چطور در طبیعت کمپ بزنیم؟

طبیعت گردی به همان اندازه که جذاب است، دشوار هم هست. کمپ زدن در طبیعت قواعد و قوانین خاص خودش را دارد که رعایت نکردن آنها به معنی تن دادن به خطر است. اگر ماجراجویی در سفرهای شما حرف اول را می زند، این مطلب را تا انتها بخوانید!

چطور در طبیعت کمپ بزنیم؟

1- حرفه ای ها می دانند که اولین شرط سفر به نقاط مختلف طبیعت، حرکت بر اساس زمان بندی است. اما به هر حال در هر زمانی ممکن است شرایط طوری پیش برود که سفر کوتاه تر یا طولانی تر از حد پیش بینی شده باشد. کوه و کویر از جاهایی هستند که به خاطر طبیعت خاصشان این احتمال درباره آنها بیشتر صدق می کند. بنابراین برای سفر به هر طبیعت خشن و زیبایی مثل کویر وسایل و تجهیزات مورد نیاز را از یاد نبرید.

 

ادامه مطلب

خانه ای از خار و خس

کمپ

گردشگران حرفه ای می دانند که در یک سفر طبیعت گردی هیچ چیز به اندازه سرپناهی امن اهمیت ندارد. سرپناهی که اگر چادر در دسترس نباشد، تجربه یک گردشگر طبیعت گرد را برای ساخته شدن می طلبد. سرپناه ساختن با خار و خاشاک و برگ و شاخه های درخت، یا به عبارتی همان پسماندهای طبیعی چیزی است که دانستن راه و روش آن می تواند شما را در شرایط بحرانی نجات دهد.


 

به خصوص که ساخت این پناهگاه ها خیلی ساده است و وسایل مورد نیاز آن در دسترس است. پس احتمالا دردسر زیادی برایتان نخواهد داشت. شما به برگ و علف خشک و شاخه و کنده و هر مصالح طبیعی مرده ای شبیه اینها نیاز دارید. اما باید به یاد داشته باشید که حتما ساخت این پناهگاه ها را تمرین کنید تا در شرایط واقعی به مشکل بر نخورید. در اینجا شما را به صورت تصویری با ساخت این پناهگاه ها آشنا می کنیم.

ساخت پناهگاه

ادامه مطلب

خواف؛ سرزمین تاریخ و موسیقی

شهرستان خواف

 

 


250 کیلومتر دورتر از مشهد مقدس، شهری قرار دارد که بخش بزرگی از تاریخ، طبیعت و فرهنگ ایران را در خود جای داده است؛ شهری به نام خواف که در جنوب غربی مشهد قرار دارد و مردم آن، از مرزنشینان شجاع و صبور کشور به حساب می آیند.


 

شهرستان 10هزار کیلومتری خواف در شرقی ترین بخش کشور، هم مرز با افغانستان قرار دارد و از شمال با شهرستان رشتخوار همسایه است، از شرق به افغانستان و تایباد می رسد، از جنوب مجاور قائن است و از سوی مغرب با شهرستان‌های گناباد و تربت حیدریه مجاورت دارد.

ادامه مطلب

ماسوله‌ای در اردبیل

روستای کزج

 


این روزها، سرمای هوا موقعیت خوبی برای سفر به اردبیل فراهم نمی کند اما اگر از همین حالا دنبال یک مقصد دنج و آرام برای سفر نوروزی تان می گردید، می توانید به روستای کزج در اردبیل فکر کنید. روستایی از توابع فیروزآباد خلخال که یکی از توریستی ترین نقاط استان اردبیل به حساب می آید.


 

کزج در 15 کیلومتری شمال‌غربی هشجین قرار دارد. این روستا با بافت سنتی، معماری خاص و موقعیت کوهپایه ای اش، چشم انداز زیبایی برای گردشگران به وجود آورده است.

ادامه مطلب

حمام زیرزمینی بستک

حمام خانی بستک

 


هرمزگان بهشت بناهای تاریخی است. جایی که هر گوشه از خاکش پا بگذارید، یادگاری از تاریخ طولانی کشور را خواهید دید و حمام خانی بستک به عنوان یک بنای قاجاری اگرچه قدمتی کمتری نسبت به بسیاری دیگر از بناهای این منطقه دارد اما یکی از دیدنی های معماری هرمزگان به حساب می آید.


 

حمام خانی بستک در غرب استان هرمزگان و در شهر بستک قرار دارد. این حمام که در سال 1373 مورد مرمت قرار گرفت به حمام زیرزمینی معروف است که مثل دیگر حمام های زیر زمینی در ارتفاعی پایین تر از سطح زمین قرار گرفته تا هم استحکام و طول عمر دیوارهای آن بیشتر باشد و هم گرمای بیشتری را در ایام سرد زمستان در خود نگه دارند. آب مورد نیاز حمام خانی بستک در قدیم از طریق برکه‌ها و آبگیرهای بزرگ و متعددی که در شهر و اطراف آن وجود داشته تأمین می‌شد.

حمام خانی بستک

ادامه مطلب

نشتیفان شهر آسیاب بادها

آسیاب‌ بادی

 


نشتیفان شهر آسیاب بادهاست؛ آسیاب های بادی قدرتمندی که با باد قوی و محکم سیستان به چرخش در می آیند و 120 روز در سال می چرخند. آسبادها از قدیمى ترین نمونه هاى استفاده از نیروى طبیعت برای انجام امور انسانی هستند كه در ایران دوهزار و هشتصد سال قدمت دارند. مشابه آسبادهاى ایران در هلند و جاهاى دیگر اروپا هم وجود دارد و عده اى معتقدند این فناورى در دوران جنگ هاى صلیبى از ایران به اروپا رفته است.


با توجه به بادهاى معروف به صد و بیست روزه سیستان ایرانى ها با ساخت آسباد بیشترین استفاده را از این نیروى طبیعى مى برده اند. آسباد از دو طبقه ساخته شده است. در بخش فوقانى یا آس خانه دیوارهاى منحنى كنارى باد را به طرف پره هایى كه بر تیر ثابت آسباد و محور و بازو و بالاخره سنگ آسباد تكیه دارند هدایت مى كنند. طبقه همكف این مجموعه جاى انباشت گندم و آرد و ابزار دیگر كار است. بخش فوقانی آسخانه هم شامل یک تیر عمودی و یک تیر افقی بر روی چرخ و پره است.

پره در مناطقی مانند خواف از چوب ساخته می‌شود اما در نهبندان و مناطق گرمسیر از شاخه‌های درخت خرما به عنوان پره استفاده می شود. آسبادها معمولاٌ در کنار هم و متصل به یکدیگر ساخته می شوند که یکی از دلایل آن مقاومت در برابر بادهای 120 روزه است.

آسیاب بادی

 

ادامه مطلب

دارالفنون میراث بزرگ صدراعظم

دارالفنون

 


ایران بتدریج از قرون شانزدهم و هفدهم میلادی مورد توجه كشور‌های اروپایی قرار گرفت و از اواخر قرن هجدهم و با شدت گرفتن رقابت استعماری میان انگلستان و روسیه به عرصه فعالیت این دو قدرت تبدیل شد. از پیامدهای این شرایط می‌توان به شكست‌های پیاپی در جنگ با روسیه طی سال‌های 28‌ ـ 1218ق و 43‌ ـ 1241 ق و جدایی هرات در 1273ق اشاره كرد.


 

با توجه به ضعف سیاسی و نظامی و زوال فرهنگی و اقتصادی حاكم بر ایران در قرن نوزدهم، طیف نواندیش هیات حاكمه برای جبران عقب‌ماندگی كشور در صدد انجام اصلاحات و دستیابی به علوم و دانش‌های جدید برآمدند. از جمله این افراد می‌توان به میرزا تقی‌خان امیركبیر، صدراعظم ناصرالدین شاه اشاره كرد.

میرزا محمد تقی‌خان امیركبیر از بزرگ‌ترین رجال عصر قاجار بود كه با توجه به لیاقت و كاردانی‌اش بتدریج مورد توجه ناصرالدین میرزا ولیعهد قرار گرفت و پس از به تخت نشستن وی (ناصر الدین شاه)، در 1264ق صاحب عنوان صدراعظم شد. از مهم‌ترین اقدامات وی در زمینه رشد علوم و دانش‌های جدید و آموزش نوین، تاسیس مدرسه دارالفنون بود.

در زمان طولانی پس از صفویه تا قاجاریه، شیوه تعلیم، تربیت، علم و دانش در ایران تغییر چندانی نكرده بود. در دوره قاجار افراد برای سوادآموزی دو راه پیش رو داشتند: یكی مدارس دینی و دیگری مكتب‌خانه‌هایی كه به كودكان خواندن و نوشتن یاد می‌دادند.

دارالفنون

ادامه مطلب


 

 

 

 

 

 

موزه های تاریخ طبیعی بازگو كننده تاریخ طبیعت و جهان آفرینش هستند. بنابراین در این قبیل موزه ها نمونه های جالب و ارزنده كلیه آثار خلقت اعم از بی جان و جان دار به روش های معمول علمی نگهداری و تنظیم به صورت كانون علمی ـ فرهنگی در اختیار عمومی قرار می گیرد.

موزه تاريخ طبيعي اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان

موزه تاریخ طبیعی اصفهان در 15اسفند 1367 در تالار تیموری (یكی از بناهای باستانی عصر تیموریان) راه اندازی شد. تمام آثار طبیعی و مجموعه های این موزه را که در زمینه های علوم گیاهی، جانوری، زمین شناسی و جغرافیایی هستند، به همت و سرمایه شخصی دكتر جعفریان استاد دانشگاه اصفهان در مدت 37 سال از نقاط مختلف ایران و خارج از كشور گردآوری، خریداری و مبادله شده اند.

 

سالن جانوران بدون مهره: شامل انواع تك سلولی ها ـ اسفنج ها ـ مرجان ها ـ خارپوستان ـ نرم تنان و بندپایان می باشند كه به صورت علمی رده بندی و به نمایش گذارده شده اند. در این سالن رده بندی و آشنائی با جهان حشرات ـ بازسازی آموزشی نرم تنان، صدف های كمیاب اقیانوس كبیر و اطلس پروانگان سحرآمیز شاید دیدنی و جالب تر برای بازدیدكنندگان باشد.

ادامه مطلب

تیمچه‌های سنتی بازار تهران

بازار تهران

 


بازار تهران در منطقه 12 شهری در ضلع جنوبی خیابان 15 خرداد و حد فاصل آن با خیابان مولوی، خیام و 17 شهریور، در بافت قدیمی و تاریخی شهر واقع شده و چون گذشته مهم‌ترین مركز تجاری و بازرگانی است. بازار تهران همراه دیگر بناهای تاریخی محدود خود مانند مسجد امام، مسجد جامع و... از مجموعه‌های مهم تاریخی و هنری شهر تهران محسوب می‌شود.


 

با توجه به مدارك و شواهد موجود، بنای اولیه بازار به دوره شاه‌طهماسب صفوی و هم زمان با ساخت برج و بارو و دروازه‌های شهر تهران حدود سال‌های 930 تا 948 هـ. ق تعلق دارد. بخش‌های قدیم بازار تهران با پوشش طاق و گنبد مسقف‌شده و روشنایی آنها از روزنه‌های تعبیه شده در گنبدهای آجری آن تأمین می‌شود. به نوشته صنیع‌الدوله، چهار سوی بزرگ و كوچك بازار در زمان فتحعلی‌شاه قاجار ساخته شد. در این زمان مجموعه بازار به طرف شمال غرب و غرب توسعه یافت، به طوری كه بتدریج حد فاصل بین ارك و مسجد جامع به بخش پر رونق بازار تبدیل شد و معروف‌ترین و معتبرترین سراها و تیمچه‌ها در این محدوده فعال شدند.

بازار تهران

ادامه مطلب

تفریح در ارتفاعات آبعلی

پیست اسکی آبعلی قدیمی‌ترین پیست اسکی ایران است که در نزدیکی شهر آبعلی در 75 کیلومتری تهران و در جاده هراز قرار گرفته است. آبعلی پنج پیست اسکی‌ دارد که در هر کدام از آن‌ها امکاناتی مثل تله‌کابین و تله‌اسکی به چشم می خورد. در این پیست همچنین زمین‌ تنیس، سوارکاری، پرش و کایت، هتل، سه رستوران و محل کمک‌های پزشکی وجود دارد.

  • پیست اسکی آبعلی

ادامه مطلب

 مدرسه غیاثیه خرگرد
روستای خرگرد

 


در کنار روستای خرگرد در 5 کیلومتری خواف بر سر راه تایباد، مسجد و مدرسه ای قرار دارد که یکی از مهمترین و زیباترین بناهای ناحیه شرق ایران و منطقه خراسان است. مدرسه "غیاثیه خرگرد" یادگار استاد قوام الدین و برادرش غیاث الدین شیرازی است. مزار قوام الدین شیرازی در همان خرگرد خواف است. درباره دلیل نام گذاری این شهر گفته شده که "خرگرد" همان خورگرد است یعنی جایی که طلوع خورشید کامل می شود.


اهمیت هنری این بنا در حدی است که محققان معروف غربی چون هرتسفلد، سایکس و برنارد اوکین و گرابار درباره آن تحقیقاتی اجام داده اند و از کتیبه هایش نسخه برداری کرده اند.

روستای خرگرد

 بنا در دو طبقه و با 32 غرفه و حجره، هشت تالار مربع در گوشه‌ها و دو تالار بزرگ در طرفین هشتی ورودی به عنوان مسجد و مدرسه ساخته شده است. نمای درونی و نمای بیرونی جلو بنا آراسته به کاشیکاری رنگارنگ معرق بسیار زیبا و کتیبه است و داخل ایوانها و رویه تمامی دیوارها در بیرون با تلفیق کاشی و آجر زینت داده شده است.

ادامه مطلب

دره 10 قله، کانادا

گردشگری,تور گردشگری,دره 10 قله

این دره در پارک ملی بانف قرار گرفته و تاجی از 10 قله بر سر نهاده و دریاچه ی زیبای موران را دربر گرفته است. می توانید با دنبال کردن جاده ی دریاچه ی موران از کنار دریاچه ی لوئیس به این دره برسید. مرتفع ترین قله ی این دره به 3051 متر می رسد و منظره ای پانوراما تمام محیط اطراف دارد. این قله اولین بار در سال 1927 توسط اچ اف اولریچ فتح شد. معمولا می توانید با دیدن یک دسته برف افقی بر روی این قله آنرا از سایر قلل تشخیص دهید.

ادامه مطلب

 

آلپ و زیباییهای منحصربفردش

 کوهستان آلپ یکی از عظیم ترین رشته کوه های اروپاست که بین اتریش و اسلونی واقع در شرق تا ایتالیا، سوئیس، لیختن اشتاین، آلمان، فرانسه و موناکو در غرب گسترده شده است. قله ی بلانک مرتفع ترین قله ی کوهستان آلپ است که حدود 4811 متر ارتفاع دارد و در مرز بین ایتالیا و فرانسه واقع شده است. پیزبرنینا با ارتفاع 4049 متر مرتفع ترین قله ی آلپ شرقی می باشد. قله ی روزا با 4634 متر و اورتلر با 3905 متر، دیگر قلل مرتفع این رشته کوه را تشکیل می دهند. قله ی بلانک اولین بار در سال 1786 فتح شد و تمام 4 هزار قلل دیگر آلپ تا نیمه ی نخست قرن 19 میلادی فتح شدند. شخصی به نام ماترهورن در سال 1865 آخرین فتح را انجام داد و به عصر طلایی آلپینیسم خاتمه بخشید.

آلپ,کوههای آلپ,کوهستان آلپ

ادامه مطلب

تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگران کدامند؟

چهار کشور در دو قاره عنوان تمیزترین کشورهای دنیا از نگاه گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

سایت «تریپ ادوایزر» در گزارشی که براساس یک نظرسنجی اینترنتی تنظیم شده، چهار کشور در دو قاره‌ی اروپا و اقیانوسیه که همواره در حفظ محیط‌ زیست بهترین عملکرد را داشته‌اند را به عنوان تمیزترین کشورها برای گردشگران معرفی کرده است.

نکته‌ی جالب توجه عدم قرار گرفتن سه مقصد برتر گردشگری جهان، فرانسه، اسپانیا و انگلیس در جمع چهار کشور تمیز از نگاه گردشگران است. بر این اساس تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگران عبارتند از:

* فنلاند

کشور اروپایی «فنلاند» در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در جذب گردشگر داشته و به مقصد گردشگران کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای آسیایی تبدیل شده است. مقصد اصلی گردشگران فنلاند شهر زیبای «هلسینکی» پایتخت این کشور است. این در حالیست که در منطقه‌ی‌ «لاپلند» در شمال فنلاند با هتل‌های اسکیمویی نیز در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری این کشور تبدیل شده‌اند. تابستان‌های فنلاند که بیش از 80 درصد مساحت‌اش پوشیده از جنگل است، بسیار درخشنده و زمستان‌های آن بسیار تاریک است.

 

تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگری,گردشگری,تور گردشگری


ادامه مطلب

 

بهترین شهرهای دنیا برای خرید

آیا از رفتن به مراکز خرید همیشگی، بوتیک ها و فروشگاه های تکراری خسته شده اید؟ خب! واقعیت این است که ما هم از این همه تکرار خسته شده بودیم به همین دلیل، به سراغ بهترین مراکز خرید در سراسر دنیا رفتیم تا ببینیم در جاهای دیگر دنیا بازارها چگونه هستند و کجاها بهترین فروشگاه ها، بوتیک ها و حراج ها را می توان پیدا کرد.
اما به جای اینکه فقط به یک برند خاص یا فروشگاه واحد بپردازیم، سعی کردیم به سراغ شهرهایی برویم که هر کدام برای فروش محصول خاص و فروشگاه ها و پاساژهایشان شهرت دارند. برای جمع آوری این فهرست، ویژگی های مختلفی همچون تنوع، فرهنگ، مکان و ارزان یا گران بودن را مد نظر گرفتیم. با ما همراه باشید تا ببینیم بهترین شهرهای دنیا برای خرید کدام ها هستند.
سیاتل
شهر سیاتل برای قهوه های بسیار عالی جزو بهترین شهرها برای خرید دسته بندی شده است. این شهر با داشتن فروشگاه های زنجیره ای مختلف همچون Nordstrom و R.E.I، مغازه های مستقل و کتاب فروشی های دنج، بهترین مکان برای خرید است. فروشگاه های این شهر از همسایگانش متفاوت است. تقاطع خیابان پاین و بلوار پنجم بهترین مکان برای آغاز خرید هستند. در این مکان، فروشگاه های محلی مختلفی همچون Macy و Coach قرار دارند. برای تهیه سوغاتی و محصولات قشنگ و کم بها، بهتر است به بازار Pike Place بروید. برای خرید صنایع دستی می توانید به فریمونت و بازار نزدیک آن یعنی بالارد بروید. در هر دو این بازارها، لوازم قدیمی و عتیقه و گالری های هنری بسیاری می توانید پیدا کنید.

   بهترین شهرهای دنیا برای خرید

ادامه مطلب

 

جزیره ماوی (مائویی)، زیباترین جزیره جهان

جزیره ماوی,جزیره مائویی

 جزیره ی ماوی (مائویی Maui) با مساحتی بالغ بر 727.2 کیلومتر مربع، دومین جزیره ی بزرگ هاوایی و هفدهمین جزیره ی بزرگ آمریکا می باشد. جزیره ی ماوی بخشی از ایالت هاوایی را تشکیل می دهد و بزرگترین جزیره از 4 جزیره ی تشکیل دهنده ی منطقه ی ماوی می باشد. در سال 2010 این جزیره جمعیتی حدود 145 هزار نفر داشت و بعد از اوهایو و هاوایی، سومین جزیره ی پرجمعیت هاوایی بوده است.

ادامه مطلب

بسطام و گردشگری عارفانه

 بسطام، شهر کوچکی که در شش کیلومتری شاهرود قرار دارد محل دفن یکی از عارفان بزرگ یعنی بایزید بسطامی است.
بسطام شهر آرامی است و از همه مهمتر اینکه این شهر هم مانند شاهرود پر است از چنارهای تنومند که در فصل پاییز برگ ریزان دارند و بلوار اصلی شهر و کوچه پس کوچه ها را رنگی کرده اند. به ویژه بلوار اصلی شهر که از جاده منتهی به بسطام و البته بارگاه بایزید بسطامی می شود.
 بارگاه بایزید بسطامی دور میدان اصلی شهر قابل دیدن است. بسطام در هفت کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و درباره آن نوشته اند که «بستان های بسیار، میوه های نیکو، روستاهای مصفا و جامع ظریف» داشت. بسطام امروزین نیز چنین است.
باغ هایش مصفا و مسجد جامعش به غایت زیباست. افزون بر این، آرامگاه مردی را دربر گرفته که شهرت خود را مدیون اوست: «بایزید بسطامی» اینکه در روزگاران کهن می گفتند: هیچ کس از اهل بسطام عاشق نمی شود و اگر عاشقی در آنجا قدم نهد چون از آب آن بنوشد عشق از دلش بیرون خواهد رفت، اشاره ای بود به طریقت بازید که تنهاه به یک عشق می اندیشید: عشق حق. مهمترین آثار دیدنی شهر مجموعه بایزید بسطامی و بقعه امامزاده محمدبن جعفر صادق، مسجد جامع، برجه کاشانه و برج و باروی شهر.

 مجموعه بایزید بسطامی

 بسطام,مجموعه بایزید بسطامی

ادامه مطلب



آشنایی با روستای دشه - کرمانشاه

روستای دشه در حدود 10 کیلومتری شهرستان پاوه در شمال غربی استان کرمانشاه قرار دارد. این روستا که از توابع بخش مرکزی شهرستان پاوه است، حدود ۲۰۰۰ نفر جمعیت دارد.

 روستای دشه,آشنایی با روستای دشه

 جنگل تپه‌ول مشرف بر این روستا است و از قله بروژ چشم‌انداز سرسبزی بر این روستا نمایان است.آب آشامیدنی این روستا از چشمه سرتاویران تامین می‌شود. تعدادی از اهالی دامدار و عده کمی هم  باغدارمی‌باشند.
    روستای دشه,آشنایی با روستای دشه

ادامه مطلب

  جاذبه های گردشگری اصفهان

احتمالا از عصر ساسانیان كه سپاهیان (اسپهان) در دشت حاصلخیز اطراف شهر گرد آمدند به این‏ نام خوانده شده است. در سال 19 ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونریزی و با انعقاد یك صلحنامه به دست سپاهیان اسلام افتاد و جزیی از سرزمین وسیعی شد كه اسلام بر آن حكومت می‏كرد. در دوره سیصد ساله پس از آن، این شهر اغلب دست ‏به‏ دست می‏شد تا اینكه در قرن چهارم هجری، در زمان آل ‏زیار و آل ‏بویه، به‏ عنوان پایتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقیان، پایتخت امپراطوری وسیعی شد كه یك مرز آن رود سیحون و مرز دیگرش سواحل شرقی دریای مدیترانه بود.

غارت وحشیانه شهر به دست تیمور لنگ و قتل ‏عام ساكنان آن در سال 789 ه. ق. اصفهان را به وضع اسف‏باری دچار كرد.

در زمان اولین حكمرانان صفوی در قرن دهم هجری، اصفهان از مراكز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گردید. در اوایل قرن یازدهم (1006 ه.ق.) پایتخت شاه ‏عباس از قزوین به اصفهان انتقال یافت و قریب یك قرن ‏و نیم این شهر پایتخت سلسله صفویه بوده و به همین واسطه از شهرت جهانی برخوردار شد.

اصفهان,جاذبه های  گردشگری اصفهان

ادامه مطلب

 

سمنان شهر شب‌هاي پرستاره

سمنان,استان سمنان, مکانهاي ديدني سمنان,آثار تاريخي سمنان,آثارباستاني سمنان,مکانهاي تفريحي سمنان, دروازه ارگ


جاده هاي مشهد هميشه پر از مسافران مشتاقي است که براي رسيدن به شهر طلايي عجله دارند. اما شايد بد نباشد اين بار  که راهي مشهد مقدس شديد، کمي بين راه توقف کنيد و زيبايي هاي مسير را هم ببينيد. در ميانه مسير تهران ـ مشهد به شهر و استاني مي‌رسيد كه در حاشيه كوير تفتيده لوت، شب‌هاي خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافري را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت مي‌كند.

ادامه مطلب

                                                                     قلعه والی ایلام

قلعه والی,قلعه والی ایلام 

قلعه والی ایلام

در حال حاضر قلعه در ضلع شمالی خیابان پاسداران ایلام قرار دارد و مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته‌است.

ادامه مطلب