد روسری هولیکا را باد برد و هولیکا در آتش سوخت و پراهلاد زنده از آتش بیرون آمد. به همین خاطر هندو ها این روز را روز پیروزی خیر بر شر می دانند و این روز را جشن می گیرند.

در شب اولین روز جشن هولی آتشی درست کرده و در حالی که دور آن می چرخند آب بر روی زمین می ریزند. همچنین مرسوم است ظرفی پر از دانه های جو در زیر این آتش برشته می کنند و پس از خاموش کردن آتش بذرها را می خورند.

 در روز دوم ابتدا بصورت دسته جمعی می رقصند و بعد لباسهایشان را عوض کرده، شروع به بازی با رنگ می کنند در این مراسم رسم بر آن است که لباسی به رنگ سفید پوشید. در این روز آبهای رنگی که در سطل ریخته اند را بر روی هم می پاشند و یا پودرها را بصورت خشک به سر و صورت یکدیگر می ریزند و آب رنگی را در داخل بادکنک ریخته و آن را به طرف هم پرت می کنند. و دیگر آنکه خاکستر آتشی که از دیروز به جا مانده است را در داخل همان سطلهای آب رنگی ریخته و بر روی هم می پاشند. باور عامه بر این است که خاکستر این آتش می توانند انسان را از بیماریها محافظت کند.

کشور مالدیو برای جلوگیری از رفتن به زیر آب، شهرهای کوچک ستاره ای شکل شناور در آب می سازد.

جزیره کوچک مالدیو در خطر جدی رفتن به زیر آب قرار دارد. افزایش سطح آب دریا در اثر گرم شدن کره زمین، موجب شده است که همه 1200 جزیره- که کشور مالدیو را تشکیل می دهند- در خطر غرق شدن باشند. این جزایر تنها 6 فوت بالاتر از آب دریا قرار دارند وامکان اینکه کل کشور مالدیو به زیر آب رود بسیار زیاد است. با توجه به این بحران، دولت این کشور به تازگی تصمیم گرفته است که جزایر جدید شناور بر روی آب را بسازد.


روستای کندلوس در منطقه کجور نوشهر

بدون شک این روستا از زیباترین مناطقی است که تا به حال و در همه عمرتان دیده اید. روستای 4 هزار ساله‌ای که همه زیبایی هایش را جایی میان دره‌های البرز مرکزی در جنوب دریای خزر و میان کوه‌ها پنهان کرده است و خودش را تنها به کسانی نشان می‌دهد که به سراغش می‌روند.

روستایی که فرهنگسرا و موزه مردم شناسی دارد و اهالی می‌گویند هرگز دزد نداشته است. روستایی که عده‌ای می‌گویند گذرگاه رستم قهرمان شاهنامه فردوسی بوده است. در خانه‌ها حتی در 9 ماه از سال که خالی ازسکنه است باز است. مردم این روستا در مهمان نوازی شهره‌اند و جمعیت روستا در ماه‌های گرم سال بیشتر از ماه‌های سرد سال است.
 

Iran Eshgh Group !
به گزارش برنا، روستای کندلوس در منطقه کجور نوشهر در استان مازندارن قرار دارد و یکی از روستاهای دارای بافت ارزشمند و از مناطق نمونه گردشگری کشور است.

خانه‌های قدیمی با نمایی از چوب، سقف‌های چوبی، پنجره‌های کوچک زیبا، دیوارهای کاه گلی و کوچه‌های سنگ فرش شده، چشمه‌های آب معدنی و نهرهای جاری نمای روستای کندلوس را می‌سازند.

 
Iran Eshgh Group !

موزه مردم شناسی این روستا دارای آثار ارزشمندی است که آن را از سایر موزه‌های کشور مسثتنی می‌سازد. این مجموعه برای زنده نگاه داشتن فرهنگ، هنر و سنت‌های زیبای مردم کجور تاسیس شده است.

 
Iran Eshgh Group !

دهکده توریستی کندلوس در منطقه كجور مازندران تمدن‌های بسیاری را در دورهای مختلف تاریخی به خود دیده است. در این دهکده آثاری از تمدن قبل از میلاد، تمدن ایران قبل از اسلام و تمدن ایران بعد از اسلام دیده شده است.زنان کندلوسی جاجیم، جوراب، دستكش و بلوز پشمی می‌بافند، گندم آسیاب می‌کنند، سبزی خوردن می‌کارند، شیر گاوها را می‌دوشند و هیزم می‌شکنند.

 
Iran Eshgh Group !

برای رسیدن به موزه دهکده باید از میان كوچه‌های باریك و سنگفرش روستا بگذرید.
البته در این مسیر حتما زمانی را صرف دیدن خانه‌های منحصر به فرد و سرشار از خاطره و تاریخ این روستا می‌کنید.

 
Iran Eshgh Group !

اگر به کندلوس سفر کردید حتما به موزه گیاهان دارویی این روستای ارزشمند سر بزنید. مجموعه کشاورزی که به کار كشت، تولید و بسته بندی گیاهان اصلی دارویی، معطر و روغن‌های گیاهی مشغول است.اهمیت این مجموعه جدا از این موارد به دلیل کاشت گیاه ژنتیک‌های ارزشمند درآن است.مردم روستای کندلوس، به زبان مازندرانی ( کجوری)حرف می‌زنند.

 
Iran Eshgh Group !

«کمال الملک» در سفری که به همراه ناصر الدین شاه به این روستا داشته است، تابلویی از این دهکده نقاشی کرده است که در حال حاضر در" کاخ موزه صاحبقرانیه " قرار دارد.برای رسیدن به این روستا از مسیر کندوان حرکت کنید، این مسیر در کیلومتر 25 جاده چالوس به کرج بعد از عبور از دوراهی کجور و طی کردن مسافتی در حدود 35 کیلومتر به دهکده کندلوس می‌رسد. Iran Eshgh Group !

 
Iran Eshgh Group !

۷ كیلومتر بعد از مرزن آباد به دوراهی كجور می‌رسید، در این راه فرعی بعد از طی کردن حدود ۴۲كیلومتر مسیر كوهستانی به روستای كندلوس می‌رسید.

ادامه مطلب

 

 

روستایی زنانه بدون حضور حتی یک مرد ! + تصاویر

روستایی زنانه بدون حضور حتی یک مرد ! + تصاویر
آموجا (Umoja) نام دهکده ای در کشور کنیا است که تنها زنان و کودکان ساکن آن هستند و حدود دو دهه است که اجازه ورود به  این روستا به هیچ مردی به جز کودکانی که در آموجا بزرگ شده اند، داده نشده است.

روستایی زنانه بدون حضور حتی یک مرد ! + تصاویر www.taknaz.ir

به گزارش تک ناز بسیاری از زنان این روستا مورد سوء استفاده و تجاوز قرار گرفته و به ناچار از خانه های خود به این مکان کوچ کرده اند به همین علت در آنجا از مردان استقبال نمی شود. این روستا حدود ۲۲ سال پیش تاسیس شده و به پناهگاهی برای زنان تبدیل گشته است. آموجا نیز که به عنوان نام این روستا انتخاب شده است به معنای "وحدت" در زبان سواحیلی است.

سلنا گرین مدیر برنامه ی سازمان "صداهای حیاتی" در آفریقا گفت:
"گروه های زنان در دیگر روستاها باید تجربه آموجا را مورد توجه قرار داده و توانمندی ها، مهارت ها و افتخارات زنان این روستا را بیاموزند."

البته این روستا نمونه ای از تلاش های انجام شده توسط زنان آفریقایی برای محافظت از ظلم و تجاوز است با این حال نمی تواند به عنوان مدل خوبی برای دیگر زنان آفریقایی باشد، زیرا جدایی از مردان بهترین راه حل برای چنین مشکلاتی نیست و با وجود چنین روستاهایی خانواده تا حدودی مفهوم واقعی خود را از دست می دهد اما قطعا درک بهتری از حقوق و توانایی ها، در کنار آموزش و پرورش و فرهنگ سازی در میان مردان و زنان جوامع آفریقایی به ایجاد شرایط بهتر و امن تر برای زنان کمک خواهد کرد.


روستایی زنانه بدون حضور حتی یک مرد ! + تصاویر www.taknaz.ir

روستایی زنانه بدون حضور حتی یک مرد ! + تصاویر www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر
در30آپریل  روزجشن تولد ملکه هلند  روزی که هلندی ها لباس نارنجی به تن می کنند و تولد ملکه کشورشان را جشن می گیرند. اما این جشن با جشن های دیگر فرق می کند،  بیش از یک میلیون نفر به آمستردام می آیند تا در این جشن خیابانی منحصر به فرد شرکت کنند و بهترین گروه های موسیقی به هنرنمایی می پردازند.

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir
هلندی ها هرسال این جشن را در روز 30 آپریل برگزار می کنند، هرچند در واقع جشن ازساعت 7  بعداز ظهر روز قبل شروع می شود. این جشن منحصر به فرد سرشار از انرژی، نشاط و چیزهای نارنجی رنگ است!

کسانی که از راه رفتن خسته می شوند می توانند یک قایق اجاره کنند و در حالی که سوار بر آن از کانال های آمستردام عبور می کنند در جشن شرکت کنند. البته قایق ها باید از قبل رزرو شوند چون روز جشن دیگر قایقی پیدا نمی شود!

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

در این روز در سراسر آمستردام  و به خصوص در پارک ها، پیاده روها و جاده ها بازارهایی برای فروش اشیا ارزان یا دست دوم برپا می شود و غذاها، شربت ها و پنیرهای هلندی به وفور سرو می شود.. مردم می توانند اشیای موردنظر خود را به صورت مجانی یا بسیار ارزان  خریداری کنند چون دولت هلند در این روز خاص از فروشندگان هیچ مالیاتی نمی گیرد.


گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir

گزارشی دیدنی از جشن ملی هلند + تصاویر  www.taknaz.ir


 

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری)

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری)
خانه ی طباطبایی ها، عروس خانه های ایران است که معماری متناسب و ظاهر فوق العاده زیبایش این شهرت و نام را برای آن به همراه آورده است. این خانه در زمینی به مساحت 4730 متر مربع و در حدود سال 1250 قمری با مهارت و هنرمندی معمار معروف کاشانی استاد علی مریم احداث گردیده است.

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

 

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

 

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir


خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir


خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

خانه زیبا و دیدنی طباطبایی ها در کاشان ( تصویری) www.taknaz.ir

 

 


نقش رستم * مرودشت*

این مجموعه که بر دامنه کوه حاجی آباد و در فاصله 3 کیلومتری تخت جمشید نقر شده است .در هیچ منطقه ای نمیتوان تداوم تاریخ ایران را بهتر از نقش رستم بررسی کرد . زیرا در این محل آثار مربوط به دوره های ایلامیان و هخامنشیان و ساسانیان در کنار یکدیگر وجود دارند .

آرامگاهها :

آرامگاههای موجود در نقش رستم بین سالهای 400تا 550 قبل از میلاد در دوران هخامنشی به شکل صلیب در دل کوه کنده شده و همگی دارای ارتفاع یکسان از سطح زمین اند .این آرامگاهها از سمت چپ , جنوب به شمال مربوط به اردشیر اول , خشیارشاه ,داریوش کبیر , و با زاویه 90درجه و رو به جنوب داریوش دوم می باشند.فقط آرامگاه داریوش بزرگ دارای کتیبه است و این کتیبه شرح مفصلی از جنگ وی با پادشاه دوروغین یعنی بردیا می باشد .همچنین در این کتیبه پیروزیهای مهم و چگونگی دوران حکومت او نقل شده است .

 

کعبه زرتشت :

کعبه زرتشت یا برج نقش نقش رستم درمقابل آرامگاه داریوش بزرگ قرار دارد و ارتفاع آن 11 متر و عرض آن 7 متر می باشد .مورد استفاده این برج هنوز کاملا مشخص نشده عده ای آن را آرامگاه و عده ای آن را آتشکده و عده ای هم با استفاده از کتیبه های که بدستور کرتیرحامی مذهب رسمی ساسانیان در روی دیوارهای این برج نوشته شده آن را محل نگهداری نسخه اصلی اوستا می دانند.

قره کلیسا -چالدران -آذربایجان غربی

 

 

قره کلیسا در استان آذربایجان غربی از بناهای مذهبی متعلق به ارامنه بوده که در 20 کیلومتری شمال شرقی چالدران و هفت کیلومتری جاده چالدران _ قره ضیاء الدین در کنار روستایی به همین نام واقع شده است

قره کلیسا که در بین ارامنه به تاده مقدس معروف است،در قرون چهارم تا ششم میلادی بر روی آرامگاه طاطاوس مقدس، از حواریون حضرت مسیح که در سال 48 میلادی به خاطر تبلیغ مسیحیت به شهادت رسیده، بنا شده است. این کلیسا، در روستای قره کلیسا از توابع سیه چشمه شهرستان ماکو، ساخته شده و مزار تادی مقدس است.

 تاریخچه قره کلیسا  :

به استناد منابع تاریخی ارامنه، در دوره ساسانیان بخشی از ارامنه عمدتاً پیرو دین زرتشت بوده‌ و بخشی نیز آیین مهر پرستی داشته‌اند. برای نخستین بار در سال43 میلادی دو نفر از مبشرین حضرت مسیح به‌نام‌های طاطاوس و بارتلمیوس از شمال بین‌النهرین گذشته و برای تبلیغ در شهر ( آرداز) که مرکز پادشاهی ارامنه بود اقامت میکنند و بدون توجه به دستور سنادوک ( پادشاه زرتشتی ارمنستان) به تبلیغ آیین مسیح دست میزنند و در نتیجه 3500نفر از جمله دختر پادشاه به نام ( ساندوخت) به دین مسیح می‌گروند. پادشاه ارمنستان برای ممانعت از تبلیغ دین مسیح، در سال 66 میلادی فرمان قتل عام آنان را صادر میکنند و همه ارامنه مسیحی، از جمله دختر پادشاه به قتل می‌رسند و اجساد آنان را در محل فعلی قره کلیسا و حوالی آن مدفون می‌سازند. ارامنه مدعی هستند که کلیسای طاطاوس اولین کلیسایی است که به دستور مبشرین و حواریون مسیح در دنیا ساخته شده است وچون از نظر مذهبی شهادت را بزرگترین سعادت برای بشر میدانند، هر سال در روزهای آخر تیرماه و هفته اول مرداد ماه که مصادف با قتل تادی مقدس و پیروان مسیحی او است در قره کلیسا مراسم خاصی بر پا می‌دارند.

شهرسوخته زابل شهري پنج هزارساله در دل كوير است كه نهان شدن اسرار نهفته‌اش در هر فصل كاوش، باستان‌شناسان و مردم دنيا را حيرت زده به سوي خود جلب مي‌كند.

براساس آثار موجود و مكشوفه باستاني، سرزمين سيستان و بخصوص شهر سوخته از گذشته‌هاي دور داراي تمدن فرهنگي بسيار شكوفا بوده است.

اندك شهرهاي باستاني شامل شوش، تپه مليان در ايران و موهنجارو در پاكستان تنها از لحاظ قدمت با شهرسوخته زابل برابري دارند.

شهرسوخته زابل از پنج بخش شامل، گورستان، منطقه مسكوني، بناهاي يادماني، صنعتي و بخش مركزي تشكيل شده است.

ساكنان شهرسوخته درپنج هزارسال قبل مواد اوليه ساخت جواهرات را از نقاط دوردستي ازجمله بدخشان افغانستان و خراسان به صورت خام به اين مكان وارد مي‌كردند.

درشرايط حاضر كه نزديك به دو هزار سال از پايان اسقرار انسان در شهرسوخته زابل گذشته است انواع سفالينه‌ها و ظروف سنگي كه بعضاً شكسته هستند را مي‌توان درسطح محوطه وسيع اين شهر پيدا كرد.

ساكنان شهر سوخته به علت همراه گذاشتن اشيا، ابزار كار، موادغذايي وآرايشي در گور مردگانشان به زندگي پس از مرگ اعتقاد داشته‌اند.

توانمندي‌هاي منحصر به فرد شهرسوخته از لحاظ داده‌هاي باستان شناسي بويژه آثارانساني، جانوري و گياهي زمينه مناسب رابراي ايجاد پايگاهاي متنوع دراين شهر فراهم كرده است.

كشف زيره، گشنيز، تخته بازي شبيه شطرنج، دستور پخت پنج نمونه غذا و به خصوص انيميشن از ديگر يافته‌هاي فصل گذشته و امسال كاوش در شهرسوخته است.

طي فصول كاوش ابزارجنگي كه بتوان ساكنان شهرسوخته را ساكناني جنگجو دانست يافت نشده است.

شهر سوخته 

شهر سوخته شهری باستانی است که در 56 کیلومتری بین زابل و زاهدان قرار گرفته و با قدمتی بیش از 5000 سال یکی از مراکز اصلی تجارت و تمدن در زمان خود بوده است.

از نام واقعی شهر سوخته اطلاعی در دست نیست و نام جدید آن نامی است که حدود 150 تا 200 سال پیش بر این محوطه نهاده اند . هنوز هیچ کس از نام این شهر و دلیل از میان رفتن آن چیزی نمی داند باستان شناسان حدس می زنند تغییر مسیر رودخانه هیرمند سبب متروک شدن این شهر بوده است.

قدیمیترین انیمیشن دنیا از شهر سوخته بدست آمده است:

پیش از انقلاب اسلامی باستان شناسان ایتالیایی حاضر در شهر سوخته به هنگام کاوش در یک گور 5 هزار ساله جامی پیدا کردند که نقش یک بز همراه با تصویر یک درخت روی آن دیده می شد. در سال 1983 این اثر در قالب گزارش حفاری گروه ایتالیایی در نشریه ای معرفی شد. سالها بعد دکتر سید سجادی پس از بررسی این شیء دریافت که نقش آن برخلاف دیگر آثار تکراری هدفمند دارد به گونه ای که حرکت بز را به سوی درخت نشان می دهد. در آن زمان نقاشی هنرمند توانسته در 5 حرکت بزی را طراحی کند که به سمت درخت حرکت می کند و از برگ آن تغذیه می کند از این جام 10 سانتی متری که روی یک پایه است برای نوشیدن استفاده می کردند.  

 

 

 

 

   

 

در سفالهای شهر سوخته که از متمدنترین و پیشرفته ترین تمدن های باستانی در 5 هزار سال پیش است، نقش بز و ماهی بیش از هر نقش دیگری است چون مردم شهر از بز و ماهی بیش از هر موجود دیگری برای ادامه حیات استفاده می کردندنقش بز متحرک نشان می دهد که مردمان شهر سوخته بسیار باهوش، هنرمند و در زمان خود پیشرو بوده اند.

از دلایل دیگر که ثابت کننده ی هوش بسیار بالای مردم شهر سوخته است این است که آنها اولین مخترعان بازی هایی چون شطرنج و تخته نرد بوده اند و دیگری خط کشی با دقت کمتر از نیم میلی متر که نشان از آشنایی آنان با علم ریاضی و هندسه دارد.

هنر و صنعت و معماری در شهر سوخته:

شهر سوخته یکی از شهرهای صنعتی در 5 هزار سال پیش در جنوب شرقی ایران بوده که در کارگاههای مختلف آن اشیاء گوناگونی ساخته می شده و این کارگاهها و صادرات و واردات اشیاء قیمتی در این شهر باعث ایجاد طبقه کارگر متخصص شد. با بررسی آثار باقی مانده سنگی می توان به نتایج گوناگونی رسید که حاصل نظام نوین اجتماعی ( شهرنشینی ) بوده که عبارتند از تجارت و مبادله کالا با سرزمینهایی در فاصله های مختلف ، ایجاد تخصص و کارتمام وقت صنعتگران درشهرها که با جدا سازی کارگاههای صنعتی از محله های دیگر شهر صورت می گرفته و بالاخره تقسیم بندی اجتماعی افراد بر اساس نوع کاری که انجام می دهند. مهره های شهر سوخته به شکل های مختلف و مواد گوناگونی چون سنگ لاجورد، فیروزه ، عقیق ، کریستال صخره ای، سنگ آهک، مرمر، سنگ صابون ، صدفهای دریایی ، استخوان فلز ، و در موارد نادری از لاء ساخته شده اند .

به جز سنگ لاجورد و فیروزه ، تقریبا تمام مواد اولیه و خام بکار رفته در شهر سوخته از ارتفاعات سیستان تامین می شد و عقیق از بستر رودخانه ها گرفته می شد .

حاصل مقایسه اشیاء زینتی فراوانی که تا کنون از مصر ، بحرین ، سوریه ، دانمارک ، شوش، جیرفت و شهر سوخته بدست آمده این بود که بسیاری از این اشیاء با ارزش که در گورستانهای سلطنتی میان رودان (بین النهرین) یافت شده از شهر سوخته و جیرفت و آسیای مرکزی به این منطقه آمده و توسط بزرگان مورد استفاده قرار می گرفته اما نکته جالب توجه آن است که ظروف قیمتی بدست آمده از شهر سوخته و جیرفت در گورستانهای عمومی کشف شده اما در میان رودان و دیگر شهرها این ظروف در گورستانها ی سلطنتی و معابدیافت شده» وی یاد آور شد: «این موضوع نشان می دهد که تولید این قبیل اشیاء در جیرفت و شهر سوخته رایج بوده و در گورهای مردم این شهر ها نیز یافت می شود اما زمانی که این اشیاء به میان رودان می رود بسیار باارزش دانسته می شودو در معابد و این قبیل مراکز نگهداری می شوند» و تمام اینها نشان از غنا و رفاه مردمان این شهرها دارد .

پارچه های بدست آمده از شهر سوخته نرم و تازه بنظر می رسند و برخی از آنها را می توان مانند دستمالی پیچیده و باز کرد بدون آنکه به شکل آنها خللی وارد شود . پارچه ها، رنگی و دارای دو منشأ گیاهی و جانوری هستند و پیدا شدن تعداد قابل توجهی وسایل و ابزار گوناگون بافندگی و ریسندگی چوبی و گلی و سفالی و فلزی نشان دهنده تولید پارچه ها در شهر سوخته است .

در مجسمه های یافت شده در شهر سوخته پیکر حیوانات و انسان، هم زن و هم مرد دیده می شود.

پس از سفال، مرمر رایج ترین ماده ای است که در شهر سوخته برای تولید ظرفهای مختلف و اشیایی چون مهر ، مدال،     مهره های سنگی ، دوک نخ ریسی، وزنه های بافندگی و پیکرکها استفاده شده ، بر اساس شواهد موجود تولید ظروف سنگی در شهر سوخته فعالیتی تخصصی بوده و بر مبنای اطلاعاتی که از گورستان در دست است می دانیم که بسیاری از پیشه ها و مشاغل در شهر سوخته تخصصی بوده (قبورجداگانه) ،عمده سنگهای به کار رفته در تولید اشیاء مرمری شهر سوخته، از افغانستان به این منطقه آورده شده .

اشکال چوبی نیز به شکل های مختلف در شهر سوخته دیده شده اند : اشیاء زینتی ، قالب کفش ، جعبه ها، اشیا و ابزار کار. از نمونه های بسیار شایان توجه و جالب، آثار معرق بر روی دو عدد شانه ی سر است  که تا پیش از این قدمت معرق به دوره صفویه و قاجار بر می گشت ولی با کشف این دو شانه ظریف قدمت معرق به هزاره سوم قبل از میلاد عقب رانده شد.

 
 
 
قلعه رودخان -- فومن

 

 


 
 
قلعه فلک الافلاک-- خرم آباد

 

 

 

 

یکی از شهر های بزرگ و با سابقه استان خراسان رضوی که روز گاری جزء سرزمین اشکانیان به شمار می آمده،شهرستان تربت حیدریه است.تربت حیدریه به مرکزیت شهر تربت حیدریه در عصر صفوی به دلیل موقعیت ویژه اش (استقرار در مسیر جاده هرات ) از اهمیت به سزایی بر خوردار بوده و هم اکنون نیز از شهر های مهم استان خراسان رضوی است.و در حال حاضر تمامی واردات و صادرات مرزهای دو قارون و عشق آباد می بایست از تربت حیدریه عبور کند

تربت حیدریه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد و ۱۰۰۵ کیلومتری تهران است. شهر تربت حیدریه ۵۳ کیلومتر مربع وسعت دارد و ارتفاع آن ۱۳۳۳ متر از سطح دریا می‌باشد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۱۱۹٬۳۶۰ نفر بوده‌است

 

ادامه مطلب

زندان نازی‌ها هتل شد

زندان نازی‌ها هتل شد


از قلعه دوره رنسانس به زندان و حالا به هتلی توریستی روند تغییر کاربری ساختمانی قدیمی در آلمان است.

یک شرکت بریتانیایی تور میدان های جنگ، اتاق‌های هتل یا همان قلعه کولدیز را در آلمان شبی با قیمت 32 دلار در اختیار گردشگران می‌گذارد.

بنا به گزارش نشریه سان،این قلعه در زمان نازی‌ها محل نگهداری و زندان افسران نیروهای متحد بود که بارها تلاش کرده بودند از اردوگاه‌ها و کمپ‌هایب اسارت در طی جنگ جهانی دوم فرار کنند.

به گفته برگزارکننده این تور گردشگری، انجمن پژوهش‌های جنگی ، برخی از اداره‌ها و محل‌های زندگی خاص که توسط نازی‌ها استفاده می‌شد اکنون به صورت بخشی از "تجربه زندان" تغییر کاربری داده شده است.

به گزارش فاکس‌نیوز، در کنار وسایل و تجهیزات داخل قلعه یا همان هتل فعلی تور  و بازدید از تونل‌ها و اتاق‌های مخفی که افسران بریتانیایی در تلاش‌های بی‌شمارشان برای فرار از قلعه درست‌کرده بودند، نیز اجرا می‌شود.

یکی از مسئولان انجمن پژوهش‌های جنگی،  گفته است:" وسایل این محل تجملی و ویژه نیستند، این کار بیشتر برای این است که مردم از بودن در این محل به‌عنوان اسیر جنگی ایده‌ای داشته باشند.".

 

آشنایی با خاص‌ترین هتل‌های جهان

هتل‌داران همواره در صدد داشتن بهترین هتل از نظر امکانات و در بهترین نقاط گردشگری هستند. همین موضوع سبب شده که آنها هر کدام از آنها هتل خود را خاص‌تر معرفی کنند

در مجله آشنایی با هتل‌های معروف دنیا، تعدادی از هتل‌های خاص جهان نیز بررسی شده‌اند:

تا سال 2011 بلندترین هتل جهان در هنگ‌ کنگ ساخته شده است. این هتل شعبه‌‌ای از هتل‌های لوکس زنجیره‌ای ریتس کارلتن است

هتل ریتس کارلتن (Ritz-Carlton) سال 2010 با ۱۱۸ طبقه در جزیره هنگ ‌گنک افتتاح شد. استخر این هتل در ارتفاع ۵۰۰ متری فضای آرامش‌بخشی برای شنا کردن مهمانان عرضه می‌کند. این آسمانخراش بلندترین برج شهر هنگ‌ کنگ نیز محسوب می‌شود.

برای هتلداران نه تنها بلندترین هتل، بلکه داشتن عنوان کوچکترین هتل هم از جذابیت ویژه‌ای برخوردار است. این عنوان متعلق به هتلی نقلی به نام «پونتا گرانده» در یکی از جزایر قناری است.

ساختمان این هتل 3 ستاره در قرن هفدهم میلادی ساخته شده و کنار ساحل زیبای جزیره هیرو قرار دارد. این هتل دارای رستورانی کوچک و 4 اتاق است که در اختیار مهمانان خود قرار می‌دهد.

اما بیشترین تعداد اتاق را هتلی در لاس ‌وگاس دارد. این هتل با نام والنتین با ۷ هزار اتاق در میان هتل‌های رنگارنگ موجود در این شهر رکورددار است.

افتخار داشتن باریکترین هتل جهان به شهر پراگ در جمهوری چک تعلق دارد. عرض ساختمان این هتل تنها ۳ متر و ۲۸ سانتی‌متر است.

هتل کلمنتین اولد توان متعلق به قرن ۱۴ میلادی و از آثار باستانی واقع در مرکز شهر پراگ محسوب می‌شود.

گرانترین سوئیت جهان را می‌توان در هتل 5 ستاره پرزیدنت ویلسون در ژنو سوئیس رزرو کرد. سوئیت پنت‌هاوس ژنو ۱۶۰۰ متر مربع مساحت دارد و قیمت اقامت یک شب در آن ۴۰ هزار یورو است. مهمانان در قبال پرداخت این هزینه هنگفت از امکانات آسایشی متعددی برخوردار هستند.

این سوئیت ۱۲ اتاق و ۱۲ حمام و دستشویی دارد. میز بیلیارد، تلویزیونی بسیار بزرگ، باشگاه ورزشی اختصاصی و بالکن وسیع با دیدی رو به دریا از دیگر مزایای گرانترین و بزرگترین سوئیت جهان هستند.

معمولا نشان 5 ستاره برای هتل‌ها گویای بالاترین میزان کیفیت و خدماتی است که هتلی به مهمانان خود ارائه می‌دهد. اما هتل برج العرب در دبی هفت ستاره است. این هتل با ۳۰۰ متر ارتفاع تا چندی پیش بلندترین هتل جهان محسوب می‌شد.

ترکیه هم با توجه به صنعت پر رونق گردشگری خود توانسته با هتلی به نام «آدم و حوا» در ردیف کشورهای دارای منحصر به ‌فردترین هتل‌های جهان جای گیرد.

بار این هتل با طول ۹۶ متر طولانی‌ترین بار جهان محسوب می‌شود. هتل «آدم و حوا» در عین حال استخری به طول ۱۴۰ متر دارد که دو برابر استخرهای استاندارد در بازی‌های المپیک است.

آشنایی با هتل ‌شیشه‌ای - فنلاند


این مجموعه هتل‌ در یک منطقه بیابانی در نزدیکی پارک ملی اورهو ککونن فنلاند در روستای ایگلو واقع‌ است.

مجموعه هتل‌های شیشه‌ای کاکسلائوتانن به تقلید از معماری خانه اسکیموها ساخته شده و هریک از این کلبه‌های شیشه‌ای اسکیومویی دارای سرویس‌های جداگانه و تخت‌خواب‌های شیک و کاملا راحت است.

شیشه‌ای بودن هتل، امکان رویت ستارگان شمال را به طور واضح در حالی که در اتاق‌های کاملا راحت در حال استراحت هستید، فراهم می‌کند.

دیوارهای شیشه‌ای و حرارتی فضای داخل را گرم نگه می‌دارند تا جایی که حتی در صورت برودت دما تا 22-درجه فارنهایت یا به عبارتی 30- درجه سانتی‌گراد داخل اتاق‌ها همچنان گرم است.

این‌جا بهترین مکان برای دیدن شفق قطبی و در واقع یکی از هفت عجایب طبیعی دنیاست.

گفته می‌شود این نور از ماه اوت تا آوریل از مرداد تا اردیبهشت قابل دیدن است اما بهترین زمان دیدن آن فصل زمستان است. علت این پدیده، ذرات باردار شتاب‌دار در ارتفاعات شناخته شده است.


آشنایی با بزرگ‌ترین هتل تصویری جهان - چین


هتل تیانزی (Tianzi Hotel) به معنی پس آسمان، از جمله شگف‌انگیز‌ترین هتل‌های جهان به شمار می‌‌آید

این هتل که به بزرگ‌ترین هتل تصویری جهان شهرت دارد و نیز در کتاب رکوردهای گینس به ثبت رسیده است، در سال 2001 در استان هبئی کشور چین ساخته شد.

هتل تیانزی در 10 طبقه ساخته شده و نمای بیرونی آن با طراحی چهره 3 مرد با لباس‌های سنتی و تاریخی چین جلوه‌ای زیبا یافته است.


تصویر این سه مرد (خدایان سنتی کشور چین) به نشانه ثروت، سلامتی و طول عمر به شکلی زیبا و چشمگیر طراحی شده است.

این هتل که در زمره خاص‌ترین هتل‌های جهان قرار گرفته، از جمله جاذبه‌های دیدنی و گردشگری چین به شمار می‌آید.

استان هبئی با مرکزیت شهر شیجیاژوانگ در شرق کشور چین قرار دارد.

آشنایی با هتل یخی - کانادا

هتل دی گلاس (hotel de glace) یا هتل یخی در شهر کبک کشور کانادا قرار دارد

این هتل با استفاده از ۱۵ هزار تن برف و بیش از ۵۰۰ هزار تن یخ ساخته شده است.

با توجه به اینکه مصالح به کار رفته در این هتل یخ و برف است، هر ساله با آغاز فصل زمستان و به مدت یک ماه، طراحی این هتل تغییر می‌یابد.

هتل یخی دارای ۳۶ اتاق است که با دکوراسیون کاملا یخی ساخته شده. از مجسمه‌های روی دیوارها گرفته تا تخت همه از یخ درست شده‌اند.

هتل یخی الهام گرفته شده از قصرهای داستان‌های کودکانه طراحی شده و همه ساله میزبان هزاران گردشگر از اقصی نقاط جهان است.

هتل دی گلاس، از جمله هتل‌های خاص جهان به شمار می‌آید و به قطب گردشگری کشور کانادا و شهر کبک شهرت یافته است.

آشنایی با هتل جاسوسان - بریتانیا


هتل نگهبانان اسب‌های سلطنتی (Royal Horseguards Hotel) که به هتل جاسوسان شهرت دارد، در شهر لندن و در کنار رود تمز قرار دارد

این هتل که در سال‌های جنگ جهانی اول به عنوان محلی برای اسکان و آموزش جاسوسان کاربرد داشته، با هزینه‌ای حدود 16 میلیون پوند به طور اساسی بازسازی شد و امروزه به ‌عنوان هتل جاسوسان با 280 تخت پذیرای عموم است.

هتلی که سال‌ها محل آموزش جاسوسان انگلیسی بود امروز به عنوان یک جاذبه گردشگری در لندن مورد استفاده قرار گرفته است.

هتل جاسوسان علاوه بر یک هتل، یک بنای تاریخی با عمر بیش از ۱۲۵ سال است و به سبک معماری کاخ‌های تابستانی فرانسوی ساخته شده.

این هتل زیبا که جزو هتل‌های درجه‌ یک انگلیس به شمار می‌آید، در سال 1983 برای فیلم‌برداری چند سکانس از مجموعه فیلم‌های جیمز باند مورد استفاده قرار گرفت.

جاذبه های گردشگری قوچان

شهرستان قوچان از جمله شهرهای استان خراسان شمالی است و در ۱۴۸ کیلومتری شمال غرب مشهدقرار دارد.

قوچان از زلزله‌های متعدد سخت آسیب دید، ودر زلزله سال ۱۸۹۳ دوازده‌هزار تن تلف شدند، و حدود ده‌هزار تن باقی ماندند.تاریخ بنای شهر فعلی در فاصله ده کیلومتری شهرکهنه از ۱۳۱۳قمری است. شهر قوچان را با شهر باستانی اشک یا ارسکه مطابق دانسته‌اند. در متون قدیمی نام این شهر خبوشان و خوجان نوشته شده است.


قوچان از جمله شهرهای استان خراسان شمالی است که دارای جاذبه های گردشگری می باشد که کمتر به آن توجه شده است.

موزه مردم شناسی ،دره شمخال ،سد تبارک آباد ،گوگان زادگاه جعفر قلی زنگلی ملک الشعرای کرمانج، آرامگاه بابا حسن در روستای خسرویه، آستانه شهر کهنه ،آبگرم شهرکهنه ، امام زاده اسماعیل بن موسی بن جعفر(ع) در آبادی جرتوده، امام زاده جعفر در3 کیلومتری شهر قوچان، امام زاده حسین اصغر در سر ولایت، امام زاده حسین بن حسن مجتبی در نوروزی، امام زاده علی بن موسی در آبادی شرف، تپه چیلغانی در قوچان، تپه زوباران درقوچان، تپه‌فتح‌آباد در 5 کیلومتری باختر قوچان، تپه نادری (مروارید تپه) در شمال باختری شهر قوچان، تپه یام در شمال فاروج، قلعه تپه در 15 کیلومتری شهر قوچان و مدرسه عوضیه یا مسجد جامع برخی از مکان های دیدنی و تاریخی این شهرستان را تشکیل می دهند.

همچنین صنایع دستی و سوغاتیهای شهرستان قوچان عبارتند از :

چاروق (نوعی پاپوش کفش)، پوستین دوزی، نمد مالی، گلیم بافی،فتیر مسکه، شیره انگور، گیوه و کفش، کمخت، فرش، قالیچه بافی، جاجیم بافی، عرقچین دوزی، جوراب پشمی به نام بجولی، دستکش پشمی، کیسه حمام، گونه ای لباس مردانه از برک (پشم نرم بز و گوسفند) که در اصطلاح محلی چوخه نام دارد .

آشنایی با آبگرم دلفان - لرستان

آشنایی با آبگرم دلفان - لرستان

چشمه آبگرم شهرستان دلفان در استان لرستان به عنوان یک جاذبه گردشگری سلامت و درمان، همچون الماسی در دامنه‌های رشته کوه زاگرس می‌درخشد

این چشمه در60 کیلومتری غرب شهر نورآباد و در بین 2 رشته کوه «گله» و «سفیدکوه» در زاگرس و در محل تلاقی 3 رودخانه گاماسیاب، گیزه رود و سیمره، واقع شده است.

این جاذبه طبیعی به عنوان یک مکان در حوزه گردشگری درمانی، همه ساله پذیرای  هزاران گردشگر و دوستدار طبیعت است.

وجود این چشمه زیبای طبیعی در این منطقه سرسبز با چشم‌انداز زیبای رشته کوه زاگرس به نحوی زیبا چشم هر بیننده را نوازش می‌دهد و دل هر نظاره‌گر را آرام می‌کند. دکتر «محمد معین» در کتاب فارسی خود از این منطقه به عنوان یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری و تنگه‌های ایران یاد کرده است.

چشمه آبگرم دلفان با آبدهی 30 لیتر در ثانیه و دمای 60 درجه سانتی‌گراد از دامنه کوه گله از اعماق زمین می‌جوشد و توسط اهالی این منطقه یک حوضچه کوچک سیمانی برای استفاده از آن احداث شده است.

به گفته کارشناسان بهداشتی و میراث فرهنگی، این چشمه طبیعی به لحاظ داشتن مواد معدنی در التیام دردهای مزمن موثر است و بسیاری از بیماران برای درمان با استفاده از این چشمه معدنی به این منطقه سفر می‌کنند.

این چشمه با غلظتی بیش از 700 میلی گرم در لیتر و ترکیبات سولفات کلسیم، گوگرد، سولفور، دی کربنات منیزیم در درمان بیماری‌های مفصلی عفونی و امراض جلدی اثربخش است.

این گوهر کم‌نظیر غرب کشور، با وجود تمامی جاذبه‌ها و ویژگی‌های گردشگری و درمانی خود همچنان در این منطقه ناشناخته مانده است.

آشنایی با چشمه مرتضی علی - یزد


چشمه آب گرم مرتضی علی (ع) از جاذبه‌های گردشگری طبیعی در شهرستان کویری طبس در استان یزد است. این چشمه در مسیر گردشگری روستای خرو و در فاصله ‪ ۲۷‬ کیلومتری شهر طبس واقع شده‌است

چشمه آب گرم مرتضی علی و طاق شاه‌ عباسی از جمله مناطق نمونه گردشگری استان یزد و از جاذبه‌های گردشگری کشورمان به حساب می‌آیند.

وجود این چشمه جوشان با دو نوع آب سرد و گرم کنار هم در دل کویر ایران زمین انسان را به تفکری عمیق وا می‌دارد.

پس از گذر نمودن از شهر طبس برای رسیدن به این چشمه حدود 5 کیلومتر مسیر را باید به صورت پیاده طی کرد که عمدتا از آب عبور می‌کنند.

این چشمه مبدا آبی اغلب مزارع و تامین آب باغات طبس می‌باشد که از طریق نهر آبی به این شهر منتقل می‌شود.

در طول مسیر چشمه آب گرم مرتضی علی، دیواره‌های بلند دره مانندی در دو طرف خود نمایی می‌کند و روی این دیواره‌ها حفره‌هایی است که به نظر می‌رسد با نظم خاصی بنا شده‌اند.

پس از حدود ‪ ۱۰‬دقیقه پیاده روی به منطقه‌ای می‌رسیم که چشمه‌های متعدد آب بویژه چند چشمه آب گرم و سرد قرار دارد و بزرگترین آنها از درون حفره‌ای نشات می‌گیرد که به حمام مرتضی علی معروف شده‌است.

چشمه آب گرم مرتضی علی طبس از مناطق طبیعی است که با داشتن چشمه‌های آب درمانی به لحاظ توریست درمانی مورد توجه ویژه‌است. گردشگران داخلی و خارجی از این مناطق که طبیعت زیبایی نیز دارد استقبال می‌کنند.

آب گرم چشمه از دیواره سمت راست به داخل رودخانه می‌ریزد و همین، اختلاف دمایی را در چشمه ایجاد می کند که گاهی به 10درجه هم می رسد.

غلظت بیشتر آب گرم و تفاوت ساختاری آن با آب سرد جاری در کف رودخانه باعث می‌شود که این آب‌ها تا مسافت حدود 300 متری بستر رودخانه هم پیش بروند، در حالی که به طور کامل با هم مخلوط نشده‌اند و در بستر رودخانه قابل تفکیک هستند.

به این ترتیب در یک طرف رودخانه آب سرد و در طرف دیگر آب گرم جریان دارد و می‌توان یک پا را در طرف گرم رودخانه فرو برد و پای دیگر را در طرف سرد رودخانه. پدیده‌ نادری که شاید در هیچ نقطه دیگر کشور فرصت تجربه آن را نداشته باشید!

آشنایی با چشمه‌های آبگرم محلات - مرکزی

آشنایی با چشمه‌های آبگرم محلات - مرکزی


چشمه‌های آبگرم محلات در 15 کیلومتری شمال شرق این شهرستان در ارتفاعات بلند منطقه قرار دارد

شهرستان محلات از شمال به قم و آشتیان و از جنوب به اصفهان و گلپایگان و از غرب به خمین و اراک و از شرق به دلیجان محدود است.

برای رسیدن به این آبگرم از طریق جاده دلیجان - محلات و جاده اصلی قم - اصفهان (از طریق جاده دودهک - خورهه) امکان پذیر است.

more

  جاذبه‌های گردشگری محلات / محوطه تاریخی و باستانی خورهه / آتشکده آتشکوه نیمور محلات / پل تاریخی باقرآباد محلات / غار یکه چاه /

استفاده از چشمه‌های آب گرم معدنی محلات سابقه باستانی داشته و می‌توان تاریخ استفاده از آن را با آثار باستانی خورهه در یک جهت پنداشت. چشمه‌های آبگرم محلات از شهرت زیادی در استان مرکزی و همچنین سراسر ایران برخوردار است.

چشمه‌های آبگرم محلات شامل 6 چشمه به نام‌های شفا، دنبه، سلیمانیه، سودا (بختیاری)، حکیم و روماتیسم است. تمام چشمه‌ها به جز چشمه حکیم که دمای کمتری نسبت به سایر چشمه‌ها دارد از سایر چشمه‌ها برای اهداف بالنئولوژیکی استفاده می‌شود.

استحمام در چشمه‌های شفابخش اثرات زیادی بر سلامت فیزیکی، ذهنی و روانی انسان داشته و علاوه بر فراهم کردن عناصر گرانبها برای بدن، نوشیدن و استحمام در این چشمه‌ها تسکین‌بخش است.

بنا به خاصیت آبدرمانی چشمه، در سال 1350 تاسیساتی بر فراز کوه و در محل مظهر چشمه ساخته شده است. این مجتمع دارای دو مجموعه زنانه و مردانه است که هر یک دارای استخر شنا، وان و دوش‌های انفرادی می‌باشند.

آب این چشمه از ترکیب آب‌های سولفاته و کلسیک و از دسته آب‌های هیپورترمال است و در درمان بیماری‌های کبدی، صفراوی، کلیوی و دستگاه گوارش و بویژه بیماری‌های رماتیسمی استخوانی و پوستی بسیار مؤثر است.

چشمه‌های آبگرم محلات

یکی دیگر از مواهب طبیعی موجود در ترکیبات معدنی این آب گرم، گاز رادون است که موجب درمان انواع بیماری‌های ریوی می‌شود. طبق نظر کارشناسان سازمان انرژی اتمی کشور گاز رادون فقط در این محل درصد قابل توجهی دارد.

چشمه آبگرم محلات از نوع آب‌هاى گرم عمقى است که بیش‌تر از بخار خمیره سنگ‌هاى سوزان درون پوسته زمین به وجود مى‌آید و به سطح زمین مى‌رسد.

عمق این نوع آب‌هاى گرم گاهى به 20 هزار متر و گرماى آنها متناسب با عمق و سرعت بالا آمدن، گاهى به ۱۰۰ درجه سانتى‌گراد هم مى‌رسد.

چشمه آبگرم محلات از دیرباز مورد توجه سیاحان بوده و همه‌ ساله هزاران نفر از راه‌هاى دور یا نزدیک به منظور درمان امراض پوستى و استخوانى به آن مراجعه مى‌کنند.

درجه حرارت آب این چشمه ۵۰ درجه سانتى‌گراد است و افرادى که به بیمارى ریوى و قلبى مبتلا هستند نباید از آب این چشمه استفاده کنند. دوره استفاده از آبگرم محلات در فصل بهار و به ویژه تابستان است.

در این مکان تعداد زیادى مسافرخانه، حمام خصوصى، مهمانپذیر که سالانه میزبان جمعیت کثیری از گردشگران است قرار دارد. همچنین یک واحد مهمانسراى جهانگردى وجود دارد که از امکانات رفاهى مناسب برخوردار مى‌باشند.

چشمه حکیم محلات (آب حکیم)

چشمه حکیم در حدود یک کیلومترى جنوب شرقى چشمه شفا واقع شده است. مظهر این چشمه در دو نقطه همجوار یکدیگر است و اطراف آن‌ها با سنگ چینى به دو حوض محصور تبدیل شده است.

از یکى از حوض‌ها زنان و از حوض دیگر مردان استفاده مى‌کنند. به طور کلى منشاء آب‌هاى معدنى سلیمانى و حکیم در ردیف آب‌هاى معدنى سولفاته کلسیک خیلى گرم است و منشاء عمیق زیرزمینى دارند.

چشمه‌هاى معدنى آب گرم ناحیه محلات از نظر ترکیبات شیمیایى به چشمه‌هاى معدنى سولفاته کلسیک بان یردوبیگور فرانسه شبیه است.

گرمى و مقدار قابل ملاحظه کلسیم آن‌ها خواص آرام‌بخش، مدر، ملین و ضد مسمومیت دارد.

چشمه آب شفا محلات

این چشمه آب گرم در بالاى تپه مجاور سرچشمه محلات در محلى نزدیک تخته سنگ‌هاى سخت از دهانه چاهى خارج مى‌شود و به حمام‌هاى اطراف آن هدایت مى‌گردد.

در گذشته، از این دهانه مقدار کمى آب خارج مى‌شد و مظهر اصلى چشمه در حدود ۱۰۰ مترى غرب آن بود،‌ ولى در اثر زلزله، مظهر اصلى چشمه تقریباً خشک شده و قسمت عمده آب از مظهر فعلى آن جارى است.

دهانه مظهر با درf آهنى پوشانیده شده و در یک چهار دیوارى محفوظ گردیده است. مقدار آب این چشمه در حدود ۱۲ لیتر در ثانیه است.

علاوه بر آب حکیم، آب سلیمانی و آب شفا، آب رماتیسم، آب دنبه و گبری هم وجود دارد که این چشمه ها بایکدیکر فاصله چندانی ندارند.

آشنایی با چشمه‌های آبگرم سرعین - اردبیل

آشنایی با چشمه‌های آبگرم سرعین - اردبیل


شهر سیاحتی سرعین در ‪ ۲۵‬ کیلومتری شهر اردبیل قرار دارد. این شهر یکی از مهمترین مراکز استقرار چشمه‌های آبگرم در ایرن است

سرعین در فرهنگ لغات فار سی به معنی سرچشمه می‌باشد. در ادوار گذشته از این منطقه به نام‌های ساری قیه، سارقین، سرائین، سرقین یادکرد می‌شده است.

چشمه‌های آبگرم سرعین که با دما، خاصیت و ویژگی‌های درمانی خاصی از دل زمین می‌جوشند، همه ساله در فصل تابستان مسافران و گردشگران بسیاری را از گوشه و کنار کشور و خارج از ایران به سوی خود جلب می‌کنند.

از چشمه‌های آبگرم این شهر می‌توان به گاومیش گلی، قهوه سویی، ساری سو، قره‌سو، پهنلی - سو، آبگرم چشم و مجتمع‌های آبدرمانی سبلان، بش باجیلار و حمام طبیعی شفا اشاره کرد.

همچنین دو استخر آب سرد هم در فاصله 5 کیلومتری سرعین در دره‌ای با چشم انداز زیبا موسوم به ویلا دره وجود دارد که آب آنها مانند نوشابه گازدار بوده و گردشگران ضمن نوشین آب آنها در استخر آبگرم نیز آب تنی می‌کنند.

برخی از مهمترین چشمه‌های آبگرم شهر سیاحتی سرعین و خاصیت آب‌ آن‌ها عبارتند از:

مجتمع آبدرمانی سبلان سرعین: مجتمع آبدرمانی سبلان که به عنوان بزرگترین مرکز آبدرمانی خاورمیانه شناخته می‌شود، در داخل شهر سرعین قرار دارد.

این مجتمع آبدرمانی دارای امکانات و استخرهای متعدد سرپوشیده و حوضچه‌های آبگرم تحت فشار (جکوزی)، سونای خشک و بخار، دوش‌ها و وان‌های انفرادی متعدد، خدمات پزشکی و درمانی مجزا برای مردان و زنان، پارکینگ اختصاصی و سایر امکانات مورد نیاز منطبق بر آخرین استانداردهای جهانی آبدرمانی‌های دنیا است.

آبدرمانی بش باجیلار (پنج خواهران): این مجتمع آبدرمانی با استخر سرپوشیده بزرگ، سونای خشک و بخار، آبگرم تحت فشار(جکوزی) دوش‌های انفرادی، خدمات پزشکی و درمانی و پارکینگ در داخل شهر سرعین واقع شده و به لحاظ گنجایش دومین آبگرم شهر سرعین محسوب می‌شود.

دبی پنج چشمه موجود در محدوده این مجتمع آبگرم روی هم ‪ ۱۳‬ لیتر در ثانیه و به صورت دایمی، نشتی و جوشان در جریان است.

دمای آب در داخل استخر در حدود ‪ ۳۵‬ درجه با ظاهری کدر، کمی ترش مزه و کمی بودار است. از آنیون‌های موجود در آن می‌توان به بی‌کربنات، کلرور، سولفات و از کاتیون‌های آن به کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم اشاره کرد.

ترکیب آب از نوع کلرو بیکربنات سدیم و گرم است. در حال حاضر در محل این چشمه‌ها، موسسه آب درمانی احداث شده که شامل استخر بزرگ عمومی با عمق کم، دوشهای گرم و سرد، رختکن مستقل و بوفه است.

خاصیت درمانی: از این آبگرم؛ برای درمان بیماری‌های عمومی و تسکین دردهای عصبی و مفصلی استفاده می‌شود.

آبگرم قهوه خانه ممتاز: این آبگرم در داخل حیاط قهوه خانه ممتاز ‪ ۲‬واقع شده است. آبدهی این چشمه ‪ ۴‬لیتر در ثانیه و جریان آن به صورت دایمی و متغیر می‌باشد. دمای آب در مظهر ‪ ۴۷‬درجه سانتی گراد است. ظاهر آب کمی تیره و مزه آن کمی ترش است.

‪ PH‬آن در حدود ‪ ۶‬و آنیونهای مهم آن کلرور، بیکربنات، کربنات و کاتیونهای مهم آن منیزیم ، سدیم و پتاسیم است.

خاصیت درمانی: برای درمان بیماری‌های سیستم حرکتی (درد دست و پا) و اعصاب استفاده می‌شود.

آبگرم ژنرال (جنرال): آبگرم ژنرال در شمال شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا دو هزار متر است. مانند سایر چشمه‌های شهر سرعین این چشمه نیز در کف دره قرار گرفته است. دبی آب ‪ ۶‬لیتر در ثانیه و دمای آن در حوض ‪ ۴۳‬درجه سانتی گراد و مزه آب کمی ترش و بیرنگ است.

آنیون‌های آن بی‌کربنات، کلرور ، سولفات و کاتیونهای آن سدیم ، کلسیم، پتاسیم، منیزیم می‌باشد. ‪ PH‬آن از نوع اسیدی و ‪ ۲/۶‬است. تیپ آب آن از نوع کلروبیکربنات سدیم است.

خاصیت درمانی: به علت داشتن عناصر فوق بیشتر برای تسکین دردهای عضلانی و رفع روماتیسم استفاده می‌شود.

چشمه گوز سویی (آب چشم): این چشمه در کنار قهوه خانه ممتاز واقع شده و دمای آب ‪ ۲۱‬درجه سانتیگراد و تقریبا اسیدی است. مزه آب گس و بی‌بو است. آنیون آن بی‌کربنات و کاتیون آن کلسیم است. آب آن در ردیف آبهای بیکربنات کلسیک قرار دارد.

آبدهی آن خیلی کم و در حدود ‪ ۱‬لیتر در ثانیه و از دو نقطه کف حوضچه با مقدار قابل توجهی گاز کربنیک و هوا با فشار خارج می‌شود.

خاصیت درمانی: از آب آن برای درمان بیماریهای چشم استفاده می‌کنند.

آبگرم گاومیش گلی: پر آب ترین چشمه معدنی شهر سرعین از لحاظ آبدهی و وسعت، استخر گامیش گلی است که روی دره واقع شده است.

این آب معدنی دارای استخری رو باز به مساحت ۴۰۰ متر با عمق ۱۳۰ سانتی متر است.

آبگرم معدنی گاومیش گلی (پر آب‌ترین و بزرگترین چشمه آب معدنی ایران) در داخل شهر سرعین واقع شده است. این چشمه در مرکز شهر سرعین و در ارتفاع ‪ ۱۹۴۰‬متری از سطح دریا بر روی کف دره واقع شده است.

آب آن به صورت دایمی و جوشان در جریان بوده و دهانه آن پراکنده و دمای آب در حوض‪ ۴۶‬ درجه سانتی‌گراد است. آب این چشمه ترش مزه، بیرنگ و کمی بودار است و بوی هیدروژن سولفوره به مشام می‌رسد.

در اطراف مظهر چشمه و حوضچه‌ها کمی رسوبات زرد رنگ اکسید آهن دیده می‌شود. آنیونهای آن کربنات ، بی‌کربنات، کلروره، سولفات و کاتیونهای آن کلسیم ، منیزیم ، سدیم و پتاسیم می‌باشد. آب آن در ردیف آبهای کلروره ، بی‌کربنات سدیک و کلسیک گرم می‌باشد.

خاصیت درمانی: آب آن به علت داشتن ترکیب کلرو بی‌کربناته سدیک و کلسیک برای درمان بیماریهای عمومی، سیستم حرکتی (دردهای مزمن روماتیسمی)، بیماریهای زنان، خنازیر و بیماریهای قلبی و نیز تقویت عمومی بدن استفاده می‌شود.

آبگرم پهنلو: این آبگرم در شمالی‌ترین نقطه شهر سرعین واقع شده است. ارتفاع چشمه از سطح دریا به ‪ ۱۹۵۰‬متر می‌رسد. آبدهی چشمه در حدود ‪ ۱/۸‬لیتر درثانیه و به صورت دایمی و جوشان در جریان است.

دمای آن در حوض ‪ ۳۷‬درجه سانتی گراد و حالت نیمه اسیدی دارد. رنگ آن مایل به سبز بوده و آنیونها و کاتیونهای مهم آن کلرور، سولفات، سدیم و پتاسیم می‌باشد. آب آن در ردیف آبهای کلرو بی‌کربنات سدیم است.

خاصیت درمانی: از آب این چشمه برای درمان بیماریهای عمومی و تسکین اعصاب و دردهای مفصلی استفاده می‌شود.

آبگرم قره سو (اعصاب سویی): این چشمه در شهر سرعین و در جنب آبگرم ساری سو واقع شده است. دبی آن در حدود ‪ ۵‬ لیتر در ثانیه و دارای جریانی دایمی و متغیر با فصول و به صورت جوشان در سطح زمین است.

دمای آب حوضچه در حدود ‪ ۴۴‬درجه سانتیگراد و رنگ آن بیرنگ و مزه‌ای شبیه گس دارد. از آنیونهای مهم آن می‌توان به سولفات، کلرور، بیکربنات و از کاتیونهای قابل توجه آن به سدیم، پتاسیم و منیزیم اشاره کرد.

خاصیت درمانی: یکی از آبهای مورد استفاده برای تسکین دردهای روماتیسمی و نیز آرامش‌دهنده اعصاب و روان می‌باشد.

آب‌معدنی ارجستان: این چشمه آبگرم در روستای ارجستان در ‪ ۲۱‬کیلومتری غرب اردبیل واقع است.

در مرکز روستا و در حومه آن چند چشمه آب معدنی سرد و گازدار وجود دارد. از این آب معدنی به دو صورت آبمعدنی بسته‌بندی شده در قالب بطریهای یک و نیم لیتری توسط کارخانه آب معدنی "مس کو" و همچنین به صورت چشمه‌ای دایمی که روی مظهر آب حوضچه‌ای سیمانی سرپوشیده ساخته شده مورد استفاده اهالی و گردشگران قرار می‌گیرد.

آب معدنی ارجستان دارای آب سرد بی‌بو با مزه گس گازدار است که به صورت نوشیدنی طبیعی و مفید از آن استفاده می‌کنند.

دمای آب در حدود ‪ ۱۰‬الی ‪۱۵‬ درجه سانتیگراد و آنیونهای آن کلرورو بی‌کربنات و کاتیونهای مهم آن کلسیم، منیزیم و پتاسیم می‌باشد. این چشمه آبگرم دارای گاز کربنیک بوده و منشا آب آن نیز نیمه عمیق می‌باشد.

آبگرم ساری سو: این آبگرم در مرکز شهر سرعین واقع شده است. دبی آن حدود ‪ ۵‬لیتر در ثانیه و جریان آب به صورت دایمی و متغیر در فصول مختلف است.

دمای آب در حوضچه اول ‪ ۴۷‬درجه سانتیگراد، بودار و رنگ آن کمی مایل به سبز پسته‌ای است و مزه آب هم کمی ترش می‌باشد. آنیون‌های آن سولفات، کلرور، بیکربنات و کاتیون‌های آن سدیم، پتاسیم و منیزیم می‌باشد.

خاصیت درمانی: برای دردهای روماتیسمی ، مفصلی و به طور کلی برای تسکین دردهای عضلانی اثرات سودمندی دارد.

آبگرم حمام شفا: حمام شفا در شهر سرعین واقع شده است. آب این حمام از چشمه‌ای با آبدهی ‪۵‬ لیتر در ثانیه تامین می‌شود.

دمای آب در حدود ‪ ۴۰‬درجه سانتیگراد و ظاهر آن کمی کدر، ترش مزه و بیرنگ و بی‌بوست. آنیونها و کاتیونهای مهم آن بی- کربنات، کلرور، سدیم و کلسیم است. آب این چشمه در ردیف آبهای معدنی کلرو بی کربنات سدیک قرار دارد.

خاصیت درمانی: از آن برای درمان دردهای مفاصل ، تسکین بیماریهای عصبی و امراض جلدی استفاده می‌شود.

سنگ‌نگارهاي فراموش‌شدۀ اِرنان

افتاده پیش پای کوه

افتاده پیش پای کوه


رفته بودیم شهر بادگیرها؛ یزد را می‌گویم! در حال بازدید از بناها و مکان‌های دیدنی شهر بودیم که در «زندان اسکندر» یا به روایتی «مدرسۀ ضیائیه» چشممان افتاد به تخته‌سنگی با نقش‌های کهن که معلوم بود قرن‌ها از عمرش می‌گذرد.

در کنار آن تخته‌سنگ، تابلویی نصب شده بود با این عنوان:

«سنگ نگاره‌های کوه اِرنان یزد».

این سطر اولِ سفری ماجراجویانه بود برای پیداکردن ارنان و دیدن سنگ‌نگاره‌هایش؛ روستایی در مسیر یزد به شیراز و در نزدیکی شهرستان مهریز.

با این‌که کوه ارنان با شمارۀ ثبت 8 در فهرست آثار طبیعی ملی به ثبت رسیده، ولی پیداکردنش چندان ساده نبود؛ بین راه بارها از ساکنان محلی نشانی پرسیدیم تا بالاخره موفق شدیم پُرسان‌پُرسان خودمان را برسانیم به دهستان ارنان. اما تا این‌جا فقط نصف راه را آمده بودیم. هر چه چشم چرخاندیم، هیچ نشانی از تابلویی که ما را به سمت سنگ‌نگاره‌ها راهنمایی کند، نبود. عاقبت در جادۀ خاکی به راه افتادیم و در میانۀ راه با فریاد از موتورسواری که با سرعت از کنارمان می‌گذشت، پرسیدیم: سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان...؟ و او با اشارۀ دست به‌مان فهماند که پشت‌سرش راه بیفتیم.

بعد از گذشت چند دقیقه کوه ارنان در وسط دشتی گسترده، آغوشش را به رویمان باز کرد.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 613

کوه مخروطی‌شکل ارنان با ارتفاعی بیش از 800 متر، یکه و تنها سر به آسمان ساییده است. بعد از رسیدن به پای این کوه، اولین صحنه‌ای که به چشممان خورد، نه سنگ‌نگاره‌ها، که تعدادی موتورسیکلت بود که با سرعت از دامنه‌های کوه بالا می‌رفتند. تازه فهمیدیم موتورسیکلتی که با سرعت از کنارمان رد شده بود، مقصدش کجا بوده؛ ظاهراً دامنه‌های کوه ارنان برای اهالی این منطقه، حکم پیست موتورسواری را دارد.

باز هم خدا را شکر! چون معلوم نبود بدون راهنمایی این موتورسوارها که بی‌خیال به ماجراجویی در دامنه‌ها مشغول بودند، چه‌طور باید سنگ‌نگاره‌های کوه ارنان را پیدا می‌کردیم!

از یکی از موتورسوارها که در حال پایین‌آمدن از کوه بود، جای دقیق سنگ‌نگاره‌های نقش‌بسته بر تخته‌سنگ‌ها را پرسیدیم. با دست اشاره کرد به تخته‌سنگ بزرگی که 100متر بالاتر از ما قرار داشت و ادامه داد: «یکی‌دیگه هم اون‌طرف‌تر هست، اگه بتونی پیداش کنی». نفس‌نفس‌زنان خود را به تخته‌سنگی که نشان کرده بودیم، رساندیم و نقش و نگارهایی شبیه به تخته‌سنگ داخل موزه را روی صخرۀ عظیم دیدیم؛ تصاویری از انسان‌ها و ابزارهای شکار مثل تیر، کمان و نیزه و نیز حیواناتی مثل سگ، بز، گوزن، اسب، گاو و بعضی موجودات غریب دیگر.  تخته‌سنگ عظیم در پای کوه ارنان که بخش‌هایی از آن در اثر عوامل طبیعی و انسانی آسیب دیده و فرسوده شده است

سنگ نگاره‌ها یا هنرهای نقش‌بسته بر تخته‌سنگ‌ها در بین هنرهای شناخته‌شدۀ جهانی از بیشترین قدمت برخوردارند و احساس، عاطفه و تفکر انسان‌ها در آنها به بهترین شکل منعکس شده است. هدف از حک‌کردن نقش بر سنگ دردوره‌ها و اقلیم‌های مختلف، متفاوت بوده: ثبت یک رخداد، آرزو، صحنه‌هایی از آیین‌ها و اعتقادات ، رزم و شکار و... این نقوش برای متخصصان حوزه‌های مختلف به‌خصوص جامعه‌شناسان، باستان‌شناسان، نمادشناسان، زبان‌شناسان و علاقه‌مندان به اسطوره و تاریخ، معنا و جذابیت بسیاری دارند.

یکی از ویژگی‌های جالب سنگ‌نگاره‌های ارنان، وجود نوعی روایت و داستان در دل نقوش ا ست: انسانی مجهز به تیر و کمان که سوار بر مرکب به دنبال شکار می‌گردد، مردی که نیزه‌اش را در تن شکار فرو می‌کند، سگی که کنار صاحبش حضور دارد و او را همراهی می‌کند و...

تجربۀ جذابی است نشستن کنار سنگی که صبورانه، داستان زندگی انسان‌هایی مثل خودت را از قرن‌ها پیش‌تر برایت روایت می‌کند؛ سنگی که در گذر زمان سرسختانه می‌کوشد همچنان خاطره‌هایش را حفظ کند.

سنگ‌نگاره‌های ارنان که جزو قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین آثار هنری به‌شمار می‌روند، به‌احتمال زیاد به دست چوپان‌ها و شکارچی ها بر سنگ‌ها نقش بسته‌اند و صحنه‌هایی از شکار، قدرت و تخیل انسان را در طبیعت بکر قرن‌های دور به نمایش می‌گذارند.

نقش و نگارهای تخته‌سنگ واقع در پای کوه ارنان با ابزاری فلزی کنده شده بود و نشان از علاقۀ انسان به ثبت وقایع و به‌جاگذاشتن نشانی از خود برای آیندگان داشت؛ آیندگانی که ما بودیم و بی‌هیچ شیشه و حفاظی آنها را از نزدیک تماشا می‌کردیم.

سنگ‌نگاره‌های ارنان که جزو قدیمی‌ترین و ابتدایی‌ترین آثار هنری به‌شمار می‌روند، به‌احتمال زیاد به دست چوپان‌ها و شکارچی‌ها بر سنگ‌ها نقش بسته‌اند و صحنه‌هایی از شکار، قدرت و تخیل انسان را در طبیعت بکر قرن‌های دور به نمایش می‌گذارند.

هفته‌نامه دوچرخه شماره 613

نقش و نگارهای تخته‌سنگ واقع در پای کوه ارنان با ابزاری فلزی کنده شده بود و نشان از علاقۀ انسان به ثبت وقایع و به‌جاگذاشتن نشانی از خود برای آیندگان داشت؛ آیندگانی که ما بودیم و بی‌هیچ شیشه و حفاظی آنها را از نزدیک تماشا می‌کردیم.

با دقت در تخته‌سنگ نقش‌دار، متوجه چیزهای زیادی شدیم: این‌که عوامل طبیعی مثل باد، باران، برف و... آن را فرسوده کرده و نوسانات جوی به آن آسیب زده است. اما کار به همین‌جا و کمرنگ‌شدن نگاره‌ها ختم نمی‌شد. مخدوش‌شدن نقش‌ها اتفاق بد دیگری بود که خبر از ویرانگری عوامل انسانی می‌داد؛ بازدیدکننده‌هایی که بدون توجه به ارزش تاریخی این سنگ‌نگاره‌ها نام خود را با ذکر تاریخ (!) در کنار نقش‌های کهن کنده بودند؛ نقش‌هایی با قدمتی از 1500 سال پیش از میلاد تا 713 هجری قمری.

اولش از این‌که توانسته بودیم این‌طور بی‌واسطه از این سنگ‌نگاره‌ها دیدن کنیم، خوشحال شدیم، اما بعد با خود آرزو کردیم کاش نه ما و نه هیچ‌کس دیگر نتواند چنین بی‌فاصله با گنج کوه مهربان ارنان آشنا شود.

گودال‌های عمیق در زیر تخته‌سنگ عظیم پای کوه ارنان، نشان می‌دهد که بعضی به‌طمع یافتن گنج یا به‌سرقت بردن سنگ‌نگاره‌ها دست به تخریب و انهدام این اثر تاریخی زده‌اند.

همۀ این اتفاق‌های ناخوشایند در شرایطی می‌افتد که هیچ‌کس به فکر حفظ و نگهداری از این آثار بدیع بازمانده از دوران باستان نیست و این جلوۀ جذاب که می‌تواندچشم توریست‌های داخلی و مهمانان خارجی را به خود خیره کند، در فراموشی خاک می‌خورد و غرش گوش‌خراش موتورسیکلت‌ها تحلیل می‌رود.

روستای پاژ، از زادگاه فردوسی تا گردشگاه توریست‌ها

روستای پاژ، از زادگاه فردوسی تا گردشگاه توریست‌ها

حدود 20‌تا‌25کیلومتر از جاده کلات در شمال مشهد را که در پیش بگیرید، به‌ راه انشعابی سد کارده خواهید رسید که شما را به سمت روستای پاژ می‌برد.

شاید در همان نظر نخست، عمق مشکلات اهالی این روستا را دریابید. روستاییان پاژ در سال‌های دورتر آنقدر کم‌لطفی دیده‌اند که دیگر به هیچ‌کس اعتماد ندارند و حوصله‌ای برایشان نمانده که جواب یک‌خبرنگار را بدهند.

شعر فردوسی خانه‌اش را نازیبا کرد

بر بلندای تپه‌ای در این روستا خانه‌ای قرار دارد که به‌ گفته اهالی و برخی از کارشناسان خانه فردوسی است. این خانه قدیمی (حتی اگر به‌واقع خانه فردوسی نباشد) به‌لحاظ قدمت می‌تواند محلی برای جذب گردشگر و رونق روستا باشد، ولی حالا چیزی جز یک‌خرابه که اغلب محل بازی بچه‌ها می‌شود، نیست. دیوار خانه پر‌شده است از دل‌نوشته‌های افراد و شاید در آینده‌ای نزدیک کل دیوارها فرو بریزد. جالب اینجاست که حتی برخی از افراد، با اقدام ناآگاهانه خود، روی قسمت‌هایی از این خانه ابیاتی از اشعار حماسی فردوسی را نوشته‌اند.

اینجا خانه فردوسی نیست

در حالی که اغلب گردشگران این خانه را به‌عنوان خانه فردوسی می‌شناسند اما سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان خراسان‌رضوی می‌گوید که این خانه، خانه فردوسی نیست. مجتبی رجایی، رئیس اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری خراسان رضوی در این ارتباط به خبرنگار ما می‌گوید: «براساس منابع موجود نخستین نویسنده‌ای که از پاژ نام و نشانی به‌دست داده نظامی عروضی سمرقندی بوده است. در متن وی آمده است: «استاد ابوالقاسم فردوسی از دهقانان توس بود. از دیهی که دیه را پاژ خوانند و از ناحیت طبران است؛ بزرگ است و از وی هزار مرد بیرون‌ آید.

فردوسی در آن دیه، شوکتی تمام داشت.» در اواخر اردیبهشت سال 89 نخستین برنامه گمانه‌زنی باستان‌شناسی به‌منظور بازشناسایی علمی این روستای قدیمی توسط دفتر حفظ و احیای محوطه‌های تاریخی معاونت میراث فرهنگی استان انجام شد که منجر به شناسایی قلعه‌ای بزرگ به ابعاد تقریبی 45 در 65متر و ارتفاع 12متر در میانه روستای کنونی پاژ شد. براساس اسناد موجود، بنیاد این قلعه در سده‌های نخستین اسلامی بوده و اواخر دوره قاجار نیز چندین خانه روی بقایای تاریخی آن ساخته شده است. از جمله این خانه‌ها یک‌باب منزلی است که در سمت شرق قلعه و بلندتر از دیگر ساختمان‌هاست. بنابر اظهار نظر معتمدین محل، خانه مذکور حدود 90سال پیش به دستور کدخدای روستای پاژ به‌نام کریم‌ا‌لله اسدی توسط یک‌استادکار از مشهد ساخته شده است؛ یک‌اتاق 3 ‌در با ابعاد تقریبی 3 در 5متر و با دیوارهای خشتی و گلی و گچ اندود که به‌عنوان تنها فضای نشیمن خانه هنوز باقی‌مانده است.

در سال‌های اخیر برخی از اهالی روستای پاژ به‌خاطر جلب نظر بازدیدکنندگان از این روستا این خانه را منزل شخصی حکیم ابوالقاسم فردوسی معرفی کرده‌اند، اما تمام شواهد موجود از جمله طرح و مصالح به‌کار رفته و همچنین پژوهش‌های باستان‌شناسان بیانگر این است که خانه مذکور کمتر از 100سال قدمت دارد. با وجود این، معاونت میراث فرهنگی با توجه به معماری سنتی در ساخت این خانه و همچنین در راستای توجه به روستای تاریخی و گردشگری پاژ مراتب مستندسازی، مرمت و بازسازی خانه را در سال‌جاری در دست اجرا دارد.»

شهرک یا باغ شاهنامه؟

اوایل سال 88 خبرهایی در رابطه با جزئیات طرح ساخت شهرک شاهنامه در روستای پاژ اعلام شد. این طرح به‌منظور احیای روستا و تبدیل آن به شهرکی با امکانات مناسب برای جذب گردشگر اعلام شده بود. در این طرح راه‌اندازی فرهنگسرای فردوسی شامل موزه، کتابخانه تخصصی، تالار سخنرانی، دانشگاه فرهنگ و تمدن اسلامی ایرانی، شهر شاهنامه، دهکده نمونه پاژ و کلینیک تخصصی، مجتمع آکادمیک ورزشی و ایجاد کارگاه‌های صنایع‌دستی و هنرهای دستی در آرامگاه و زادگاه فردوسی به‌تصویب رسید. همچنین در آن به موقعیت جغرافیایی و توپوگرافیک زادگاه فردوسی در ارتباط با آرامگاه وی (شهر توس) پرداخته شده و به‌همراه حرم مطهر امام هشتم شیعیان، امام رضا(ع) به‌عنوان 3ضلع مثلث فرهنگی خراسان‌‌ رضوی بزرگ یاد شده بود ولی گویا جای خودش را به باغ شاهنامه داد.

باغ شاهنامه در سالروز آغاز هزاره دوم سرایش شاهنامه، 26اردیبهشت سال90 افتتاح شد. این مجموعه در فضایی به مساحت ۳ هکتار و در بلوار توس مشهد احداث شده و شامل بخش‌های موزه‌ای، نگارخانه، نمایشگاه محیطی اقوام مختلف ایرانی، نمایشگاه سنگ، فضای اجرای نمایش، نقالی و شاهنامه‌خوانی و سالن اجتماعات است.

روستایی با گاز لوله‌کشی‌شده

در رابطه با وضعیت خانه فردوسی جواد آرین‌منش، نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی به همشهری می‌گوید: حفظ آثار تاریخی و کهن کشور جزو وظایف ذاتی میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری است. با وجود این، مجلس نیز در رابطه با حفظ و مرمت این خانه بارها تذکرات لازم را داده و اقدامات موردنیاز را گوشزد کرده است. وی با اشاره به سابقه این روستای کهن که به قرن 4هجری‌قمری بازمی‌گردد ادامه می‌دهد: روستای پاژ با 4هکتار بافت مسکونی و درمجموع با 800هکتار وسعت می‌تواند جزو آثار تاریخی محسوب شود و سازمان میراث فرهنگی باید نه‌تنها از خانه فردوسی بلکه از کل روستا همانگونه که از آرامگاه فردوسی در توس محافظت می‌کند، حراست کند. وی با بیان اینکه مجلس مکررا در مورد حفظ ‌آثار و بناهای تاریخی مانند بناهای روستای پاژ، تذکر داده است، خاطرنشان کرد: در جسله‌ای که حدود 4سال پیش تشکیل شد و همچنین در دیدار رهبر معظم انقلاب اسلامی از روستای پاژ، تاکید شد که دولت باید توجه خاصی به این منطقه داشته باشد.

به خورشید نزدیک می‌شوید

به خورشید نزدیک می‌شوید

شاید بسیاری از افراد، بوشهر را فقط به نام منطقه‌‌ای با نخل و دریا بشناسند، اما در این دیار تاریخی که مردمانش همیشه برای دفاع از مرز و بوم کشور جلوی ابرقدرت‌ها حتی با دست‌های خالی ایستاده‌اند، جاذبه‌های گردشگری دیگری نیز وجود دارد.

قلعه خورموج مهم‌ترین جاذبه شهرستان دشتی در استان بوشهر محسوب می‌شود. قلعه‌ای با سبک معماری سلجوقی و ساسانی که در طول سال بازدیدکنندگان بسیاری دارد. البته کلات‌مند و قلعه دختر نیز از دیگر آثار باستانی شهرستان دشتی به‌حساب می‌آیند.

اگر در شهرستان دشتستان بنایی شبیه به مقبره کوروش در پاسارگاد دیدید تعجب نکنید؛ بنای گور دختر در تنگ ارم که طبق بررسی‌ها قدمت آن به سده ششم پیش از میلاد برمی‌گردد. گورستان باستانی خارک نیز در تنگستان قرار دارد و به زرتشتیان منسوب است. پل مشیر نیز از دیگر آثار کهن بوشهر بوده و روی رودخانه دالکی بنا شده که مربوط به عهد قاجاریه است. مسجد توحید (مسجد برازجانی‌ها) نیز از قدیمی‌ترین مساجد بوشهر است که بنای درخور توجهی دارد.

در حومه شهرستان جم از توابع عسلویه استان بوشهر و در نیمه‌های راه بندر کنگان به فیروز آباد شیراز کوهی باستانی به نام پردیس قرار دارد. قله این کوه نزدیک‌ترین نقطه زمین به خورشید به حساب می‌آید زیرا بالاترین ارتفاع در نزدیکی خط استواست. همچنین مغناطیس فوق‌العاده قوی کوه در جهان زبانزد است. البته این کوه در قدیم با عنوان کوه جم، پوز یا پدری نامیده می‌شد.

در مجموع می‌توان گفت جم از مناطق کوهستانی و خوش آب و هوای استان بوشهر است. آب و هوای متفاوت شهرستان جم نسبت به سایر نقاط استان بوشهر و قرار گرفتن این شهرستان در ارتفاعی بالاتر از دیگر نقاط استان نسبت به سطح دریا باعث شده تا در ایام گرم و نیمه گرم سال نیز این منطقه آب و هوایی به‌مراتب بهتر و مساعدتر از دیگر نقاط استان بوشهر داشته باشد.

از دیگر جاذبه‌های گردشگری جم می‌توان به باغ‌های لیمو و زیتون، پیر بی‌بی بانو، پیر بیراهه آبگرمک (امامزاده جعفر)، جنگل گلوبردکان‌ریز (یک جنگل انبوه با رودی نسبتاً دائمی که از میان آن می‌گذرد) اشاره کرد. همچنین مناطق باستانی دایو و گلوقلات، پیر گلدسته، گورستان تاریخی و باغ‌های روستای غربه، بناهای تاریخی روستای حرمیک، رشته قنات قدیمی روستاهای تشان و درهبان، زیارتگاه کوهستانی قدمگاه و دره زیبای مجاور روستای دره پلنگی از دیگر مناطق دیدنی منطقه جم است. این منطقه خرمای ویژه‌ای با شیره فراوان نیز تولید می‌کند که به نام خرمای خصه معروف است.

از میان جاذبه‌های تاریخی شهرستان تنگستان، خانه رئیس‌علی دلواری یادآور خاطرات فراموش نشدنی مبارزات آزادی خواهی 80سال پیش است. قلعه نصوری را می‌توان مهم‌ترین جاذبه تاریخی شهرستان کنگان به حساب آورد. این بنا در بندر طاهری در کرانه خلیج‌فارس قرار داشته و متعلق به اوایل دوره قاجاریه است. بنابراین خانه‌ها و عمارت‌های قدیمی بسیاری در استان بوشهر وجود دارند که برخی از آنها عبارتند از: عمارت ملک که به‌صورت یک مجموعه ساختمانی و متعلق به یک قرن پیش است. عمارت گلشن که قدمت آن 170 سال بوده و مجموعه حاج رئیس که از 5ساختمان تو در تو تشکیل شده و در اواسط دوره قاجاریه ساخته شده است.

جانان هریجان

 جانان هریجان
هریجان یکی از مناطق خوش آب و هوای منطقه کلاردشت است که پایتخت نشینان با چند ساعت رانندگی می توانند یک آخر هفته خوب را پشت سر بگذارند و تا پای آبشار بلندش که حدود 80 متر ارتفاع دارد، بالا بروند.

شاید فکرش را هم نکنید که تقریبا تمام فرعی‌های جاده چالوس، هرکدام به منطقه‌ای دیدنی منتهی می‌شوند بسیار بکر و دست نخورده. یکی از این مناطق دیدنی، روستای«هریجان» است که آبشاری بلند دارد و با کمتر از 10کیلومتر فاصله از جاده چالوس و پیچ‌های مختلف، شما را به یک طبیعت بکر و آرام می‌رساند. این روستا زمانی پرجمعیت بود اما امروز فقط انگشت‌شمار خانواده‌های کهنسال در آن باقی مانده‌اند، هرچند با شناخته‌تر شدن این منطقه زیبای طبیعی، بعضی از مالکان و ساکنان قدیمی هم هوای ییلاق قدیمی به سرشان زده و مدتی را در روستای خوش آب و هوای اجدادی می‌گذرانند.

در اردیبهشت ماه، این منطقه از البرز مرکزی، رنگارنگ می‌شود و گیاهانی در آن می‌روید که عمرشان بسیار کوتاه است؛ پس فرصت دیدن اردیبهشت متفاوت هریجان را از دست ندهید، فقط حواستان باشد پای آبشار که رسیدید، هوس رسیدن به بالاترین نقطه‌اش به سرتان نزند؛ چون علاوه بر خطر سقوط، ممکن است به حیوانات خطرناک بربخورید.

هریـجان و آبشارش

هریجان یکی از مناطق خوش آب و هوای منطقه کلاردشت است که پایتخت نشینان با چند ساعت رانندگی می توانند یک آخر هفته خوب را پشت سر بگذارند و تا پای آبشار بلندش که حدود 80 متر ارتفاع دارد، بالا بروند. از ما می شنوید، هریجان را در اردیبهشت ماه از دست ندهید.

منطقه ورود ممنوع

بعد از رسیدن به تاج آبشار، وارد جاده پشت آن نشوید؛ زیرا علاوه بر خطر برخورد با جانوران وحشی پشت آبشار، منطقه حفاظت‌شده است و بدون دریافت مجوز نمی‌توانید وارد آن شوید. درصورتی که تمایل به ورود به منطقه حفاظت شده پشت آبشار را دارید، می‌توانید با اداره محیط زیست چالوس تماس بگیرید :2229275(0191).

به چالوس بروید

از تهران بعد از حدود 2 ساعت و 135کیلومتر رانندگی به روستای هریجان می‌رسید.

خودروی شخصی: وارد جاده چالوس که شوید، حدود 4 کیلومتر بعد از سیاه‌بیشه در پیچ سمت راست جاده، تابلوی رستوران «جعفر میردار سلطانی» را می‌بینید. از این فرعی تا روستای هریجان حدود 5کیلومتر راه دارید. این جاده، خاکی وپرشیب است. بعد از حدود یک ربع به روستا خواهید رسید.

وسایل نقلیه عمومی: از راننده بخواهید که در نشانی بالا شما را پیاده کند. از این فرعی تا روستا حدود یک ساعت و نیم پیاده‌روی در مسیر سربالایی تند پیش‌روی شماست؛ می‌توانید میان‌بر هم بزنید، وقتی در مسیر جاده خاکی قرار گرفتید، بعد از حدود 700 متر در پیچ دوم و در سمت راست تان، یک جاده مالرو و پاکوب قرار دارد که از میان درختان جنگلی می‌گذرد. بعد از گذشتن از یکی دو تپه و علفزار از پایین روستا سردرمی‌آورید. در این مسیر هم حدود یک ساعت و نیم در راه خواهید بود.

ییلاق آرام

بافت روستا، علفزارهای وسیع و آبشار بلند از دیدنی‌های هریجان هستند.

روستا:می‌توانید چند دقیقه‌ای در هریجان بگردید و خانه‌های تخریب‌شده‌اش را ببینید. روستا یک امامزاده هم به نام «شاهزاده محمود(ع)» دارد که گنبدش وقت ورود به روستا پیداست و می‌توانید وقت برگشت به آن سری بزنید.

آبشار: آبشار باریک هریجان در غرب روستا قرار دارد و برای رسیدن به آن جاده خاکی را تا داخل روستا ادامه دهید.حدود 300، 400 متر که وارد روستا شدید، در کنار پرچین‌های سنگی در سمت چپ، یک جاده فرعی وجود دارد که مسیر دسترسی به آبشار است. تا جویی که از آب آبشار درست شده، حدود یک ربع پیاده‌روی دارید اما اگر می‌خواهید به تاج آبشار برسید، باید حدود نیم ساعت تا کوتاه‌ترین تاج که حدود 9 متر ارتفاع دارد، کوهنوردی کنید.

در این مسیر که کمی شیب‌دار است در سمت راست، پیش از آنکه راه سنگلاخی شود، یک فضای علفزاری و تکه سنگی صاف و بزرگ قرار دارد که می‌توانید همان‌جا کمی استراحت کنید. آبشار در این ماه سال پرآب‌تر از همیشه است و در ماه‌های گرم، بسیار کم آب می‌شود.

شکار ممنوع

حیات‌وحش هریجان غنی است و وجود جانورانی مثل کل و بز ، خرس، تیهو و کبک باعث شده که این منطقه جزو مناطق حفاظت‌شده باشد؛ شکار در آن ممنوع است.
اگر تا به حال به این منطقه سفر نکرده‌اید، حتما با بلدهای محلی همراه شوید.
در این روستا از سرویس بهداشتی و محلی برای اقامت خبری نیست.
نام‌خانوادگی بیشتر مردم این منطقه «میردار سلطانی» است، پس اگر افراد زیادی را با این نام دیدید، تعجب نکنید.