راهنمای مسافرتی لائوس

لائوس کشوری کوهستانی در جنوب شرقی آسیاست و سفر به آن از خیلی از جهات شما را به زمان های گذشته می برد. در اینجا سبک زندگی سنتی ای را می بینید که در دیگر مناطق اثری از آن پیدا نمی شود. حتی در پایتخت این کشور هم خبری از هیاهو و شلوغی دیگر پایتخت ها نیست. شاید کشوری مثل لائوس را در هیچ جای دیگر دنیا نتوانید پیدا کنید کشوری که پر از مردمان مهربان، میراث فرهنگی اسرار آمیز و مکان های مقدس جذاب است.

لائوس

 

ادامه مطلب

وانواتو، حیات وحش فوق العاده

عکس های وانواتو,تصاویر جزیره وانواتو

 کشور جزیره ای وانواتو

وانواتو یکی از آن مقاصد مشهور است که علاقه مندان به مناطق گرمسیری و طبیعت دست نخورده آن را دوست دارند. وانوواتو در ابتدا سکونت گاه مردم ملانزی بود و اروپایی‌ها در قرن ۱۸ میلادی به آنجا رفتند.

ادامه مطلب

مالزی کشوری با منظره های زیبا و دیدنی


مالزی کشوری در جنوب شرق آسیا است و به دو قسمت غربی و شرقی تقسیم شده که بخشی از آن در شبه جزیره اصلی و بخش دیگر در شمال غربی جزیره بورنئو واقع شده است. بخش غربی مالزی هم مرز با تایلند است و از طریق یک پل و یک گذرگاه جاده ای به سنگاپور و خط ساحلی مشترک در جنوب دریای چین و تنگه مالاکا متصل است و بخش شرقی مالزی هم مرز با اندونزی و جزیره بورنئو است.


مالزی مخلوطی از یک کشور مدرن و یک جامعه در حال توسعه است و با سرمایه گذاری زیادی که دولت این کشور در بخش تکنولوژی کرده، مالزی تبدیل به یکی از ثروتمندترین کشورها در جنوب آسیای شرقی تبدیل شده است. 

 

مالزی,کشور مالزی,دیدنیهای مالزی

 

ادامه مطلب

قرقیزستان؛ کانادایی در آسیای مرکزی

قرقیزستان از جمهوری های استقلال یافته شوروی سابق است. این منطقه به دلیل زیبایی خاص طبیعت اش این روز ها به کانادایی در وسط آسیای مرکزی مشهور شده است. طبیعت این منطقه بسیرا چشم نواز و در نوع خود بی نظیر است. هر بیننده ای می تواند ساعت ها و روز ها در دامن طبیعت بکر آن وقت بگذراند و از آن لذت ببرد. آرامش و بکر بودن این منطقه تا جایی است که همگان ان را با کانادایی قدیم مقایسه می کنند. کانادایی که هنوز صنعتی نشده است، هنوز شلوغ نشده است.

قرقیزستان,مکانهای تفریحی قرقیزستان,گردشگری

ادامه مطلب

زیباترین جاذبه های گردشگری فیلیپین

فیلیپین مکانی است که اخیراً در دنیای وبلاگ ها و سایت های گردشگری در مورد آن مطالب زیادی می خوانیم و تجربه سفر به این کشور واقع در آسیای جنوب شرقی تجربه ای منحصر بفرد و متفاوت است. بیش از 7000 دلیل برای سفر به فیلیپین می توانیم برایتان بیاوریم، از خطوط ساحلی بی حد و حصر با شن های سفید گرفته تا دنیای زیر آب شگفت انگیز، همه از جاذبه های بی بدیل فیلیپین محسوب می شوند. از لحاظ فرهنگ و آشپزی نیز از این کشور ناامید نخواهید شد: بخاطر 300 سال سلطه اسپانیا بر این کشور و تجارت با کشور چین و بخاطر حضور مهاجرین مالزیایی، از آشپزخانه متنوع فیلیپین لذت می برید. اگر می خواهید با این کشور با بیش از 7000 جزیره سفر کنید، مکان های زیبای زیر را نیز در نظر داشته باشید:

ال نیدو (El Nido)
این دهکده ساحلی کوچک که روی لبه خلیج باکوئیت در پالاوان شمالی قرار گرفته است بخاطر داشتن بیش از 50 پوشش سنگی کارست در آبهای نیلگون پر از ماهی ها و مرجان های رنگارنگ مشهور است. بسیاری از آژانس های مسافرتی این منطقه و استان آن را یکی از مقاصد اصلی گردشگری در دنیا می نامند که برای دوستداران سواحل بهشت محسوب می شود. جزیره های کوچک و بزرگ ال نیدو پر از غارهای عمیق و تالاب های باشکوه و سواحل شنی سفید زیبا هستند و حیات وحش آنها در هیچ کجای دنیا دیده نمی شود. گشت های تفریحی با قایق و گشت با اتوبوس نیز برای گردشگران مهیاست.

   زیباترین جاذبه های گردشگری فیلیپین,فیلیپین,جاهای دیدنی فیلیپین

ادامه مطلب

تاسمانی و جاذبه های گردشگری بی‌نظیرش

تاسمانی و جاذبه های گردشگری بی‌نظیرش

تاسمانی کشوری با طبیعتی زیباست و جواهر نایابی است که پر از مکان ها و محیط های طبیعی دست نخورده است. در واقع 37 درصد زمین های آن را مناطق حفاظت شده، پارک های ملی و مکان های میراث جهانی تشکیل می دهد. اهالی تاسمانی می گویند یک ماه طول می کشد تا کل جزیره را درست بگردید و حق هم دارند، زیرا به هر جایی از آن که می روید دوست دارید همانجا بمانید و جای دیگری نروید. در تاسمانی کاملاً سرتان گرم می شود.


هوبارت (Hobart)
اکثر سفرها به تاسمانی از پایتخت رنگارنگ آن یعنی هوبارت آغاز می شود. هوبارت در سال 1804 به عنوان مستعمره جزایی تأسیس شد و پس از سیدنی، قدیمی ترین شهر بزرگ استرالیاست. این شهر پر از جذابیت های کوچک و بزرگ است و در تقویم سالانه آن جشنواره ها و مراسم زیادی وجود دارد، همچنین رستوران و محصولات ارگانیک عالی در آن به چشم می خورد. ساختمان های دوران استعمار، قایق های ماهیگیری و بادبان های آنها، شنبه بازار در میدان سالامانکا و ساحل شگفت انگیزش از جاذبه های این شهر محسوب می شوند.

  جاذبه های گردشگری,جاذبه های گردشگری تاسمانی,

ادامه مطلب

جاذبه های بی نظیر سوئد !

سوئد کشوری زیبا در بخش شمالی قاره اروپا است و در منطقه اسکاندیناوی قرار گرفته است. کشورهای فنلاند و نروژ با آن هم مرز هستند و این کشور پر از جاذبه های گردشگری از زیبایی های طبیعی گرفته تا مکان های تاریخی و سواحل زیباست. مهمان نوازی آن با هتل های درجه یک و تسهیلات پذیرایی عالی مشخص می شود.

 

پایتخت آن استکهلم است که تمام فعالیت های اداری در آن انجام می پذیرد. استکهلم یکی از زیباترین شهرهای دنیاست که به خاطر مدرن بودن، پیشرفته بودن و روی مد بودن در همه چیز از سبک زندگی گرفته تا فشن، دیزاین، خوراک و فناوری های پیشرفته مشهور است.

 

سوئدی ها دوست دارند ادعا کنند که استکهلم شهری است که همه خصوصیات و زیبایی های یک متروپولیس بین المللی را دارد. در این شهر رفت آمد آسان است و هوا پاک و آب تمیز و زلال است. پوشش گیاهی و فضای سبز زیاد است و در کل شهری است که زیبایی های طبیعی و کارایی شهری و فرهنگ و تاریخ غنی دارد.

سوئد دو فرودگاه دارد که هر دو بین المللی هستند. فرودگاه استکهلم آرلاندا برای هواپیمایی های بیشتری کار می کند و فرودگاه گوتبورگ لاندوتر بیشتر با هواپیمایی های بین المللی در سراسر دنیا کار می کند. بنابراین گردشگران می توانند از طریق هوایی و یا حتی با قطار به سوئد بروند. البته قطار برای مسافرین کشورهای اروپایی مانند آلمان و نروژ مناسب است که خطوط آهن گسترده ای با سوئد دارند.

 

سوئد,اسکاندیناوی,دیدنیهای سوئد

جزیره گاتلند یکی از مقاصد اصلی گردشگران در سوئد است. این جزیره در دریای بالتیک واقع شده است. جاذبه های ساحلی آن فراوان است و می تواند در این جزیره سواحلی با شن های سفید، پوشش گیاهی طبیعی زیبا و گونه های جالب پرندگان دریایی را مشاهده کنید. این جزیره یک مکان تاریخی هم محسوب می شود.

 سوئد,اسکاندیناوی,دیدنیهای سوئد

ادامه مطلب

کرواسی، باورنکردنی و دیدنی

روزی روزگاری کرواسی یکی از رازهای پنهان اروپا بود. زیبایی طبیعت آن و شهرهای جاودان آن اغلب یادآور جاذبه مدیترانه ای بودند، ولی این چیزها متعلق به ۳۰ سال پیش است. حالا دیگر زخم های تاریخ به روی این شهر جوش خورده اند و مسافرین اروپایی دوباره در حال کشف زیبایی کرواسی هستند. از گردشگاه های باکلاس ساحلی گرفته تا پارک های ملی و حیات وحش آن دوباره این کشور را جزو مقاصد محبوب گردشگری کرده اند.

1.ساحل دالماسی (Dalmatian coast)
این ساحلی، ساحلی افسانه ای است و در واقع یکی از زیباترین و دراماتیک ترین خطوط ساحلی اروپاست. ساحل دالماسی صدها مایل امتداد دارد و زمانی مرز امپراتوری ونیز بود است و بخاطر مجاورت با ویرانه های رومی، معماری قرون وسطایی و مناظر رمانتیکش معروف است. سفر جاده ای در امتداد این ساحل، بهترین راه برای کشف بسیاری از زیبایی های کرواسی است. شما از کنار صخره های شگفت انگیزی می گذرید و شهرهایی مانند اسپلیت و زادار را می بینید. معماری مبهوت کننده اسپلیت و مجموعه تاریخی آن در لیست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است و زادار سواحلی خوش منظره دارد و می توانید عکس های فوق العاده ای در کرانه آن بگیرید.

 کرواسی,دیدنیهای کرواسی,جاهای دیدنی کرواسی

 کرواسی,دیدنیهای کرواسی,جاهای دیدنی کرواسی

ادامه مطلب

  مالدیو

مالدیو,دیدنیهای مالدیو,جاهای دیدنی مالدیو

مجمع الجزایر مالدیو را 1200 جزیره روی اقیانوس هند تشکیل می‌دهند که به شکل یک پرنده در حال پرواز دیده می‌شوند که البته از میان این همه جزیره، تنها 202 جزیره از آنها مسکونی است.

مالدیو هم از نظر جمعیت و هم مساحت کوچک ترین کشور قاره آسیاست و زمین های این کشور به طور میانگین 1/5 متر از سطح دریا ارتفاع دارند، بنابراین کم ارتفاع ترین کشور جهان به شمار می‌آید به طوری که بلندترین نقطه این کشور تنها 2/4 متر ارتفاع دارد.

ادامه مطلب

زیبا ترین جاذبه های گردشگری اتریش 

کشور اتریش با هوای کوهستانی تازه و مناظر نفس گیرش معروف است و در عین حال مکان های فرهنگی و موزه ها و نگارخانه های مدرن و معماری بسیار چشمگیری دارد. اتریش قطعاً یکی از مقاصد گردشگری برای دوستداران سفر محسوب می شود. در اینجا به چند مکان زیبا و جالب اشاره می کنیم که گردشگران می توانند آنها را در فهرست خود یادداشت کنند:

مناظر اتریش


--------------------------------------------------------------------------------
وین (Vienna)
وین، پایتخت اتریش نماد زندگی اتریشی است. وین با وجود تئاتر های خیابانی، باله، اپرا، نمایش های موزیکال، نگارخانه ها و ... پر از هیجان است و شهری زنده و دینامیک برای بازدید است. ولی این از جلوه های سنتی این شهر نمی کاهد. چندین قصر سلطنتی، موزه های شگفت انگیز و همچنین هوفبورگ، منزل حاکمین هابزبورگ نیز در این شهر قرار دارد. زندگی مدرن پرسرعت در کنار معماری تاریخی جذاب باعث شده که این شهر شهری باشکوه برای بازدید باشد.

مناظر اتریش

ادامه مطلب

 

آشنایی با لبنان ، عروس خاورمیانه

 بیروت شهری بندری است که بر روی دماغه‌ای کوچک و درکنار دریای مدیترانه قرار گرفته و بزرگ‌ترین شهر و پایتخت کشور لبنان است. جمعیت این شهر در سال ۲۰۰۷ میلادی ۲.۱ میلیون نفر بود. شهر بیروت در میانهٔ کرانه مدیترانه‌ای لبنان و بر روی یک شبه جزیره جای گرفته‌است. این شهر کانون فرهنگی منطقه خود است و از دیدگاه رسانه‌ای، تئاتر، فعالیت‌های فرهنگی و زندگی شبانه در جهان عرب نام‌دار است.

 

 

  لبنان,مکانهای تفریحی لبنان,دیدنیهای لبنان

 

 

لبنان,مکانهای تفریحی لبنان,دیدنیهای لبنان

ادامه مطلب

جاذبه های گردشگری هندوستان

 

جاذبه های گردشگری هندوستان, مکان های دیدنی جهان
جاذبه های گردشگری هندوستان
باغ رز:
 این باغ در خیابان ویجی نگرام این شهر قرار دارد و در زبان محلی به نام جایالالیتها معروف است. باغ رز یکی از زیباترین دیدنی‌های اوتی محسوب شده و بزرگ‌ترین باغ گل سرخ در هندوستان است. در این باغ شما می‌توانید بیش از ۲۰ هزار نوع از گل‌های رز را در قالب ۲۸۰۰‌گونه ببینید. شاید بسیاری از شما برای اولین بار در این باغ، گل رز سبز رنگ یا گل رز کاملا سیاهرنگ ببینید. 


ادامه مطلب

با زیبایی های گرجستان آشنا شوید

گرجستان کشوری است در شرق دریای سیاه و یکی از دیدنی تر ین و زیباترین مناطق جهان محسوب می شود.

در اسطوره های گرجی آمده است که این سرزمین بهترین و مرغوب ترین زمین است که هدیه خداست به مردم آن.افسانه های گرجی زیادی راجع به این موضوع وجود دارد که یکی ازآنها حاکی از این است که زمانی که خداوند زمین را بین مردم دنیا تقسیم می کرد گرجی ها در میهمانی جمع بودند وازدریافت زمین محروم می شوند و زمانی پی به این موضوع میبرند نزد خداوند میروند و از خدا میخواند که به آنها نیز زمینی بدهد ولی او نمی پذیرد پس آنها خداوند را در میهمانی خود دعوت می کنند و او می پذیرد وخداوند آنقدر از میمان نوازی آنها خرسند می شود که به مردم گرجستان آن قطعه از زمینی را که برای خود نگه داشته بود به مردم گرجستان هدیه میکند! کشور گرجستان سراسر آرامش حاصل خیزی ،اصالت و امنیت است و این ها نیزهدیه های ارزشمند از خداوند به مردم مهربان ودست و دلباز آن کشور است .
اوضاع اقلیمی :
تنوع آب و هوایی واقعا در این کشورشگفت انگیز است. رشته کوههای میان مرز گرجستان و روسیه همچون سدی در برابر سرمای وحشتناک روسیه است . شما میتوانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعت ها اسکی کنید و هرگاه خسته شدید در ساحل شنا کنید . دوسوم کشور گرجستان کوهستانی است . زیبا ترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد . گلستانی معروف در منطقه آجارا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان جمع آوری شده، رشد و نمو میکنند. در این باغستان گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو می باشد و این بخوبی اثبات مینماید که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا خاص و ویژه می باشد ..

 گرجستان,دیدنیهای گرجستان

 گرجستان,دیدنیهای گرجستان

 گرجستان,دیدنیهای گرجستان

ادامه مطلب

تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگران کدامند؟

چهار کشور در دو قاره عنوان تمیزترین کشورهای دنیا از نگاه گردشگران را به خود اختصاص داده‌اند.

سایت «تریپ ادوایزر» در گزارشی که براساس یک نظرسنجی اینترنتی تنظیم شده، چهار کشور در دو قاره‌ی اروپا و اقیانوسیه که همواره در حفظ محیط‌ زیست بهترین عملکرد را داشته‌اند را به عنوان تمیزترین کشورها برای گردشگران معرفی کرده است.

نکته‌ی جالب توجه عدم قرار گرفتن سه مقصد برتر گردشگری جهان، فرانسه، اسپانیا و انگلیس در جمع چهار کشور تمیز از نگاه گردشگران است. بر این اساس تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگران عبارتند از:

* فنلاند

کشور اروپایی «فنلاند» در سال‌های اخیر عملکرد خوبی در جذب گردشگر داشته و به مقصد گردشگران کشورهای مختلف جهان، به ویژه کشورهای آسیایی تبدیل شده است. مقصد اصلی گردشگران فنلاند شهر زیبای «هلسینکی» پایتخت این کشور است. این در حالیست که در منطقه‌ی‌ «لاپلند» در شمال فنلاند با هتل‌های اسکیمویی نیز در سال‌های اخیر به یکی از مقاصد گردشگری این کشور تبدیل شده‌اند. تابستان‌های فنلاند که بیش از 80 درصد مساحت‌اش پوشیده از جنگل است، بسیار درخشنده و زمستان‌های آن بسیار تاریک است.

 

تمیزترین کشورهای دنیا برای گردشگری,گردشگری,تور گردشگری


ادامه مطلب

کشورهای بندانگشتی !

کشورهای بندانگشتی

  - قاره سرسبز اروپا به دلیل برخورداری از طبیعت شاداب وگونه گونی فرهنگ دارای جذابیتهای فراوانی برای جلب توریست است.
در این میان نقش کشورهای کوچک اروپایی در صنعت گردشگری بسیار برجسته است این کشورها که حتی به اندازه یک شهر نیز نیستند به دلیل استفاده از صنعت توریسم جزو ثروتمند ترین کشورها و دارای استانداردهای بالای زندگی هستند .با هم نگاهی می اندازیم به کوچکترین کشورهای اروپایی

ادامه مطلب

 

با ۱۰ کشور کوچک جهان آشنا شوید

واتیکان سیتی

این کشور داخل شهر روم قرار گرفته و مساحت آن حدود ۴۴ هکتار است. واتیکان سیتی کشور چندان قدیمی ای نیست و در سال ۱۹۲۹ پایه گذاری شده است. حکومت این کشور به عهده ی اسقف روم است که به نام پاپ هم شناخته شده است. خاک این سرزمین شامل کلیسای سنت پیتر، کلیسای سیستین، کاخ آپوستولیک، چندین ساختمان و موزه می شود. علاوه بر این مناظر جالب توجه، باغ های واتیکان هم جزو این مجموعه هستند. این باغ ها مربوط به قرون وسطی بوده که مساحت آنها به ۲۳ هکتار از کل خاک کشور است. جمعیت این کشور حدود ۸۰۰ نفر است.

 واتیکان

ادامه مطلب

سفر به ایرلند
 
 

جمهوری ایرلند 80 درصد كل مساحت جزیره ایرلند را دربر می گیرد. آب و هوای این كشور سرد و مرطوب بوده و وجود مزارع و مراتع حاصلخیز، شرایط بسیار مساعدی برای دامپروری مهیا نموده است. مراكز صنعتی ایرلند، عمدتاً در اطراف دوبلین كه پایتخت و بند اصلی كشور است، مستقر می باشند . ذخایر معدنی ایرلند عبارتند از : نفت – گاز – زغال سنگ – سرب و روی .

موقعيت جزيره ايرلند در غرب اروپا به طور عام به عامل تعيين كنندهاي براي جامعه ايرلندي و به طور خاص براي فرهنگ ايرلندي مبدل شده است.موقعيت جغرافيايي جزيره ايرلند در شمال غربي اروپا واقع شده و %83 از جزيره ايرلند را پوشش ميدهد.

از شمال و از غرب اقيانوس اطلس شمالي و از شرق و جنوب شرقي به درياي ايرلند و تنگه سنت جورج منتهي ميشود. جزيره ايرلند در غرب انگلستان واقع شده است. طول مرزهاي بين المللي ايرلند 360 كيلومتر در شمال است كه در منطقه ايرلند شمالي با انگلستان هم مرز مي باشد. طول سواحل اين كشور 1448 كيلومتر است

ادامه مطلب

آشنایی با جالبترین جاذبه گردشگری فیلیپین !

جاذبه گردشگری فیلیپین,جالبترین جاذبه گردشگری فیلیپین

ادامه مطلب

9 -دلیل برای اینکه به ترکیه مسافرت کنید

 

ترکیه,مکانهای تفریحی ترکیه,تور ترکیه

ادامه مطلب

استرالیا

 

ادامه مطلب

روسیه
عکس هایی دیدنی  از کشور روسیه  www.taknaz.ir

ادامه مطلب

جمهوری فدراتیو برزیل بزرگ‌ترین و پرجمعیّت‌ترین کشور آمریکای جنوبی است. پایتخت آن برازیلیا و زبان رسمی آن پرتغالی است.
 
به گزارش سایت تک ناز برزیل که منطقه وسیعی را بین مرکز آمریکای جنوبی و اقیانوس اطلس در بر می‌گیرد، شرقی‌ترین کشور قاره آمریکاست و با کشورهای اروگوئه، آرژانتین، پاراگوئه، بولیوی، پرو، کلمبیا، ونزوئلا، گویان، سورینام و گویان فرانسه هم‌مرز است.
 
در حقیقت، برزیل به جز اکوادور و شیلی با تمامی دیگر کشورهای آمریکای جنوبی مرز مشترک دارد. برزیل دارای زمین‌های کشاورزی وسیع و جنگل‌های استوایی است.
 
و با داشتن منابع طبیعی گسترده و نیروی کاری غنی قدرتمندترین اقتصاد آمریکای جنوبی است. برزیل مستعمرهٔ پرتغال بود و این کشور تنها کشور قاره آمریکاست که مردم آن به زبان پرتغالی سخن می‌گویند.
 
برزیل کشوری چندملتی است و جمعیت آن متشکل از نژادهای اروپایی، سرخ‌پوستان آمریکا، آفریقائیان و نیز آسیائیان است. مذهب اصلی این کشور کاتولیک کلیسای رم است.

 

عکس هایی از دیدنی های کشور برزیل www.taknaz.ir

ادامه مطلب

مجمع الجزایر ژاپن کشوری است در اقیانوس آرام واقع در آسیای شمال شرقی که یکی از قدرت‌های اصلی اقتصادی جهان است و سومین اقتصاد بزرگ جهان را از نظر تولید ناخالص داخلی دارد.
 

عکس هایی زیبا از کشور ژاپن www.taknaz.ir

ادامه مطلب

 

 مالزی


مالزی یکی از توریستی‌ترین کشورهای جنوب شرق آسیاست. مالزی به دو شبه جزیره غربی و شرقی تقسیم شده است که هر کدام جاذبه‌هایی را در بر دارند


طی چند سال اخیر مالزی به یکی از مهم‌ترین مقاصد توریستی تبدیل شده است.

آب و هوای شرجی و استوایی متفاوت با آب‌ و هوای معمول کشورمان به مراکز تفریح

ادامه مطلب

 

 پرو


پرو کشوری اعجاب انگیز است که هزاران سال پیش یکی از پیشروترین تمدن‌های جهان بوده است.

در سفر به پرو، شهر باستانی اینکا و شهر گمشده ماچو پیجو (MachuPicchu) و میراث به جا مانده از استعمار اسپانیا را مشاهده خواهید کرد.

 

 



ادامه مطلب

 برزیل


جنگل‌های استوایی، آمازون، سواحل بکر و دست نخورده و روحیات پر انرژی مردم برزیل هر طرفدار جهانگردی و گشت و گذار را به خود جذب می‌کند.

از همه مهم‌تر روحیات و حال و هوای مردم است که شما را به فکر فرار از زندگی بی روح و افسرده شهری می‌اندازد و به سمت خود می‌کشد.

 

 

 

ادامه مطلب

 

 جاذبه‌های گردشگری هلند


پادشاهی هلند سرزمین گل و سد و کشتی و دوچرخه است. از بین کشور‌های اروپایی هلند یکی دیگر از مقاصد پر طرفدار توریستی از اروپا و خارج اروپاست.

 

ادامه مطلب

چارسوق

چارسوق استانبول




بازار بزرگ
بازار بزرگ، با بیش از ٣١ هزار متر مربع مساحت، ٣٠٠٠ مغازه، ١٧ مهمان‌خانه، ٦١ خیابان، ٤ چشمه،١٠ چاه آب،٢ مسجد، چندین کافه و رستوران، یک مرکز پلیس و ٢٢ دروازه؛ یکی از قدیمی‌ترین و بزرگ‌ترین بازارهای سرپوشیده‌ی جهان است. بازار بزرگ، از مراکز مهم توریستی هم به شمار می‌رود و روزانه بین ٢٥٠ تا ٤٠٠ هزار نفر بازدیدکننده دارد. این بازار جز روزهای یکشنبه، از ٩ صبح تا ٧ عصر باز است.


بازار مصری
بازار مصری یا بازار ادویه، درست پشت مسجد ینی جدید، درمنطقه‌ی امینونو و در ورودی گلدن هورن قرار دارد. در نیمه‌ی اول قرن هفدهم، این بازار را معمار معروف ترکیه -کاظم آقا معمار- از چوب ساخت، که طبیعتاً بعدها با مصالح محکم‌تری بازسازی شد.
حکمت اسم بازار را هم احتمالاً می‌توانید به راحتی حدس بزنید: مصری‌ها ادویه‌هایشان را این‌جا می‌فروخته‌اند. امروزه جز ادویه‌جات، سبزی‌های معطر، میوه‌های خشک و آجیل، انواع روغن، شیرینی‌های مختلف، چای و کالاهای دیگر هم این‌جا فروخته می‌شود.
بازار مصری جز روزهای یکشنبه، از ٨:٣٠ صبح تا ٦:٣٠ بعدازظهر باز است.



بازار آراستا
بازار آراستا را در خود ترکیه به نام سیپاهی کارسیسی هم می‌شناسند. اگر بازار بزرگ نبود، شاید این بازار اسم و رسم بیشتری داشت، اما خوب، الان فقط یک بازار سنتی معمولیِ قرن هفدهمی است که تازه در دوره‌ی امپراتوری عثمانی، به جای اصطبل از ساختمانش استفاده می‌کرده‌اند. این بازار هم از طعمه‌ی آتش در امان نماند حتی مدت زیادی تنها ویرانه‌اش باقی مانده بود، تا این که در دهه‌ی ٨٠ میلادی، مغازه‌هایی روی این ویرانه‌ها ساختند و با کرایه‌ی این مغازه‌ها، خرج بازسازی مسجد آبی را دادند.
بازار آستارا، در مرکز قسمت قدیمی شهر ، پشت مسجد آبی و درست مقابل ورودی موزه‌ی موزاییک قرار دارد و هر روز هم باز است.



بازارهای دیگر استانبول
بازارهای کوچک و محلی و مغازه‌های قدیمی زیادی در استانبول پیدا می‌شود؛ مثلاً بازار ماهی کومکاپی و ساریر، بازار گل بی‌اُغلو، بازار غذا و... بازارهای هفتگی زیادی هم نزدیک شهر بر پا می‌شود که بیشتر مشتریانش، مردم محلی‌اند.

علاوه بر این‌ها، استانبول، بازارهای جدید و مدرن زیادی دارد. این بازارها بیشتر در قسمت جدید شهر قرار دارند انواع اجناس مارک‌دار خارجی در آن‌ها پیدا می‌شود. از جمله‌ی این بازارها می‌توان به: آک مرکز، متروسیتی، کانیون، ایستینی پارک، آستوریا، نیسانتاسی سیتی، میدان گالری، کاروسل، ٢١٢ استانبول، ویا پورت، مترو پورت، مایادروم، پروفیلو و پل سنتر اشاره کرد.

 بلغارستان

پایتخت: صوفیا( صوفیه)
 زبان رسمی: بلغاری ( رسمی 89%) ، ترکی ( 11%)
نوع حکومت: جمهوری
 واحد پول: لو(lev)
مذهب: ارتودکس (80%) ، اسلام سنی (8%) ...

دیدنیهای بلغارستان

امید طول عمر: 72/6 سال
 رشد سالانه جمعیت: 0.92( july 2004 est)درصد

جمعیت: 7,517,973 نفر(july 2004 est)

ادامه مطلب

اطلاعاتی از شهر تاریخی نسبار در بلغارستان   

شهر تاریخی نسبار در بلغارستان بناهایی را مانند ارگ شهری، معبد آپولو، میدان عمومی، استحکامات شهری و خانه‌های چوبی در خود جا داده است.
 به گزارش ایسنا، شهر باستانی نسبار (Nessebar) در استان بورگاس (Burgas) کشور بلغارستان روی شبه‌جزیره‌ای سنگی در دریای سیاه واقع شده است...

اطلاعاتی از شهر تاریخی نسبار در بلغارستان

این شهر تاریخی سه‌هزار سال قدمت دارد و توسط تراسیان‌ها (Thracian) بنیان گذاشته شده است و در قرن ششم پیش از میلاد مسیح (ع)، مردمی که از یونان به منطقه مهاجرت کرده بودند، در این شهر ساکن شدند.


آنچه اکنون از این شهر تاریخی باقی مانده است، ساختمان‌هایی‌اند که به دوران یونان یا هلنستیک (Hellenstic) تعلق دارند. این بناهای تاریخی شامل ارگ شهر، معبد آپولو (Apollo)، میدان عمومی و استحکام‌های دوران تراسیان‌ها هستند.


همچنین در شهر نسبار، قلعه‌ای وجود دارد که در زمان حکومت بیزانس (امپراطوری رم شرقی) بر این منطقه احداث شده است.


این شهر تاریخی در زمان حاکمیت امپراطوری رم شرقی بر سواحل دریای سیاه، مهم‌ترین شهر بندری این منطقه محسوب می‌شده است. در این شهر تاریخی خانه‌های چوبی نیز وجود دارند که در قرن نوزدهم میلادی احداث شده و هر کدام از آن‌های نمونه‌ای ارزشمند از هنری معماری قرن 19 میلادی در این منطقه‌اند.


یونسکو به‌دلیل خصوصیات ویژه‌ی این شهر تاریخی و تنوع آثار موجود در آن، در سال 1983 شهر نسبار را در فهرست میراث جهانی به ثبت



 بلژیک

پادشاهی بلژیک کشوری است در غرب اروپا. پایتخت آن بروکسل است. بلژیک در شمال با هلند، در شرق با آلمان، در جنوب شرقی با لوکزامبورگ، در جنوب با فرانسه و از شمال غربی با دریای شمال مجاور است...

ادامه مطلب

بلاروس

بلاروس ( بلاروسی: Беларусь ،الفبای لاسینکا: Belaruś ؛ الگو:زبان روسی ، نام قدیمی تر: Белору́ссия تلفظ: بـِلُروسّییا) یک سرزمین دور از دریا در اروپای خاوری است، که با کشورهای روسیه، اوکراین، لهستان، لیتوانی، و لتونی هم مرز می‌باشد. پایتخت آن شهر مینسک است، و شهرهای مهم دیگر آن برست، برست، گرودنو، گومل، موگلیف و ویتبسک هستند...

در بیشتر دوران تاریخ، این ناحیه که هم اکنون تحت عنوان بلاروس شناخته می‌شود،

ادامه مطلب

 

ایسلند وآتشفشانهایش

پایتخت: ریکیاویک
 زبان رسمی: ایسلندی (رسمی)
نوع حکومت: جمهوری
 واحد پول: کرون ایسلند
مذهب: لوتری انجیل گرا ...

ایسلند وآتشفشانهایش

امید طول عمر: 77/1 سال
 رشد سالانه جمعیت: 0.97% درصد (July 2004 est)
جمعیت: 293,966 نفر (July 2004 est)

جغرافیای کشور ایسلند
قسمت عمده ایسلند چشم انداز آتش فشانی دارد آب چشمه‌های آبگرم، آبفشانها و حدود 200 آتش فشان که برخی فعال‌اند. بیشتر این کشور را دشتهای مسطح و بی درخت با خاک منجمد تشکیل می‌دهد. نواحی شمالی و مرکزی پوشیده از میدانهای یخی است.  رودهای مهم کیورسا، اسکیائول واندا، فلیوت.  بلندترین نقطه: قله هوانادالشنوکور، 2119 متر.  آب و هوا:‌آب و هوای خنک و معتدل ایسلند به خاطر وجود جریان خلیج (گلف استریم ) است که این کشور را از اغلب نقاط دیگر در امتداد همین عرض جغرافیایی ملایم تر می‌سازد.

شهرهای مهم: کوپاووگور،آکوریری،کفلاویک ،هافنار فیوردهور
مساحت: 103,001کیلومتر مربع
خط ساحلی: 4988 کیلومتر
مختصات جغرافیایی: 65 درجه شمالی و 18 درجه غربی

حکومت
آلتینگ (پارلمان )63 نفره برای دوره‌ای چهار ساله تحت نظام تعینی تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر مطنقه با رأی تمامی افراد بالغ انتخاب می‌گردد. این پارلمان 20 تن از اعضایش را برای اشغال کرسیهای مجلس سنا انتخاب می‌کند و 43 نفر باقیمانده در مجلس نمایندگان تشکیل جلسه می‌دهند. رئیس جمهور – که همچنین برای دوره‌ای چهار ساله مستقیما انتخاب می‌شود – نخست وزیر و کابینه‌ای انتصاب می‌کند که به آلتینگ پاسخگو هستند.  احزاب مهم سیاسی عبارتند از : • حزب استقلال (محافظه کار) • حزب ترقیخواه • اتحاد خلق ـ(سوسیالیست) • حزب سوسیال دموکرات • اتحاد زنان.

عضویت: : سازمان ملل متحد، پیمان آتلانتیک شمالی، اتحادیه بازرگانی آزاد اروپا. شورای اروپا، کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه.

تاریخ معاصر
ملی گرایی ایسلندی در قرن نوزدهم رشد کرد، و در 1918 این کشور از دانمارک مستقل شد. با این حال، دو کشور به واسطه پادشاهی مشترکشان به هم پیوسته بودند. در جنگ جهانی دوم پیوند دانمارکی گسسته شد و در 1944 جمهوری اعلام شد. در دهه های 1950 و 1970 ، اختلاف درباره حق ماهیگیری در آبهای ساحلی ایسلند منجر به درگیریی با نیروی دریایی بریتانیا گشت.

دفاع
کل نیروهای مسلح: به غیر از نیروی دفاع ساحلی نیروی مسلحی وجود ندارد.

آموزش
میزان با سوادی: 100% سنین تحصیل اجباری: 7 تا 16 سال. تعداد دانشگاه : 1

اقتصاد
صنعت ماهیگیری قسمت عمده صادرات ایسلند را تأمین می‌کند. نیروی هیدروالکتریک در صنایع ذوب آلومینیوم استفاده می‌شود، در حالی که نیروی حرارتی زمین گرمخانه ‌های وسیعی را گرم می‌کند. وسعت کافی مراتع، این کشور را از تولیدات گوشتی و لبنیات خودکفا می‌سازد. مشکلات اقتصادی شامل تورم زیاد و وابستگی بیش از حد به یک صنعت می‌باشد

 

کشور آلبانی

آلبانی Republic of Albania

پرچم جمهوری آلبانی

albani-parcham

 
نقشه سیاسی جمهوری آلبانی
 

albani-naghsheh



مشخصات آماری جمهوری آلبانی

نام رسمی جمهوری آلبانی Republic of Albania
عضو سازمان ملل متحد،کنفرانس امنیت و همکاری در اروپا
مساحت 287480 کیلومتر مربع
خط ساحلی 362 کیلومتر
مختصات جغرافیایی 41 درجه شمالی و 20 درجه شرقی
جمعیت 3544808 نفر
پایتخت تیرانا
شهرهای عمده دوراس، الباسان، اشکودار، والوار
زبان آلبانیایی
مذهب اسلام ، مسیحیت
امید طول عمر 1/72 سال
واحد پول لک
سرود ملی جمهوری آلبانی


حکومت

رئیس جمهور و 140 عضو مجمع تحت نظام تعیین تعداد نمایندگان به نسبت جمعیت هر منطقه با رأی تمامی افراد بالغ برای چهار سال انتخاب میشوند.
مجمع نخست وزیر و شورای وزیران را انتخاب میکند.

 

جغرافی

شهر پرات معروف به شهر هزار پنجره


آلبانی کشوری در جنوب شرقی قاره اروپا است. پایتخت آن تیرانا است. سرزمین آلبانی در سده‌های پیش از میلاد بخشی از سرزمین پهناوری به نام ایلیریا بوده‌است که نام آن برگرفته از نام تیره ایلیری از تیره‌های هندواروپایی است که به سامان‌های شرق شبه‌جزیره بالکان کوچ کرده بودند.

نام بومی این کشور در خود زبان آلبانیایی‌ها، اِشچیپِری (Shqipëria) است ولی بصورت فرامرزی (بین‌المللی) این کشور با نام آلبانی شناخته شده‌است. واژه آلبانی احتمالاً از زمان پیش از دوره کلت‌ها بجا مانده و به معنی سرزمین تپه‌هاست. ریشه آلب در این نام با واژه آلپ (کوهستان آلپ) همریشه‌است. نظر دیگری نیز هست که این نام را با واژه هندواروپایی آلب به همعنای سپید همریشه می‌داند. نام آلبانی در زبان عربی بگونه ارناووط درآمده و در ترکی این واژه معرب ، شکل آرناؤود بخود گرفته و ترکیه‌ای‌ها آلبانی را با این نام می‌نامند


آلبانی در ساحل دریای آدریاتیک وهقع شده و به جز یک حاشیه پست در کناره دریا ،بقیه خاک این کشور،کوهستانی و غیر قابل کشت میباشد.در نواحی پست ساحلی بیشتر کشاورزی کشور انجام میشود. سلسله کوهها بخش اعظم مسات آلبامی را در بر دارند.
رودهای مهم:سمانی،درینی ویوسا.
بلندترین نقطه: کوه کوراب با ارتفاع 2751 متر.
آب و هوا: در امتداد ساحل تابستانها داغ و خشک و زمستانها ملایم و مرطوب است. در مناطق کوهستانی تابستاتها به همان اندازه گرم ولی زمستانها بسیار سرد است.

albania02

مردم
بیشینه مردم آلبانی از تیرهَ آلبانیایی هستند و به زبان آلبانیایی سخن می‌گویند که شاخه‌ای مستقل از زبانهای هندواروپایی است. گویشوران این زبان به دو گویش توسک (Tosk) و گگ (Gheg) سخن می‌گویند . در آلبانی اقلیتهایی از نژادهای یونانی ، صرب ، مقدونیایی ، بلغار ، بوسنیایی ، ایتالیایی ، ولاش و کولی زندگی می‌کنند.


اقتصاد

اقتصاد این کشور هنوز غالباً در تملک دولت است.این کشور دارای منابع معدنی و ذخایر قابل توجه کروم ،مس،نیکل ، زغال سنگ و نفت است.اقتصاد آلبانی نیز بر اساس کشاورزی و صادرات کروم استوار است. در 1990 آلبانی به انزوای اقتصادی خود خواسته پایان داد و تقاضا ی کمک مالی، فنی و انسان دوستانه از خارج کرد.
با این حال دستخوش قحطی، مهاجرت شهروندان و از هم پاشی بیشتر زیر بنای صنعتی شده است


تاریخ معاصر

albani01_400

استقلال از امپراتوری عثمانی در 1912 اعلام شد. این کشور در جنگ جهانی اول و جنگ بالکان اشغال گشت. تشکیل دولتی با ثبات در محدوده مرزهای به رسمیت شناخته شده تا دهه 1920 به وقوع نپیوست.


آلبانی در سال های میان دو جنگ جهانی تحت سلطه احمد زوگو (1895 تا 1961) بود، وی در 1928 خود را (با عنوان زوگ اول) پادشاه خواند و از وامهای ایتالیا برای توسعه کشور بینوایش استفاده کرد و با حملة موسیلنی در 1939 از کشور گریخت.


پس از عقب نشینی نیروهای آلمانی (1944) پارتیزانها به رهبری کمونیستها قدرت را به دست آوردند. این رژیم، تحت رهبری انور خوجه (1908 تا 1985)، به نوین سازی به روش استالینی پرداخت و به ترتیب با یوگوسلاوی، شوروی و چین هم پیمان شد و سپس در 1978 خودکفایی و انزوا را در پیش گرفت. در 1990، مبارزة قدرت درون حزب حاکم کمونیست منجر به پیروزی جناح لیبرال تر به رهبری پرزیدنت آلیا شد و وی برزنامه اصلاحات اقتصادی و سیاسی و اجتماعی را به مورد اجرا گذاشت. در انتخابات چند حزبی که در آوریل 1991 برگذار شد حزب کمونیست اکثریت آراء را حفظ کرد ولی (تحت نام حزب سوسیالیست) در 1992 شکست خورد

اطلاعاتی در مورد پرتغال ( Portugal )

پایتخت: لیسبون
 زبان رسمی: پرتغالی (رسمی)
نوع حکومت: جمهوری
 واحد پول: یورو ...

اطلاعاتی در مورد پرتغال

مذهب: کاتولیک رومی ( نزدیک به 90%)
امید طول عمر: 73 سال
 رشد سالانه جمعیت: 0.41 درصد (July 2004 est.)
جمعیت: 10,524,145نفر (July 2004 est.)

جغرافیای کشور پرتغال
در پس جلگه ای ساحلی , در شمال رود تاگوس ناحیه مرتفعی هست که در مرکز آن سلسله کوه اصلی کشور یعنی سرا دا استرالا قرار داردو فلاتی عریض در شمال شرق ادامه فالت مسستای اسپانیاست. در جنوب رود تاگوس زمین پست پرفراز نشیبی وجود دارد . جزایر مادیرا و آزور در اقیانوس اطلس به ترتیب حدود 1000 کیلومتر و 1200 کیلومتر در سمت جنوب غربی سرزمین اصلی جای دارد.  رود های مهم: تا گوس (ریو تژو) ،‌دورو، گوادیانا،  بلندترین نقطه سرزمین اصلی قله استرلا با 1993 متر ارتفاع است .  آب و هوا:‌پرتغال آب و هوایی معتدل دارد که در شمال مرتوبط و در جنوب و نواحی دور از دریا خشک تر و گرم تر است .
شهرهای مهم: اوپورتو, آمادورا, ستوبال, کویمبرا, براگا, ویلا نووا دو گایا, بار برو, ‌فونشال
مساحت: 92,391کیلومتر مربع
خط ساحلی: 1,793 کیلومتر
مختصات جغرافیایی: 39 درجه و 30 دقیقه شمالی و 8 درجه غربی

حکومت
رئیس جمهور برای دوره‌ای پنج ساله با رای تمامی افراد بالغ انتخاب می‌شود . 250 عضو مجمع مستقیما برای چهار سال انتخاب می گردند. رئیس جمهور شخصی را به نخست وزیری انتصاب می کند که از پشتیبانی اکثریت در مجمع بر خوردار است. نخست وزیر نیز شورای وزیران (کابینه ) را انتصاب می کند، کابینه به مجمع پاسخگوست .  احزاب عمده سیاسی عبارتند از :‌ • حزب سوسیال دموکرات • ‌جزب سوسیالیست • حزب دموکرات (میانه رو متمایل به چپ) • اتحاد کمونیست  مناطق خود مختار پرتغال نام منطقه مساحت(کیلومتر مربع) مرکز آزور (آسوریش) 2,247 پانتاد لگادا مادیرا(شامل جزیره پورتو سانتو) 749 فونشال • جزایر مادیرا و آزور جکومتهای خود مختار خود را دارند .  سرزمین ماوراء البحار پرتغال • ما کائو (این سرزمین در ساحل جنوبی چین قرار دارد و در احاطه آن کشور است.) • مساحت: 17 کیلومتر مربع. • مرکز: ماکائو
عضویت: سازمان ملل متحد ، جامعه اروپا ، کنفرانس امنتیت و همکاری در اروپا، اتحادیه اروپایی غربی، سازمان همکاری اقتصادی و توسعه

تاریخ معاصر
پرتغال در قرن نوزدهم غالبا دچار بی ثباتی سیاسی بود. امپراتوری پرتغال در افریقا تثبیت شد، هر چند این کشور در رقابت برای استعمار افریقا توان دست یابی به سرزمینهای بیشتر را نداشت. در 1910 نظام سلطنتی با خشونت سرنگون گشت، ولی جمهوری پرتغال نیز بی ثبات بود و در 1926 نظامیان قدرت را در دست گرفتند. از 1932 تا 1968 و تحت دیکتا توری آنتونیو سالازار (1889 تا 1970) نخست وزیر ثبات کسب شد ولی تبدیل گشت و همچنان که می کوشید جلوی جنبشهای استقلال طلب را در انگو و موزامبیک بگیرد، جنگهای پر خرج استعماری ادامه داشت. در 1974 کودتای نظامی چپ گرای وی داد که رهبران آن به مستعمرات افریقایی اساقلال دادند (1974 تا 1975 ) و در آغاز کوشیدند تا نظامی مارکسیستی بر کشور تحمیل کنند . ولی انتخابات در 1976 چپ افراطی را قاطعانه کنار زد. پرتغال انتقال از دیکتا توری به دموکراسی را به اجرا گذاشت و دولت غیر نظامی بار دیگر استقرار یافت و این کشور در عین حال,با از دست رفتن مستعمرات و عضویت در جامعه اروپا (از 1986), اتحاد نزدیکتری با دیگر ملل اروپا یافت.

دفاع
کل نیروهای مسلح: 800/61 (1991) به علاوه 500/43 شبه نظامی. خدمت نظامی: تا 18 ماه (قرار است طی 1993 تا 1994 به 4 ماه کاهش یابد.)

آموزش
میزان با سوادی:‌86% (1988). سنین تحصیل اجباری: 6 تا 15 سال. تعداد دانشگاه:15.

اقتصاد
کشاورزی و دامداری حدود 20% نیروی کار را در بر دارد، ولی به دنبال اصلاحات ارضی در دهه 1970 سرمایه گذاری کمی در این بخش انجام می‌شود و تولید نیز کاهش یافته است. کشتهای اصلی شامل گندم. ذرت، و همچنین انگور ( برای تولید شرابهای مانند پوست و مادیرا) گوجه فرنگی ، سیب زمینی و درخت چوب پنبه است .صنعت توریسم و پولی که پرتغالیهای شاغل در خارج به کشور می فرستند از منابع عمده درآمد ارز خارجی است. علی رغم پیشرفتهای چشمگیر اقتصادی اخیر – به دنبال اختلالات ایجاد شده در طی و بلافاصله بعد از انقلاب 1974- پرتغال همچنان فقیر ترین کشور اروپایی است.

 کشور آلمان


جمهوری فدرال آلمان یکی از صنعتی‌ترین کشورهای پیشرو جهان است. این کشور که در قاره اروپا واقع شده از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوییس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند هم‌مرز است.[۱]

آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک ملت-دولت متحد شد. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و موتور اقتصادی حوزهٔ پولی یورو محسوب می‌شود...

جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است. این کشور پرجمعیت‌ترین و ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا نیز هست.
۱ تاریخ
۱.۱ نخستین ساکنان
۱.۲ رمی‌ها در سرزمین آلمان
۱.۳ دویچ‌لند
۱.۴ رایش مقدس رمی
۱.۵ رایش مقدس رمی
۱.۶ روحیهٔ پروتستانی
۱.۷ کنگرهٔ وین
۱.۸ برآمد پروس
۱.۹ آلمان قیصری
۲ جغرافیا
۲.۱ طبیعت
۳ آب و هوا
۴ نظام سیاسی
۴.۱ ایالت‌های آلمان
۴.۲ صدر اعظم و وزیران
۴.۳ رئیس جمهور
۴.۴ قوهٔ قضاییه
۴.۵ تشکلهای سیاسی
۴.۶ احزاب
۴.۷ سیاست خارجی
۴.۸ آلمان و ایران
۵ اقتصاد
۵.۱ انرژی
۶ ارتباطات در آلمان
۷ مردم
۷.۱ ویژگی‌های جمعیتی
۸ مسائل اجتماعی
۸.۱ زبان آلمانی
۹ جستارهای وابسته
۱۰ پانویس
۱۱ منابع
۱۲ پیوند به بیرون 
 تاریخ
دوران مهاجرت و فرانک‌ها (۳۰۰ تا ۴۸۳)
کارولنژی‌ها و فرانک شرقی از سال ۷۵۱.
تشکیل امپراتوری مقدس روم در آلمان (رایش اول، با تاجگذاری شارلمانی تا سال ۱۸۰۶.).
وقوع جنگ سی‌ساله (۱۶۱۸-۱۶۴۸).
پادشاهی پروس (۱۷۰۱-۱۹۱۸).
اتحاد آلمان و تشکیل رایش دوم در دوران ویلهلم یکم و صدراعظمی بیسمارک ۱۸۸۸ تا ۱۹۱۸.
شکست رایش دوم در جنگ جهانی اول و تشکیل جمهوری وایمار در فاصلهٔ سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۳۳.
تشکیل رایش سوم توسط آدولف هیتلر در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۴۵.
شکست رایش سوم در جنگ جهانی دوم و اشغال آلمان توسط متفقین و شکل‌گیری آلمان فدرال در سال ۱۹۴۹
شکل‌گیری جمهوری دموکراتیک آلمان در سال ۱۹۴۹.
اتحاد دو آلمان در سال ۱۹۹۰ به دنبال سقوط دیوار برلین و تشکیل مجدد آلمان متحد
 
دیوار برلین
 نخستین ساکنان
سکونت دایم انسان در سرزمینی که آلمان خوانده می‌شود تاریخی دست کم دو میلیون ساله دارد. نئاندرتال‌ها نخستین ساکنان آلمان هستند.از یافته‌های دیرین‌شناختی درباره نئاندرتال یعنی دره نئاندر در نزدیکی‌های دوسلدورف برمی‌گردد.

 رمی‌ها در سرزمین آلمان
از گروههای انسانی ساکن در سرزمین آلمان نخست به صورت مکتوب در نوشته‌های یونانی و رُمی نام برده شده است. رُمی‌ها به مدت پنج قرن تا نیمه قرن پنجم میلادی بر آلمان تسلط داشته‌اند. شهرهایی چون کلن، تریر، ماینتس و آوگسبورگ در آغاز مقر نظامی رُمی‌ها بوده اند.

 دویچ‌لند
سرزمین آلمان در سده‌های میانه شاهد هجوم و جابجایی اقوام است. سرنوشت‌ساز برای آن تسلط فرانکها بر اروپای میانه و غربی بوده است. کارل کبیر یا شارلمانی چهرهٔ مشهور آنان است که در سال ۸۰۰ امر کرد که پاپ در رم تاج قیصری بر سر وی نهد. وحدت امپراطوری او به دلیل ستیز در میان خاندانش دیری نپایید. آنچه بعدا آلمان نام گرفت در فرانک شرقی تولد یافت که یکی از سه قسمت امپراطوری تقسیم شدهٔ کارل کبیر به سال ۸۴۳ بود.ین بخش در میان اعقاب کارل کبیر نصیب لودویگ شد که لودویگ شاهِ آلمانی (König Ludwig Germanicus) خوانده می‌شود. در این بخش به تدریج گرد زبانی که با آن سخن می‌گفتند و "دویچ" خوانده می‌شد، احساسی از همبستگی پدید آمد. سرزمین مردم دویچ‌زبان دویچلند، نام گرفت. برخی همسایگان غربی‌ دویچ‌لند را با یک طایفهٔ دویچ‌زبانی که با آن برخورد داشتند، می‌شناختند. این طایفه آلِمان‌ها (Alemannen) بودند که در قرون وسطا در منطقه‌ای که شوابن خوانده می‌شود، سکونت داشتند. چنین شد که فرانسویان دویچ‌لند را آلمان و زبانشان را آلمانی خواندند. ایرانیان نیز که با اروپا عمدتا از طریق فرانسه آشنا شدند، به پیروی از آنان دویچ‌لند را آلمان ‌نامیدند.

 رایش مقدس رمی
سرزمین آلمان ابتدا زیر سیطرهٔ "رایش مقدس رمی" بود. در قرن پانزدهم قید "ملت آلمان" نیز به این عنوان اضافه شد. فرمانروایان این رایش (دولت فخیمه / امپراتوری)، که قیصر (به آلمانی: Kaiser) نامیده می‌شدند، بارها ‌کوشیدند بر اقتدار و نفوذ کلام خود بیفزایند. رایش اما هیچگاه یکپارچه نشد و امیران محلی قدرت خودمختار ماندند. پس از جنبش اصلاح دینی، که در کلیسای یکپارچهٔ مسیحیت رمی شکاف ایجاد کرد، و جنگهایی که پی‌آمد آن بودند، قدرت قیصر باز صوری‌تر شد

 رایش مقدس رمی
در قرنهای ۱۷ و ۱۸ در آلمان نیز به شیوهٔ فرانسه حکومتگری به قدرت مطلقه (Absolutismus) تمایل داشت. این گرایش اما نه در قدرت مرکزی، بلکه در سطح ولایات و امیرنشین‌های شهری کارساز شد. دستاورد این جریان بوروکراسی متمرکز دولتی در ولایات و شهرها بود. جنبش اصلاح دینی‌ای که لوتر پرچمدارش بود نواحی‌ای از آلمان را، عمدتا در بخش شرقی، به کلیسای جدید که پروتستان نام گرفت، گرواند

 روحیهٔ پروتستانی
پروتستانتیسم با خود روحیاتی به همراه آورد که بر فرهنگ آلمانی سخت تأثیر گذاشت سخت‌کوشی و ساده‌گرایی و انضباط و روحیهٔ تبعیت از مقررات دولتی و نیز باز بودن برای انسان‌گرایی عصر جدید و روشنگری و انتقاد از نظمهای کهن عقیدتی و اجتماعی. تأثیرات متناقض بودند. در جایی تعصب ایجاد کردند، در جایی و به اعتباری آزادمنشی

 کنگرهٔ وین
"دولت فخیمهٔ رمی ملت آلمان" با حملهٔ ناپلئون فروپاشید. حملهٔ ناپلئون فقط یک حملهٔ نظامی نبود. ایده‌های انقلاب کبیر فرانسه نیز در اروپای مرکزی گسترش یافتند. نظم کهن از هم گسست.کنگرهٔ وین (۱۸ سپتامبر ۱۸۱۴ تا ۹ ژوین ۱۸۱۵)، که بر آن بود اروپای پس از غلبه بر ناپلئون را بنیاد گذارد، در جهت احیای نظم کهن کوشید. از ۳۸ دولت ریز و درشت آلمانی اتحادیه‌ای به سرپرستی اتریش تشکیل شد. در این اتحادیه، که مجلس آن به نام بوندستاگ (Bundestag مجمع اتحادیه) در فرانکفورت تشکیل می‌شد و در آن امیران روابط خود را تنظیم می‌کردند، استانهای شرقی پروس و نیز شلسویگ که در اتحاد با دانمارک قرار داشت، شرکت نداشتند.

 برآمد پروس
بلافاصله پس از انقلاب رقابت و ستیز در میان حکومتهای آلمانی بویژه میان اتریش و پروس بالا گرفت. پروس از جنگ آلمانی ۱۸۶۶ پیروز بیرون آمد. اتحادیهٔ آلمان فروپاشید و پروس بر شمال آلمان نیز سلطه یافت. از تعداد حکومتهای خودمختار آلمانی کاسته شد پروس چنان قدرت یافت که پس از جنگ با فرانسه در سالهای ۱۸۷۰/۷۱ که آن را به نفع خود تمام کرد، توانست با سیاستگزاری صدراعظم بیسمارک اتریش را کنار گذاشته، دیگر حکومتهای خودمختار آلمانی را از میان برداشته و آلمان قیصری را با رهبری پروس بنیاد گذارد.

 آلمان قیصری
آلمان قیصری به لحاظ نظامی و اقتصادی نیرومند بود. چون در ردیف قدرتهای بزرگ جهانی بود مایل بود در تقسیم استعماری جهان سهم بزرگی را نصیب خود کند. ایدئولوژی آن ناسیونالیسمی بود که برخلاف بینش رایج در انقلاب ۱۸۴۸/۴۹ هیچ همخوانی‌ای با دموکراتیسم نداشت و به نظامی‌گری متمایل بود. گسست میان ناسیونالیسم و آزادیخواهی و در عوض پیوند میان آن با نظامی‌گری عواقب وخیمی به بار آورد. یک مشخصهٔ حکومت دورهٔ حکومت قیصری، که با بیسمارک شروع شد، انجام اصلاحات دولتی در امور اجتماعی بود تا جنبشهای اجتماعی نتوانند پا گیرند. فقط با سانسور و زندان به جنگ سوسیال‌دموکراتها نمی‌رفتند: بیمه‌های اجتماعی مشهور آلمانی حربهٔ مهمی برای کاستن از نفوذ چپ بودند

 جغرافیا
جمهوری فدرال آلمان کشوری است در قاره اروپا. مساحت آن ۳۴۹٬۲۲۳ کیلومتر مربع است. فاصلهٔ دورترین نقطه از شمال به جنوب آن در خط هوایی ۸۷۶ کیلومتر و غرب به شرق آن ۶۴۰ کیلومتر است. جمعیت آلمان حدود ۸۲٫۴ میلیون نفر است. روز ملی آن سوم اکتبر است. سال ۱۹۹۰ روز اتحاد آلمان است

 طبیعت
طبیعت آلمان بسیار متنوع است. رشته کوه‌های بلند و گاه کم‌ارتفاع با جلگه‌های مرتفع، تپه‌ها، کوه‌پایه‌ها و دریاچه‌ها و دشت‌های باز در کنار هم قرار گرفته‌اند. آلمان از شمال تا جنوب به پنج ناحیهٔ بزرگ طبیعی تقسیم می‌شود.
رشته کوه‌های آلپ در جنوب ایالت بایرنسرزمین‌های پست در شمال با دریاچه و تپه‌ماهورها، با مراتع و باتلاق‌ها و هم‌چنین کشت‌زارهای حاصل‌خیز تا آستانهٔ ارتفاعات مرکزی دامن می‌گسترد. از جمله خلیج‌های این منطقه می‌توان از خلیج نیدرراین، خلیج وست فالی و زاکسن – تورینگی نام برد. نزدیک به سواحل دریای شمال تعداد زیادی جزیره وجود دارد مانند بورکوم، نوردرنی، سیلت و هلگولاند. در دریای بالتیک جزایر روگن، هیدنزه و خمارن قرار دارند. بخشی از سواحل دریای بالتیک شنی و مسطح و بخشی دیگر صخره‌ای و مرتفع است. میان دریای شمال و بالتیک زمین‌هایی با تپه‌های کم ارتفاع وجود دارند که «سوییس هولشتاین» نامیده می‌شوند.

رشته‌کوه‌های میانه، شمال آلمان را از جنوب آن جدا می‌کند. درهٔ راین وسطی و مناطق پرنشیب هسن راه‌های طبیعی هستند که شمال و جنوب را به هم وصل می‌کنند. از جمله کوه‌های بخش مرکزی عبارت‌اند از هونزروک، ایفل، تانوس و وستروالد. در قلب آلمان کوه‌های هارتس قرار دارند. در شرق می‌توان از جمله از جنگل‌های بایرن، کوه‌های فیشتل و کوه‌های ارتس نام برد.

در حاشیه مناطق پست راین علیا، جنگل سیاه، اشپسارت و شوبیش آلب قرار دارند. مهم‌ترین محور ارتباطی در مسیر شمال – جنوب راه خود را در دل دره‌ای تنگ از میان کوه‌های راین شیفر می‌گشاید.

دامنهٔ کوه‌های آلپ در جنوب آلمان از تپه و ماهورها و ساحل دریاچه‌های بزرگ در جنوب و هم‌چنین جلگه‌های وسیع شنی و تپه‌های بایرن سفلی و منطقهٔ کم عمق رود دانوب سر بر می‌کشد. شاخص طبیعت این منطقه باتلاق‌ها، تپه‌های گنبدمانند و دریاچه‌هایی هم‌چون خیم و اشتارن برگ و دهکده‌هایی کوچک است.

سهم آلمان از رشته کوه‌های آلپ بین دریاچه بودن و برشتس­گاردن قرار دارد و بخش کوچکی از این رشته کوه به شمار می‌رود که محدود است به آلپ‌های آلگو، بایرن و برشتس­گاردن. در منطقهٔ کوهستانی آلپ دریاچه‌هایی دل‌فریب هم‌چون کونیگ در برشتس­گاردن و مناطق توریستی پرطرف‌داری مانند گارمیش­پاتن – کیرشن و میتن­والد جلب‌نظر می‌کنند

 آب و هوا
آلمان در منطقهٔ بادهای معتدل و خنک غربی میان اقیانوس اطلس و آب و هوای قاره‌ای در شرق قرار گرفته‌است. دامنه تغییر دما در آن اندک است. ریزش باران در تمام فصول ادامه دارد. میانگین درجه حرارت در زمستان بین ۵/۱ درجه سانتی‌گراد در مناطق پست و منهای شش درجه در مناطق کوهستانی در نوسان است. میانگین دما در ماه ژوئیه بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد در مناطق پست و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در دره‌های محفوظ جنوب است. دشت‌های پست اطراف راین با آب و هوایی ملایم، بایرن علیا با گاه‌گداری بادهای خشک و گرم از سمت جنوب، کوه‌های آلپ و منطقهٔ هارتس با بادهای تند، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی پر برف از این قاعده پیروی نمی‌کنند. این مناطق دارای آب و هوایی ویژه هستند

 نظام سیاسی
سازماندهی دولتی بر پایهٔ قانون اساسی است. در رأس دولت صدراعظم قرار دارد که نقش وی نمادین است. رئیس حکومت رئیس جمهور است. وی تعیین‌کنندهٔ سیاست حکومتی است.[۲]

اعلامیه جهانی حقوق بشر رکن جدایی‌ناپذیر قانون اساسی آلمان است. ماده ۲۰ قانون اساسی نظام سیاسی، آلمان را با مشخصه‌های دموکراتیک بودن، اجتماعی بودن، مبتنی بر قانون بودن و فدرال بودن معرفی می‌کند.[۲]

 ایالت‌های آلمان
 
ایالت‌های آلمانآلمان ۱۶ ایالت دارد به قرار زیر:

بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg)
بایرن (Bayern)
برلین (Berlin)
براندنبورگ (Brandenburg)
برمن (Bremen)
هامبورگ (Hamburg)
هسن (Hessen)
مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
نیدرزاکسن (Niedersachsen) (زاکسن سفلی)
نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen)
راینلاند-فالتز (Rheinland-Pfalz)
زارلاند (Saarland)
زاکسن (Sachsen)
زاکسن-آنهالت (Sachsen-Anhalt)
اشلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)
تورینگن (Thüringen) 
 
 صدر اعظم و وزیران
بوندس‌تاگ صدراعظم را برمی‌گزیند. وی را پیش از انتخابات مجلس فقط می‌توان با "رأی عدم اعتماد سازنده" برانداخت. منظور از سازنده این است که مجلس باید جانشینی برای او داشته باشد و تا زمانی که مشخص نباشد چه کسی به جای او می‌نشیند، نمی‌توان او را برکنار کرد. حکومت یا به اصطلاحی دیگر کابینه تشکیل شده است از صدر اعظم و وزیران. صدراعظم لزوماً عضو مجلس است، وزیران معمولاً از دل مجلس درمی‌آیند، اما حتماً لازم نیست چنین باشد. صدراعظم در عمل قدرتمندترین مقام سیاسی است اما مقام تشریفاتی آن پس از رئیس جمهور و رئیس بوندس‌تاگ قرار دارد.

 رئیس جمهور
رئیس جمهور توسط همایش اتحادیه (Bundesversammlung)، که آن را به فارسی اجلاس فدرال نیز گفته‌اند، انتخاب می‌شود. همایش اتحادیه تشکیل شده است از کل نمایندگان بوندستاگ بعلاوهٔ به تعداد همینان، نمایندگان برگزیدگان مجلس‌های ایالتی. این برگزیدگان لزوماً عضو مجلس ایالتی یا سیاست‌مدار رسمی نیستند، ممکن است مثلاً از چهره‌های فرهنگی و هنری باشند.

 قوهٔ قضاییه
دادرسی به قصد رعایت حق نیرویی می‌طلبد که در قوهٔ قضاییه جمع است. بیان حق بر عهدهٔ قاضی است و امر قاضیان را قوهٔ قضاییه سامان می‌دهد. قضاوت یا تخصصی است یا عمومی در حد قانون اساسی. شاخه‌های تخصصی قضاوت در دادگاه کار، دادگاه امور اداری، دادگاه امور اجتماعی و دادگاه امور مالی تجسم می‌یابند. قضاوت در عمومی‌ترین سطحش از نظر بررسی همخوانی تصمیمی، رأیی یا قانونی با قانون اساسی اتحادیه، بر عهدهٔ دادگاه فدرال قانون اساسی است که مرکز آن در کارلسروهه است. در کارلسروهه قاضیان تک تک قوانین مجلس را بررسی نمی‌کنند. آن قانونی بررسی می‌شود که شکایت شود که با قانون اساسی تضاد دارد. شکایت پس از طی سلسله مراتبی به دادگاه کارلسروهه می‌رسد. از آنجایی که دادگاه قانون اساسی فقط از طریق شکایت فعال می‌شود، به اصطلاح گفته می‌شود که از خود ابتکار ندارد،یعنی حق ندارد خود رأساّ تصمیم بگیرد امری را برای بررسی از نظر سازگاری با قانون اساسی در دستور کار خود قرار دهد. دادگاه فدرال قانون اساسی دارای دو مجلس سناست. مجلس اول به قانونهای پایه و مجلس دوم به قانونهای مربوط به امور دولتی می‌پردازد. هر سنا هشت عضو دارد. نیمی از قاضیان دادگاه قانون اساسی از سوی یک کمیتهٔ ویژهٔ بوندستاگ و نیمی دیگر از سوی بوندس‌رات انتخاب می‌شوند. مدت قضاوت آنان در این دادگاه عالی ۱۲ سال است.

 تشکلهای سیاسی
امر سیاسی در آلمان در سطوح کشوری و ایالتی و تا حدی کمتر در سطح امور شهری از طریق حزبها و با جانبداری حزبی پیش برده می‌شود. ادعای پیشبرد سیاست غیرحزبی یا فراحزبی در آلمان بی‌معنا و حتا فریبکارانه جلوه می‌کند. علاوه بر احزاب، مردم می‌توانند خواسته‌های سیاسی خود را از طریق انواع و اقسام تشکلهای پایدار یا موقتی پیش برند. مردم آلمان اهل تشکل هستند. به ندرت خواسته‌ای وجود دارد که برای پیشبرد آن تشکلی پدید نیاید

 احزاب
امور و مسائل سیاسی در آلمان در سطوح کشوری و ایالتی و تا حدی کمتر در سطح امور شهری از طریق حزبها و با جانبداری حزبی پیش برده می‌شود. ادعای پیشبرد سیاست غیرحزبی یا فراحزبی در آلمان بی‌معنا و حتی فریبکارانه جلوه می‌کند.[۲]

احزاب نیرومند آلمان عبارت اند از حزب دموکرات مسیحی (CDU) و حزب سوسیال‌مسیحی (CSU)، حزب سوسیال‌ دموکرات (SPD)، حزب لیبرال (دموکراتهای آزاد FDP)، حزب اتحاد ۹۰/سبزها (Bündnis 90/Die Grünen) و حزب چپ (Die Linke). تعداد کثیری هم حزب‌های کوچک وجود دارند که به ندرت می‌توانند به مجلس راه یابند، زیرا برای ورود به مجلس در هردو سطح ایالتی و کشوری باید ۵ درصد آرا را به دست آورد.[۲]

حزب سوسیال‌ دموکرات
 حزب دموکرات مسیحی
 
 سیاست خارجی
آلمان در سیاست خارجی بازیگر تنها نیست. سیاست آن تقویت بلوکی است که "غرب" خوانده می‌شود. آلمان در این بلوک سیاست خود را پیش می‌برد. یک وجه اصلی سیاست خارجی آلمان فعالیت آن در صحنهٔ اروپا و جهان در چارچوب اتحادیهٔ اروپاست. آلمان نزدیکی ویژه‌ای با فرانسه دارد. همکاری و همراهی با ایالت متحدهٔ آمریکا رکن دیگری از سیاست خارجی آلمان فدرال است. آلمان با اسراییل روابط دوستانهٔ ویژه‌ای دارد و تقویت مناسبات با کشورهای عربی را نیز همواره جزو اولویتهای سیاسی خود قرار داده است. در سرتاسر جهان مبنای اعلام‌شدهٔ سیاست خارجی آلمان تحکیم صلح، گسترش روابط مودت‌آمیز و کمک به رشد اقتصادی خاصه در "جهان سوم" است. در سالهای اخیر حقوق بشر به یک مفهوم راهنمای عمدهٔ در سیاست خارجی آلمان بدل شده است.

 آلمان و ایران
در سایت سفارت آلمان در تهران روابط آلمان و ایران چنین توصیف شده است: «ایران و آلمان به تاریخی طولانی در روابط سیاسی خود می نگرند که تا به اوایل قرن هفدهم می‌رسد. در سال 1885 اولین نمایندگان سیاسی بین ایران و در آن زمان امپراتوری آلمان اعزام شدند. روابط دیپلماتیک بین ایران و جمهوری فدرال آلمان از سال 1952 وجود دارد. این روابط در سال های گذشته خالی از تشنج نبوده. به عنوان مثال اعلام رأی دادگاه معروف به میکونوس در آوریل 1997 بحرانی طولانی را به دانبال داشت. با سفر موفقیت آمیز ریاست جمهوری اسلامی ایران، آقای خاتمی به آلمان در ژوئن 2000 زیربنایی استوار برای روابط دو کشور گذاشته شد.اخیراً در کنار روابط بازرگانی و فرهنگی، مسئله حقوق بشر و به ویژه نگرانی جامعه بین المللی در ارتباط با برنامه هسته‌ای ایران درکانون روابط قرار گرفته است.»

 اقتصاد
 برای این بخش از این مقاله منابع لازم نیامده‌است. لازم است بر طبق اصول اثبات‌پذیری و شیوه‌نامهٔ ارجاع به منابع منبعی برای آن ذکر شود. مطالب بی‌منبع احتمالاً در آینده حذف خواهند شد.

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا را داراست و پس از آمریکا و ژاپن سومین قدرت صنعتی جهان است.از نظر درآمدسرانه رتبه پنجم می‌باشد.رشداقتصادی آلمان در سال ۲۰۰۷ برابر ۲.۴ بوده است.آلمان با صادرات ۱.۳۳ میلیاردی جزو بزرگترین صادرکنندگان جهان است.سهم هر یک از بخشهای خدمات صنعت و کشاورزی به ترتیب برابر ۷۰٪.۲۹.۱٪.۰.۹٪ است. بهبود اقتصادی این کشور پس از جنگ جهانی دوم «معجزه اقتصادی آلمان» خوانده شده‌ است.بیشتر تولیدات آلمان تولیدات مهندسی بویژه صنایع الکتریکی، مکانیکی، خودروسازی، مواد شیمیایی، منسوجات، هوافضا، غذایی و وسایل نقلیه‌است. صنایع سنگین و مهندسی در منطقه روهر، شیمیایی در شهرهای کنار رود راین و وسایل نقلیه موتوری در مراکز بزرگ ایالتی مانند اشتوتگارت تمرکز دارد.آلمان همچنین در ساخت و بکارگیری توربینهای بادی واستفاده از انرژی خورشیدی در جهان پیشرو می‌باشد.
فرانکفورت یک مرکز مالی مهم و مقر بانک مرکزی اروپاست.از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا«از لحاظ سرمایه»۳۷تای آنها در آلمان می‌باشد.ده شرکت برتر بترتیب:دایملر.فولکس واگن.آلیانتس«سودده ترین».زیمنس.دویچه بانک«دوم در سودده».اآن.دویچه پست .دویچه تله کام.مترو وbasf است.در این میان بیشترین تعداد کارمند برای دویچه پست و بوش است.از برندهای معروف آلمان می‌توان به مرسدس بنز.ب ام و.آدیداس.پورشه.فولکس واگن و نیوآ اشاره کرد.

از آغاز دهه ۱۹۸۰، رشد کلانی در صنایع تکنولوژی پیشرفته روی داده‌است. آلمان بجز ذغال سنگ معادن نسبتاً کوچک سنگ آهن، بوکسیت، سنگ مس، نیکل، قلع، نقره ، پتاس و نمک ، ذخایر طبیعی نسبتاً کمی دارد و شدیداً به واردات مواد اولیه متکی است.

عرضه نیروی کار با کمبود روبرو بوده‌ است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست اربایتر) بویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته شده‌اند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. تعداد افراد شاغل در صنایع خدماتی نزدیک به دو برابر کارکنان صنعت تولیدی است. بانکداری و امور مالی از منابع مهم درآمد ارز خارجی است، و شهرفرانکفورت یکی از مراکز اصلی امور مالی و تجاری در جهان است. اتحاد دو آلمان در اکتبر ۱۹۹۰ چالش بزرگی را در پیش روی اقتصاد این کشور قرار داد. در گذشته جمهوری دموکراتیک آلمان دارای موفقترین اقتصاد در بین کشورهای عضو شورای همکاری متقابل کومکون بود، ولی بر حسب میزان و کیفیت تولید محصولات، و سطح زندگی مردم کمتر از آلمان غربی سابق توسعه یافته بود.

 انرژی
آلمان بزرگترین تولید کنندهٔ انرژی بادی در جهان است.[۳] در سال 2002 میلادی آلمان پنجمین مصرف‌كننده انرژی در جهان بود و دو سوم انرژی اولیه در این كشور وارد می‌شد. در همین سال آلمان بزرگترین مصرف‌كننده الكتریسیته در میان كشورهای اروپایی بود.

در همین سال دولتمردان آلمان تامین نیمی از انرژی‌های مصرفی كشور از انرژی‌های تجدیدپذیر را در دستور كار خود قرار دادند

 ارتباطات در آلمان
این كشور از نظر ارتباطی جزو كشورهای پیشرفته است. 54 میلیون خط تلفن ثابت در این كشور وجود دارد و بیش از 84 میلیون خط تلفن همراه.

373 شبكه تلویزیونی در این كشور برنامه پخش می‌كنند و 38میلیون و 600 هزار كاربر اینترنت دارد.

16 میلیون و 494 هزار میزبان اینترنتی در این كشور وجود دارد و دامنه اینترنتی آن de. است.

 مردم
در آلمان حدود ۸۲٫۴ میلیون نفر زندگی می‌کنند. از این تعداد حدود ۹٫۲ میلیون نفر خاستگاه غیرآلمانی دارند که ۸٫۳ درصد از مجموع جمعیت آلمان را تشکیل می‌دهند. از نتایج این ترکیب جمعیت تنوعی است که مهاجرین ساکن آلمان، اقلیت‌های قومی و هم‌چنین مناطق و ایالت‌های دارای سنت‌ها و لهجه‌های متفاوت همه در آن سهم دارند.

 ویژگی‌های جمعیتی
پراکندگی جمعیت در آلمان بسیار ناهم‌گون است. حدود یک سوم جمعیت، یعنی ۲۵ میلیون نفر در ۸۲ شهر بزرگ زندگی می‌کنند و ۵۰٫۵ میلیون نفر در بخش‌ها و شهرهایی که بین ۲٬۰۰۰ تا ۱۰۰٬۰۰۰ نفر جمعیت دارند. حدود ۶٫۴ میلیون نفر ساکن آبادی‌هایی با حداکثر ۲٫۰۰۰ نفر سکنه هستند. جمعیت برلین که از زمان اتحاد مجدد کشور به سرعت افزایش یافته در حال حاضر بیش از ۴/۳ میلیون نفر است. در منطقهٔ صنعتی راین و روهر، جایی که شهرها بدون مرزهای مشخصی به هم پیوسته‌اند، بیش از ۱۱ میلیون نفر ساکنند که معادل ۱۱۰۰ نفر در هر کیلومتر مربع است. این مناطق پرجمعیت در برابر مناطقی با تراکم جمعیت بسیار کم مانند بخش‌های بزرگی از مارک- براندنبورگ و مکلن بورگ – فورپومرن قرار دارند.

آلمان در مجموع با میانگین تراکم جمعیت ۲۳۰ نفر در هر کیلومتر مربع از جمله پرتراکم‌ترین کشورهای اروپاست که از ایالات قدیمی در غرب تا مناطقی که قبلاً جمهوری دموکراتیک آلمان نامیده می‌شدند تفاوت فاحشی را به نمایش می‌گذارد. در این ایالات جدید و شرق برلین تراکم جمعیت ۱۴۰ نفر در هر کیلومتر مربع است و در ایالات قدیمی این رقم به ۲۶۷ نفر می‌رسد. آلمان با ۹ تولد به ازای هر هزار نفر جمعیت در سال از جمله کشورهایی است که از پایین‌ترین میزان زادوولد در جهان برخوردارند. کودکان بسیاری در میان‌سالی مادران پا به عرصه وجود می‌گذارند. زنان اغلب اولین فرزند خود را در آغاز دهه چهارم زندگی به دنیا می‌آورند و به ازای هر زن در حال حاضر به‌طور متوسط ۴/۱ کودک وجود دارد. با این وجود جمعیت آلمان در سال‌های اخیر ثابت مانده و کمبود زاد و ولد با ورود حدود ۳ میلیون مهاجر جبران شده‌است. میزان پایین زاد و ولد و افزایش میزان امید به زندگی (برای هر پسر تازه متولد ۴/۷۴ سال و هر دختر تازه متولد ۶/۸۰ سال) تأثیر مستقیم بر هرم سنی جمعیت دارد. سهم افراد بالای ۶۰ سال احتمالاً از ۲۳ درصد درحال حاضر به ۳۰ درصد در سال ۲۰۳۰ افزایش خواهد یافت و نسبت آن بخش از جمعیت که به‌طور فعال به کار اشتغال دارد و بازنشستگان به تدریج به سود بخش اخیر تغییر می‌یابد.

خانواده هنوز به عنوان بهترین شکل زندگی مشترک ترجیح داده می‌شود. اکثریت بزرگی ازجمعیت در یک خانوار زندگی می‌کنند. تقریباً نیمی از جمعیت در یک خانواده سنتی شامل والدین و فرزندان زندگی می‌کنند. با این وجود گرایش به سمت خانواده کوچک و افزایش تعداد خانوار قابل مشاهده‌است. در شهرهای بزرگ از هر چهار نفر و در شهرهای کوچک و روستاها از هر هفت نفر، یک نفر تنها زندگی می‌کند. حدود ۴/۲ میلیون نفر، که اغلب آنان زن هستند، به تنهایی با فرزندان خود زندگی می‌کنند 

 زبان آلمانی
آلمانی جزو گروه بزرگ زبان‌های هند و ژرمنی است و در حوزهٔ زبان‌های ژرمنی قرار می‌گیرد. این زبان با دانمارکی، نروژی و سوئدی، هلندی، فلمی و همچنین انگلیسی هم خانواده است. در آغاز قرون وسطی تعداد کثیری زبان‌های نوشتاری محلی وجود داشت. با گسترش ترجمه لوتر از انجیل، به تدریج یک زبان نوشتاری متحد که به طور عمده بر زبان دیوانی زاکس (مایسنر) استوار بود، جای خود را باز کرد.

در آلمان به لهجه‌های گوناگونی صحبت می‌کنند، اغلب از لهجه و تلفظ مردم آلمان می‌توان به منشا محلی آن‌ها پی­برد. چنانچه مثلاً یکی از اهالی مگلن‌بورگ و یک بایری هر کدام با لهجه خود با یک‌دیگر سخن بگویند، به سختی یکی سخن دیگری را خواهد فهمید. در ابتدا در سرزمین کنونی آلمان قبایل مختلفی مانند فرانک‌ها، زاکس‌ها، شواب‌ها و بایری‌ها زندگی می‌کردند. امروز این قبایل در هیبت اولیه خود دیگر وجود ندارند ولی سنت‌ها و لهجه‌هایشان در گروه‌های منطقه‌ای به حیات خود ادامه داده‌است.

امروزه در اتریش، لیختن‌اشتاین، بخش بزرگی از سوییس، تیرول جنوبی (در شمال ایتالیا)، شلزویک شمالی (در دانمارک) و بخش‌هایی از بلژیک و لوکزامبورگ در امتداد مرز آلمان به زبان آلمانی تکلم می‌شود و زبان مادری به حساب می‌آید. هم‌چنین اقلیت‌های آلمانی در لهستان، رومانی، منطقهٔ سودت جمهوری چک و در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق زبان آلمانی را حفظ کرده‌اند. آلمانی زبان مادری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است[نیازمند منبع]. از هر ده کتابی که در جهان منتشر می‌شود، یکی به زبان آلمانی نوشته می‌شود
 

جمهوری شیلی کشوری در آمریکای لاتین است که جزو کشورهای باثبات سیاسی در منطقه محسوب می‌شود.

شیلی از شمال با پرو، از شمال شرق با بولیوی و از شرق با آرژانتین همسایه است. در غرب این کشور اقیانوس آرام قرار دارد.

در حدود 10 هزار سال پیش مهاجران بومی ساکن قاره آمریکا در دره‌های حاصلخیز و سواحل کشوری که امروزه شیلی نام گرفته سکنی گزیدند. اینکاها نیز زمانی امپراطوری خود را تا نقاطی در شیلی امروزی توسعه دادند.

ادامه مطلب

 منطقه توسكانيا در ساحل غربي ايتاليا يكي از جذاب ترين و غني ترين مناطق اروپا محسوب مي شود. كيارا ليبرو ، عكاس ايتاليايي در كتابش تحت عنوان « گنجينه هاي فلورانس و توسكانيا» گنجينه هنري غني رنسانس و نيز زيبايي هاي طبيعي اين منطقه را در عكس هاي منحصربفردي معرفي كرده است. سفري كوتاه به فلورانس و توسكانيا. 

ادامه مطلب

 

جمهوری ایرلند 80 درصد كل مساحت جزیره ایرلند را دربر می گیرد. آب و هوای این كشور سرد و مرطوب بوده و وجود مزارع و مراتع حاصلخیز، شرایط بسیار مساعدی برای دامپروری مهیا نموده است. مراكز صنعتی ایرلند، عمدتاً در اطراف دوبلین كه پایتخت و بند اصلی كشور است، مستقر می باشند . ذخایر معدنی ایرلند عبارتند از : نفت – گاز – زغال سنگ – سرب و روی .

موقعيت جزيره ايرلند در غرب اروپا به طور عام به عامل تعيين كنندهاي براي جامعه ايرلندي و به طور خاص براي فرهنگ ايرلندي مبدل شده است.موقعيت جغرافيايي جزيره ايرلند در شمال غربي اروپا واقع شده و %83 از جزيره ايرلند را پوشش ميدهد.

از شمال و از غرب اقيانوس اطلس شمالي و از شرق و جنوب شرقي به درياي ايرلند و تنگه سنت جورج منتهي ميشود. جزيره ايرلند در غرب انگلستان واقع شده است. طول مرزهاي بين المللي ايرلند 360 كيلومتر در شمال است كه در منطقه ايرلند شمالي با انگلستان هم مرز مي باشد. طول سواحل اين كشور 1448 كيلومتر است


ادامه مطلب

مصر
 مِصر نام کشوری است در شمال قاره آفریقا. مصر یکی از پرجمعیت‌ترین کشورهای آفریقایی است و پایتخت آن شهر قاهره است.
تاریخ
مصر یکی از قدیمی‌ترین کشورهای جهان و تمدن آن که در حاشیه رود نیل شکل گرفته در زمره کهن‌ترین تمدن‌ها محسوب می‌شود که از حدود ۴ هزار سال قبل از میلاد موجود است. مصر باستان سرزمین فراعنه بود و آثار تاریخی مهمی چون اهرام سه‌گانه و معابد بزرگ را از آن دوران به یادگار دارد. در اسطوره‌های سامی محل ظهور پیامبرانی مانند یوسف و موسی را در همان دوران و در سرزمین مصر آورده‌اند.

 

 

 

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 4

صفحه قبل 1 2 3 4 صفحه بعد