گلوگاه؛ هزاران سال تاریخ و طبیعت

گلوگاه را شهر گلاب می نامد و معتقدند «گلو» در نام این شهر اشاره به گلاب دارد. این شهر در منطقه ای که در دوره اسلامی کبود جامه یا پنجاه هزار نامیده می شد، قرار گرفته و در حقیقت جانشین شهر تاریخی نامیه است که بعد از تمیشه در این منطقه بزرگترین شهر قرن اول هجری بوده است.

 ظاهرا این شهر بعد از حمله مغول به ایران از بین رفته و مردم آن پراکنده شده اند. آثار خرابه ها، سکه ها و ادوات دیگری که به دست آمده، قدمت این محل را به 1254 سال پیش می رساند.

اکثر اهالی گلوگاه ترک زبان هستند. آنها جزء ایل و طایفه عمرانلو اند و عمده کمی از اهالی این شهر هم به طایفه ای به نام کلبادی ها و عده ای دیگر به طایفه گلو (Golo) می رسند. به جز این ها بقیه اهالی گلوگاه مهاجرند و از جاهای دیگر به این منطقه آمده اند.

 گلوگاه,گردشگری,تور گردشگری

ادامه مطلب

دیدنی‌های کمتر دیده شده مشهد

مشهد

مشهد بدون شک یکی از اولین گزینه های سفر برای ایرانی ها است. شهری که با وجود بارگاه مقدس امام هشتم(ع) به گردشگرپذیرترین شهر کشور تبدیل شده است.

این بار اگر گذارتان به مشهد افتاد بعد از زیارت دیداری هم از دیگر مکان های دیدنی این شهر داشته باشید. این شهر زیارتگاه‌های دیگری دارد مانند گنبد خشتی،‌ پیر پالان‌دوز،‌ گنبد سبز،‌ خواجه ربیع، خواجه اباصلت و خواجه مراد. ما در اینجا چند نمونه از دیدنی های ناشناخته مشهد را به شما معرفی می کنیم.

 

ادامه مطلب

  کلیبر؛ بهشت آذربایجان

 ایران شهرها و روستاهای فراوانی دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند. برخی از آنها به قدری زیبا هستند که احساس می کنید وارد اروپا شده اید؛ جاده های سرسبز، آب وهوای عالی، مناظر و چشم اندازهای فوق العاده و مردمان مهمان دوست.

یکی از زیباترین شهرستان های ایران که در شمال غرب و نزدیک مرز آذربایجان و ارمنستان قرار گرفته است، کلیبر نام دارد.

شهرستان کلیبر در استان آذربایجان شرقی واقع شده است و نزدیک به 90 هزار نفر جمعیت (با روستاهای اطراف) دارد و مرکز آن شهر کلیبر است و حدود 9 هزار نفر جمعیت دارد.

افرادی که از پایتخت قصد بازدید از این بهشت زیبا را دارند باید پس از کرج وارد اتوبان زنجان شوند و مسقیم به سمت تبریز (620 کیلومتر) بروند. از همان ابتدای ورودی تبریز تابلویی به سمت اهر و کلیبر وجود دارد که باید وارد جاده ای دو طرفه بشوید و حدود 210 کیلومتر را بپیمایید تا به شهر کلیبر برسید. ورودی شهر یک میدان کوچک و شیب دار است که سه جهت بیشتر ندارد: راهی که وارد شهر شده اید، خیابان سمت چپ که شما را به داخل شهر و بافت قدیمی آن می رساند و خیابان سمت راست که شما را به خانه های نوساز شهر می رساند.

سراسر منطقه کلیبر را جنگل‌های تنک و مراتع سرسبز پوشانده اند و آب و هوای معتدل کوهستانی دارد. بیشتر مواقع کوه های این شهرستان را مه پوشانده است.

کلیبر؛ بهشت آذربایجان,گردشگری,دیدنهای آذربایجان

ادامه مطلب

زواره، موزه معماري ايراني +تصاویر

زواره,شهر زواره,بازار زواره

زواره

 

 زواره، شهري كوچك در حاشيه جنوبي دشت كوير ايران و در 120 كيلومتري اصفهان ‌است. زواره از آبادي‌هاي كهن ايران است و در آن بناهايي تاريخي همچون منار زواره در مسجد امام حسن مجتبي (ع) (كه قبل از اسلام آتشكده بوده است) و قلعه‌ مغول مسجد جامع (قديمي‌ترين مسجد چهار ايواني ايران) وجود دارد.

 

ادامه مطلب

 

سرزمین نخل و شروه

بوشهر

 


بوشهر این سرزمین گرم و دوست داشتنی شاید زیباترین خاک این کشور را داشته باشد که با ویژگی های فرهنگی و تاریخی منحصر به فردش همیشه محبوب مسافران بوده است.

 

بوشهر سرزمین عجیبی است. باورهای عجیبی در این سرزمین شکل گرفته و معماری شگفت انگیزی دارد. هرقدر درباره بافت تاریخی بوشهر گفته شود کم است؛ هرقدر از فرهنگ مردمان آن گفته شود، گویی ناگفته‌های زیادی مانده‎است. بوشهر سرزمین نخل و شروه‌های خلاق است.

بندر بوشهر، سرزمین شرجی و گرما، مهد دلاوران جنوب، قلمرو مروارید و نفت و گازو لنج، در حاشیه سحرانگیز خلیج فارس با صیادان سختکوشش روزهای خوش مهمانی اش را آغازکرده. از بهمن تا اواخر فروردین بهشت جنوب کشور بهترین مقصد برای یک سفر عجیب، یگانه و پرثمر است.

آنچه در مورد زیبایی های بوشهر می توان گفت در چنین مطلب مختصری نمی گنجد، اما برای آنکه تصویری از این بندر تاریخی داشته باشید، تلاش می شود بشکلی کوتاه نقاط دیدنی بوشهر را معرفی کنیم.

به فراخور قدمتی که این بندر دارد، به اسامی مختلفی از جمله رام اردشیر، ابوشهر، لیان و ری شهر و... خوانده شده، همانطور که از نام اولیه آن پیداست بنای شهر را به اردشیر ساسانی نسبت می دهند، هرچند که منابعی از آوازه بوشهر در زمان هخامنشی و داد و ستدهایی که از آن طریق با هند و آفریقای شمال شرقی انجام می شده خبر می دهند. آنچه بدیهی است این است که بوشهر به شکل کمابیش کنونی اش در زمان نادری بشکل بندری پررونق شناخته شد بوده است.

 بوشهر

ادامه مطلب

خواف؛ سرزمین تاریخ و موسیقی

شهرستان خواف

 

 


250 کیلومتر دورتر از مشهد مقدس، شهری قرار دارد که بخش بزرگی از تاریخ، طبیعت و فرهنگ ایران را در خود جای داده است؛ شهری به نام خواف که در جنوب غربی مشهد قرار دارد و مردم آن، از مرزنشینان شجاع و صبور کشور به حساب می آیند.


 

شهرستان 10هزار کیلومتری خواف در شرقی ترین بخش کشور، هم مرز با افغانستان قرار دارد و از شمال با شهرستان رشتخوار همسایه است، از شرق به افغانستان و تایباد می رسد، از جنوب مجاور قائن است و از سوی مغرب با شهرستان‌های گناباد و تربت حیدریه مجاورت دارد.

ادامه مطلب

بسطام و گردشگری عارفانه

 بسطام، شهر کوچکی که در شش کیلومتری شاهرود قرار دارد محل دفن یکی از عارفان بزرگ یعنی بایزید بسطامی است.
بسطام شهر آرامی است و از همه مهمتر اینکه این شهر هم مانند شاهرود پر است از چنارهای تنومند که در فصل پاییز برگ ریزان دارند و بلوار اصلی شهر و کوچه پس کوچه ها را رنگی کرده اند. به ویژه بلوار اصلی شهر که از جاده منتهی به بسطام و البته بارگاه بایزید بسطامی می شود.
 بارگاه بایزید بسطامی دور میدان اصلی شهر قابل دیدن است. بسطام در هفت کیلومتری شمال شاهرود قرار دارد و درباره آن نوشته اند که «بستان های بسیار، میوه های نیکو، روستاهای مصفا و جامع ظریف» داشت. بسطام امروزین نیز چنین است.
باغ هایش مصفا و مسجد جامعش به غایت زیباست. افزون بر این، آرامگاه مردی را دربر گرفته که شهرت خود را مدیون اوست: «بایزید بسطامی» اینکه در روزگاران کهن می گفتند: هیچ کس از اهل بسطام عاشق نمی شود و اگر عاشقی در آنجا قدم نهد چون از آب آن بنوشد عشق از دلش بیرون خواهد رفت، اشاره ای بود به طریقت بازید که تنهاه به یک عشق می اندیشید: عشق حق. مهمترین آثار دیدنی شهر مجموعه بایزید بسطامی و بقعه امامزاده محمدبن جعفر صادق، مسجد جامع، برجه کاشانه و برج و باروی شهر.

 مجموعه بایزید بسطامی

 بسطام,مجموعه بایزید بسطامی

ادامه مطلب

  جاذبه های گردشگری اصفهان

احتمالا از عصر ساسانیان كه سپاهیان (اسپهان) در دشت حاصلخیز اطراف شهر گرد آمدند به این‏ نام خوانده شده است. در سال 19 ه. ق. اصفهان بدون جنگ و خونریزی و با انعقاد یك صلحنامه به دست سپاهیان اسلام افتاد و جزیی از سرزمین وسیعی شد كه اسلام بر آن حكومت می‏كرد. در دوره سیصد ساله پس از آن، این شهر اغلب دست ‏به‏ دست می‏شد تا اینكه در قرن چهارم هجری، در زمان آل ‏زیار و آل ‏بویه، به‏ عنوان پایتخت مورد استفاده قرار گرفت. در قرن پنجم، در دوران سلجوقیان، پایتخت امپراطوری وسیعی شد كه یك مرز آن رود سیحون و مرز دیگرش سواحل شرقی دریای مدیترانه بود.

غارت وحشیانه شهر به دست تیمور لنگ و قتل ‏عام ساكنان آن در سال 789 ه. ق. اصفهان را به وضع اسف‏باری دچار كرد.

در زمان اولین حكمرانان صفوی در قرن دهم هجری، اصفهان از مراكز مهم تجارت، فرهنگ و صنعت گردید. در اوایل قرن یازدهم (1006 ه.ق.) پایتخت شاه ‏عباس از قزوین به اصفهان انتقال یافت و قریب یك قرن ‏و نیم این شهر پایتخت سلسله صفویه بوده و به همین واسطه از شهرت جهانی برخوردار شد.

اصفهان,جاذبه های  گردشگری اصفهان

ادامه مطلب

 

سمنان شهر شب‌هاي پرستاره

سمنان,استان سمنان, مکانهاي ديدني سمنان,آثار تاريخي سمنان,آثارباستاني سمنان,مکانهاي تفريحي سمنان, دروازه ارگ


جاده هاي مشهد هميشه پر از مسافران مشتاقي است که براي رسيدن به شهر طلايي عجله دارند. اما شايد بد نباشد اين بار  که راهي مشهد مقدس شديد، کمي بين راه توقف کنيد و زيبايي هاي مسير را هم ببينيد. در ميانه مسير تهران ـ مشهد به شهر و استاني مي‌رسيد كه در حاشيه كوير تفتيده لوت، شب‌هاي خنك و آسمان پرستاره‌اش هر مسافري را به اقامت و لذت بردن از سكوت وآرامش آن دعوت مي‌كند.

ادامه مطلب

  یکی از شهرهای در استان زنجان است. این شهر مرکز شهرستان خدابنده است.

قیدار نام یکی از پیامبران بوده‌است که آرامگاهش در این شهر قرار دارد. او را فرزند اسماعیل و نیای سی‌ام محمد، پیامبر اسلام دانسته‌اند. در کتاب منتهاج البراعه تالیف میرزا حبیب الله هاشمی خویی و کتاب جلا العیون تالیف محمد باقر مجلسی نیز به همین منوال شجره قیدار نبی را به ابراهیم و آدم نسبت داده‌اند.

انتساب این بقعه به قیدار نبی با استشهاد ۶۵ نفر از علمای طراز اول مورد تایید قرار گرفته‌است. این بقعه در زمان بلغار خاتون زن غازان خان تخریب و مجدداً در سال ۷۱۹ قمری احداث شد. در ۱۳۱۹ قمری این بقعه توسط شخصی بنام امیرافشار جهانشاه خان مرمت شد.

یکی دیگر از جای‌های گردشگری قیدار غار کتله‌خور است.جدیدا در نزدیکی زرین رود غار جدید خشکی آبی بنام زرین غار کشف شده است که نیاز به توسعه داردو می تواند از مکانهای تفریحی قیدار باشد.

شاه سلطان آبسولوگ پسر پهلوان خلیل در سال ۱۳۹۱ این شهر را فتح کرد و به قلمروی خود افزود. وی پیش از مرگ تمام اختیارات خود را به دوستش تک کوچولو واگذار کرد و چندی بعد بر اثر مرد.

f5xk97a18x6 شهراستان قیدار(خدابنده)

نام این منطقه به جهت حکومت سلطان محمد خدابنده در نزدیکی این منطقه به نام خدابنده معروف شده است. مرکز شهرستان خدابنده، قیدار نام دارد که وجه

آن بر اساس گفته اهالی از نام حضرت قیدار بن اسماعیل بن ابراهیم گرفته شده است.

ادامه مطلب

شهرستان ری

REY   AFSHARIEH MAP1 تاریخچه و معرفی شهرستان ری

شهر ری یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان و ایران و از شهرهای است. تاریخ بنا ری به زمان اقوام آریایی می‌رسد و ری از تمام شهرهای ماد بزرگتر بود.ری در لغت به معنای شهر سلطنتی است. ساکن و اهل ری را رازی می‌نامند.ری در دوره‌ای پایتخت ایران بوده‌است. این شهر در طول تاریخ به نام مختلفی خوانده می‌شده، راگا، رغه، ارشکیه، رام اردشیر، ام البلاد، ری شهر، شیخ البلاد و محمدیه از نامهایی بودند که ری در هر دوره به مناسبتی با یکی از این نام‌ها خوانده می‌شده. بنابرآنچه که در اوستا آمده ری سیزدهمین شهری است که درجهان ساخته شده‌است. تاریخ سکونت در این شهر به ۳۰۰۰ سال پیش از میلاد برمی‌گردد

ادامه مطلب

جاهاي ديدني تهران 

عکس شماره 1- میدان آزادی

ادامه مطلب

جاذبه های گردشگری نور

شهرستان نور از شمال به دریای مازندران، از مشرق به شهرستان های محمودآباد و آمل، از جنوب از طریق کندوان و قله دماوند به استان تهران و از غرب به شهرستان نوشهر محدود است و۳/۵ درصد جمعیت استان را در خود جای داده است  .   نور که تا چند سال قبل سولده نامیده می شد از شهرهای مهم رستمدار بخشی میان رویان و مازندران است. این شهر دارای دو منطقه سردسیری و گرمسیری با بلوکات بسیار است که مهمترین آنها بالاده نامیده می شود  . 


ادامه مطلب

لاهیجان ،عروس گیلان

این شهر ، در گذشته دارالاماره یا دارلامان و سپس لاهیجان المبارک خوانده می شد .لاهیجان یکی از شهر های زیبای استان گیلان با امکانات فراوان جهانگردی است .

شهر لاهیجان از دیر باز کانون بازرگانی ابریشم بوده و بیشترین سهم را نیز در تولید و صادرات آن داشته است . صنعت چای یکی از مهمترین صنایع کشاورزی این شهر است . نخستین بار چای در ایران توسط حاج محمد حسین اصفهانی به سال 1302 ه.ق در عصر ناصرالدین شاه قاجار کشت شد که پیشرفتی نداشت و موفقیتی به دست نیاورد . اما شخصی به نام محمد خان قاجار قوانلو ملقب به کاشف السلطنه مشهور به چایکار در سال 1319 ه.ق چای را در لاهیجان کشف کرد و به بار نشاند . وی در حقیقت پدر کشت چای در ایران به شمار می آید . در اثر به بار نشستن این فرآورده ، تاثیرات شگرفی بر زندگی مردم منطقه و اقتصاد کشور به جای مانده است .

بام سبز ( شیطان کوه ) :
 

 

 

ادامه مطلب

بلندترین بادگیر جهان

تصاویری زیبا از مکانهای تاریخی شهر یزد - www.taknaz.ir

بلندترین و منحصر بفرد ترین بادگیرهای جهان را تنها می توان در استان یزد پیدا کرد. بادگیر باغ دولت آباد یزد در شمار زیباترین بادگیرهای دوره زندیه و قاجاریه با قدمتی 270 ساله به عنوان بلندترین بادگیر جهان به حساب می آید. این بادگیر که نمونه ای از معماری دوره زندیه را داراست در سال 1160 هـ.ق توسط محمدتقی خان یزدی مشهور به خان بزرگ سرسلسله خوانین یزد ساخته شد.

این بادگیر ارتفاعی به طول 33 متر و 80 سانتی متر دارد و از خصوصیات بارزش هشت ضلعی بودن آن است که باعث می شود باد در هر جهت به راحتی و به سرعت به قسمت زیرین آن هدایت شود و پس از برخورد به سطح آب حوضچه زیر بادگیر، هوای خنکی در داخل آن ایجاد کند.

در کنار این بادگیر باغی شامل سه عمارت هشتی و سردر و تالار آینه نیز موجود است که بهشت آیین خوانده می شود و دارای نقوش اسلیمی است. این باغ مدتها محل اقامت کریم خان زند در یزد بود و از نظر طراحی در شمار زیباترین باغ های دوره زندیه و قاجاریه محسوب می شود.

ادامه مطلب

یکی از شهر های بزرگ و با سابقه استان خراسان رضوی که روز گاری جزء سرزمین اشکانیان به شمار می آمده،شهرستان تربت حیدریه است.تربت حیدریه به مرکزیت شهر تربت حیدریه در عصر صفوی به دلیل موقعیت ویژه اش (استقرار در مسیر جاده هرات ) از اهمیت به سزایی بر خوردار بوده و هم اکنون نیز از شهر های مهم استان خراسان رضوی است.و در حال حاضر تمامی واردات و صادرات مرزهای دو قارون و عشق آباد می بایست از تربت حیدریه عبور کند

تربت حیدریه در ۱۴۰ کیلومتری جنوب مشهد و ۱۰۰۵ کیلومتری تهران است. شهر تربت حیدریه ۵۳ کیلومتر مربع وسعت دارد و ارتفاع آن ۱۳۳۳ متر از سطح دریا می‌باشد. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۱۱۹٬۳۶۰ نفر بوده‌است

 

ادامه مطلب

طبس



طبس در شمال شرق استان يزد، در مدار 33 درجه و 35 دقيقه شمالي و نصف النهار 56 درجه و 55 دقيقه شرقي، در منطقه اي با آب و هواي بياباني واقع شده، و شهرستانهاي بردسكن و شاهرود از شمال، فردوس و بيرجند از شرق، استان كرمان از جنوب، و شهرستانهاي نايين، اردكان و بافق از غرب و جنوب غربي آنرا احاطه كرده اند.
ارتفاع شهر طبس از سطح دريا حدود 690 متر است، و در شرق آن رشته كوه بلندي به نام رشته كوه شتري قرار گرفته كه ضلع شرقي چاله بزرگ طبس را تشكيل ميدهد. معادن غني ذغال سنگ اين شهرستان حاكي از وجود جنگلهاي انبوه و درياچه هاي بزرگ در گذشته هاي دور در اين منطقه ميباشد. اين معادن، طبس را در رديف يكي از غني ترين مناطق كشور به لحاظ ثروت ملي قرار داده است. جمعيت شهرستان (براساس سر شماري سال 82) 65701 نفر ميباشد، كه از اين تعداد 29899 نفر (حدود 5/45%) در شهر طبس و 35802 نفر (حدود 5/54%)در ساير نقاط سكونت دارند.

ادامه مطلب


 

جنـگل   لفـور    -    بابلـکنــار

 

جنــگل   لفــور
این جنگل در جنوب شرقی شهرستان بابل قرار دارد.

 

 

جنــگل   نـارنجلــو
این جنگل که حفاظت شده است در بخش بندپی غربی قرار دارد.

 

 

جنــگل   شیــاده
این جنگل زیبا در بخش بندپی شرقی شهرستان بابل قرار دارد که به دلیل مرتفع بودن سد شیاده را می توان از بالای آن مشاهده کرد.

 

 

جنــگل   بابلــکنـار
این پارک جنگلی حفاظت شده در بخش بابل کنار شهرستان بابل قرار دارد.

 

 

جنــگل   ویــوج
این جنگل در جاده ی شیاده واقع در بخش بندپی شهرستان بابل قرار دارد.این جنگل حدود بیست هکتار می باشد.

 

 

جنــگل   بُـز چفـت
این پارک جنگلی در بخش بابل کنار شهرستان بابل و در روستای بزچفت قرار دارد.

 

 

ادامه مطلب

استان یزد در مرکز ایران و بین مدارهای 29 درجه و 48 دقیقه تا 33 درجه و 30 دقیقه عرض شمالی و 52 درجه و 45 دقیقه تا 56 درجه و30 دقیقه طول شرقی از نصف النهار مبدأ قرار گرفته است.

 استان یزد از شمال و غرب به استان اصفهان از شمال شرقی به استان خراسان از جنوب غربی به استان فارس و از جنوب شرقی به استان کرمان محدود است.گستردگی استان یزد در حدود ۱۳۰۰۰۰ کیلومتر مربع و تقریباً 37/4 درصد از وسعت کل ایران را در بر می گیرد.

استان یزد

بیشتر مردم یزد به زبان فارسی با پاره ای ویژگی های گویشی سخن می گویند.جمعیت استان بر اساس آخرین سرشماری بالغ بر ۸۹۰۰۰۰ نفر است که حدو ۱/۴ درصد جمعیت کشو را شامل می شود.این استان بر اساس آخرین تقسیمات کشوری در سال ۱۳۷۹ دارای ۱۰ شهرستان می باشد.

یزد مرکز این استان اولین شهر خشت خام جهان و دومین شهر تاریخی جهان است.یزد واژه ای باستانی است که ریشه در "یشت" یا "یزت" و "یسن" به معنای ستایش،نیایش،پرستش،ایزد و .. دارد.یکی از فصول پنج گانه اوستا هم به یکی از این نامها بعنی "یشت" خوانده شده است.در پاره ای از متون یزد را دارالعباده یا دارالعباد ، شهر دوچرخه ها ، شهر بادگیرها گفته اند.

جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری (استان یزد)

نقشه شهرستانهای استان یزد

 ابرکوه    گنبد عالی،مسجد جامع،تل های خاکستری،سرو پنج هزار ساله،موزه مردم

            شناسی

اردکان   موزه اردکان،مسجد جامع،آب انبار دو راه،پیر هریشت،پیر سبز چک چک،زیارتگاه

            پارس بانو،تکیه بازار نو،موزه رجال اردکان

بافق     مسجد جامع،مسجد سر استخر

تفت      آب انبار سرده،آب انبار برسه،قلعه گرمسیر،قلعه شواز،باغهای انار،موزه مردم

            شناسی،آبشار ده بالا

خاتم     قلعه مروست،قلعه محمد کریمخان هرات

صدوق   مجموعه حجت آباد وزیر شامل حمام،آب انبار و بازار،مسجد ریگ،مجموعه

           سلطانیه،مجموعه آثار تاریخی ندوشن

طبس   باغ گلشن،مدرسه دو مناره گلشن،مزار پیر حاجات

مهریز    مسجد جامع مهر پادین،قلعه تاریخی خورمیز،پیر نارکی،کاروانسرای زین

           العابدین،چشمه غربالیز،موزه مردم شناسی

میبد     نارین قلعه،مسجد جامع میبد،مجموعه کاروانی رباط،پیر چراغ،موزه زیلو،آسیاب

           ها،باروی شهر قدیم شامل برج ها،حصارها،خندق ها،و دروازه های شهر،موزه

           سفال وسرامیک میبد،موزه پست

جاذبه های میراث فرهنگی و گردشگری یزد

ـ آتشکده زرتشتیان                                      آتشکده

ـ آب انبار شش بادگیری

ـ برج ساعت

ـ برج و بارو                                      

ـ بازار خان

ـ حمام خان

ـ خانه لاری ها

ـ خانه محمودی

ـ زندان اسکندر (مدرسه ضیاییه)                                                       میدان امیر جخماق

ـ قنات مسجد جامع

ـ گوردخمه

ـ مسجد جامع

- مسجد ریگ

- مسجد میر چخماق

ـ میدان امیر چخماق

ـ میدان مارکار                                                                                بادگیر های یزد

ـ بازار

ـ بافت قدیمی یزد

باغها و پارکها

ـ باغ دولت آباد

موزه ها

ـ موزه آب

ـ موزه آبگینه                                                                        

 

ـ موزه علوم طبیعی یزد

ـ موزه مردم شناسی

ـ موزه پلاس(زیلو)

ـ موزه وقت و ساعت

ـ موزه وزیری(آثار تاریخی ، فرهنگی)

ـ موزه سکه

لینکهای مورد نیاز                                                                      حمام خان

ـ سازمان میراث فرهنگی و گردشگری یزد

ـ سازمان و ادارات یزد

ـ آب و هوای یزد

 

 

 

کاشان , مهد تمدن

در دوران باراني بين آخرين دوره هاي يخچالي (زمين شناسي) به نظر مي رسد در مرکز ايران درياي پهناوري گسترده بود. اين دريا با شروع عهد خشکي به تدريج کوچک و خشک شد که اکنون در محل آن کوير بزرگ مرکزي برجاست و بشر در دوره استقرار در روستاها در اطراف اين محل اسکان يافته است چنان که قديمي ترين تمدنها را مي توان در حاشيه هلالي شکل کوير يافت.

 
 

يکي از قديمي ترين تمدنهاي اين حاشيه تمدن سيلک است. تپه هاي موسوم به سيلک واقع در 2 کيلومتري جنوب غربي کاشان يکي از کهن ترين مراکز استقرار بشر در فلات مرکزي ايران به شمار مي آيد. حدود هفت هزار سال پيش مردم سيلک پايه و اساس تمدني را بنيان نهادند که در دوره هاي مختلف پيشرفت شاياني را بدست آورد. نشانه هايي از اين پيشرفت و ترقي را مي توان در آثار سفالين و اشياء مسي و مفرغي بدست آمده از اين تپه ها (تپه هاي شمالي و جنوبي سيلک) که امروزه زينت بخش اکثر موزه هاي معتبر ايران و جهان است، مشاهده کرد.نژاد مردم كاشان از ريشه اصيل آريايي است و اختلاط آن با نژادهاي اقوام مهاجم تازي و ترك بسيار ناچيز بوده است كه يكي از دلايل اين امر حفظ زبان فارسي قديم در ميان اهالي سكنه خصوصا دهات اطراف است.

 
 
   

در مورد وجه تسميه کاشان سخن بسيار است. ليکن با در نظر گرفتن معني واژه هاي کاس، کاسه و کاس آب و موقعيت کاشان در قديم اين واژه مي تواند گرفته شده از کاس باشد که در اصل کاشان و به مرور زمان به کاشان تغير شکل يافته است.

ربان شناسان بر اين باورند که نام کاشان به معني خانه هاي تابستاني است، که با چوب و ني ساخته مي شده است ولي برخي ديگر نام کاشان را ماخوذ از کلماتي چون کاسيان، کاشيان، کي آشيان و کاه فشان، کاسو يا کاشو مي دانند.

در طول تاريخ پرفراز و نشيب ايران در دوران‌هاي مختلف از زمان ساسانيان، آل‌بويه (كه زبيده خاتون همسر هارون‌الرشيد كاشان كنوني را بنا نهاد) تا عهد سلجوقي، صفويه و قاجاريه و پس از آن انسانهاي بزرگي در اين ديار پرورش يافته و به دنيا معرفي شده‌اند از جمله: غياث‌الدين جمشيد (رياضي‌دان و منجم بزرگ)، كمال‌الملك و صنيع‌الملك (نقاشان نامدار)، ملامحسن فيض و ملااحمد و ملامهدي نراقي (عالم، حكيم، عارف و دانشمند)، ملافتح‌اله كاشاني (مفسر)، محتشم كاشاني، بابا افضل مرقي، سپيده كاشاني، كليم كاشاني و سهراب سپهري (شاعران نامي) و صدها چهره برجسته ديگر.

موقعيت جغرافيايي و شرايط آب و هوايي و سرزميني منطقه كاشان باعث ايجاد شرايط ويژه‌اي براي سكونت و فعاليت شده است كه عينيت كالبدي و سرزميني آن در پيوند بين محيط طبيعي و گروه انسانها، جاذبه‌هاي گردشگري متنوعي را پديد آورده است , که از آن جمله :

جاذبه‌هاي طبيعي:

وجود زمينه‌هاي كوهنوردي، غرنوردي و چشم‌اندازها و مناظر زيبا در دامنه‌ها و ارتفاعات كركس. وجود دره‌هاي سرسبز، پرآب، خوش آب و هوا با سكونتگاههايي با معماري خاص در دل كوههاي كركس. وجود كوير مركزي ايران با ويژگيهاي منحصر به فرد. دارا بودن موقعيت ويژه براي ستاره‌شناسي حرفه‌اي و آماتوري. وجود چشمه‌هاي زيبا و كاريزهاي ايجاد شده در طول زمان توسط ساكنين.همچنین استعداد این منطقه در پرورش گل محمدی , باعث شده تا گلاب کاشان به عنوان یک کالای مرغوب در سرتاسر دنیا مشهور باشد و کاشانیها این افتخار را دارند که هر سال خانه خدا با گلاب این منطقه عطر افشانی می شود.

جاذبه‌هاي مذهبي :

وجود امامزاده‌ها و اماكن مذهبي و آرامگاههاي مشاهير به سبب موقعيت ارتباطي ـ تاريخي منطقه از يك سو و غني ‌بودن شهر و منطقه از علما و هنرمندان و شاعران و بزرگان ديني , که از آن جمله به وجود امام زادگان : سلطان علی بن محمد باقر , هلال بن علی و آقا علی عباس اشاره نمود.

 

 

جاذبه‌هاي معماري ـ تاريخي:

صدها اثر تاریخی و معماری کاشان باعث شده که کاشان به عنوان یکی از مناطق ویژه تاریخی و معماری اصیل ایرانی شناخته شود. تپه های سیلک , باغ فین کاشان , مجموعه خانه های تاریخی کاشان (خانه طباطبایی ها , بروجردی ها , عامری ها , تاج و ...) و ... از این جمله اند.

جاذبه‌هاي هنري , جاذبه‌هاي فولكوريك و فرهنگ عامه و جاذبه‌هاي سكونتگاهي از دیگر جاذبه های کاشان است.

مجموعه عوامل فوق باعث شده تا کاشان به عنوان یکی از قطب های گردشگری ایران تبدیل شود و نتنها سالیانه پذیرای میلیون ها گردشگر داخلی , بلکه پذیرای هزاران گردشگر از سراسر دنیا در این دیار کهن و مهد تمدن شود.

 

 

سازمان كنونی شهر پاوه و بافت محلات موجود آن نتیجه تغییر شكل هسته قدیمی شهر و رشد آن طی ربع قرن اخیر است؛ البته عمده تغییرات این شهر طی سال‌های اخیر صورت گرفته ‌است. آب و هوای پاوهمنطقه‌ای که‌ پاوه‌ در آن واقع شده، بسیار خوش آب و هوا بوده و

شهر تاریخی و زیبای پاوه

 

سازمان كنونی شهر پاوه و بافت محلات موجود آن نتیجه تغییر شكل هسته قدیمی شهر و رشد آن طی ربع قرن اخیر است؛ البته عمده تغییرات این شهر طی سال‌های اخیر صورت گرفته ‌است.

 

آب و هوای پاوه

منطقه‌ای که‌ پاوه‌ در آن واقع شده، بسیار خوش آب و هوا بوده و در کنار کوهستان اورامانات (در میان دو کوه شاهو و آتش‌کده) بنا گردیده است.

آب و هوای منطقه نسبتا سرد، مایل به اعتدال و نیمه مرطوب می‌باشد. هم‌چنین وجود چشمه‌های فراوان، آب‌های روان، همراه با جنگل‌ها، مراتع و باغات سرسبز جلوه خاص و زیبایی به این منطقه بخشیده است.

شهر تاریخی و زیبای پاوه

گویش در منطقه پاوه

مردم این منطقه‌ به‌ گویش اورامی، از زبان کردی تکلم می‌کنند که‌ یکی از زبان‌های باستانی ایران بوده و کتاب اوستا که کتاب مقدس زرتشت است به این زبان نگاشته شده است؛ به همین دلیل است كه این منطقه را در گذشته «اورامانات» می‌نامیدند.

 

وجه تسمیه پاوه

نام پاوه را به "پاوه" سردار یزدگرد سوم (آخرین پادشاه ساسانی) منسوب می‌دانند كه جهت جلب حمایت كردها، روانه این ناحیه ‌شد و مورد احترام اهالی قرار گرفت. بعدها به خاطر تجلیل از آن سردار، این ناحیه را پاوه نامیدند. "قلعه دژ" و "پاسگه" نیز كه هنوز در پاوه وجود دارند بازمانده و باروی عهد آن سردار است. ظاهرا در محلی نزدیك پاوه كه اكنون "جنگاه" نامیده می‌شود، مردم پاوه با سعد وقاص (سردار سپاه عربان در نبرد قادسیه) جنگیده‌اند.

 

قابلیت‌های گردشگری پاوه

شهرستان پاوه و منطقه اورامانات به دلیل داشتن جاذبه‌های فراوان طبیعی و تاریخی، قابلیت جذب گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را داشته و از پتانسیل‌های خوبی در این زمینه برخوردار می‌باشد.

شهر تاریخی و زیبای پاوه

از دیدنی‌های این منطقه می‌توان به موارد زیر اشاره كرد:

کوه‌های سر به فلک کشیده، جنگل و طبیعتی زیبا، دیدنی و فرح بخش.

غارهای دیدنی و وسیع، مانند غار قوری ‌قلعه (بزرگ‌ترین غار آبی آسیا و جز شكیل‌ترین غارهای جهان)

رودخانه بزرگ سیروان و دره‌های عمیق امتداد آب این رودخانه.

چشمه بزرگ آب معدنی بل "منصوب به یكی از خدایان آب" که محل خروج این آب جایی زیبا و دیدنی است.

آثار باستانی نظیر باقی‌مانده دومین آتشکده‌ی ایران در دوره پیامبر زردشت که 750 سال قبل از اسلام فعال بوده است.

صنایع دستی بی‌نظیر مانند: چوخه و رانک (لباس مردانه)، کلاش (گیوه)، نمدمالی، گلیم و جاجیم‌بافی، فرنجی‌سازی و فرش‌بافی.

هم‌چنین از محصولات صادراتی شهرستان پاوه می‌توان به گردو، بادام، انگور، انجیر‌، فرآورده های دامی و... اشاره كرد.

تعداد صفحات : 2

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد