آتشگاه اصفهان

 

آتشگاه

موقعيت: خيابان آتشگاه در ۸ كيلومتري غرب اصفهان

 در بالاي كوه ويرانه آتشكده وجود دارد كه مربوط به دوره ساسانيان است

قديمي ترين اثر :

قديمي ترين اثري كه هم اينك از گذشته هاي دور اصفهان در اين شهر وجود دارد بنائي موسوم به آتشگاه است كه در جاده اصفهان به نجف آباد در نزديكي منارجنبان برفراز يك تپه سنگي قرار گرفته است.

اكثر مورخين اسلامي از جمله ابن خردادبه و حمداله مستوفي و ابن حوقل از اين بنا نام برده و آن را آتشكده معرفي كرده اند و دانشمندان خارجي نيز درباره آتشگاه پژوهش و بررسي كرده اند كه از جمله آنها ماكسيم سيرو و آندره گدار فرانسوي هستند.

 

ويژگي بنا‌:

آنچه مهم است خشتهای تشکيل دهنده ويرانه های فعلی آتشگاه است که از نظر اندازه کمتر اثری دارای اينچنين خشت هائی است که به گفته کارشناسان اين خشت  ها از ملات همراه گل با ريگ ريزه هائی است که نی های حاشيه زاينده رود را نيز به آن اضافه می کرده اند تا استحکام بيشتری داشته باشد. بررسی دانشمندان نشان می دهد وجود کوه آتشگاه در جلگه مسطح ماربين و ساختمانی که برفراز آن ساخته شده و همچنين همجواری يکی از روستاهای بسيار قديمی اصفهان با آن (يعنی سده قديم و خمينی شهر امروز) قديمی ترين مراکز اجتماع انسانها را در حول و حوش اين تپه قديمی تأئيد می کند.

در مورد ساختمان آتشگاه:

زمان ساخت بنا را قديم تر از عصر ساسانيان می دانند. مطالعات مؤسسه (ايزمنو IZMEO) قدمت بنای آتشگاه را به دوران تمدن عيلام و حکومتی می رساند که انزان ناميده می شده است. اين نظر را مطالعات و پژوهش های انجام شده بر روی آتشکده های بر جای مانده از دوران ساسانی در نطنز و کاشان و يزد و آذربايجان و نائين تأييد میکنند چرا که در آن روزگاران آتشکده ها را بر روی کوه يا بر فراز تپه نمی ساختند بلکه آتشکده ها در مکانهايی احداث می شدند که دسترسی به آنها آسان باشد بنابراين می  توان با قاطعيت آتشگاه اصفهان را نشانه ای از حضور تمدن های قديم تر از ساسانی و سلسله های قبل از آن به شمار آورد.

از آنجا که سازه بنای آتشگاه از خشت و گل است طبعاً در برابر عوارض طبيعی آسيب پذير بوده و دچار ضايعات فراوانی شده است که عمليات استحکام بخشی و مرمتی بر روی آن انجام شده است.

آتشکده سیاهگل ایلام

بنای آتشکده مربوط به دوره ساسانیان است که در 15 کیلومتری جنوب غربی روستای سرتنگ و در مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان ایلام قرار دارد .

این بنا یکی از سالم ترین آتشکده های دوران قبل از اسلام در استان می باشد . این بنا روی چهار پایه ساخته شده و دارای گنبدی یک جداره می باشد .

این آتشکده در 25 کیلومتری شهرستان ایوان در بخش زرنه و در سواحل رودخانه ی گنگیر و در میان زمین های کشاورزی اهالی سیاهگل واقع است . آتشکده ی مذکور با توجه به شیوه و سبک معماری و مصالح به کار رفته در آن قدمتش به دوران ساسانی می رسد . اولین قدم کاوش های باستان شناسی در محوطه ی مذکور توسط و اندنبرگ باستان شناس بلژیکی در سال 1349 صورت گرفت و یکی از دستاورد های آن کشف این آتشکده بود . بنا از نوع گنبد های تک جداره ای و مصالح ساخت آن از ملات گچ ، قلوه سنگ های نتراشیده و رودخانه ای است که به صورت نامنظم کار گذاشته شده است . آتشکده ی مذکور در چهار طرف دارای دالان برای طواف زرتشتیان به دور آتش مقدس بوده و این بنا تنها آتشکده در سطح استان می باشد که تا حدودی سالم باقی مانده است .

آدرس : مسیر رودخانه خروشان کنگیر ایوان


آتشکده زرتشتیان یزد

يکی از اماکن مربوط به زرتشتيان آتشکده آنها است . اين بنا در خيابان آيت الله کاشانی قرار دارد و شامل ساختمان مشجری است که در قرن اخير ساخته شده است . آتش مقدس زرتشتيان که باید هميشه روشن نگاه داشته شود در این آتشکده نگهداری می شود . قدمت آتش آتشکده به هزار و پانصد سال می رسد . ساختمان اصلی در وسط حياط و بر بلندی قرار دارد و آن را درختانی هميشه سبز احاطه کرده اند . حوضی مدور و بزرگ در محور ورودی بنا به آن زيبايی خاصی بخشيده است . آتش در محفظه ای بلندتر از سطح زمين در اتاقی نسبتا وسيع و دور از تابش خورشيد قرار گرفته و اتاق هايی برای مراسم نيايش دور آن طراحی شده است.

اتاق نگهداری آتش مقدس، در وسط ساختمان ( دور از تابش خورشید ) قرار دارد و اطراف آن اتاق هایی برای نماز و نیایش طراحی شده است . معماری این آتشکده تا حدودی از معماری آتشکده های پارسیان هند تاثیر گرفته است .

بنا به روایتی ، آتش موجود در این آتشکده که زرتشتیان آن را " آتش ورهرام " می نامند ، حدود 1515 سال پیش از آتشکده " ناهید پارس " ( پس از نقل مکان به چندین جای دیگری در استان یزد ) به این مکان آورده شد و تاکنون این آتش خاموش نشده است. زرتشتیان یزد مراسم مذهبی ، اعیاد ، جلسات گردهمایی و سخنرانی خود را در این مکان برگزار می کنند .

این بنا به سال 1313 ( هـ.ق ) با نظارت ارباب جمشید امانت و با سرمایه اهدایی انجمن پارسیان هند در محله زرتشتیان یزد بنا گردید.

اين محل براي زرتشتيان محترم است .
 


آتشکده چهار طاقی ایلام

در شرق شهرستان دره شهر ، در کناره چپ رودخانه سراب دره شهر بر روی تپه ماهور های تنوره سرخ ساختمان چهار طاقی به چشم می خورد که به چهار طاقی دره شهر معروف است .

با توجه به مصالح و سبک معماری بنا مربوط به اوایل دوره اسلامی است . در قسمت جنوبی چهار طاقی پلکانی به طول ده متر و عرض یک متر با شیب ملایم وجود دارد که احتمالاً ورودی بنا بوده است این چهار طاق برپلانی مربع شکل به ابعاد 5*5 متر بنا شده است عرض دیواره ها 80 سانتی متر و ارتفاع طاق از زمین 70/1 سانتی متر است . گنبد تک جداره آن بر چهار طاق قوسی شکل و باسیستم گوشواره ساخته شده است . بر بالای گنبد دریچه ای وجود دارد که به هنگام مرمت این دریچه بسته شده است .

این اثر در شهرستان دره شهر بر روی تپه بنای یک آتشکده به صورت چهار طاقی باقی مانده است .

این بنا را در محل طاق می گویند . این بنا تماماً با قلوه سنگ و گچ ساخته شده است و مربوط به دوران ساسانی است .
 

 

 

آتشکده آتشکوه محلات - استان مرکزی

آتشکده آتشکوه دومین اثر باستانی استان مرکزی

آتشکده آتشکوه، دیگر اثر باستانی شهرستان محلات و جزء مهمترین آثار به جا مانده از دوران باستان در سرزمین کهن ایران است که در منطقه نیمور محلات استان مرکزی واقع شده است.

عظمت این بنا به‌حدی است که به طور قطع جزء برترین آتشکده‌های زرتشتیان جهان به شمار می‌رود و تعطیلات نوروزی بهترین فرصت برای بازدید علاقه‌مندان از این بناست.

 

 


ادامه مطلب

آتشکده

آتَشکَده به گونه‌ای از نیایشگاه‌های زرتشتیان گفته می‌شود که آتش در جای خاصی از آن قرار دارد و مهمترین نیایشهای دینی در آن و در برابر آتش انجام می‌گیرد

در دیوار داخل این ساختمان لغت «کعبه» حکاکی شده است. در کتاب‌های زرتشتی آمده است که زرتشت «زاراتشترا» در این محل، نیایش می‌کرده است. اعراب، لغت کعبه را از پارسی پهلوی گرفتند. در محاسبه روز نوروز در کتب زرتشتی نوشته شده است که زرتشت در این رصدخانه، محل شروع نوروز را محاسبه کرد. نوروز در روز اول فروردین از محلی شروع می‌شود که اولین اشعه آفتاب در آنجا بتابد. بر اساس برآورد گاهنامه زرتشت، هر ۷۰۰ سال یک‌بار نوروز از ایران شروع می‌شود. آخرین‌باری که نوروز از ایران شروع شد، ۳۰۰ سال پیش بود. در سال ۱۳۸۷، نوروز از پاریس و بروکسل و در سال ۱۳۸۸ ار تورنتو و نیویورک شروع شد. سال آینده هم نوروز از محلی بین آلاسکا و هاوایی شروع خواهد شد.
 

 


تعداد صفحات : 1

صفحه قبل 1 صفحه بعد