پترا شهری تاریخی

گمشده ای که بعد از 600 سال پیدا شد
 

پترا شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی نَبَطی‌ ها بود. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین شهر عمّان وشهر عقبه واقع شده‌است. شهری است به کمال که همهٔ آن در کوه و در تخته سنگهایی به رنگ گل سرخ یا رنگ صورتی تراشیده شده‌است. از اینجاست که نام این شهر زیبا پترا نهاده شده‌است.

ادامه مطلب

قصر ابن وردان

قصر ابن وردان,قصر ابن وردان در صحرای سوریه,کاخ ابن وردان

قصر ابن وردان
قصر ابن وردان (به انگلیسی: Qasr ibn Wardan) یک مجموعه نظامی متعلق به قرن ششم میلادی است که در صحرای سوریه، و در فاصله ی ۶۰ کیلومتری شمال شهر حمراء در سوریه قرار دارد.

ادامه مطلب

ماچو پیچو، شهر گمشدهٔ اینکاها

ماچو پیچو,شهر گمشدهٔ اینکاها,مکانهای تاریخی جهان

ماچو پیچو (به اسپانیایی Machu Picchu) به معنی قلهٔ قدیمی، یک محوطه باستانی به جا مانده از آثار دورهٔ اینکاها می‌باشد که در ارتفاع ۲٬۴۳۰ متری از سطح دریا در دامنهٔ کوه در بالای درهٔ اوروباما در کشور پرو و در ۷۰ کیلومتری شمال کوسکو قرار گرفته‌است. اغلب اوقات از آن به‌عنوان «شهر گمشدهٔ اینکاها» یاد می‌شود. ماچو پیچو احتمالأ شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری اینکاها می‌باشد.

ادامه مطلب

ساختمان زیبای رزیدنتس وورتسبورگ

رزیدنتس وورتسبورگ,ساختمان رزیدنتس وورتسبورگ در آلمان,معماری باروک

ساختمان زیبای رزیدنتس وورتسبورگ
رزیدنتس وورتسبورگ (به آلمانی: Wüurger Residenz)‏ ساختمانی با معماری باروک است که در مرکز شهر وورتسبورگ قرار دارد.ساخت این بنا در سال ۱۷۱۹ و در سال ۱۷۴۴ به صورت کامل پایان یافت. تزئینات داخلی بنا در سال ۱۷۸۱ تمام شد.

ادامه مطلب

 

انگکور وات، کامبوج محلی شگفت انگیز

انگکور محوطه‌ای باستانی در کامبوج است که مجموعه‌ای از بقایای پایتخت‌های باستانی امپراتور خمر را که بین قرن‌های نهم تا پانزدهم میلادی ساخته شده‌اند، در خود جای داده است. محوطه باستانی انگکور در سال 1992 به خاطر شرایط استثنایی‌اش، به طور هم‌زمان در فهرست میراث جهانی و میراث در خطر یونسکو ثبت شد و در سال 2004، پس از دوازده سال مرمت و بازسازی از فهرست میراث جهانی در خطر خارج شد. این ویرانه‌های باستانی در میان جنگل‌ها و مزارع کشاورزی شمال دریاچه بزرگ کامبوج و در نزدیکی شهر سیم‌راپ امروزی واقع شده‌اند.

 کامبوج,انگکور وات,انگکور وات کامبوج

   کامبوج,انگکور وات,انگکور وات کامبوج

 

ادامه مطلب

دیدنی ترین دیوارهای تاریخی جهان

 
 
وقتی نام دیوارهای جداکننده به میان می آید، ناخودآگاه ذهن ها به سمت دیوار بزرگ چین می رود که مردم سراسر جهان دست کم نام آن را شنیده اند.در این گزارش شما را با 8 دیوار جداکننده آشنا می کنیم.
 

بانکی: وقتی نام دیوارهای جداکننده به میان می آید، ناخودآگاه ذهن ها به سمت دیوار بزرگ چین می رود که مردم سراسر جهان دست کم نام آن را شنیده اند.

 از این دست دیوارها که معمولا به عنوان دژ دفاعی یک منطقه یا شهر ساخته می شد، در جهان باز هم هست و مشابه دیوار چین در جاهای مختلف دنیا پیدا می شود.

در این گزارش شما را با چند دیوار جداکننده آشنا می کنیم که البته دیوار چین هم یکی از آنهاست:

1. دیوار هادریان

این دیوارها ارزش دیدن دارند! - bartarinha.ir | برترین ها
 

این دیوار در سال 122 بعد از میلاد مسیح ساخته شد تا بریتانیای رومی را از حملات خصمانه غیر سلتی انگلیسی مصون نگاه دارد. این دیوار شمالی ترین حائل امپراطوری روم تا قرن پنجم میلادی بود.

این دیوارها ارزش دیدن دارند! - bartarinha.ir | برترین ها

ادامه مطلب

 

مجسمه ی ابوالهول گیزا

مجسمه ی ابوالهول

 

مجسمه ی ابوالهول گیزا و یا به طور معمول ابوالهول مجسمه ای از یک البوالهول بر پشت کشیده و یا لمیده است ( موجودی افسانه ای با بدن یک شیر و سر یک انسان ) که بر روی سکوی گیزا ساحل غربی رود نیل در گیزا نزدیک قاهره امروزی در مصر قرار دارد . این مجسمه بزرگترین مجسمه ی سنگی در جهان میباشد که با 73.5 متر طول(241 فوت) 6 متر عرض(20 فوت) و 20و22 متر بلندی (66.34 متر) یکی از قدیمیترین مجسمه ی یادگاری شناخته شده میباشد و مردم بر این باورند که توسط مصریان باستان پادشاهی قدیم در سلطنت فرعون خفرا ساخته شده است(2558-2532قبل میلاد) .

ادامه مطلب

شهر تاریخی پترا

پترا ( به عربی: البتراء) شهری تاریخی در کشور پادشاهی اردن است که پایتخت حکومت باستانی نبَطی‌ها بود. این شهر باستانی در ۲۶۲ کیلومتری جنوب شهر عمّان پایتخت اردن ودر غرب راه اصلی بین این شهر و بندر عقبه واقع شده‌است. این شهر تاریخی در سال ۲۰۰۷ به عنوان یکی از عجایب هفتگانه جدید شناخته شد.

 

شهر تاریخی پترا,شهر پترا

 

ادامه مطلب

شهر زیر زمینی نوش‌آباد - اصفهان


شهر زیرزمینی نوش آباد در 8 کیلومتری شمال کاشان در استان اصفهان قرار دارد
شهر زیر زمینی نوش‌آباد

ادامه مطلب

آشنایی با شهر سوخته پمپئی - ایتالیا


پمپئی (Pompeii) شهری باستانی است و در جنوب کشور ایتالیا قرار دارد. این شهر نزدیک به 1700 سال زیر خاکسترهای آتشفشانی مدفون بود
نمایی از شهر سوخته پمپی

ادامه مطلب

آشنایی با تاج محل - هند


تاج محل بنایی است با ۵۸ متر ارتفاع که در نزدیکی اگرا در ایالت اوتار پرادش هندوستان ساخته شده‌است.
 

ادامه مطلب

آشنایی با معبد پارتنون - یونان

آشنایی با معبد پارتنون - یونان
معبد «پارتنون»، این ساختمان سفید باشکوه، قرن‌هاست بر فراز تپه‌ای در «آکروپلیس»، در نزدیکی شهر آتنِ یونان ایستاده، در برابر آسمان آبی می‌درخشد و زیبایی‌اش را به رخ می‌کشد

‌با وجود باد، باران، تابش آفتاب و اتفاق‌هایی که در طول زمان باعث فرسایش این ساختمان شده‌اند، هنوز بخش‌هایی از آن باقی مانده و این باقی مانده‌ها، آن‌قدر جذاب و زیبا هستند که هر سال عده زیادی را برای تماشای این ساختمان به یونان و شهر آتن می‌کشانند.

همه این بازدیدکننده‌ها، می‌دانند چیزی که به دیدنش می‌روند، با اصل آن خیلی فرق می‌کند، با ساختمانی که بیشتر از 2500 سال پیش در این مکان ساخته شده است، اما متخصصان به تازگی چیزهایی را درباره تفاوت این ساختمان با اصل آن کشف کرده‌اند که هیچ کس حتی فکرش را هم نمی‌کرد: این ساختمان سفید درخشان، در اصل سفید نبوده است!

ادامه مطلب

آشنایی با پدر رستوران‌های گردان - ایتالیا

آشنایی با پدر رستوران‌های گردان - ایتالیا
چند وقت پیش باستان‌شناسان، در حالی که به وضعیت منطقه باستانی «پالاتاین» در ایتالیا رسیدگی می‌کردند

 

 

جایی که «قصر طلایی» نرون، آخرین امپراتور روم باستان هم در آن قرار دارد، به چیزی برخوردند که پیش از آن از وجودش خبر نداشتند:

یک تالار پذیرایی بزرگ و مجلل که فضایی دایره‌ای شکل دارد و در زمان باستان به‌طور شبانه‌روز می‌چرخیده است! دانشمندان حدس می‌زنند این تالار به دستور نرون ساخته شده باشد و به نظر می‌رسد قرار بوده در آن از اعضای رسمی دولت و افراد بلندمرتبه شهر پذیرایی شود.

ادامه مطلب

آشنایی با برج پیزا - ایتالیا


پیزا؛ جالبترین و قدیمی‌ترین برج جهان با 85 متر طول و 14500 تن وزن در دوره رنسانس در شهر پیزا در ایالت توسکنی کشور ایتالیا در طول 176 سال ساخته شد
برج پیزا - شهر پیزا

ادامه مطلب

آشنایی با آکروپلیس - یونان

آکروپلیس در زبان یونانی، به معنی شهر مرتفع یا صخره مقدس است و در یونان و تمام دنیا وجود دارد

اگر چه آکروپلیس‌های دیگری در یونان وجود دارد، اما اهمیت آکروپلیس آتن آن قدر زیاد است که نام آکروپلیس به عنوان اسم خاص برای آن در نظر گرفته شده است.

این بنا روی یک تپه سنگی صاف که دارای ۱۵۰ متر ارتفاع از سطح دریاست در داخل شهر آتن قرار دارد. قبلا این بنا به نام «سکروپیا» مشتق از نام افسانه‌ای مرد ماری، به نام ککروپس یا سکروپس اولین پادشاه آتن نامیده می‌شد.

آکروپلیس از نام‌آورترین مکان‌های تاریخی و باستانی دنیا به حساب می‌آید. واژه آکروپلیس یک نام عمومی برای منطقه‌ای شهری قدیمی در یونان است اما امروزه مشهورترین آکروپلیس آن چیزی است که اکنون در مرکز شهر آتن و بر فراز محله پلاکا قرار دارد.

 

در جوار بنای پارتنون در آتن و در شمال شرقی آن در مرتفع ترین بخش شهر در ارتفاع 150 متری از سطح دریا قرار دارد.

آکروپلیس از نظر ظاهری یک تخته سنگ شیب‌داری است که چشم انداز اصلی شهر آتن را تشکیل می‌دهد. این بنا در 5 قرن پیش از میلاد مسیح ساخته شده است. این اثر امروزه یکی از اصلی ترین بناهای میراث فرهنگی جهان است. این بنا به اواخر دوره برنز باز می‌گردد و بهترین نمونه از بناهای کلاسیک نوع معماری یونانی است.

امروزه همه دنیا این معماری جالب را می‌ستایند اما این در حالی است که در همان زمان برخی از معماران هم عصر آن را کار کم ارزشی به حساب می‌آورده‌اند.

نقطه مرکزی آکروپلیس، بنای بسیار جالب معبد پارتنون می‌باشد. پارتنون که به معنای محل اقامت باکره‌ها می‌باشد برای احترام به آتنا خدای محافظ شهر ساخته شد.

از دیگر زیبایی‌های آکروپلیس می‌توان به مجسمه‌های مونثی اشاره کرد که به عنوان ستون به کار می‌روند و همچنین موزه جالبی که در آن مجسمه‌های باشکوهی به چشم می‌خورند.

در سال 1687 هنگامی که در حدود 2000 سال از ساخت آکروپلیس می‌گذشت یک گلوله توپ بی‌هدف به داخل پارتنون اثابت کرد و باعث ‌شد مقداری از سقف آن فرو بریزد.

همچنین در سال 1880 بدون موافقت کشور یونان، سنگ مرمرهای بسیار باارزش آکروپلیس به موزه لندن انتقال داد شد و چندی بعد به واسطه آلودگی هوا دچار فرسایش و خرابی گشتند.

تاریخ

هر 4 سال یک بار آتنی‌ها یک جشنواره به نام «پاناتنی‌آ» برگزار می‌کنند که شبیه بازی‌های المپیک است. در طول جشنواره، با یک حرکت دسته جمعی از میان آتن به آکروپلیس بالا می‌روند و وارد پارتنون می‌شوند. در آنجا، یک لباس بلند بافتنی پشمی (پپلوس) به طور رسمی روی فیدیاس عاج بزرگ فیل و تندیس طلایی از آتنا قرار گذاشته شده است.

این بنای تاریخی و با ارزش، در ۲۶ مارس سال ۲۰۰۷ رسماً به عنوان بنای برجسته در میراث فرهنگی اروپا به ثبت رسید.

یك محقق انگلیسی موفق شد بخش گم شده دیوار چین را در منطقه‌ای خارج از این كشور پهناور، در منطقه‌ای واقع در جنوب مغولستان كشف كند.

کشف قسمت گم شده دیوار چین (+عکس)  www.taknaz.ir
 

ادامه مطلب

آشنایی با اهرام جیزه - مصر

گورستان جیزه یا گیزا (Giza Necropolis )، در غرب قاهره امروزی در کشور مصر قرار دارد و 3 هرم از فراعنه سلسله چهارم در آن بنا شده است

 

ادامه مطلب

آشنایی با تندیس‌های بودا در بامیان - افغانستان


در استان بامیان افغانستان 2 تندیس بزرگ از بودا در سال ۵۰۷ میلادی (تندیس کوچک) و در سال ۵۵۴ میلادی (تندیس بزرگ) ساخته شده‌اند
 

ادامه مطلب

آشنایی با شهر تاریخی تیسفون - عراق


تیسفون نام یکی از پایتخت‌های باستانی ایران است و در کشور عراق امروزی قرار دارد

ادامه مطلب

آشنایی با معبد بوروبودر - اندونزی

معبد بوروبودر (Borobudur) در جاوه مرکزی و در نزدیکی شهر مگلانگ اندونزی قرار دارد

 

ادامه مطلب

آشنایی با شهر ممنوعه - چین

شهر ممنوعه (Forbidden City)؛ مجموعه معماری‌های باستانی درخشان و سحرآمیز چین در مرکز بجینگ (پکن) پایتخت این کشور قرار دارد
 

ادامه مطلب

آشنایی با بنای استون هنج - بریتانیا


یکی از آثار تاریخی دنیا، بنای استون هنج است که قدمت این بنا به 3100 سال پیش از میلاد بر می‌گردد، درست زمانی که عصر نوسنگی و عصر مفرغ بوده است

 

ادامه مطلب

آشنایی با ماچو پیچو - پرو


شهر تاریخی ماچو پیچو (Machu Picchu) به معنی قله قدیمی، شناخته شده‌ترین نماد امپراتوری و یک شاهکار خالص معماری و نشانه‌ای منحصر به فرد از تمدن اینکاهاست

 

ادامه مطلب

 تصویری: قلعه خیبر در نزدیکی شهر مدینه النبی

 

فتح قلعه خیبر

 

بیست و چهارم رجب سال ۷ هجری قمری:
فتح قلعه‏ خيبر به دستان تواناي اميرالمؤمنين حضرت علي (ع)

در چنين روزي از سال ۷ هجري قمري صورت گرفت.
خيبر، سرزمين حاصل‏خيزي در فاصله‏ي ۳۲ فرسخي شمال مدينه،

 

 

داراي هفت قلعه و بالغ بر بيست هزار سكنه‏ي يهودي بود. يهوديان خيبر، هم‏چون پايگاه دشمن در نقطه‏اي حساس در حكومت اسلامي، بر ضد اسلام عمل مي‏كردند. اين يهوديان فرصت‏طلب، علي‏رغم پيماني كه با مسلمانان داشتند، خيبر را كانون مبارزه با اسلام قرار داده و تا مي‏توانستند، مشركان را بر ضد اسلام مي‏شوراندند و كمك مي‏كردند.
پيامبر اسلام (ص) تصميم گرفت اين آخرين كانون ضداسلامي دشمن در مدينه را نيز نابود كند و ريشه‏ي اين فتنه‏ي نامبارک را از بن درآورده و بخشکاند. پس پيامبر اكرم (ص) با هزار و ششصد نفر نيرو و با روشي غافلگيرانه، خود را به قلعه‏هاي خيبر رساندند. يهوديان به قلعه‏هاي خود پناه برده و قلعه‏ها را به روي خود بستند. مسلمانان، قلعه‏ها را يكي پس از ديگري گشودند ولي فتح دو قلعه‏ي آخر ده روز به طول انجاميد.
حضرت رسول اكرم (ص) پس از اين‏كه عده‏اي از اطرافيانش موفق به فتح آن دو قلعه نشدند، فرمود: «فردا پرچم جنگ را به مردي مي‏دهم كه جنگجويى است كه فرار نمي‏كند، خدا و رسول خدا (ص) را دوست دارد، خدا و رسولش نيز او را دوست دارند و خداي‏تعالي خيبر را به دست او فتح مي‏كند.»
فرداي آن روز، حضرت علي (ع) حاضر گشت و حضرت رسول (ص) پرچم را به دستان مبارک ايشان سپرد. حضرت علي (ع) به سوي خيبر شتافت و پس از آن‏كه پهلوانان يهود را به هلاكت رساند، قلعه‏ي خيبر را به دستان ارجمند خويش فتح كرد.


 


 


 

 

تعداد صفحات : 2

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد