چشمه آبگرم دیگِ رستم  استان_خراسان_جنوبی



چشمه آبگرم دیگ ‌رستم در خراسان جنوبی، چشمه‌ای از جنس سلامت است که به دلیل وجود املاح و حرارت بالای آب آن برای رفع دردهای رماتیسمی استفاده می‌شود. دمای آب این چشمه در محل جوشیدن بالاست، اما پس از طی ۲۰۰ متر گرمای خود را از دست می‌دهد و به استخری هدایت می‌شود که می‌توان در آن شنا کرد.در فاصله ۲۴۰ کیلومتری از طبس بعد از روستای نایبند و به فاصله ۱۰ کیلومتر به سمت راور، چشمه‌ای کوچک که در آن آبی سبز رنگ که حاوی گوگرد است جریان دارد. چشمه‌ای که به دلیل صدای جوشیدن آب در حفره‌های لابه‌لای سنگ‌های اتشفشانی و از زیر صخره‌های سنگی، انسان را به یاد دیگ جوش می‌اندازد که نام‌های اسطوره‌ای همچون سلیمان و جمشید و رستم را به خود گرفته است و اکنون بین مردم به چشمه دیگ ‌رستم معروف است.در نزدیکی این چشمه و در داخل کویر سطحی وسیع پوشیده از سنگ‌های آتشفشانی از نوع بازالت وجود دارد. در این منطقه آتشفشانی دیده نمی‌شود و این سنگ‌ها به دلیل جابه‌جایی گسل نایبند در اواخر دوران دوم زمین شناسی به بیرون پرتاب و در سطح وسیعی از زمین پراکنده شده است.

سفر به «شش پیر» شیراز

 کجا سفر برویم؟ شش پیر! این اسم عجیب و غریب که چیز زیادی هم درباره وجه تسمیه آن وجود ندارد، مربوط به چشمه ای است که در استان فارس قرار گرفته و اتفاقا یکی از مهترین و پر آب ترین منابع آب سطحی دائمی این استان به شمار می آید.
 چشمه ای که در 8 کیلومتری شمال روستای «برشنه» از توابع بخش همایجان قرار دارد و از میان شکاف های کوه به آرامی بیرون می آید و چندمتر پایین تر از سرچشمه رودخانه ای خروشان به راه می افتد که هر تازه واردی را به هیجان می آورد.

 چند کلمه کلیدی

ادامه مطلب

هندوستان کوچک ایران!

شهرستان نیکشهر

 

 

 


چشمه‌های آبگرم، آبشار و آب معدنی و گوگردی در شهرستان نیکشهر سیستان و بلوچستان وجود دارد که همواره در فصول مختلف پذیرای گردشگران است.


 

 

گردشگری سلامت نوعی از گردشگری است که به منظور حفظ بهبودی و حصول مجدد سلامت جسمی و ذهنی فرد در مدت بیش از 24 ساعت و کمتر از یک‌سال صورت می‌گیرد. گردشگری تندرستی شامل سفر به دهکده‌های سلامت و مناطق دارای چشمه‌های آب معدنی و آبگرم برای رهایی از تنش‌های زندگی روزمره و تجدید قوا بدون دخالت و نظارت پزشک است.

چشمه‌های آبگرم یکی از زیباترین و در عین حال اعجاب انگیزترین جلوه‌های طبیعی جنوب سیستان و بلوچستان به‌شمار می‌رود که همواره مقصد گردشگری مردم استان و گردشگران دیگر نقاط ایران است.

ادامه مطلب

تعداد صفحات : 1

صفحه قبل 1 صفحه بعد