کیش، کشتی یونانی


کشتی یونانی یکی از جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است.این کشتی در ۴ مرداد ۱۳۴۵ در نزدیکی روستای «باغو» به گِل نشست.این کشتی در سال ۱۳۲۲ توسط شرکت ویلیام همیلتون در گلاسکو ساخته شد.وزن کشتی در هنگام ساخت ۷۰۶۱ تن و طول آن ۱۳۶ متر بوده‌است.این کشتی بین مالکان انگلیسی و ایرانی مختلفی دست به دست شده بود و آخرین مالک آن یک یونانی بود.نام‌های کشتی به ترتیب «امپایر ترومپت»، «نچرالیست»، «کوروش پارسی»، «همدان» و در هنگام به گل نشستن «کولا اف» بوده‌ است.این کشتی انبوهی از ذخایر نفتی را در خود داشت و دارای ارزش بسیاری بود. خدمه مجبور به ترک کشتی شدند و بار آن نیز تخلیه شد.تلاش های بسیاری برای بیرون کشیدن کشتی از آب انجام دادند؛ اما بعد از گذشت ۸۰ روز و تلاشِ بی پایان یدک کش هلندی به نام اورینکو، هیچ نتیجه ای حاصل نشد.در نهایت کشتی همان جا باقی ماند چرا که هزینه سرسام آور برای حفظ آن اصلا مقرون به صرفه نبود.هیچ کس تا به امروز نتوانسته دلیل به گل نشستن این کشتی را کشف کند و این بخش از سرنوشت آن هنوز در هاله ای از ابهام است.

                                                                   رود سیروان، اورامان (هورامان)، کرمانشاه...



سیروان مهم‌ترین و معروفترین رودخانۀ ناحیۀ هورامان در استان کرمانشاه و سرچشمه در کردستان است و مسیر نسبتاً طولانی و پرپیچ‌وخمی دارد. این رودخانه در بخش غربی و شمال غربی هورامان قرار گرفته‌است و منطقه هورامان را به دو بخش تقسیم نموده‌است.بخش اعظم این رودخانه در شهرستان پاوه قرار دارد. این رودخانه از بخش رزاب و مریوان در کردستان سرچشمه گرفته و پس از عبور از شمال غربی اورامانات کرمانشاه، دوآب و شمال هرتا، رودخانه‌های ژاوه‌رود، قشلاق، لیله، لوشه، زمکان در شهرستان دالاهو کرمانشاه، دشت حر به آن پیوسته و سپس وارد کشور عراق می‌شود.سیروان را آب سیروان نیز می‌نامند. آب سیروان از به هم پیوستن دو رودخانه قشلاق و گاوه‌رود پدید می‌آید. سیروان پس از طی مسیری در میان دره ی کوه‌های کوچک‌خرمال، شاهو و سالان واردِ عراق شده و به دریاچه سد دربندیخان می‌ریزد.

                                                                   کویر کاراکال، شهرستان بافق، استانِ یزد...


کویر یکی از مقاصد جذاب برای گردشگران در فصل پاییز محسوب می شود. مقاصد تفریحی کویری بسیار وجود دارد که شما می توانید به دیدن رمل های شنی، دریاچه های نمک، آسمان پر ستاره و همه زیبایی های کویر نیز بروید. کویر کاراکال را با نام کویر صادق آباد هم می شناسند، این کویر از گذشته تاکنون زیستگاه نوعی گربه سان زیبا به نام کاراکال بوده و همین خود دلیل به شهرت رسیدن این کویر در مرکز ایران می باشد. کویر کاراکال در مرکز ایران قرار گرفته و از قدیم زیستگاه یکی از گربه سانان زیبای ایران به نام کاراکال نیز بوده است، اصلا یکی از دلایل شهرت این کویر وجود این گربه نیز می باشد. در این کویر شما می توانید از ترکیب رنگ هایی که در آن وجود دارد به نهایت آرامش دسترسی پیدا کنید. کویر کاراکال در یزد به دلیل نزدیکی که به روستای صادق آباد دارد نیز نام دیگر آن کویر صادق آباد است.

                                                                                 غار چال نخجیر _ نراق



غار چال‌ نخجیر در شهر نراق در استان_مرکزی قرار دارد. این غار در میان راه دلیجان به نراق و در منطقه‌ای به نام چال‌نخجیر و در دامنه کوه تخت واقع شده است. غار در سال ۱۳۶۸ به صورت اتفاقی و در اثر انفجار برای جستجوی آب توسط سازمان آب دلیجان کشف شد. طبق نظر زمین شناسان طول این غار حدود ۱۲ کیلومتر تخمین زده شده است که تا به امروز ۶ کیلومتر از آن کشف شده است.قدمت غار حدود ۷۰ میلیون سال تخمین زده می‌شود و جزء غارهای آهکی و زنده دنیا محسوب می‌شود. غار چال‌نخجیر از جمله غارهای طبقاتی است و از سه طبقه تشکیل شده است. دو طبقه از این غار شگفت انگیز به طول ۱۲۰۰ متر با ایجاد مسیرها و پله هایی خاص برای بازدید گردشگران کف سازی و آماده شده است.نور پردازی های زیبای این غار بر روی بلورها و اشکال متنوعی که شبیه به انسان و برخی حیوانات از جمله عقاب و لاک پشت هستند، در کنار دیگر تندیس های بزرگ جثه و آویزه های بلورین، چشم هر بیننده ای را متحیر و مبهوت خود می کند. تالارهای «عروس»، «گل کلمی»، «آبشار گلی»، «فرسنگ» و هیولا از جمله بخش‌های دیدنی این غار نادر و عجیب است.

                                                                                     فارس، داراب، تنگه رغز


تنگه رغز نام دره ای است در منطقه فسارود واقع در ۲۵ کیلومتری شهرستان داراب و در جنوب استان_فارس است.رغز به معنای بکر و لغزنده است از دو طرف با دیواره های بلند محصور شده و در دل این تنگه ۶۴ آبشار و یک صد حوضچه طبیعی جای گرفته است.از این ۶۴ آبشار، ۱۲ آبشار نیاز به فرود با طناب را دارند. ارتفاع فرود ها بین ۶ تا ۶۵ متر و مابقی آبشار ها با پرش در آب قابل گذر است. حوضچه های زیر آبشار ها نیز بین ۶ تا ۲۰ متر عمق دارند.

                                                                                         پارک ملی دیر ( نخیلو ) استان_بوشهر



 این منطقه حفاظت شده به سبب زیست و تخم‌گذاری هزاران پرنده در کنار هم به بهشت پرندگان شناخته می‌شود. پارک ملی دیر از زیباترین مناطق زیست محیطی پرندگان محسوب می‌شود که طبیعتی دریایی را در خود جای داده است. پارک ملی دیر شامل جزایر اُم الکرم، تهمادون، نخلیو و جنگل های حرای مل گنزه می‌شود که در محدود بخش بردخون قرار دارد.

                                                                                          پل معلق لندن


تاور بریج (به انگلیسی: Tower Bridge) به معنای پل برج نام یکی از مشهورترین سازه‌ها و پل‌های لندن، پایتخت انگلستان است که بر روی رود تیمز ساخته شده‌است. این پل که کار ساختش در ۱۸۸۶ آغاز و در ۱۸۹۴ به پایان رسید در نزدیکی پل لندن و برج لندن قرار دارد.برج‌های این پل دارای معماری گوتیک است و بخشی از مسیر جاده‌روی آن را می‌توان در مواقع لزوم بالا کشید تا کشتی‌های بزرگ بتوانند به‌راحتی از زیر آن عبور نمایند.گرفتن عکس و فیلم از پل تاور بریج یکی از کارهای مورد علاقهٔ توریست‌هایی است که به لندن می‌آیند، اما در عین حال این امکان نیز برای بازدیدکنندگان وجود دارد که وارد برج‌ها شوند. دو برج توسط گردشگاهی در قسمت بالا به یکدیگر متصلند و نمایی زیبا از لندن را می‌توان از آنجا مشاهده نمود.همچنین در داخل پل، نمایشگاه تاور بریج قرار دارد که مساحت گردشگاه و دو برج را شامل می‌شود و بازدیدکنندگان می‌توانند از موتورخانهٔ ویکتوریایی که درون برج‌ها قرار دارند دیدن کنند.

                                                                                                      جزیره شیدوَر استان_هرمزگان



جزیره شیدوَر، جزیره ای خالی از سکنه در غرب استان هرمزگان است. این جزیره در یک کیلومتری جزیره لاوان قرار گرفته و از توابع شهرستان ابوموسی محسوب می‌شود. جزیره شیدور مساحتی در حدود یک کیلومتر مربع دارد اما ابعاد کوچک آن از هیجان سفر به این جزیره کم نخواهد کرد.جزیره شیدور به خاطر وجود مارهای سمی سیاه رنگ و کوچک، به «جزیره ماران» و به لهجه محلی «مارو» معروف است. این مارها، در زیر شن ها مخفی می‌ شوند که البته تخم ریزی آنها بسیار محدود شده است. این جزیره از با ارزش‌ترین و مهم‌ترین پناهگاه‌های حیات وحش پرندگان، لاک‌پشت‌های دریایی، ماهی‌ها و دلفین‌ها در خلیج فارس است و جزو مناطق حفاظت شده کشور می‌باشد.در صورتی‌که بخواهید به‌طور شخصی به آن سفر کنید، ابتدا خودتان را به بندر مقام برسانید. در اسکله بندر مقام قایق بگیرید و با استفاده از مسیر دریایی به جزیره مارو بروید. اوایل فصل بهار زمان تخم‌ریزی لاکپشتها است. به‌همین دلیل برای حفظ این گونه جانوری ورود به جزیره ممنوع می‌شوداواخر فصل پاییز و فصل زمستان بهترین زمان عزیمت به جزیره مارو و لذت از طبیعت آن است

                                                                                                               بلوردکان _ لنگرود



یکی از جاذبه های طبیعی اطراف املش روستای بلوردکان می باشد که از توابع دهستان لات لیل، بخش اتاقور شهرستان لنگرود بوده و در ۱۲ کیلومتری جنوب غربی شهر املش واقع شده است.بلوردکان دارای طبیعتی جنگلی و با چشم اندازی غیر قابل وصف بوده و رودخانه زیبایی هم از دل آن عبور می کند.اگر مسیر روستای بلوردکان را ادامه دهید به مناطق جنگلی و ییلاقی، می‌رسید. در تمام این مسیر، جاده آسفالت است و به مرتع هلودشت منتهی می‌شود. منطقه جنگلی محور بلوردکان به هلودشت از جنگل های ممرز و توسکا، آمیخته با درختان فندق روستایی، باغات پراکنده چای و فندق پوشیده شده است.سفر به بلوردکان زیبا و رؤیایی فرصتی تکرارنشدنی برای زیستن در بهشتی سرسبز و معطر و زمینی خواهد بود. بر این پهنۀ وسیع که سراسرش را درختان پربرگ و تنومند و بلندقامت فراگرفته‌اند آوای آواز پرندگان جنگلی می‌پیچد و عطر خاک باران‌خورده تمام فضا را پر می‌کند. هر طرف که چشم بگردد و نگاه بیندازد جلوه‌ای ناب از طبیعتی منحصر به فرد و زنده را خواهد دید.

                                                                                                 منظره‌ تماشاییِ دریاچه‌ سد طالقان



یکی از بزرگترین سدهای ایران، سد طالقان است که بر روی رودخانه شاهرود بنا شده است. رودی که از کوه‌های مازندران سرچشمه می‌گیرد و در مسیر جریان به دره زیبای طالقان می رسد. سد طالقان، سدی خاکی با هستهٔ رسی است که بیش از ۱۰۰ متر از بستر رودخانه ارتفاع دارد و نیروگاه برق‌آبی آن توان تولید ۱۷٫۸ مگاوات برق دارد.دریاچه پشت سد با طولی بیش از ۱۰ کیلومتر و با حجم ذخیره آب حدود ۴۲۰ میلیون متر مکعب منظره بسیار زیبایی به وجود آورده و جلوه‌ی خاصی به آن منطقه بخشیده است. ماهیان زردپر، قزل آلای رنگین کمانی و کپور از جمله آبزیان داخل این دریاچه هستند.شهر طالقان یکی از زیباترین ییلاق‌های کوهستانی استان البرز است. در کنار این دریاچه، آبشارهای متعدد، کوههای زیبا، یخچال‌های طبیعی و چشمه‌های پرجوش و خروش از دیگر جاذبه‌های طبیعی این منطقه به حساب می‌آید. در فصل بهار و تابستان، مسافران زیادی برای استراحت و بودن در جو طبیعی آرام، راهی منطقه طالقان می‌شوند.

                                                                                                 طبیعت سرسبز سَرمَرغ _ خرم آباد



روستای سر مرغ در استان لرستان و در فاصله ۱۵ کیلومتری شهرستان خرم آباد واقع شده است.این روستا سراسر پوشیده شده از جنگل‌های بلوط و نهرهای جاری است. در اینجا عطر پونه وحشی پراکنده شده در هوا، هر آدمی را از خود بی خود می کند.با قدم زدن در این روستا می توان دشت زیبای گهواره را نظاره گر بود که در تمام مسیر آن شکوفه های صورتی بادام کوهی روییده است.دشت های سرسبز با پوشش گیاهی منحصر به فرد، درختان گلابی و زالزالک وحشی، سیاه چادر های عشایر کوچ کننده و گله های آنها، زیبایی منحصر به فردی به این روستا و محیط پیرامون آن بخشیده است.قرارگرفتن در دامنه سفید کوه، تنگِ هرور، تنگِ گهواره و وجود منطقه حفاظت شده کلدر، سفر به سوی این روستا را جذاب تر می کند. شرایط آب و هوایی خنکی بر منطقه حاکم بوده که علت آن نزدیکی به سفید کوه است.کوهی که پس از بارندگی و شکل گرفتن یک مه غلیظ و پراکنده شدن با باد بهاری، صخره های باران شسته آن نمایان می شود و چشم را می نوازد.

                                                                              چشمه آبگرم دیگِ رستم  استان_خراسان_جنوبی



چشمه آبگرم دیگ ‌رستم در خراسان جنوبی، چشمه‌ای از جنس سلامت است که به دلیل وجود املاح و حرارت بالای آب آن برای رفع دردهای رماتیسمی استفاده می‌شود. دمای آب این چشمه در محل جوشیدن بالاست، اما پس از طی ۲۰۰ متر گرمای خود را از دست می‌دهد و به استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد.در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک که در آن آبی سبز رنگ که حاوی گوگرد است جریان دارد. چشمه‌ای که به دلیل صدای جوشیدن آب در حفره‌های لابه‌لای سنگ‌های اتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی، انسان را به یاد دیگ جوش می‌اندازد که نام‌های اسطوره‌ای همچون سلیمان و جمشید و رستم را به خود گرفته است و اکنون بین مردم به چشمه دیگ ‌رستم معروف است.در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر سطحی وسیع پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی از نوع بازالت وجود دارد. در این منطقه آتشفشانی دیده نمی‌شود و این سنگ‌ها به دلیل جابه‌جایی گسل نایبند در اواخر دوران دوم زمین شناسی به بیرون پرتاب و در سطح وسیعی از زمین پراکنده شده است.

                                                                               سد کارده محلی برای آرامش و ماهیگیری



سد کارده در ۴۸ کیلومتری مشهد قرار دارد. انتخاب این نام برای سد، همجوار بودن آن با روستای راهبردی کارده می باشد. این سد همچنین به عنوان یکی از قدیمی ترین سدهای استان خراسان رضوی به حساب می آید.به واسطه آب و هوای منطقه و آب کافی منظر زیبایی را پدید آورده است.به خاطر داشتن مناظر بسیار زیبا و کوهستانی، یکی از زیباترین تفریحگاه های شهر مشهد به شمار می آید و به دلیل داشتن محل استراحت موقتی، سکو، فروشگاه و… برای زائرین، مسافران و شهروندان مکان مناسبی می باشد.

چشمه سبز گلمکان

دریاچه چشمه سبز حدود ۲۰ کیلومتری روستای بزرگ گلمکان و ۵۰ کیلومتری غرب شهر مشهد در یکی از بلندترین نقاط رشته کوه‌ بینالود قرار دارد.

                                                                                                        روستای نوا



بر دامنه‌های رشته کوه البرز و در نزدیکی قله باشکوه دماوند، دهکده‌ای زیبا و پر از طراوت آرام گرفته است.نوا روستایی است با آب و هوای سبک و پاک کوهستانی؛ پر است از چشمه سارهایی که از دل آن‌ها آبی زلال و خنک جاریست.تنفس هوا در آزو دره و روستای نوا و تماشای هیبت تمام قد دماوند، چنان فرح بخش است که گویی پا از زمین بیرون گذاشته و نسیم بهشتی را استشمام می‌کنید.روستای نوا که از توابع لاریجان است،  در ۸۵ کیلومتری آمل قرار دارد و با تهران حدود ۲ ساعت و نیم فاصله دارد. این روستا با زیبایی کم نظیر و با آسمان صاف و لاجوردی‌اش، یکی از پنجاه رصدگاه برتر در ایران محسوب می شود

آبشار دَرزو _ عسلویه

 



آبشار درزو در روستای اخند از توابع شهرستان عسلویه در استان_بوشهر قرار دارد.عسلویه ساحل زیبایی دارد اما وجود پدیده ای مانند آبشار درزو در نزدیکی آن واقعا جالب و باور نکردنی است. برای رسیدن به این آبشار باید حدود یک ساعت نیم در یک رودخانه پیاده ‌روی کنیم و لازم به ذکر است که برای تشخیص مسیر به یک راهنمای محلی نیاز داریم تا راه را گم نکنیم. در مسیر، حوضچه‌های کوچکی از آب زلال را خواهید دید که نشان از نزدیک شدن به بهشتی دارد که نامش آبشار درزو‌ است. آبشاری که در ارتفاع و بلندی دیواره‌هایش، نخل‌های خود‌رویِ زیبایی رشد کرده و دور‌تا‌دور آبشار را پوشانده‌اند و شما را برای مدتی محو تماشا نگاه خواهند داشت.بهتر است از آبان ماه تا اردیبهشت ماه که دمای هوا در این منطقه متعادل‌تر است، به دیدن این آبشار زیبا بروید. اگر اواخر اسفند و اوایل فروردین را برای سفر به آبشار انتخاب کنید، با دشت‌های وسیعی رو‌برو می‌شوید که با گل‌های رنگارنگی از جمله گل سرخ‌رنگ ترشک پوشیده شده‌اند.

طبیعت زیبای کنگ مشهد


حتما تو برنامه سفرهای یه روزتون به اطراف مشهد یه سر به روستای زیبای کنگ بزنین، چون علاوه بر بازدید از روستای تاریخی و پلکانی کنگ می‌تونید از رودخونه و طبیعت پایین روستا هم لذت ببرین. برای رفتن به روستای کنگ تا طرقبه‌رو که بلدین،بعد از اون از میدون بعثت طرقبه که گذشتین به میدان شهدا می‌رسین که باید از سمت راست به سمت جاده نغندر تغییر مسیر بدین تا به روستای کنگ برسین.
‌‌

تکیه معاون الملک استان_کرمانشاه

تکیه معاون‌الملک از جمله آثار زیبا و باشکوه است که از دوره قاجاریه در کرمانشاه به یادگار مانده‌است. این بنای تاریخی در بافت قدیم شهر کرمانشاه شده‌است. تکیه معاون‌الملک توسط حسین‌خان معین‌الرعایا معروف به معاون‌الملک در سال 1282 هجری شمسی بنا شده است.از این تکیه به عنوان محل برگزاری آیین ها و مراسم های مذهبی و رفع اختلافات قومی و عشایری استفاده میشد. سازنده بنا معمار اصغر معمار باشی بود که در سر در بنا نیز این مسئله ذکر شده‌است. امتیاز قابل ملاحظه و استثنایی این بنا در کاشی کاری آن است؛ کاشی‌های برجسته و نیمه برجسته با نقوشی از ایران باستان و بسیار زیبا و رنگ‌های صددرصد طبیعی که در این بنا به کار رفته در جهان بی‌همتاست.

دشت گل های بابونه _ جنگل فندقلو

 

یکی از معروف ترین جنگل های ایران جنگل فندقلو دراستان_اردبیل است که با داشتن دشت گل های رنگارنگ، درختان میوه، پیست اسکی، تله کابین، آب گرم، آبشار، حیوانات متنوع و آب و هوای مطبوع و خنک از توریستی ترین جنگل های ایران به شمار می رود.  جنگل فندقلو در ۱۰ کیلومتری شهر نمین قرار دارد و از آنجایی که از جاده اردبیل - آستارا دسترسی راحتی دارد گردشگران به راحتی دل به این جنگل زیبا می زنند و مهمان جاذبه ها و چشم اندازهای بکرش می شوند.جنگل در ارتفاعات و در مناطق سردسیر قرار دارد برای همین انتظار تابستانی خنک و زمستانی سرد و مرطوب را داشته باشید.بهترین زمان دیدن این جنگل بهار و تابستان است مخصوصا اینکه در این دو فصل دشت های معروف گل در این جنگل شکوفا می شوند و طبیعتی دل انگیز و چشم نواز را به نمایش می گذارند.

 

روستای مارشک؛ طبیعتی بکر و ناشناخته

                                                      روستای مارشک؛ طبیعتی بکر و ناشناخته

روستای مارِشک که در ٧۵کیلومتری شمال غربی مشهد و ارتفاع ١٧٧٠ متری از سطح دریا قرار گرفته است.وضعیت آب و هوایی این روستا به دلیل قرار گرفتن در دل رشته کوه های هزار مسجد بسیار مطبوع و دلچسب می باشد. وجود باغ های سرسبز و شاداب از ویژگی های بارز روستا است که در نگاه اول جلب توجه می کند .از محصولات آن در فصول مختلف می توان به سیب ، زرد آلو ، هلو ، خیار ، گردو و ... اشاره کرد.

معماری زیبای ایرانی در قلب اسپانیا

 

معماری زیبای ایرانی در قلب اسپانیا

پلازای اسپانا(Plaza De España) در میدانی باشکوه در شهر سویای اسپانیا با کاشی و سرامیک های زیبا ساخته شده که یادآور معماری ایرانی است.

کافه عمارت یار

 

 

                                                                                                          کافه عمارت یار

اینجا خانه فخرالسلطنه دختر اسفندیارخان سردار اسعد یکی از بانفوذترین افراد ایل بختیاری‌ست.خانه‌ی فخرالسلطنه که در مرداد ماه سال ۱۳۰۰ ساخته شده بعد از گذشت یک‌سال روند مرمت و بازسازی، امروزه در راستای اعتلا و ارج نهادن به فرهنگ و هنر معماری ایرانی با هدف ایجاد مرکزی فرهنگی هنری گردشگری در مرداد ماه سال ۱۳۹۹ در جشن ۹۹ سالگی این بنای باشکوه فعالیت‌اش را آغاز کرد.نشانی : خیابان ولیعصر بالاتر از چهارراه ولیعصر خیابان رشت پلاک ۴۱

سورتمه ى توچال

 

استان_تهران

اگر میخواهید لذت تماشای تهران را از ارتفاعات بلند بچشید حتما سری به سورتمه ى توچال بزنید ‌.هنگامی که سوار بر سورتمه هستید؛ از میان رشته‌کوه‌های البرز و قله‌ی توچال با هیجانی وصف نشدنی به سمت پایین خواهید آمد‌!
‌در ابتدای سوار شدن، با سرعتی آرام میتوانید از مناظر  زیبا لذت ببرید و همینطور که محو تماشا هستید به طور ناگهانی سرعت زیاد باعث جذابیت و بالا رفتن آدرنالین شما خواهد شد حس خوبش را باید تجربه کنید‌، اما اصلا نترسید که اینجا طبق استانداردهای کامل و تایید شرکت اروپایی ویگن آلمان است‌.سورتمه توچال، در بهمن سال ۹۴ افتتاح و با طول ۱۴۲۰ متر عنوان طولانی ترین سورتمه ایران را دارد‌.استفاده از این تفریح مهیج و سرگرم کننده در شب لذتی چند برابر دارد چون تهران در شب زیبایی خاصی دارد‌.ادرس:بزرگراه شهید چمران، خیابان یمن، انتهای خیابان ولنجک، بام تهران‌

يخدانهای دوقلوی سيرجان استان_کرمان

 

يخدانهای دوقلوی سيرجان استان_کرمان

یخدان‌ها بناهایی هستند که در دوره‌های پیشین در شهرهایی که در نواحی گرم و خشک ایران قرار داشتند، به منظور فراهم کردن میزان مصرف آب سرد مردم در فصول گرم ساخته می‌شدند. این یخدان‌ها دارای معماری خاص بودند که همین معماری خاص و شاخص‌های مربوط به آن سبب کارکرد خاص بنا شده بود.
در دوره ساسانیان این شهر سیرگان نامیده می‌شد. از آن رو شهر را سیرگان می‌گفتند که دارای قنات‌های زیادی بود. همچنین شهر، که در زمان‌های پیش آباد شده بود، از حیث کاریز تمام و بسیار غنی بوده است. سیرگان که بعدها به سیرجان تبدیل شد در منطقه آب و هوای گرم و خشک قرار داشته، در فصل گرم تابستان غالبا بارندگی آن اندک و مردم این ناحیه به ناچار گرمای زیادی را متحمل می‌شدند. معماران از سرمای شدید و خشک زمستان به‌عنوان راهکاری جهت حفظ و نگهداری مواد غذایی و نوشیدنی‌های خود در فصل تابستان استفاده کردند و با ساخت بنایی مخروطی شکل که توسط پله‌هایی به چندین طبقه در زیر زمین منتقل شده بود، شرایطی همانند یخچال‌های امروزی را به وجود آوردند

دشت سوسن

دشت سوسن همچون قطعه‌ای از بهشت است که تنها نقاش جهان می‌تواند این‌گونه نقش‌آفرینی کرده باشد. زیبایی دریاچه، تپه‌ها و گلهای زیبای این دشت توصیف ناپذیر است.‌
دشت_سوسن روزهای مطبوعی دارد؛ صبح‌های آن دل‌انگیز و شب‌هایش پر از آرامش است و دارای چشمه‌های گوارا است. صدای طبیعت دشت سوسن تلفیقی از صدای آواز_پرندگان و صدای جاری بودن رودخانه است، چه خوب آهنگ خالق طبیعت در دشت سوسن، این نماد تمدن عیلامیان نواخته می‌شود.‌
دشت سوسن یکی از گذرگاه‌های رودخانه خروشان کارون است و توسط این رود به دو بخش شرقی و غربی تقسیم می‌شود. زمین حاصلخیز، آب فراوان و اقلیم مناسب تمام شرایط را برای کشت و  مردمان خونگرم بختیاری این دیار فراهم کرده است.‌

آبشار هفت چشمه

 

آبشار هفت چشمه یکی از آبشارهای استان_البرزست که ارتفاع آن در حدود ۹۰ متر است و از این نظر یکی از آبشاره بزرگ کشور محسوب می شود.ر دسترسی به این آبشار از میان سنگ ها و صخره ها عبور می کند و همین امر بازدید از آبشار را در فصول بارندگی با مشکل مواجه می سازد. در این مسیر آبشارهای کوچکی وجود دارند که ارتفاع آن ها به ۵ متر می رسد و با نام هفت_چشمه خوانده می شوند. در طول مسیر آبشار می توانید از غارهای طبیعی فوق العاده ای که در ناحیه وجود دارد دیدن کنید. این آبشار در کیلومتر ۱۷ جاده_کرج-چالوس و در نزدیکی روستای ارنگه و بالادست رودخانه ارنگه واقع شده است بهترین زمان سفر بهترین فصل برای سفر به این آبشار فصل تابستان است. چراکه مسیر کوهستانی و گاها صعب العبور شما را با موانعی مواجه خواهد کرد. اما با در دست داشتن تجهیزات سفر می توانید به راحتی به آبشار رسیده و از فضای فوق العاده ی آن دیدن کنید.

آبشار نورالی کلات  خراسان رضوی

این آبشار در منطقه زیبای النگ حیدری در ارتفاعات هزار مسجد در نزدیکی کوه گوش اسبی و نورالی واقع است. نورعلی  که به گویش محلی آن را« نورالی» می گویند قله ای از رشته کوه هزار مسجد است. برای دسترسی به این آبشار به طرف شهرستان لایین نو کلات (با کمک گوگل مپ) حرکت کنید. سپس از لایین به روستای چهار راه بروید. روستای چهارراه آخرین روستا در این مسیر است. در فصل زمستان برای دسترسی به این روستا نیاز به خودرو کمک دار است.  از این نقطه به بعد پیاده تا منطقه عرب چاه حرکت کنید. این محل بواسطه داشتن چشمه و اتاق خالی محل مناسبی برای شب مانی است. مسیر چهارراه تا عرب چاه از مسیر رودخانه عبور میکند.

دره_شمخال

دره شمخال در نزدیکی درگز ، در ۲۵ کیلومتری باجگیران و ۸۰ کیلومتری قوچان قرار دارد. مهمترین علت آب و هوای مناسب این دره پیوستن رودخانه‌های شارک قرچقه، دربادام، شمخال و اضافه شدن چشمه‌های گونانگون در مسیر می‌باشد. دره شمخال که نام خود را از روستایی کوهپایه‌ای به همین نام گرفته از شمال شرقی به کوه آسلمه و از جنوب شرقی به رودخانه دائمی کال شمخال محدود است. چشمه‌های ابتدای دره در ادامه رودخانه‌ای را می‌سازند که شالیزارهای درونگر را سیراب می‌کند. طول دره در حدود ۱۸ کیلومتر است و ارتفاع دیواره تا ۲۰۰ متر برآورد شده‌است. همچنین در قسمت‌های زیادی از این دره زیبا درختان گردوی جنگلی بسیاری با قدمت‌هایی بیش از ۲۰۰ سال وجود دارند که به این دره جلوه خاصی بخشیده است.