خانه تاریخی زند در قم

خانه تاریخی زند را شاید خیلی ها نشناسند؛ خانه ای تاریخی بازمانده اواخر عصر قاجار در دل قم که معماری اصیل ایرانی را به نمایش در آورده است.
 خانه زند که امروزه به موزه مردم‌شناسی شهرت دارد در مرکز بافت قدیمی شهر قم(محله گذرقلعه) در کوچه باریکی واقع شده است. در دو طرف این خانه دو تابلوی متفاوت به چشم می‌خورد؛ بر روی یکی سال ثبت ملی خانه یعنی 1377 درج شده و دیگری در نقطه مقابل، سال ثبت خانه را در فهرست آثار ملی، 1379 هجری شمسی نشان می‌دهد.
وارد خانه که شوید دو حیاط می بینید که مربوط به خانه دو برادر از بازماندگان قاجار با نام های حاجی خان و حاج علی هستند که قدمت شان به 130 سال قبل یعنی اواخر دوره قاجار باز می گردد.
مجموعه موزه مردم شناسی قم شامل این دو خانه می شود که دارای 14 اتاق، 36 درب و پنجره چوبی از جنس گردو و ون و 14 ستون سنگی است.

 خانه تاریخی زند,خانه زند

ادامه مطلب

آسمان خراش های بزرگ هنگ کنگ

ادامه مطلب

 احتمالا در نگاه اول، به نظر شما هم این برج های دو قلو بیشتر به طرحی اولیه و یا تصویری 3 بعدی شبیه اند. اما حالا این پروژه تکمیل شده و شاهد روشن شدن چراغ واحد های آن توسط ساکنینش هستیم.

برج های Absolute توسط دفتر معماری MAD که یک شرکت چینی است طراحی شده اند و حالا در شهر در حال توسعه "میسیساگا" (Mississauga) که در حومه تورنتو در کانادا واقع شده، شاهد افتتاح آنها هستیم.

آشنایی با پروژه  

Absolute Towers - Narenji 1.jpg

میسیساگا در حومه تورنتو، در واقع شهری است که ابتدا یک منطقه مسکونی به دور از شلوغی و آلودگی بوده. اما حالا با توسعه‌ای که از سال 1974 در آن صورت گرفته، خود در حال تبدیل شدن به شهری دیگر و منطقه‌ای توسعه یافته است. شهری که از این پس میزبان این دو آسمانخراش 170 و 150 متری است که به ترتیب دارای 56 و 50 طبقه هستند.

برج های Absolute با کاربری مسکونی طراحی شده اند و هر طبقه از آنها با گردشی تدریجی، نمای محدب و دارای انحنای آنها را به وجود آورده. نمایی که طراحان از ابتدا بر متفاوت بودنش تاکید بسیار داشته اند و خواهان پرهیز از ساخت یک برج مکعب شکل یا ایجاد یک حجم مصنوعی و افزودن یک نمای بی روح دیگر به شهر بوده اند.

ادامه مطلب

معمـاری های دیـدنی در سراسـر جـهان

 


معماری یک هنر اجتماعی‌ست. معماران گاه بناهایی را با ایده‌های شخصی طراحی می‌کنند و حتی می‌سازند، ولی بیشتر ساختمان‌ها با توجه به نیازهای اجتماعی طراحی می‌شوند. معمولا از معماران انتظار می‌رود که یک ساختمان مشخص را در یک مکان مشخص طراحی کنند. در روند ساخت یک ساختمان افراد زیادی درگیر می‌شوند؛ به مقدار زیادی سرمایه و منابع و به تخصص‌های دیگری به جز معمار نیاز است. هم‌چنین قوانین و آیین‌نامه‌های ساختمانی تصمیم‌گیری‌های معمار را محدود می‌کنند.

تصاویری که مشاهده می کنید، از بهترین نمونه های معماری در جهان است. برخی از این ساختمان ها جدید هستند، برخی از آنها در زمانهای دور ساخته شده اند. اما هر ساختمان تاریخچه و خصوصیات خاص خود را نسبت به زمان و مکان داراست که گویای فرهنگ و شیوه زندگی مردم در آن زمان و در آن مکان است.



گروه اینترنتی پرشین استار | www.Persian-Star.org

ادامه مطلب

آسمانخراش استیلی نیویورک

برج «گری» نیویورک بلندترین آسمانخراش مسکونی در قاره آمریکا
آسمان خراش مسکونی جديد نيويورک که با ارتفاع ۲۶۴ متر بلندترين برج مسکونی در قاره آمريکا بشمار ميرود، سبک و جلوه تازه ای به جنوب «منهتن» مرکز شهر نيويورک بخشيده است.

ادامه مطلب

آیینه خانه بجنورد

بنایی که امروزه آیینه خانه مفخم نامیده می شود ، ساختمانی است رفیع و با شکوه که در شمال شهر بجنورد واقع شده است . آیینهخانه سردار مفخم از آثار منحصر به فرد عصر ناصری در مرکز شمال خراسان است که در گذشته داخل باغ بزرگی قرار داشته است و همراه ابنیه دیگر از جمله عمارت مفخم - دروازه ورودی حوض خانه - باغ فواره و کلاه فرنگی ، دارالحکومه مفخم را تشکیل میداده است . عمارت کلاه فرنگی بر اثر زلزله شدیدی که در بجنورد رخ داد تخریب شد و هم کنون تنها آیینهخانه و عمارت مفخم به جای مانده است . بنای 130 ساله آیینهخانه که کنون به موزه مردمشناسی بجنورد تبدیل شده است ، در سال 1376خریداری شد و پس از مرمت در سال 1379 به بهرهبرداری و به شماره 31167 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید . بانی این اثر یار محمد خان سهامالدوله بجنوردی معروف به سردار مفخم و معمار آن ممتحنالملک شقاقی بود که مدرسه شهید مطهری تهران ، ( سپهسالار سابق ) از جمله کارهای اوست . وی پس از تحصیل در مدرسه دارالفنون به دستور ناصر الدین شاه برای گذراندن تحصیلات عالیه در رشته معماری به فرانسه رفت و پس از بازگشت مسئول ساخت چند کاخ شد . سقف این عمارت پوشش سفال داشت که در تعمیرات بعدی تبدیل به سقف شیروانی گالوانیزه شده است .


 

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 1

صفحه قبل 1 صفحه بعد