ارگ کلاه فرنگی بیرجند

ارگ کلاه فرنگی یکی از آثار تاریخی شهر بیرجند می باشد . این ارگ در دوره قاجاریه و بین سال های ۱۲۶۴ تا ۱۳۱۳ هجری قمری ساخته شده است .

این ارگ که منسوب به امیر حسن خان شیبانی می باشد متعلق به امیر علم خزیمه بوده که وی آن را به فرمانداری بیرجند اهدا نمود .

 

ادامه مطلب

ارگ کریم خان زند شیراز

ارگ کریم خان در مرکز شهر شیراز قرار دارد. این ارگ در دوره سلطنت سلسله زندیه ساخته شده‌است و پس از اینکه کریم خان زند شیراز را به عنوان پایتخت خود و این مکان را به‌عنوان مکان زندگی خود انتخاب کرد، به ارگ کریمخان معروف شد.
در زمان سلطنت سلسله پهلوی از ارگ به‌عنوان زندان استفاده شد که آسیب‌هایی به آن وارد شده‌است. در سال ۱۳۵۰ این ارگ به اداره فرهنگ و هنر وقت واگذار شد. این بنای بزرگ اکنون زیر نظر سازمان میراث فرهنگی جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود و از چند سال پیش کار مرمت این بنا آغاز شده‌است تا به عنوان موزه بزرگ فارس مورد استفاده قرار گیرد.

ادامه مطلب

ارگ شیخ بهایی اصفهان

ارگ شیخ بهایی در شهرستان نجف آباد واقع است . این ارگ از ۶ برج کبوتر خانه تشکیل شده است .

این برج ها جز آثار نادر کشور می باشد و همانند این برج ها را تنها در شهر تبریز می توان دید و این به علت تعداد برج های آن می باشد ، خوشبختانه این اثر با همت شهرداری و تنی چند از میراث دوستان شهرمان مورد عنایت قرار گرفته است و طرح های جالبی برای احیاء این برج ها در دست اجرا می باشد . اولین طرح گردشگری نجف آباد معروف به هفت برج و به نام طرح گردشگری ارگ شیخ بهایی به همت شهرداری نجف آباد باز سازی شده است .

ادامه مطلب

ارگ راین کرمان

ارگ رایِن یکی از بزرگ ترین بناهای خشتی جهان است . این بنای تاریخی بزرگ با مساحتی بیش از بیست و دو هزار متر مربع ، دومین بنای خشتی بزرگ جهان بعد از ارگ بم است که هر ساله میزبان هزاران گردشگر داخلی و خارجی است .
 

ادامه مطلب

ارگ تاریخی گوگد اصفهان

ارگ تاریخی گوگد ، یکی از بنا های قدیمی و دیدنی شهرستان گلپایگان در استان اصفهان می باشد و در مسیر جاده اصلی تجاری دوران قدیم قرار گرفته است . این ارگ در پنج کیلومتری جاده گلپایگان به تهران و در شهری به نام گوگد ( از شهر های حومه گلپایگان ) واقع شده است .
 

ادامه مطلب

ارگ بم
ارگ بم بزرگترین سازهٔ خشتی در جهان است که در نزدیکی شهر بم در استان کرمان در جنوب شرقی ایران قرار دارد. «بم و فضای فرهنگی آن» در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده‌است. این ارگ عظیم که در مسیر جادهٔ ابریشم قرار دارد سده ۵ پیش از میلاد ساخته شده‌است و تا سال ۱۸۵۰ پس از میلاد نیز همچنان مورد استفاده بود. به طور قطع مشخص نیست چرا پس از آن دیگر مورد استفاده قرار نگرفت.
 

 

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 1

صفحه قبل 1 صفحه بعد