5 ترفند گردشگری حرفه ای


 

ادامه مطلب

ادعیه سفر

از حضرت امام زين العابدين عليه السلام مروى است كه فرمود: من پروا نمى‏كنم هر گاه بگويم اين كلمات را اگر جمع شوند براى ضرر من جن و انس بِسْمِ اللَّهِ وَ بِاللَّهِ وَ مِنَ اللَّهِ وَ إِلَى اللَّهِ وَ فِي سَبِيلِ اللَّهِ اللَّهُمَّ إِلَيْكَ أَسْلَمْتُ نَفْسِي وَ إِلَيْكَ وَجَّهْتُ وَجْهِي وَ إِلَيْكَ فَوَّضْتُ أَمْرِي فَاحْفَظْنِي بِحِفْظِ الْإِيمَانِ مِنْ بَيْنِ يَدَيَّ وَ مِنْ خَلْفِي وَ عَنْ يَمِينِي وَ عَنْ شِمَالِي وَ مِنْ فَوْقِي وَ مِنْ تَحْتِي وَ ادْفَعْ عَنِّي بِحَوْلِكَ وَ قُوَّتِكَ فَإِنَّهُ لا حَوْلَ وَ لا قُوَّةَ إِلا بِاللَّهِ الْعَلِيِّ الْعَظِيمِ 

(و روايت است كه: حضرت امام زين العابدين عليه السلام سفر نمى‏كرد مگر با اشخاصى كه نشناسند آن حضرت را براى آنكه در راه اعانت آنها نمايد زيرا كه هر گاه مى‏شناختند آن جناب را نمى‏گذاشتند كه آن حضرت كارى بكند)

 



آداب هنگام سفر

1. حال معنوی

امام صادق علیه‏السلام فرمودند: «اِذا خَرَجْتَ مِنْ مَنْزِلِکِ فَاخْرُجْ خُرُوجَ مَنْ لا یَعُودُ؛(3) هر گاه که از خانه بیرون می‏روی، مانند کسی که دیگر بر نمی‏گردد خارج شو.»

2. صدقه دادن

امام صادق علیه‏السلام می‏فرمایند: «اِفْتَتِحْ سَفَرَکَ بِالصَّدَقَةِ؛(4) سفرت را با صدقه آغاز نما.»

3. خواندن سوره مبارکه قدر

امام باقر علیه‏السلام درباره اهمیت سوره قدر در هنگام مسافرت چنین می‏فرمایند: «لَوْ کانَ شَیْی‏ءٌ یَسْبِقُ الْقَدَرَ لَقُلْتُ قارِی‏ءُ اِنّا اَنْزَلْناهُ حِینَ یُسافِرُ اَوْ یُخْرِجُ مِنْ مَنْزِلِهِ سَیَرْجَعُ اِلَیْهِ سالِما اِنْ‏شاءَ اللّه؛(5) اگر چیزی بتواند بر قدَر الهی پیشی گیرد، می‏گفتم: خواننده سوره «انّا انزلناه» به هنگام سفر یا خروج از منزل سالم به خانه بازمی‏گردد، اگر خدا بخواهد.»

4. خواندن آیة الکرسی(6)

امام صادق علیه‏السلام فرموده‏اند:
«مَنْ قَرَأَآیَةَ الْکُرْسِیِّ فِی السَّفَرِ فِی کُلِّ لَیْلَةٍ سَلِمَ وَسَلِمَ ما مَعَهُ؛

اخلاق و آداب سفر در اسلام
در مسافرت چگونه رفتار كنيم؟
سفر به هر شکلی صورت گیرد، پیوسته خطرها و مشکلاتی را نیز در پیش دارد.به ویژه آنکه مسافر از خانه و میهن خود دور و از پشتوانه و حمایت خانواده محروم شده است.

به گزارش زندگي، با توجه به شرایط مختلف سفر و مشکلات مختلف مسافر در راه،
سفر کردن شخص به تنهایی و بدون همراه و همسفر، سفارش نمی شود.
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در وصیت خود به امام علی علیه السلام فرمود :
«ای علی! در هیچ سفری تنها خارج مشو ؛ زیرا شیطان ، یار شخص تنهاست و او از دو نفر دور است،
ای علی! هرگاه شخصی به تنهایی سفر کند به لغزش و گمراهی می افتد .» (بحار الأنوار، ج66، ص123)

ادامه مطلب

 

tabiate ziba (1).jpg

 

tabiate ziba (2).jpg
 
tabiate ziba (5).jpg
 
tabiate ziba (12).jpg

 

tabiate ziba (13).jpg

1- سفر بايد با سلامتى ، جهاد با غنيمت و حج با بى نيازى همراه باشد. در حديث شريفى به نقل از امام جعفر صادق (عليه السلام ) آمده است سافروا تصحوا و جاهدا تغنموا و حجوا تستغنوا. ((سفر كنيد تا سالم بمانيد و جهاد كنيد تا غنيمت بگيرد و حج كنيد تا بى نياز گرديد(719))).
2 - پيش از سفر بايد همراه بگزينى . اسلام چندين ويژگى براى همراهان سفر برشمرده است :
الف ) دوستت همسنگ تو باشد. در حديثى آمده است كه نبايد همراه كسى شوى كه بر تو انفاق مى كند؛ زيرا موجب خوارى مؤ من است .
ب ) به مسافر، فرمان داده شده است كه دوستانش كمتر از هفت نفر باشند. در حديثى آمده است كه بهترين دوستان نزد خدا، چهار تن هستند و هيچ گروهى از هفت تن ، تجاوز نكردند، مگر آن كه غوغايشان فزونى يافت .
ج ) دستور شده است كه با دوستان به مهربانى رفتار كنيد.(720)

ادامه مطلب

 

 

سفر آداب دارد

گردشگری - وقتی خوب فکر می‌کنی، می‌بینی در سفر نه تنها دوست، که خودت را بهتر می‌شناسی. اگر قصد سفر دارید، نکته‌هایی که هفته نامه سلامت در شماره نوروزی اش منتشر کرده بخوانید تا سفر خوش بگذرد.

می‌ گویند دوست را در سفر باید شناخت. اما وقتی خوب فکر می‌کنی، می‌بینی در سفر نه تنها دوست، که خودت را بهتر و بیشتر می‌شناسی. اگر قصد سفر دارید، بد نیست، نکته‌هایی که هفته نامه سلامت در شماره نوروزی اش منتشر کرده بخوانید تا سفر خوش بگذرد.

ادامه مطلب

 


 آداب مسافرت

اهميت مسافرت
 

چون توان داشته باشي و سفر نکني، و لذت دنيا را آن چنان که بايد در نمي يابي؛ زيرا کمال لذت و خوشي در اين جهان اين است که جاها و چيزها ي ناديده را ببيني و انواع خوراکي هاي تازه را بخوري و چيزهاي ناديده را ببيني و اين کار جز با سفر کردن ميسر نمي شود؛ زيرا انسان سفر کرده، جهان ديده و با تجربه و سعادتمند است و در همه امور آگاهي و اطلاع بسيار دارد.(1)

 

فوايد مسافرت
 

سياحت کردن در شهرها بهر آن است که آيات و عجايب بينند و يا مکاني عزيز باشد که آنجا خدمتي به جاي آرند، يا کسي فاضل را يابند که به وي تقرب کنند، يا چيزي بينند که از وي عبرت گيرند.

 

يا اين تن را گرد عالم، گردان دارند تا با چيزي نيارآمد.

 

طبيعت نفس آن است که با هر چه الفت يافت، نيز، از خداي پروا ندارد، هر روز او را جايي نو ببرند تا خلقي نو بيند و جايي نو، تا با هيچ چيز الفت نگيرد.(2)

ادامه مطلب

پوشاک سفر لباس برای مناطق معتدلشلوار جینتی شرت کفش پیاده رویپیراهن گرم پلیوربارانی کلاه جوراب و لباس زیر لباس برای مناطق گرم شلوار پنبه ای راحتلباس سبک تی شرت جوراب مایو و لباس زیر توصیه از به همراه بردن لباس های نایلونی اجتناب کنید. این نوع لباس ها به محض

تجهیزات سفر

پوشاک سفر

لباس برای مناطق معتدل

شلوار جین

تی شرت

کفش پیاده روی

پیراهن گرم

پلیور

بارانی

کلاه

جوراب و لباس زیر

لباس برای مناطق گرم

شلوار پنبه ای راحت

لباس سبک

تی شرت

جوراب

مایو و لباس زیر

توصیه

از به همراه بردن لباس های نایلونی اجتناب کنید. این نوع لباس ها به محض عرق کردن به صورت حمام سونا در می آیند! بهترین نوع پارچه برای سفر، کتانی یا پنبه ای است، مانند پارچه هایی که در جین یا لی به کار می رود.

سفر، کوله پشتی، ساک

کوله پشتی، چمدان یا ساک در سفر

انتخاب صحیح کوله پشتی، چمدان یا ساک از اهمیت به سزایی برخوردار است. اگر سفرتان یکسره است و برای مدتی قصد اقامت در شهر یا کشور دیگری را دارید، به دلیل اسباب زیاد و شاید شکننده، بعضی اوقات انتخاب دیگری چز چمدان نخواهید داشت. بزرگترین ایرادی که می شود به چمدان گرفت وزن زیاد و انعطاف ناپذیر بودن آنست.

ساک های سفر، از سال ها پیش چه از حیث وزن و چه از حیث مدل پیشرفت زیادی کرده اند. زمان ساک های برزنتی و پارچه ای به سر آمده و هم اکنون با استفاده از مشتقات نفتی ساک های خیلی سبک و مجکم به بازار عرضه می شوند. این ساک ها گاه با وزنی معادل 300 گرم بیش از 30 کیلوگرم بار را در خود جای می دهند. قیمت آنها چندین برابر ارزان تر از چمدان است و به علت انعطاف پذیر بودن برای هر نوع سفری مناسب هستند. اگر تصمیم به پیاده روی زیاد یا سفر با اتومبیل دارید، انتخاب دیگری جز کوله پشتی نحواهید داشت؛ ولی اگر زیاد از وسایل نقلیه عمومی استفاده می کنید، یا اینکه در کشورهایی سفر می کنید که "اتوستوپ" در آنها رواج زیادی ندارد، از ساک های سبک سفری استفاده کنید که دارای دسته های بلند بوده و به سادگی روی شانه ها قرار می گیرد و در صورت لزوم بتوان آنها را از روی دو شانه رد کرد و تقریباً به صورت کوله پشتی درآورد.

سفر، کوله پشتی، ساک

چیدن وسایل در ساک یا کوله پشتی

- سعی کنید هیچگونه شیء تیز، برنده یا سفتی در حال حمل با بدن تماس نداشته باشد که به بدن صدمه نرساند.

- آنچه را که در طول روز مورد استفاده قرار نمی گیرد در ته ساک یا کوله پشتی قرار دهید( کیسه خواب، چراغ کوچک آشپزی و غیره).

- یک بارانی سبک و یک لباس گرم را روی ساک و دم دست قرار دهید.

- محل مخصوصی را که به سرعت قابل دسترسی باشد به مدارکتان اختصاص دهید (حتی بهتر است ساک کوچک دیگری را به این امر اختصاص دهید و هیچگاه آن را از خود دور نکنید).

- محل کوچک دیگری را که دستیابی به آن آسان باشد به خوراک سفر اختصاص دهید.

- سبکترین وسایل را ته ساک و سنگین ترین ها را روی ساک قرار دهید. از نتیجه مثبت این عمل تعجب خواهید کرد.

- اگر برایتان ممکن است بعد از دسته بندی کردن وسایلتان (وسایل خواب، خوراکی، لباس، مدارک، جعبه کمک های اولیه... ) هر دسته را در ساک پلاستیکی مجزا قرار دهید. به این ترتیب نه تنها هرگونه وسیله ای را به سرعت پیدا خواهید کرد بلکه مرتب کردن ساکتان چند دقیقه بیشتر وقت نخواهد گرفت.

- اگر آب نایاب است غذا نخورید، غذا جهت هضم شدن احتیاج به آب دارد بنابراین خوردن غذا سبب مصرف آبی می شود که برای خنک شدن ضروری است. بعد از خوردن غذا سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد که این امر نیز در کشیدن آب بدن تاثیرگذار

حفظ آب بدن در مناطق گرم و سرد

- اگر آب نایاب است غذا نخورید، غذا جهت هضم شدن احتیاج به آب دارد بنابراین خوردن غذا سبب مصرف آبی می شود که برای خنک شدن ضروری است. بعد از خوردن غذا سوخت و ساز بدن هم افزایش می یابد که این امر نیز در کشیدن آب بدن تاثیرگذار است.

 

- تشنگی تنها نشانه واقعی نیاز به آب نیست، کسی که حالت تشنگی را ملاک نوشیدن آب قرار دهد، معمولا مقدار بسیار کمی از آب مورد نیاز بدن را می نوشد.

 

به منظور جلوگیری از اتلاف آب بدن:

- در دمای زیر 37 درجه سانتی گراد هر ساعت نیم لیتر آب بنوشید و در دمای بالای 37 درجه سانتی گراد هر ساعت یک لیتر آب بنوشید. نوشیدن آب در فواصل منظم به خنک شدن شما کمک کرده و تعریق را کاهش می دهد حتی هنگامیکه ذخیره آب شما کم شده باشد، آشامیدن آرام و پیوسته آب، بدن شما را خنک تر کرده و از دست دادن آب بدن را از راه تعریق کاهش می دهد.

به وسیله کم کردن فعالیت های خود در طول گرمای روز، عرق کردن خود را کنترل کنید و تا حد ممکن آب را جیره بندی نکنید زیرا با ضایعات گرمازدگی مواجه خواهید شد.

 

گرم بمانید

در هوای سرد پوشش گرم باعث تبخیر آب بدن می شود و این در حالی است که ما متوجه آن نمی شویم و در دراز مدت با کمی آب بدن مواجه می شویم. برای پیشگیری از این معضل باید هر روز مقداری آب در طول روز بنوشیم و این مساله را فراموش نکنیم. آب مورد نیاز در این حالت، مساوی آب مورد نیاز در هوای گرم است با این تفاوت که احساس تشنگی بسیار کمتر است که همین باعث فراموشی در نوشیدن آب است که خطرناک است. وقتی ادرار شما رنگ زرد تیره بگیرد، نشان از کم آبی بدن شما خواهد داشت.

 

در مواجه با ترک خوردگی سطوح پوست خود نکات زیر را رعایت کنید:

دائما محل ترک خوردگی را چک کنید. ترک خوردگی سطحی را گرم نگه دارید. از یخ زدن مجدد آن جلوگیری کنید. در مقابل به یاد داشته باشید که این ترک خوردگی ها را  با برف نشویید و اگر وسایل بهداشتی و پزشکی ندارید از کندن پوست صدمه دیده جدا خودداری کنید.

یادتان باشد افزایش دفع ادرار یکی از عوارض قرار گرفتن در معرض سرما است که باعث کاهش آب بدن می گردد. این کاهش آب باید از طریق نوشیدن مایعات جبران شود.

هیچگاه باقیمانده غذای خود و یا حیوان دست آموز خود را به حال خود در محیط اطراف کمپ رها نکنید و یا آن را دفن نکنید. بلکه آن را در کیسه زباله مقاوم و یا ظرف درب دار مطمئنی دور از محل کمپ قرار دهید. - محل پخت پز باید

پنجه در پنجه خرس ها!

- هیچگاه باقیمانده غذای خود و یا حیوان دست آموز خود را به حال خود در محیط اطراف کمپ رها نکنید و یا آن را دفن نکنید. بلکه آن را در کیسه زباله مقاوم و یا ظرف درب دار مطمئنی دور از محل کمپ قرار دهید.

 

- محل پخت پز باید خلاف جهت باد و حدود 100 متری چادر باشد.

 

- یکی از بهترین راه ها، سوزاندن ظروف و باقی مانده غذاهاست و دفن آنها پس از سوزاندن.

 

- در حال پیاده روی و قرار داشتن در مناطق مشکوک، با بستن یک زنگوله و یا قوطی خالی کنسرو یا لیوان فلزی همراه با قاشق به پشت کوله پشتیتان می توانید قبل از روبرو شدن با خرس ها آنها را فراری دهید.

 

- مواد غذایی و آب و باقیمانده غذای خود را پس از اینکه خوب بسته بندی کردید در کوله پشتی قرار داده و در ارتفاع 5 الی 6 متری از سطح زمین توسط طناب یا سیم به درخت ببندید. توجه داشته باشید که محل بستن کوله تا محل چادر ها باید حداقل 100 متر فاصله داشته باشد.

 

- توجه داشته باشید که در چادر و یا کیسه خواب خود هیچگونه مواد غذایی قرار ندهید. به این علت که بوی مواد غذایی و نوشیدنی ها خرس ها را تحریک و به محل تجمع بو فرا می خواند. حتی پس از خوردن غذا و یا آشپزی کردن باید دست ها و دهان خود را شسته و لباس های خود را عوض کنید و بعد به داخل چادر یا کیسه خواب جهت خوابیدن بروید.

 

- هیچگونه وسایل شخصی مانند عطر و ادکلن، خمیردندان و لوازم آرایشی و بهداشتی را به داخل چادر نبرید و زمان خواب آنها را در داخل کوله ها قرار داده و با دیگر مواد بو دار به درخت ببندید.

 

- محل کمپ را در محلی باز به دور از ماشین و وسیله نقلیه خود و همچنین به دور از بوته های تمشک و یا رودخانه و یا محل وجود لاشه برپا کنید و همیشه جهت امنیت بیشتر خودتان داخل چادر بخوابید.

- دست و صورت خود را پس از غذا خوردن و یا غذا درست کردن و یا حمل ماهی و یا مصرف تنقلات به خوبی بشویید.

 

تا زمانی که خرس حمله نهایی را نکرده دراز نکشید و خودتان را به مردن نزنید

اما در صورتی که مجبور به انجام این عمل شدید بدانید که خرس شما را

چپ و راست خواهد کرد و خواهد غلطاند و احتمالا پشت گردن شما را

لیس می زند. حفظ حالت مرده در این زمان تا لحظه ای که خرس

 از شما دور شود بسیار حیاتی است

 

اگر اتفاقی با خرس روبرو شدید

- هیچگاه از خرس با سرعت فرار نکنید و ندوید زیرا ممکن است این کار انگیزه ای شود برای حمله خرس به شما. آرام آرام با خرس صحبت کنید و در همان حال آهسته برگردید و به راه خود ادامه دهید.

- به سرعت بچه های کوچک را جمع کنید و به صورت یک گروه دور هم بایستید.

 

اگر خرس حمله کرد

- اگر خرس سعی داشت به شما نزدیک شود سعی کنید آن را بترسانید. برای این کارفریاد زدن و تولید صدا کردن و یا پرتاب کردن چند سنگ کوچک معمولا جواب می دهد. حتی در صورتی که خرس دوباره حمله کرد شما عقب نشینی نکنید و دوباره همین اعمال را انجام دهید.

حمله خرس

- تا زمانی که خرس حمله نهایی را نکرده دراز نکشید و خودتان را به مردن نزنید اما در صورتی که مجبور به انجام این عمل شدید بدانید که خرس شما را چپ و راست خواهد کرد و خواهد غلطاند و احتمالا پشت گردن شما را لیس می زند. حفظ حالت مرده در این زمان تا لحظه ای که خرس از شما دور شود بسیار حیاتی است. در نظر داشته باشید که با دستهایتان روی صورت و گردنتان را بپوشانید و رو به زمین باشید.

در رابطه با مرحله بالا که خرس کاملا حمله کرده ابزارهایی برای دفاع وجود دارد که می بایست قبلا تهیه شده باشد و با خودتان حمل کنید.  یکی از این ابزارها اسپری ضد خرس است که صدای مهیب سوت مانندی را ایجاد می کند و یکی هم اسپری شعله افکن  که شعله را به طرف خرس پرتاب می کند.

فقط در استفاده از شعله افکن دستی باید مراقب باشید که بی هدف شعله را به این طرف و آن طرف پرتاب نکنید زیرا این امر ممکن است باعث سوختن خود یا همراهانتان شود. حتی تا زمانی که واقعا لازم نشده این اسپری را به طرف خرس هم پرتاب نکنید.

  سفر همیشه با تجربه‌های جدید و متفاوت و برهم‌زدن عادت‌های زندگی روزمره همراه است؛ موقعیت‌های تازه اگر بدون برنامه‌ریزی و آگاهی باشد، می‌تواند موجب استرس و نگرانی مسافر شده و حتی گاهی او را به دردسر بیاندازد.     افرادی که به بیماری‌های خاصی مانند دیابت مبتلا هستند، نیاز دارند در مورد

 

 

سفر همیشه با تجربه‌های جدید و متفاوت و برهم‌زدن عادت‌های زندگی روزمره همراه است؛ موقعیت‌های تازه اگر بدون برنامه‌ریزی و آگاهی باشد، می‌تواند موجب استرس و نگرانی مسافر شده و حتی گاهی او را به دردسر بیاندازد.

 

 

افرادی که به بیماری‌های خاصی مانند دیابت مبتلا هستند، نیاز دارند در مورد شیوه‌ی سفرکردن، وسایلی که باید همراه داشته باشند، فعالیت‌های که باید انجام دهند و در کل مراقبت‌های لازم مربوط به بیماری‌شان، با دقت بیشتری تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی کنند. بیماری، مانع سفرکردن نیست؛ تنها به مراقبت‌های بیشتری احتیاج دارد تا لذت مسافرت را از بین نبرد.

پیش از رفتن ديابت در سفر

قبل از هر تصمیمی، با پزشک خود راجع به مقصد سفر، رژیم غذایی و فعالیت‌هایی که قرار است انجام دهید، مشورت کنید. با این‌که یک سری توصیه‌های عمومی در مورد تمام مبتلایان به دیابت مشترک است، ولی هر فردی متناسب با فیزیک و سطح سلامتی خود، احتیاج به مراقبت‌های شخصی‌تری دارد.

اگر قصد سفر به خارج از کشور را دارید، باید از پزشک خود بخواهید دو تا نامه برای شما بنویسد؛ یکی برای ماموران امنیتی فرودگاه است که مبنی بر آن گواهی می‌شود شما مبتلا به دیابت هستید و باید دارو و سرنگ‌های مورد نیاز را همراه خود ببرید. این گواهی به خاطر این است که در مورد بسیاری از کشورها امکان ورود داروی بدون مجوز همراه با مسافر، وجود ندارد.

نامه‌ی دوم هم باید شامل اطلاعاتی در مورد نوع و شدت بیماری شما باشد که در صورت نیاز بتوانید آن را به پزشکی در کشور مقصد ارائه کنید.

استرس

سفر به جاهایی که قبلاً نرفته‌اید، می‌تواند استرس‌زا باشد و فراموش نکنید که کوچک‌ترین استرسی موجب بالارفتن میزان قند خون می‌شود. با جمع‌آوری اطلاعات در مورد شهر مقصد و پیداکردن تصویری کلی از سفرتان، تا حد زیادی استرس را از بین خواهید برد.

تنها سفر نکنید؛ احتمال هر اتفاقی را در نظر بگیرید و با دیگران همسفر شوید؛ امیدواریم چنین چیزی پیش نیاید ولی شاید در موقعیتی قرار بگیرید که احتیاج به کمک شخص دیگری داشته باشید.

اگر مجبور هستید تنها سفر کنید، باید بیشتر مراقبت خودتان باشید و کاری نکنید که کنترلش از عهده‌‌ی شما خارج باشد. از طرفی همراه داشتن کارتی که نشان‌دهنده‌ی بیماری شما باشد، ضروری است.

نسبت به آب و هوای مقصد آگاهی داشته باشید؛ هم می‌توانید لباس مناسب همراه خود ببرید و هم فکری به حال داروهای مصرفی و انسولین‌ها که باید در دمای خاصی نگهداری شوند، داشته باشید.

یک چمدان یا ساک مناسب انتخاب کنید و داروهای موردنیاز را جایی بگذارید که دسترسی بهتری دارید. بد نیست داروهای ضروری را دو قسمت کنید و هر کدام را داخل یک کیف قرار دهید تا در صورتی که یکی از بسته‌ها از دست رفت، نگران نداشتن انسولین یا هر داروی دیگری نباشید.

کفش مناسب سفر تهیه کنید. کفشی راحت و سبک که خیلی هم تخت نباشد.  مراقب سلامت پاهایتان باشید؛ اگر با هواپیما سفر می‌کنید، می‌توانید نرمش‌های مربوط به مچ یا حرکات کششی ساق پا را به صورت نشسته انجام دهید.

اگر با اتومبیل به مسافرت می‌روید و راه طولانی است، مراقب لخته‌شدن خون در پاها باشید، به طور مرتب توقف کنید و کمی قدم بزنید.

ديابت در سفر

چه چیزهایی باید با خود ببریم؟

داروها و وسایل پزشکی موردنیازتان را حتماً باید در شرایطی مطلوب که آسیبی به آن‌ها نرسد، به مقدار لازم همراه ببرید.

ضروری‌ترین اقلامی که یک بیمار دیابتی باید در سفر همراه داشته باشد، این‌ها هستند:

انسولین یا داروی مصرفی، سرنگ‌های تزریق انسولین، دستگاه قندخون و باطری، لانست نمونه‌گیری خون، نوار تست قندخون و ادرار، گلوکومتر و تیغ مخصوص آن، الکل پزشکی، دستمال مرطوب و موادقندی سریع‌الجذب مانند قندحبه‌ای، بیسکوئیت یا آب‌میوه.

احتمال دارد در شهری که به آن سفر می‌کنید، انسولین مورد نیاز در دسترس شما نباشد، بنابراین انسولین و سرنگ را به مقداری بیشتر از مدت اقامت‌تان همراه ببرید.

نگهداری از داروها نیز خیلی اهمیت دارد؛ انسولین را تا یک ماه می‌توان در دمای طبیعی اتاق نگهداری کرد پس هنگام سفر به مناطقی با آب و هوای معتدل، لزومی به نگهداری انسولین در یخچال نیست اما مراقب باشید که شیشه‌ی انسولین در معرض نور مستقیم آفتاب یا فریزر قرار نگیرد چرا که انسولین در اثر حرارت زیاد یا یخ‌زدن آسیب می‌بیند.

اگر به جایی با آب و هوای خیلی گرم سفر می‌کنید، بهتر است انسولین را داخل یخچال بگذارید یا می‌توانید از کیسه و فلاسک حاوی یخ استفاده کنید؛ فراموش نکنید از تماس مستقیم انسولین و یخ جلوگیری کنید، برای این کار بهتر است انسولین‌ها را داخل یک پارچه‌ی مرطوب بپیچید.

شیشه‌های انسولین را در جای تاریک بگذارید و حواستان باشد که در صورتی که انسولین‌هایتان به شکل‌های زیر درآمد، نباید از آن‌ها استفاده کنید:

ديابت در سفر

- انسولین کریستال یا انسولین شفاف در صورت فاسد شدن، کدر می‌شود.

- انسولین شیری رنگ یا انسولین N.P.H در صورتی که فاسد شود، یکنواختی خود را از دست داده و به صورت دانه دانه به دیواره‌ی شیشه می‌چسبد.

- اگر انسولین در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گرفته باشد، به رنگ قهوه‌ای در می‌آید.

نوارهای آزمایش قندخون را در دمای اتاق قرار دهید، چون اگر سرد باشد ممکن است به طور کاذب قندخون را کم‌تر از مقدار واقعی نشان دهد.

اگر با هواپیما سفر می‌کنید، انسولین‌ها را داخل چمدان به بار نسپارید و آن‌ها را در کیف دستی با خود حمل کنید، چرا که احتمال دارد انسولین در ارتفاع بالا در قسمت بار هواپیما، یخ بزند.

پس از رسیدن به مقصد

بهتر است همیشه مقداری مواد کربوهیدراتی در کیف دستی خود همراه داشته باشید؛ شاید به خاطر تاخیر در صرف غذا، به دردتان بخورد. با خوردن به موقع میان‌وعده‌های کوچک، مشکلی نخواهید داشتید و مجبور نمی‌شوید به خاطر افت قند خون‌تان شیرینی‌جات بخورید.

از اختلاف ساعت شهر خودتان و مقصد سفر به طور دقیق آگاهی داشته باشید؛ تا از نظر زمان‌بندی تزریق انسولین دچار مشکلی نشوید.

در هواپیما و رستوران غذاهای مخصوص بیماران دیابتی سفارش دهید. غذاهای معمولی داخل هواپیما اغلب مناسب بیماران نیستند و به همین دلیل تنها بخشی از غذا را بخورید که می‌دانید آسیبی به سلامتی شما نمی‌رساند.

فیبرهای غذایی مانند میوه، سبزیجات، حبوبات، سبوس گندم و سیب‌زمینی را جایگزین غذاهای حاوی کلسترول بالا مثل تخم‌مرغ و روغن‌های حیوانی کنید.

در ساحل یا کناره‌های استخر، پابرهنه راه نروید.

مراقب آفتاب‌سوختگی باشید و از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنید که دچار زخم نشوید.

پاهایتان را هر روز جلوی آینه معاینه کنید.

در آب و هوای خیلی سرد، انسولین دیرتر جذب می‌شود و آب‌ و هوای خیلی گرم با عث جذب سریع انسولین خواهد شد؛ هر دوی این‌ها می‌تواند افت قند خوت به همراه داشته باشد؛ با تست مکرر قندخون، مراقب میزان آن باشید. یادتان نرود اگر در معرض هوای سرد قرار گرفتید و احساس لرزش داشتید، انرژی‌ای که صرف لرزیدن بدن می‌شود سبب کاهش قند خون می‌شود.

سرما ممکن است باعث بی‌حسی در پاها شود، مراقب یخ‌زدگی آن‌ها باشید.

قرار گرفتن طولانی مدت در آفتاب، قندخون ر

- فقط لوازم واقعاً ضروری برای سفرتان را بردارید. چمدان‌های زیاد و سنگین کارمندان امنیت پرواز را کلافه می‌کند. هزینه ی بیشتری هم برای‌تان دارد.   - برخی شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند غذای خودتان را همراه داشته باشید. خب اگر حساسیت‌های غذایی دارید، ضرر که ندارد یک اسنک یا ساندویچ خانگی

 

- فقط لوازم واقعاً ضروری برای سفرتان را بردارید. چمدان‌های زیاد و سنگین کارمندان امنیت پرواز را کلافه می‌کند. هزینه ی بیشتری هم برای‌تان دارد.

 

- برخی شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند غذای خودتان را همراه داشته باشید. خب اگر حساسیت‌های غذایی دارید، ضرر که ندارد یک اسنک یا ساندویچ خانگی برای خودتان بردارید و به هواپیما ببرید.

 

-اگر می‌خواهید در فرودگاه اضطراب و نگرانی نداشته باشید، دست‌کم یک ساعت قبل از پرواز آنجا حاضر باشید. یا از شرکت هواپیمایی‌تان بپرسید بهترین زمان چقدر است. معمولاً برای پروازهای داخلی 1 ساعت و برای پروازهای بین‌المللی 2 ساعت قبل از پرواز توصیه‌می‌شود. در ایران و برخی کشورهای دیگر، ممکن است بهتر باشد 3 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برسید. به این ترتیب با خیال راحت و خاطری آسوده در هر صفی می‌خواهید بایستید. کنترل بلیت، امنیت پرواز، مهاجرت و باقی صف‌های طولانی. حتی کمی تأخیر در راه فرودگاه هم نباید برای‌تان نگرانی داشته باشد.

قبل از سفر بخوانيد

اما اگر دیر شد و احساس کردید ممکن است پرواز را از دست بدهید، حتما ‍ ً با یکی از کارمندان شرکت هواپیمایی یا گیت امنیت پرواز صحبت کنید. اگر واقعاً خطر جاماندنتان از پرواز وجودداشته باشد، کارتان را سریع‌تر و خارج از نوبت انجام می‌دهند. اما اگر به آنها اطلاع ندهید، توجهی نمی‌کنند.

 

- در سفرهای خارجی، اگر دیر کردید و هنوز در راه بودید، به بخش مسافران جامانده late-passenger زنگ بزنید. هواپیما برای هیچ مسافری معطل نخواهدشد مگر این‌که او یکی از5ظ  نفری باشد که در راه تلفن کرده و در لیست تأخیری‌ها قرارگرفته است!

 

- برای پروازهای داخلی، 24 ساعت قبل از پرواز امکان بررسی اینترنتی check in وجوددارد. اگر Check-in اینترنتی انجام‌داده‌اید و چمدانی هم برای فرستادن به قسمت بار هواپیما ندارید، کافی است با کارت پرواز پرینت شده در دست، به گیت پرواز مراجعه و پرواز کنید. اگر بار همراه دارید، کاغذهای اطلاعات tag مربوط به پرواز قبلی را از چمدان‌تان جداکنید و چمدان را در bag drop بگذارید.

قبل از سفر بخوانيد

 

- اگر Check-in اینترنتی انجام نداده‌اید، باجه‌های خودکار داخل فرودگاه هم همان کار را می‌کنند. Check-in کنید و پرینت کارت پرواز بگیرید. در ادامه هم بخش بار و bag drop و غیره. اگر هم مجبورید Check-inرا کلاً دستی انجام دهید، پس آماده‌ی صف‌های طولانی‌تری باشید. مدارک خود را هم قبل از رسیدن به پیش‌خوان آماده کنید.

 

 

- در بعضی از فرودگاه‌ها برای تسریع کنترل امنیت، به مسافرانی که پروازهای مکرر دارند و نام‌شان قبلاً ثبت شده

(pre-registered) یا گاهی مسافرانی که پول اضافه‌تری برای این‌کار پرداخته‌اند، خدمات کنترل امنیت سریع ارائه می‌شود.

 

  در پروازهای Economy صندلی‌های کنار پنجره (که چشم‌انداز خوب دارند)، صندلی‌های راهرو (که فضای راحت‌تر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلی‌های وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).   صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط

 

 

در پروازهای Economy صندلی‌های کنار پنجره (که چشم‌انداز خوب دارند)، صندلی‌های راهرو (که فضای راحت‌تر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلی‌های وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).

 

صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود. و بالاخره این‌که آمارهای موجود از تصادفات هوایی، نشان می‌دهد که مسافران صندلی‌های عقب هواپیما شانس بیشتری برای نجات داشته‌اند.

اما به جز این ها، بد نیست به چند نکته دیگر هم توجه کنید:

 

هواپیماها تعدادی صندلی معمولی دارند که بنا به دلایل زیر می‌توانند موردپسند کمتر یا بیشتر قرار بگیرند:

- ردیف صندلی‌های نزدیک دُم هواپیما، صندلی‌های وسطی را ندارند و فضای خالی بیشتری دراختیار دارید.

 

- با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و آن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید.

 

- در صندلی‌های کنار دست‌شویی ممکن است مشام‌تان آزرده شود یا رفت وآمد بیش از حد مسافران کلافه‌تان کند.

با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و ن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید

 

- صندلی‌های کنار کابین آشپزخانه، سروصدا دارد. مخصوصاً اگر در پروازی باشید که وعده‌ی غذایی پخته یا آماده و بسته‌بندی می‌شود. شاید بوی بخار حاصل از گرم‌شدن غذاها برای‌تان آزاردهنده باشد.

 

- در هواپیماهای خارجی، ردیف‌های ویژه certain rows ممکن است سرگرمی‌های الکترونیکی زیر صندلی‌ها داشته باشند و یا فضای جلوی پای شما بتواند بیشتر شود.

  کجای هواپیما بنشینیم؟

شبیه سازی یک پرواز فرست کلاس!

شما می‌توانید آسایش یک صندلی پرواز First Class را برای خودتان شبیه‌سازی کنید! (اگر هواپیما بزرگ باشد) با گرفتن یک ردیف از صندلی‌های وسط هواپیما، بالا دادن دسته‌ی صندلی‌ها و درست کردن یک تخت موقت می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید!

اگرچه که این کار پرهزینه است اما وقتی مجبور باشید چند سفر پی در پی با هواپیما داشته باشید، مثلا به فاصله ای دور سفر کنید یا سفرهای کاری پشت سر هم داشته باشید، شاید بتوانید با پرداخت هزینه ای بیشتر از پرواز اکونومی معمولی و کمتر از یک هواپیمای فرست کلاس، کمی به خود استراحت دهید و ساعت های بین راه را به فرصتی برای خواب، آرامش و استراحت تبدیل کنید.

به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، مار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان ماده است!

 

یک راه کم هزینه تر هم وجود دارد که در واقع تا حدود زیادی به خوش شانسی شما مربوط می شود. به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید، وقتی در هواپیما نشستید با روزنامه‌ها و مجله‌های بازشده روی بقیه‌ی صندلی‌های کنارتان، آن‌ها را اشغال‌شده نشان دهید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!

اگر می‌خواهید بخوابید، کمربند را از روی پتو ببندید تا خدمه‌ی پرواز آن را ببینند وگرنه اگر در حین پرواز نیاز به بستن کمربند پیش بیاید و آن را نبینند مزاحم خواب‌تان خواهد شد تا کمربندتان را ببندید!

 

  کجای هواپیما بنشینیم؟

جای من کجاست؟

گاهی ترتیب شماره‌ صندلی‌ها در هواپیما با آن‌چه شرکت هواپیمایی ارائه می‌کنند خیلی متفاوت است. برای شناسایی جای دقیق صندلی‌ها باید نقشه‌ی آن‌ها (Seat Maps) را داشته باشید. چند سایت محدود این امکان را ارائه می‌دهند. کافی است این لغات را در موتور جستجوگرتان سرچ کنید: SeatExpert، SeatGuru، Seatmeastro.

اگر می‌دانید با چه نوع هواپیمایی قرار است پرواز کنید، تمام این سایت‌های بالا نقشه‌ی صندلی‌های آن‌ها را به شما نشان می‌دهند.

سایت SeatExpert با واردکردن اطلاعات پرواز هم (یعنی نام شرکت هواپیمایی، شماره‌ی پرواز و تاریخ حرکت) نقشه‌ی صندلی‌ها را به شما می‌دهد. در سایت SeatGuru می‌توانید هواپیمایی که با آن پرواز خواهیدکرد را هم شناسایی کنید.

با همه‌ی این احوال، گاهی پیش می‌آید که پروازی با تاریخ حرکت و هواپیمای مشخص، در آخرین دقایق نزدیک پرواز با هواپیمای دیگری جایگزین می‌شود. پس اگر می‌خواهید که بتوانید در هر حال بهترین صندلی را انتخاب کنید، باید تمام هواپیماهای ممکن برای پروازتان را بررسی کنید.

کجای هواپیما بنشینیم؟

به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!

ممکن است شرکت‌های هواپیمایی برای هر هواپیما، یک مدل شماره‌گذاری داشته باشند (حتی اگر نوع هواپیماها یکسان باشد). مثلاً برای ردیف اول یکی از هواپیماهای مدل A330اش شماره‌ی 1 را گذاشته باشد ولی برای ردیف اول هواپیمای A330 دیگر، که هر دو هم در یک سطح کلاس هستند، شماره‌ی 11 را گذاشته باشد. ممکن هم هست یک شرکت هواپیمایی هواپیماهایی را از شرکت هواپیمایی دیگر، دست‌دوم خریداری کرده یا اجاره کرده باشد، در نتیجه شماره‌گذاری آن‌ها با هواپیماهای اصلی خود شرکت هواپیمایی، متفاوت است.

هر مسافری برای ورود به کشوری به جز سرزمین مادری، اجازه‌ی ورود لازم دارد. این مجوز بنا به روابط دیپلماتیک متفاوت است: در برخی کشورها پلیس مرزی با چک‌کردن گذرنامه‌ اجازه‌ی ورود می‌دهد و در برخی دیگر، ویزا باید از طریق سفارت کشور مقصد صادر شده باشد.

راهنمای دریافت گذرنامه

هر مسافری برای ورود به کشوری به جز سرزمین مادری، اجازه‌ی ورود لازم دارد. این مجوز بنا به روابط دیپلماتیک متفاوت است: در برخی کشورها پلیس مرزی با چک‌کردن گذرنامه‌ اجازه‌ی ورود می‌دهد و در برخی دیگر، ویزا باید از طریق سفارت کشور مقصد صادر شده باشد. در بخش راهنمای دریافت ویزای توریستی، مجموعه‌ای از قوانین اخذ ویزای توریستی کشورهای مختلف گردآوری شده است. راهنما شامل اطلاعاتی در رابطه با مدارک موردنیاز، تعیین وقت سفارت، هزینه‌ی صدور روادید، آدرس و شماره‌ تلفن‌های سفارت و ... می‌شود.

گذرنامه، یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از طرف دولت برای اتباع یک کشور صادر می‌شود. داشتن گذرنامه نشان‌دهنده‌ی داشتن تابعیت آن کشور است و امکان درخواست اجازه‌ی گذر و یا ورود به کشورهای دیگر را به فرد می‌دهد.
اتباع ایرانی، برای دریافت گذرنامه باید از یکی از شعب بانک ملی ایران، فرم و پوشه‌ی درخواست گذرنامه را بگیرند و بعد از واریز وجوه لازم به شماره‌حساب‌های اعلام شده، به یکی از دفاتر پلیس+١٠ مراجعه کرده و مدارک تکمیل‌شده و فیش‌های پرداختی را تحویل باجه‌ی گذرنامه نمایند. برای داشتن گذرنامه، محدودیت سنی وجود ندارد و حتی نوزادان نیز می‌توانند گذرنامه‌ی جداگانه داشته باشند؛ بعد از بررسی مدارک و انجام مصاحبه‌ی حضوری با متقاضی، اجازه‌‌ی دریافت گذرنامه صادر و حداکثر تا دو هفته بعد از طریق پست به نشانی متقاضی ارسال خواهد شد.
مدارک موردنیاز مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه، به شرح زیر است:
- تهیه‌ و تکمیل فرم، پوشه و قبض پستی به مبلغ ٢٥٠٠٠ ریال؛
توجه: قبض پستی در واقع هزینه‌ی ارسال گذرنامه‌ی صادرشده به نشانی متقاضی می‌باشد.
- پرداخت ٥٠٠٠٠٠ ریال به حساب سیبا بانک ملی ایران ٢١٧١١٥١٣٠١٠٠٧ خزانه‌داری کل کشور در یکی از شعب بانک ملی در تهران.
- پرداخت ٢٥٠٠٠ ریال به حساب ٧٦٣ شهرداری تهران در یکی از شعب بانک ملی ایران در تهران.
توجه: شماره حساب‌ها در شهرستان‌ها متفاوت است. لازم است قبل از واریز وجه، شماره‌حساب‌های صحیح را از بانک و یا دفاتر پلیس+١٠ گرفته باشید.
دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور و همین‌طور همسر و فرزندان آن‌ها در صورت ارائه‌ی نامه از سوی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم‌چنین خدمه کشتیرانی و نفتکش و هواپیمایی در صورت ارائه‌ی نامه از سازمان‌های مربوطه، از پرداخت مبالغ بالا، معاف هستند.
- اصل و کپی شناسنامه‌ی متقاضی.
توجه: شناسنامه‌ی افراد بالای ١٥ سال باید عکس‌دار باشد.
- کپی کارت ملی عکس‌دار متقاضی.
- سه قطعه عکس رنگی متقاضی.
توجه: از تاریخ گرفتن عکس‌ها نباید بیش از یک سال گذشته باشد، عکس‌ها باید زمینه‌روشن در سایز ٤×٦ سانتی‌متر، تمام رخ بدون کلاه و عینک و کراوات باشند.
رعایت حجاب کامل اسلامی برای بانوان الزامی است.
برای فرزندان زیر ١٥ سال که شناسنامه‌ی آن‌ها عکس‌دار نشده است، ارائه‌ی مدارک عکس‌دار جهت مطابقت ضروری است.
راهنمای دریافت گذرنامه - موافقت رسمی همسر برای زنان متاهل و موافقت رسمی ولی یا قیم برای افراد زیر ١٨سال که تقاضای گذرنامه‌ی جداگانه دارند.
توجه: در مورد زنان متاهلی که مقیم خارج از کشور هستند و یا همسر غیر ایرانی دارند، داشتن موافقت رسمی همسر ضروری نیست.
ارائه‌ی اصل و فتوکپی مدارک فوت و یا طلاق، در مورد زنانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته‌اند، الزامی است.
زنان متاهل که همسرشان مفقودالاثر، غایب و یا به هر دلیلی در دسترس نیست، احتیاج به مجوز دادستان دارند.
افردا زیر ١٨سال در صورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص‌نشدن قیم یا ولی قهری، با داشتن مجوز دادستان می‌توانند اقدام به دریافت گذرنامه نمایند.
- اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم و یا موافقت نظام وظیفه عمومی برای آقایانی که به سن مشمولیت رسیده‌اند.
توجه: مشمولینی که به جای مدرک نظام وظیفه، موافقت کتبی معاونت وظیفه عمومی را جهت دریافت گذرنامه ارائه نمایند، مهر خروج از کشور آن‌ها به استناد همین نامه صادر می‌شود و ممکن است زمان محدودی را شامل شود. لازم است متقاضی به تاریخ خروج از کشور توجه داشته باشد.
- موافقت حفاظت اطلاعات یگان خدمتی برای پرسنل شاغل نیروهای مسلح و پرسنلی که کم‌تر از ٥ سال از تاریخ رهاشدن‌شان می‌گذرد.
توجه: پرسنل بالای ٥ سال و بازنشسته لازم است مدارکی مبنی بر مدت زمان بازنشستگی ارائه دهند.

توصیه‌های عمومی
- حضور شخص متقاضی جهت ارائه‌ی مدارک الزامی است.
- متقاضی فقط در زمان ارائه‌ی مدارک می‌تواند مدارک همسر و فرزندان خود را ضمیمه نماید تا به عنوان همراه در گذرنامه‌ی او درج شوند. حضور همراهان ضروری نمی‌باشد و پس از چاپ و صدور گذرنامه، امکان اضافه و یا کم‌کردن همراه میسر نیست.
- گذرنامه‌ها با اعتبار پنج ساله و غیر قابل تمدید صادر می‌گردند.
- هنگام تجویل مدارک، ارائه‌ی نشانی کامل پستی متقاضی ضروری است.
- متقاضیان تعویض گذرنامه، باید اصل و کپی گذرنامه‌ی قبلی خود را ارائه نمایند. کپی باید از صفحه‌ی مشخصات و صفحاتی که مهر روادید و ورود و خروج دارند، تهیه شده باشد.

صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود.

هواپیما سواری از نوع بین المللی
در پروازهای Economy صندلی‌های کنار پنجره (که چشم‌انداز خوب دارند)، صندلی‌های راهرو (که فضای راحت‌تر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلی‌های وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).
 
صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود. و بالاخره این‌که آمارهای موجود از تصادفات هوایی، نشان می‌دهد که مسافران صندلی‌های عقب هواپیما شانس بیشتری برای نجات داشته‌اند.
 
اما به جز این ها، بد نیست به چند نکته دیگر هم توجه کنید:
 
irtravel.com
هواپیماها تعدادی صندلی معمولی دارند که بنا به دلایل زیر می‌توانند موردپسند کمتر یا بیشتر قرار بگیرند:
- ردیف صندلی‌های نزدیک دُم هواپیما، صندلی‌های وسطی را ندارند و فضای خالی بیشتری دراختیار دارید.
 
- با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و آن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید.
 
- در صندلی‌های کنار دست‌شویی ممکن است مشام‌تان آزرده شود یا رفت وآمد بیش از حد مسافران کلافه‌تان کند.
با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و ن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید
- صندلی‌های کنار کابین آشپزخانه، سروصدا دارد. مخصوصاً اگر در پروازی باشید که وعده‌ی غذایی پخته یا آماده و بسته‌بندی می‌شود. شاید بوی بخار حاصل از گرم‌شدن غذاها برای‌تان آزاردهنده باشد.
 
- در هواپیماهای خارجی، ردیف‌های ویژه certain rows ممکن است سرگرمی‌های الکترونیکی زیر صندلی‌ها داشته باشند و یا فضای جلوی پای شما بتواند بیشتر شود.
شبیه سازی یک پرواز فرست کلاس!
شما می‌توانید آسایش یک صندلی پرواز First Class را برای خودتان شبیه‌سازی کنید! (اگر هواپیما بزرگ باشد) با گرفتن یک ردیف از صندلی‌های وسط هواپیما، بالا دادن دسته‌ی صندلی‌ها و درست کردن یک تخت موقت می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید!
اگرچه که این کار پرهزینه است اما وقتی مجبور باشید چند سفر پی در پی با هواپیما داشته باشید، مثلا به فاصله ای دور سفر کنید یا سفرهای کاری پشت سر هم داشته باشید، شاید بتوانید با پرداخت هزینه ای بیشتر از پرواز اکونومی معمولی و کمتر از یک هواپیمای فرست کلاس، کمی به خود استراحت دهید و ساعت های بین راه را به فرصتی برای خواب، آرامش و استراحت تبدیل کنید.
به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، مار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان ماده است!
یک راه کم هزینه تر هم وجود دارد که در واقع تا حدود زیادی به خوش شانسی شما مربوط می شود. به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید، وقتی در هواپیما نشستید با روزنامه‌ها و مجله‌های بازشده روی بقیه‌ی صندلی‌های کنارتان، آن‌ها را اشغال‌شده نشان دهید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!
irtravel.com
اگر می‌خواهید بخوابید، کمربند را از روی پتو ببندید تا خدمه‌ی پرواز آن را ببینند وگرنه اگر در حین پرواز نیاز به بستن کمربند پیش بیاید و آن را نبینند مزاحم خواب‌تان خواهد شد تا کمربندتان را ببندید!
 
جای من کجاست؟
گاهی ترتیب شماره‌ صندلی‌ها در هواپیما با آن‌چه شرکت هواپیمایی ارائه می‌کنند خیلی متفاوت است. برای شناسایی جای دقیق صندلی‌ها باید نقشه‌ی آن‌ها (Seat Maps) را داشته باشید. چند سایت محدود این امکان را ارائه می‌دهند. کافسی است این لغات را در موتور جستجوگرتان سرچ کنید: SeatExpert، SeatGuru، Seatmeastro.
اگر می‌دانید با چه نوع هواپیمایی قرار است پرواز کنید، تمام این سایت‌های بالا نقشه‌ی صندلی‌های آن‌ها را به شما نشان می‌دهند.
سایت SeatExpert با واردکردن اطلاعات پرواز هم (یعنی نام شرکت هواپیمایی، شماره‌ی پرواز و تاریخ حرکت) نقشه‌ی صندلی‌ها را به شما می‌دهد. در سایت SeatGuru می‌توانید هواپیمایی که با آن پرواز خواهیدکرد را هم شناسایی کنید.
با همه‌ی این احوال، گاهی پیش می‌آید که پروازی با تاریخ حرکت و هواپیمای مشخص، در آخرین دقایق نزدیک پرواز با هواپیمای دیگری جایگزین می‌شود. پس اگر می‌خواهید که بتوانید در هر حال بهترین صندلی را انتخاب کنید، باید تمام هواپیماهای ممکن برای پروازتان را بررسی کنید.
irtravel.com
به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!
ممکن است شرکت‌های هواپیمایی برای هر هواپیما، یک مدل شماره‌گذاری داشته باشند (حتی اگر نوع هواپیماها یکسان باشد). مثلاً برای ردیف اول یکی از هواپیماهای مدل A330اش شماره‌ی 1 را گذاشته باشد ولی برای ردیف اول هواپیمای A330 دیگر، که هر دو هم در یک سطح کلاس هستند، شماره‌ی 11 را گذاشته باشد. ممکن هم هست یک شرکت هواپیمایی هواپیماهایی را از شرکت هواپیمایی دیگر، دست‌دوم خریداری کرده یا اجاره کرده باشد، در نتیجه شماره‌گذاری آن‌ها با هواپیماهای اصلی خود شرکت هواپیمایی، متفاوت است
 

سفر کردن و در کل نقل جا به جا شدن بسیار سخت است.شاید این جمله بیشتر مخصوص افراد راحت طلب و تنبل باشد. ولی عده ای دیگر سفر را...

نکاتی برای تنبل ها در سفر

سفر کردن و در کل نقل جا به جا شدن  بسیار سخت است.شاید این جمله بیشتر مخصوص افراد راحت طلب و تنبل باشد. ولی عده ای دیگر سفر را لذت بخش و بسیار ساده میدانند.در اینجا تعدادی نکته برای شما داریم تا با استفاده از آنها،سفر برای شما زیاد هم سخت نباشد.

 
1-کفش های راحت: فرقی نمیکند که شما با اتوبوس یا  هواپیما یا با هر وسیله دیگری به مسافرت میرود،در تمام این شرایط پوشیدن یک کفش راحت میتواند حس خوبی را به شما در حین یک سفر طولانی بدهد.کفش راحت میتواند یک صندل یا یک کفش که چند سایز از پای شما بزرگتر است باشد.فقط مواظب باشید کفش های بزرگ از پای شما خارج نشوند.
 
 
2- کتاب های صوتی: اگر از خواندن کتاب لذت میبرید ولی از به دست گرفتن کتاب خوشتان نمی آید میتوانید از کتاب های صوتی استفاده کنید.برای این کار تنها به یک پخش کننده موزیک یا حتی یک گوشی ساده نیاز مندید.تنها کافی است کتاب خود را از اینترنت دانلود کرده و در تلفن همراه خود بریزید.سپس شما میتوانید در طول سفر بدون اینکه چشمان تان را باز کنید یک کتاب را بخوانید.
 
3- کلاه :داشتن یک کلاه برای یک سفر راحت بسیار مهم است.کلاه همیشه به عنوان یک وسیله برای گرم کردن سر به کار نمیرود.اما شما میتوانید برای خنک نگاه داشتن گردن نیز آن را به کار بگیرید.شما حتی میتوانید از آن در هنگام خستگی به عنوان یک سایبان برای خواب استفاده کنید.شاید در طول سفر شما امکان حمام رفتن نداشته باشید.همراه داشتن کلاه میتواند تا حدی کثیفی سر شما را بپوشاند.
 
 
 
4- پول نقد: شاید در این روزها که همه از کارت های اعتباری استفاده میکنند همراه داشتن پول نقد احمقانه به نظر برسد.اما توجه داشته باشید که شاید در محلی قرار بگیرید که بانکی وجود ندارد و برای بدست آوردن پول باید کیلومترها مسیر را طی کنید و این کار برای راحت طلبان بسیار کار دشواری است.پس همیشه و برای مواقع ضروری پول نقد به همراه داشته باشید.
 
 
 
5- قرص های ضروری: مهم نیست شما آدم خوش سفری باشید یا نه. در طول سفر ممکن است مشکلاتی  برای شما پیش آید.این مشکلات ممکن است شامل سردرد یا دل درد باشد.در طول سفر معمولا رژیم غذایی شما عوض میشود پس همیشه برای مقابله با این مشکلات به یاد لوازم مورد نیاز باشید.
 

سفر قطعا هیجان انگیزترین برنامه ای است که می توانید برای گذراندن چندروز تعطیلی آخر هفته با خانواده تان داشته باشید اما به شرطی که پای تاخیر و...

راهنمایی مفید برای سفرهای داخلی و خارجی
سفر قطعا هیجان انگیزترین برنامه ای است که می توانید برای گذراندن چندروز تعطیلی آخر هفته با خانواده تان داشته باشید اما به شرطی که پای تاخیر و جا ماندن از پرواز در میان نباشد! اگر شما هم جزو کسانی هستید که با یک کوله پشتی کوچک به جاده می زنید احتمالا مشکل زیادی نخواهید داشت اما اگر برای سفر همیشه یک دنیا بار می برید و آخر سر هم دیر به پروازتان می رسید، حتما این مطلب را بخوانید.
- فقط لوازم واقعاً ضروری برای سفرتان را بردارید. چمدان‌های زیاد و سنگین کارمندان امنیت پرواز را کلافه می‌کند. هزینه ی بیشتری هم برای‌تان دارد.
 
- برخی شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند غذای خودتان را همراه داشته باشید. خب اگر حساسیت‌های غذایی دارید، ضرر که ندارد یک اسنک یا ساندویچ خانگی برای خودتان بردارید و به هواپیما ببرید.
 
-اگر می‌خواهید در فرودگاه اضطراب و نگرانی نداشته باشید، دست‌کم یک ساعت قبل از پرواز آنجا حاضر باشید. یا از شرکت هواپیمایی‌تان بپرسید بهترین زمان چقدر است. معمولاً برای پروازهای داخلی 1 ساعت و برای پروازهای بین‌المللی 2 ساعت قبل از پرواز توصیه‌می‌شود. در ایران و برخی کشورهای دیگر، ممکن است بهتر باشد 3 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برسید. به این ترتیب با خیال راحت و خاطری آسوده در هر صفی می‌خواهید بایستید. کنترل بلیت، امنیت پرواز، مهاجرت و باقی صف‌های طولانی. حتی کمی تأخیر در راه فرودگاه هم نباید برای‌تان نگرانی داشته باشد.
اما اگر دیر شد و احساس کردید ممکن است پرواز را از دست بدهید، حتما ‍ ً با یکی از کارمندان شرکت هواپیمایی یا گیت امنیت پرواز صحبت کنید. اگر واقعاً خطر جاماندنتان از پرواز وجودداشته باشد، کارتان را سریع‌تر و خارج از نوبت انجام می‌دهند. اما اگر به آنها اطلاع ندهید، توجهی نمی‌کنند.
 
- در سفرهای خارجی، اگر دیر کردید و هنوز در راه بودید، به بخش مسافران جامانده late-passenger زنگ بزنید. هواپیما برای هیچ مسافری معطل نخواهدشد مگر این‌که او یکی از5ظ  نفری باشد که در راه تلفن کرده و در لیست تأخیری‌ها قرارگرفته است!
 
- برای پروازهای داخلی، 24 ساعت قبل از پرواز امکان بررسی اینترنتی check in وجوددارد. اگر Check-in اینترنتی انجام‌داده‌اید و چمدانی هم برای فرستادن به قسمت بار هواپیما ندارید، کافی است با کارت پرواز پرینت شده در دست، به گیت پرواز مراجعه و پرواز کنید. اگر بار همراه دارید، کاغذهای اطلاعات tag مربوط به پرواز قبلی را از چمدان‌تان جداکنید و چمدان را در bag drop بگذارید.
 
- اگر Check-in اینترنتی انجام نداده‌اید، باجه‌های خودکار داخل فرودگاه هم همان کار را می‌کنند. Check-in کنید و پرینت کارت پرواز بگیرید. در ادامه هم بخش بار و bag drop و غیره. اگر هم مجبورید Check-inرا کلاً دستی انجام دهید، پس آماده‌ی صف‌های طولانی‌تری باشید. مدارک خود را هم قبل از رسیدن به پیش‌خوان آماده کنید.
 
- در بعضی از فرودگاه‌ها برای تسریع کنترل امنیت، به مسافرانی که پروازهای مکرر دارند و نام‌شان قبلاً ثبت شده
(pre-registered) یا گاهی مسافرانی که پول اضافه‌تری برای این‌کار پرداخته‌اند، خدمات کنترل امنیت سریع ارائه می‌شود.

 بزرگ‌ترين نگراني گردشگران مساله اقامت است. کافي است که دير وقت به مقصد برسيم و پيش از سفر هم جايي را رزرو نکرده باشيم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر يا ولايت غريب بدترين کابوس است. اگر مي‌خواهيد به سفر برويد و مايليد که از سفرتان بيشتر لذت ببريد

چه هتلی را انتخاب کنیم؟

 

 

بزرگ‌ترين نگراني گردشگران مساله اقامت است. کافي است که دير وقت به مقصد برسيم و پيش از سفر هم جايي را رزرو نکرده باشيم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر يا ولايت غريب بدترين کابوس است. اگر مي‌خواهيد به سفر برويد و مايليد که از سفرتان بيشتر لذت ببريد و کمتر هزينه کنيد به توصيه‌هاي ذيل توجه کنيد.

 

 

 

- در يک سفر گروهي و يا طولاني مدت اقامت در ويلا، آپارتمان، يا هتل-آپارتمان بهترين گزينه است. در اين محل‌ها معمولاً امکانات پخت و پز و لباس‌شويي و ... ديده شده و احتمالاً بسيار ارزان‌تر از هتل‌ها برايتان تمام مي‌شود. معمولاً قيمت اقامت در هتل آپارتمان‌ها حدود 30-40 درصد ارزان‌تر از هتل برايتان تمام مي‌شود. برخي از آن‌ها سرويس‌هايي مشابه آن‌چه هتل‌ها ارائه مي‌دهند هم دارند؛ مثل سرويس صبحانه.

- معمولاً هتل‌هايي که به مرکز شهر نزديکند گران‌تر از هتل‌هاي اطراف شهر هستند. منظور از اين «مرکز شهر» در جاهاي مختلف متفاوت است. مثلاً در يک شهر زيارتي هتل‌هايي که به اماکن زيارتي نزديک‌ترند از اين دست محسوب مي‌شوند. و يا در شهر‌هايي که قالب نمايشگاهي دارند هتل‌هاي نزديک محل‌هاي برگزاري نمايشگاه‌ها اين چنين‌اند. همين طور شهر‌هاي تجاري و مراکز تجاري و بيزنسي آن شهرها. در مقابل، هتل‌هايي که در اطراف شهر واقع شده‌اند معمولاً هم امکانات بيشتري به مسافر مي‌دهند و هم ارزان‌ترند.

چه هتلي را انتخاب کنيم؟

- چندان دور از مرکز شهر هم نرويد چون مجبور مي‌شويد بيشتر از هزينه اسکان، کرايه تاکسي بدهيد. حتي در سفرهاي تفريحي يا زماني که به هواي ديدني‌هاي يک شهر به آن سفر مي‌کنيد، اگر موقعيت هتل دور از مراکز خريد يا جاهاي ديدني شهر باشد، مجبور خواهيد بود براي تردد در شهر از تاکسي استفاده کنيد. تاکسي در بعضي شهرها واقعاً گران است. انتخاب نادرست محل هتل مي‌تواند تمام صرفه‌جويي شما در انتخاب هتل با قيمت مناسب‌تر را بر باد دهد!

- محل مناسب اسکن، به هدف شما از سفر برمي گردد. محل اسکان شما بايد حد الامکان نزديک محل کار يا تفريح شما باشد. فرض کنيد که براي امتحان تافل يا آيلتس يا GRE به کشور ديگري سفر کرده‌ايد. امتحان هم ساعت 8 صبح است.

 

اگر هتل شما اين سر شهر باشد و محل آزمون آن سر شهر چطور مي‌خواهيد در ترافيک صبحگاهي به موقع به محل امتحان برسيد؟ حالا اين يک بار است.

- تعداد ستاره براي هتل لازم هست اما کافي نيست. پارامترهاي ديگري در مورد هتل وجود دارد که آن‌ها را هم بايد در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل گذاشت و بر اساس مجموع آن‌ها اقدام به انتخاب نمود. کيفيت غذا و سرويس هتل، امکانات پذيرايي و امکانات رايگان هتل در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل تعيين‌کننده‌ي درجه و کيفيت واقعي هتل هستند.

- براي کسي که به يک سفر کاري رفته يا براي ديدن جاهاي ديدني سفر کرده، هتل، تنها نقش خوابگاه را بازي کند که در اين صورت بسياري از پارامترهاي فوق اصلاً مهم نخواهد بود!

- حتماً پيش از رزرو هتل مطمئن شويد که چه امکاناتي همراه اين رزرواسيون به شما تعلق مي‌گيرد و آن‌ها را در هتل بخواهيد. ممکن است کسي اين وسط فراموش کرده باشد که اتاق شما با صبحانه رزرو شده!

- اگر مي‌توانيد هتل خود را حدود دو - سه ماه پيش از سفر رزرو کنيد. معمولاً تخفيف خوبي به شما تعلق خواهد گرفت و اگر هم بخواهيد آن را کنسل کنيد هزينه‌ي ناچيزي از پرداخت شما کسر و مابقي به شما بازگردانده مي‌شود. معمولاً اين کار ارزشش را دارد. از طرف ديگر هر چه به روزهاي آخر نزديک شويد علاوه بر اين که انتخاب‌هايتان محدود مي‌شود قيمت نيز بي رحمانه بالا مي‌رود!

- اگر شهر مقصد، سرويس مترو يا اتوبوس درون شهري خوبي دارد سعي کنيد هتل خود را در نزديکي ايستگاه بگيريد. حمل و نقل درون شهري خصوصاً در يک شهر غريب مي‌تواند معضلي باشد.

- اگر براي مناسبتي خاص سفر مي‌کنيد، مثلاً سفر ماه عسل يا سالگرد ازدواج، اين را به هتل بگوييد. معمولاً سعي مي‌کنند کارهايي خاص براي شما بکنند که از اين سفر هميشه به خوشي ياد کنيد. حتي ديده شده که اتاق نسبتاً معمولي زوج خوشبخت را به بهترين اتاق هتل ارتقاء داده‌اند.

چه هتلي را انتخاب کنيم؟

 

- فهرست امکانات و شرايط اتاق را حتماً پيش از رزرو، کامل و دقيق مطالعه کنيد. شرايط تعريف شده براي فرزند و سن و سالش و وضعيت تخت براي او، شرايط کنسل کردن رزرواسيون و هر گونه شرط و شروط ريز و درشت که دانستن آن‌ها مي‌تواند به شما کمک کند.

- يکي از مواردي که لازم است بدان دقت کنيد آن است که آيا قيمت اعلام شده براي هتل دربرگيرنده‌ي ماليات‌ها و هزينه‌هاي جانبي نيز هست يا خير.

 سايت‌ها يا مراکز رزرواسيون گاهي از اين امر براي بهتر نشان دادن قيمت‌هاي خود استفاده مي‌کنند اما زماني که مي‌خواهيد هتل را رزرو کنيد 10 تا 20 درصد هزينه‌ي اضافه بر روي صورت حساب خود مشاهده مي‌کنيد!

- نکته‌ي ديگري که در مطالعه شرايط اتاق بايد بررسي کنيد آن است که کدام يک از امکانات هتل براي شما رايگان است و کدام يک مستوجب هزينه. مثلاً در بسياري از هتل‌ها استفاده از باشگاه ورزشي هتل رايگان است اما در مقابل استفاده از وسايل داخل يخچال خود اتاق هزينه در بر دارد، آن هم بسيار بالاتر از قيمت همان خوردني يا آشاميدني اگر آن را از فروشگاه بخريد! فهرست اين هزينه‌ها معمولاً در پايان مدت اقامت شما و در زمان تسويه حساب و ترک هتل در قالب صورت حساب در اختيار شما قرار مي‌گيرد و بايد آن را بپردازيد.

- اگر سن فرزند شما بيش از 6سال است ديگر از نظر هتل خردسال محسوب نمي‌شود و بايد او را فردي بزرگ‌سال فرض کنيد. در مورد کودکان زير 6 سال هم شرايط هتل‌ها با هم فرق مي‌کند که بايد پيش از سفر حتماً بررسي کنيد.

- ضمناً اگر با فرزند خود سفر مي‌کنيد بهتر است پيش از سفر جست‌و‌جويي بکنيد. هتل‌هايي هستند که از صبح تا شب کلي برنامه براي فرزندان شما دارند و تمام روز آن‌ها را سرگرم مي‌کنند. فرصت بسيار خوبي است. غنيمت شمريد!

 

تعداد صفحات : 2

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد