در سال 1964 از طرف سازمان ملل و براساس پيشنهاد كنفرانس بين‌المللي ترانسپورت و جهانگردي آن سازمان در رُم تعريفي براي جهانگردي به تصويب رسيد ...

تاریخچه روز جهانگردی

در سال 1964 از طرف سازمان ملل و براساس پيشنهاد كنفرانس بين‌المللي ترانسپورت و جهانگردي آن سازمان در رُم تعريفي براي جهانگردي به تصويب رسيد كه بدين شرح است: فرآيندي كه شخص يا گروهي به منظور تفريح، بازديد از نقاط ديدني، معالجه، مطالعه، تجارت، ورزش و يا زيارت به كشوري غير از كشوري كه در آن اقامت دارند، سفر كنند؛ مشروط براينكه حداقل مدّت اقامت آنها از 24 ساعت كمتر و از شش ماه بيشتر نباشد.[1]


تلاش در جهت كاهش وابستگي اقتصادي كشور به در آمدهاي نفتي و استفاده بهينه از منابع طبيعي كشور از اهداف اساسي برنامه‌هاي توسعه اقتصادي، اجتماعي و فرهنگي است. اين أَمر مستلزم گسترش ساير فعاليتهاي ارزآور مانند جهانگردي و ايرانگردي است.[2]



زمينۀ تاريخي جهانگردي:

پديدۀ مسافرت از محلّي به محلّي و از كشوري به كشوري ديگر، بدون آنكه قصد مهاجرت يا اقامت مستّمر يا اشتغال به كار در بين باشد، در حال حاضر به عنوان جهانگردي خوانده مي‌شود. در گذشته‌هاي دور مردان جسوري كه سيّاح خوانده مي‌شدند، نظير “ابن بطوطه”، “ناصر خسرو”، “ماركوپولو” و... براي اقناع حسّ كنجكاوي يا به دلايل مذهبي و يا شناخت آنچه كه در نقاط ديگر جهان مي‌گذرد و آشنايي با منش‌ها و رفتار مردمان مختلف جهان، بار سفر مي‌بستند. از طرف ديگر قرن‌ها پيش از ميلاد مسيح فينيقيها كه مردمي تجارت پيشه بودند از طريق دريا و زمين براي عرضه و فروش محصولات خود و خريد اجناس و محصولات ديگران اقدام به سفر مي‌كردند و اين شجاعت و استقبال از خطر آنان، راه را براي اشاعۀ تمدن و گسترش فرهنگ اقوام مختلف و آشنا ساختن آنها با يكديگر گشود.


اصطلاح جهانگرد(Tourist) از قرن نوزدهم معمول شد. در آن زمان اشراف‌زادگان فرانسه براي تكميل تحصيلات خود، اقدام به مسافرت مي‌نمودند که به آنها توريست گفته می شد؛ بعدها در فرانسه اين اصطلاح در مورد كساني به كار رفت كه براي سرگرمي و وقت گذراني و گردش به فرانسه سفر مي‌كردند. به مرور زمان با تعميم بيشتر به كساني اطلاق شد كه اصولاً به منظور وقت‌گذراني و گردش به سفر مي‌رفتند. از همان زمان توريسم و توريست به مسافريني گفته شد كه هدف آنها استراحت، گردش، سرگرمي و آشنايي با مردم بود؛ نه كسب درآمد و اشتغال به كار. در زبان فارسي دو واژۀ جهانگردي و جهانگرد، جاي توريسم و توریست را گرفت.


توسعۀ جهانگردي و پيشرفت آن زمانی شروع شد كه از يك سو قوانين و مقرارتي در زمينه حق مرخّصي براي كارمندان و كارگران به مرحلۀ اجراء در آمد و از طرف ديگر بالا رفتن سطح زندگاني مردم در كشورهاي صنعتي، امكان مسافرت را ايجاد كرد. اين دو عامل همراه با حسّ كنجكاوي آنان نسبت به وضع زندگي و پيشرفت ساير ملل بود كه به توسعۀ جهانگردي كمك شاياني كرد. علاوه بر اينها افكار روشنفكران در مورد بهبود بخشيدن به وضع كلّي اجتماعي خود و ضرورت دوري از محيط كار و فشارها و ناراحتي‌هاي عصبي ناشي از تكامل و توسعۀ صنعتي و اشاعۀ زندگي ماشيني، همگي باعث شد كه جهانگردي به عنوان يك پديدۀ اجتماعي مورد توجه قرار گيرد.[3]



انواع جهانگردي:

جهانگردي بر حسب اغراضی که مردم به جهت آن سفر میکنند، دارای اقسام ذیل است:


1- جهانگردي تفريحي؛ افراد يا دسته‌هايي را شامل مي‌شود كه با هدف تفريح، استراحت، گذراندن تعطيلات از سرزمين خود به سفر مي‌روند.


2- جهانگردي درماني؛ شامل افرادي مي‌شود كه براي استفاده از تغييرات آب و هوا، با هدف پزشكي و درماني و استفاده از آبهاي معدني، اقدام به مسافرت مي‌كنند.


3- جهانگردي فرهنگي؛ که در آن افراد براي آشنايي با فرهنگ و هنر و آداب و رسوم ملل مختلف، آثار تاريخي و مطالعۀ علمي، اقدام به سفر مي‌كنند.


4- جهانگردي مذهبی؛ هدف از این نوع جهانگردی زیارت اماکن مقدسه، بازدید از اماکن مذهبی مثل مساجد و کلیساها و معابد قدیمی، شرکت در مراسم عبادی و ...


5- جهانگردي ورزشي؛ كه هر نوع مسافرتي را كه به منظور فعاليتهاي ورزشي انجام می گیرد، شامل مي‌شود؛ مانند كوهنوردي، شكار، شركت در مسابقات و تماشاي مسابقات و...


6- جهانگردي تجاري؛ مثل مسافرتهايي كه افراد براي شركت در بازارها و نمايشگاهاي كالا و صنايع تأسيسات كارخانه‌اي و نظاير آن انجام مي‌دهند.


7- جهانگردي سياسي؛ مسافرت به منظور شركت در جشن‌هاي بين‌المللي و مراسم خاص و كنگره‌ها و كنفرانسها را جهانگردي سياسي مي‌گويند.


توسعۀ جهانگردي براي رشد اقتصادي و اجتماعي:


جهانگردي داراي خاصيّت ويژه‌اي است كه مي‌توان آن را به منزلۀ نيروي محرك توسعۀ اقتصادي در تمام كشورها محسوب داشت. هيچ كشوري را نمی‌توان يافت كه فاقد مواد اوليّۀ لازم براي توسعۀ جهانگردي باشد. آنچه كه كشورها را از هم متمايز مي‌سازد، خود به تنهايي جاذبۀ جهانگردي به شمار مي‌رود. طرحهاي جهانگردي در كشورهاي در حال توسعه از طريق ارائۀ كمك‌هاي فني و قرضه‌هاي مالي به طور وسیعی از طرف بيشتر سازمانهاي مالي بين‌‌المللي و دفاتر تأمين‌كننده كمكهاي اقتصادي و مالي جهاني مورد حمايت قرار گرفته است.


آسيب‌شناسي جهانگردي از چشم انداز منتقدان:


برخي از صاحبنظران، جهانگردي بين‌المللي، را نوعي استعمار اقتصادي تلقّي مي‌كنند و برخي نیز به توأم بودن جهانگردي با تو¬ّرم بيش از اندازه اقتصادي تصریح می‌کنند؛ زيرا هزينه‌هايي كه جهانگردان وارد شونده بر يك كشور، صَرف اقامت، پرداخت به كاركنان و همينطور خرید كالا و غذا و افرد وابسته به اين صنعت مي‌كنند، موجب ايجاد فشار در بازار كالاها و خدمات شده و در نتيجه سطح قيمت‌ها را بالا مي‌برند. همچنين افزايش تعداد جهانگردان موجب توسعۀ تأسيسات مورد نياز جهانگردان گرديده و از اين طريق باعث ترقّي سريع بهاي زمين و مستغّلات مي‌گردد. از طرف دیگر مخالفين این امر، اشتغال در صنعت جهانگردي را موجب تنزّل حيثيّت افراد يك ملّت می دانند.[4]


چشم‌اندازهاي مثبت به جهانگردي:


به نظر مسئولان سازمان جهاني جهانگردي، اين فعاليت، به طور كلّي از نظر اجتماعي و فرهنگي آثار مثبتي دارد.


جهانگردي، گسترش افق‌هاي انديشۀ ساكنان كشورهاي مقصد را از راه تغيير نگرش بومی و كاهش پيش‌داوري‌های با خصلت ملّي را ميسّر مي‌سازد. جهانگردي از نظر فرهنگي گسترش فرهنگ‌هاي منطقه‌اي، هنرهاي مردمي، و گنجينه‌ها را امكان‌پذير مي‌سازد.


در حقيقت فوائد ناشي از فراگيري مهارتها، آشنايي با عقايد جديد يا نحوه و سطح زندگي جديد، لزوماً به معناي فراموش شدن نحوۀ زندگي سنتّي نيست كه بعضي از منتقدين ذكر كرده‌اند، بلكه با نظارت و برنامه‌ريزي و چارچوب صحيح و مقرّرات آگاهانه و حفاظت از محيط زيست مي‌توان حداكثر استفاده را از اين صنعت برد.[5]


در مواردي كه برنامه‌ريزيهاي جهانگردي مبتني بر مطالعات و بررسي‌هاي قبلي بوده است، نتيجه مطالعات غالباً نشان داده كه سرمايه‌گذاران مطلع، سرمايه‌گذاري در صنعت جهانگردي را مرجّح بر ساير سرمايه گذاريها تشخيص داده‌اند.


به طور كلّي برخي از تأثيرات مثبت جهانگردي در كشورها عبارت است از:


1) صدور كالا از طريق خريد و ره‌آوردهاي جهانگردي توسط سياحان؛


2) ايجاد خدمات مختلف براي استفاده جهانگردان؛


3) توسعه و پيشرفت انواع تأسيسات جهانگردي و صنايع وابسته؛


4) توسعه و پيشرفت آژانسهاي مسافرتي؛


5) توسعه و پيشرفت وسائل حمل و نقل؛


6) استفاده از درآمد ناشي از سرمايه گذاريهاي خارجي؛


7) توسعه راهها و فرودگاهها؛


8) ايجاد مؤسسات و مراكز حفظ و نگهداري آثار باستاني و تاريخي؛


9) توسعه مؤسسات ديگر وابسته به صنعت جهانگردي؛


10) به وجود آمدن جاذبه‌هاي مختلف جهانگردي.

بازار قدیمی شهر کرمانشاه دارای قدمتی بیش از یک صد و پنجاه سال است. این بازار هنوز پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای هم جوار آن دارد. در گذشته های نه چندان دور به غیر از داد و ستد، بخشی از فعالیت

معرفی بازار و خانه های تاریخی استان کرمانشاه

 

بازار قدیمی شهر کرمانشاه دارای قدمتی بیش از یک صد و پنجاه سال است. این بازار هنوز پویایی خود را حفظ کرده و نقش مهمی در اقتصاد این شهر و شهرهای هم جوار آن دارد. در گذشته های نه چندان دور به غیر از داد و ستد، بخشی از فعالیت های تولیدی نیز در همین بازار انجام می گرفت. با گذشت زمان از تعداد تولید کنندگان که بیشتر صنعت گر بودند، کاسته شد و در نتیجه سهم تولید در بازار بسیار محدود گشت.

از عمده ترین مراکز تولیدی می توان به بازار مسگرها و آهنگرها، زین سازان، راسته صحافان، راسته تفنگ سازان در تیمچه سید اسماعیل اشاره کرد. امروزه بخش تولید تنها به بازار آهنگرها، بازار کلوچه پزها و بخش کمی از بازار زرگرها محدود شده است. برخی از راسته های بازار با نام اقلیت های قومی یا مذهبی نظیر بازار یهودی ها و یا راسته ترک ها معروف است. در مسیر طولانی بازار سراها و کاروان سراهای متعددی وجود داشته است که خدماتی را در اختیار مسافرین و بازرگانان قرار می دادند.

از جمله سراهای بازار کرمانشاه می توان به سرای کاشانی، سرای حکیم الدوله، سرای نور، سرای اصفهانی ها، سرای وکیل الدوله، سرای خرما فروش ها، سرای فراش باشی، سرای عمادالدوله، سرای سنگ تراش ها و سرای رنگ رزها اشاره کرد. به غیر از سراها ابنیه با ارزش دیگری در مجموعه بازار وجود دارد که از جمله آنها مسجد عمادالدوله، مسجد و حمام حاج شهباز خان است.

 بزرگ‌ترين نگراني گردشگران مساله اقامت است. کافي است که دير وقت به مقصد برسيم و پيش از سفر هم جايي را رزرو نکرده باشيم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر يا ولايت غريب بدترين کابوس است. اگر مي‌خواهيد به سفر برويد و مايليد که از سفرتان بيشتر لذت ببريد

چه هتلی را انتخاب کنیم؟

 

 

بزرگ‌ترين نگراني گردشگران مساله اقامت است. کافي است که دير وقت به مقصد برسيم و پيش از سفر هم جايي را رزرو نکرده باشيم؛ فکر کردن درباره سرگردان شدن در شهر يا ولايت غريب بدترين کابوس است. اگر مي‌خواهيد به سفر برويد و مايليد که از سفرتان بيشتر لذت ببريد و کمتر هزينه کنيد به توصيه‌هاي ذيل توجه کنيد.

 

 

 

- در يک سفر گروهي و يا طولاني مدت اقامت در ويلا، آپارتمان، يا هتل-آپارتمان بهترين گزينه است. در اين محل‌ها معمولاً امکانات پخت و پز و لباس‌شويي و ... ديده شده و احتمالاً بسيار ارزان‌تر از هتل‌ها برايتان تمام مي‌شود. معمولاً قيمت اقامت در هتل آپارتمان‌ها حدود 30-40 درصد ارزان‌تر از هتل برايتان تمام مي‌شود. برخي از آن‌ها سرويس‌هايي مشابه آن‌چه هتل‌ها ارائه مي‌دهند هم دارند؛ مثل سرويس صبحانه.

- معمولاً هتل‌هايي که به مرکز شهر نزديکند گران‌تر از هتل‌هاي اطراف شهر هستند. منظور از اين «مرکز شهر» در جاهاي مختلف متفاوت است. مثلاً در يک شهر زيارتي هتل‌هايي که به اماکن زيارتي نزديک‌ترند از اين دست محسوب مي‌شوند. و يا در شهر‌هايي که قالب نمايشگاهي دارند هتل‌هاي نزديک محل‌هاي برگزاري نمايشگاه‌ها اين چنين‌اند. همين طور شهر‌هاي تجاري و مراکز تجاري و بيزنسي آن شهرها. در مقابل، هتل‌هايي که در اطراف شهر واقع شده‌اند معمولاً هم امکانات بيشتري به مسافر مي‌دهند و هم ارزان‌ترند.

چه هتلي را انتخاب کنيم؟

- چندان دور از مرکز شهر هم نرويد چون مجبور مي‌شويد بيشتر از هزينه اسکان، کرايه تاکسي بدهيد. حتي در سفرهاي تفريحي يا زماني که به هواي ديدني‌هاي يک شهر به آن سفر مي‌کنيد، اگر موقعيت هتل دور از مراکز خريد يا جاهاي ديدني شهر باشد، مجبور خواهيد بود براي تردد در شهر از تاکسي استفاده کنيد. تاکسي در بعضي شهرها واقعاً گران است. انتخاب نادرست محل هتل مي‌تواند تمام صرفه‌جويي شما در انتخاب هتل با قيمت مناسب‌تر را بر باد دهد!

- محل مناسب اسکن، به هدف شما از سفر برمي گردد. محل اسکان شما بايد حد الامکان نزديک محل کار يا تفريح شما باشد. فرض کنيد که براي امتحان تافل يا آيلتس يا GRE به کشور ديگري سفر کرده‌ايد. امتحان هم ساعت 8 صبح است.

 

اگر هتل شما اين سر شهر باشد و محل آزمون آن سر شهر چطور مي‌خواهيد در ترافيک صبحگاهي به موقع به محل امتحان برسيد؟ حالا اين يک بار است.

- تعداد ستاره براي هتل لازم هست اما کافي نيست. پارامترهاي ديگري در مورد هتل وجود دارد که آن‌ها را هم بايد در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل گذاشت و بر اساس مجموع آن‌ها اقدام به انتخاب نمود. کيفيت غذا و سرويس هتل، امکانات پذيرايي و امکانات رايگان هتل در کنار تعداد ستاره‌هاي هتل تعيين‌کننده‌ي درجه و کيفيت واقعي هتل هستند.

- براي کسي که به يک سفر کاري رفته يا براي ديدن جاهاي ديدني سفر کرده، هتل، تنها نقش خوابگاه را بازي کند که در اين صورت بسياري از پارامترهاي فوق اصلاً مهم نخواهد بود!

- حتماً پيش از رزرو هتل مطمئن شويد که چه امکاناتي همراه اين رزرواسيون به شما تعلق مي‌گيرد و آن‌ها را در هتل بخواهيد. ممکن است کسي اين وسط فراموش کرده باشد که اتاق شما با صبحانه رزرو شده!

- اگر مي‌توانيد هتل خود را حدود دو - سه ماه پيش از سفر رزرو کنيد. معمولاً تخفيف خوبي به شما تعلق خواهد گرفت و اگر هم بخواهيد آن را کنسل کنيد هزينه‌ي ناچيزي از پرداخت شما کسر و مابقي به شما بازگردانده مي‌شود. معمولاً اين کار ارزشش را دارد. از طرف ديگر هر چه به روزهاي آخر نزديک شويد علاوه بر اين که انتخاب‌هايتان محدود مي‌شود قيمت نيز بي رحمانه بالا مي‌رود!

- اگر شهر مقصد، سرويس مترو يا اتوبوس درون شهري خوبي دارد سعي کنيد هتل خود را در نزديکي ايستگاه بگيريد. حمل و نقل درون شهري خصوصاً در يک شهر غريب مي‌تواند معضلي باشد.

- اگر براي مناسبتي خاص سفر مي‌کنيد، مثلاً سفر ماه عسل يا سالگرد ازدواج، اين را به هتل بگوييد. معمولاً سعي مي‌کنند کارهايي خاص براي شما بکنند که از اين سفر هميشه به خوشي ياد کنيد. حتي ديده شده که اتاق نسبتاً معمولي زوج خوشبخت را به بهترين اتاق هتل ارتقاء داده‌اند.

چه هتلي را انتخاب کنيم؟

 

- فهرست امکانات و شرايط اتاق را حتماً پيش از رزرو، کامل و دقيق مطالعه کنيد. شرايط تعريف شده براي فرزند و سن و سالش و وضعيت تخت براي او، شرايط کنسل کردن رزرواسيون و هر گونه شرط و شروط ريز و درشت که دانستن آن‌ها مي‌تواند به شما کمک کند.

- يکي از مواردي که لازم است بدان دقت کنيد آن است که آيا قيمت اعلام شده براي هتل دربرگيرنده‌ي ماليات‌ها و هزينه‌هاي جانبي نيز هست يا خير.

 سايت‌ها يا مراکز رزرواسيون گاهي از اين امر براي بهتر نشان دادن قيمت‌هاي خود استفاده مي‌کنند اما زماني که مي‌خواهيد هتل را رزرو کنيد 10 تا 20 درصد هزينه‌ي اضافه بر روي صورت حساب خود مشاهده مي‌کنيد!

- نکته‌ي ديگري که در مطالعه شرايط اتاق بايد بررسي کنيد آن است که کدام يک از امکانات هتل براي شما رايگان است و کدام يک مستوجب هزينه. مثلاً در بسياري از هتل‌ها استفاده از باشگاه ورزشي هتل رايگان است اما در مقابل استفاده از وسايل داخل يخچال خود اتاق هزينه در بر دارد، آن هم بسيار بالاتر از قيمت همان خوردني يا آشاميدني اگر آن را از فروشگاه بخريد! فهرست اين هزينه‌ها معمولاً در پايان مدت اقامت شما و در زمان تسويه حساب و ترک هتل در قالب صورت حساب در اختيار شما قرار مي‌گيرد و بايد آن را بپردازيد.

- اگر سن فرزند شما بيش از 6سال است ديگر از نظر هتل خردسال محسوب نمي‌شود و بايد او را فردي بزرگ‌سال فرض کنيد. در مورد کودکان زير 6 سال هم شرايط هتل‌ها با هم فرق مي‌کند که بايد پيش از سفر حتماً بررسي کنيد.

- ضمناً اگر با فرزند خود سفر مي‌کنيد بهتر است پيش از سفر جست‌و‌جويي بکنيد. هتل‌هايي هستند که از صبح تا شب کلي برنامه براي فرزندان شما دارند و تمام روز آن‌ها را سرگرم مي‌کنند. فرصت بسيار خوبي است. غنيمت شمريد!

 

مجموعه تخت جمشید شامل هفت كاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلكان‌ها،‌ ستون‌ها، ‌و دو آرامگاه سنگی است.

تصاویرتخت جمشید، پر بازدید کننده ‌ترین بنای تاریخی ایران

 

در میان سنگها از هیچ گونه ملاتی استفاده نشده اما در بعضی نقاط، سنگها را با بست‌های آهنی به نام دم چلچله‌ای به هم اتصال داده‌اند و از چفت‌هایی سربی استفاده کرده‌اند.

 

تخت جمشید، پر بازدید  کننده ‌ترین بنای تاریخی ایران

مجموعه تخت جمشید شامل هفت كاخ (تالار)، نقوش برجسته، پلكان‌ها،‌ ستون‌ها، ‌و دو آرامگاه سنگی است.

تخت جمشید، پر بازدید  کننده ‌ترین بنای تاریخی ایران

تخت جمشید، پر بازدید  کننده ‌ترین بنای تاریخی ایران

 

جمعا بیش از سه هزار نقش برجسته در ساختمان‌ها و مقبره‌های تخت جمشید وجود دارد كه به طرز خارق العاده‌ای هماهنگ است.

تخت جمشید، پر بازدید  کننده ‌ترین بنای تاریخی ایران

این تصاویر جدید نشنال جغرافی الگوهایی هنری در طبیعت را نشان می‌دهند که جزایر را به یک تابلوی نقاشی با ارزش تبدیل می‌کنند....

تصاویر دیدنی از جزایری که شبیه تابلوی نقاشی هستند!
مجله نشنال جغرافی مدتی است که در طبیعت به دنبال نقاشیهایی می‌گردد که دست هنرمندانه خالق آنها را در جای جای دنیا کشیده است و این بار به سراغ جزایری رفته که به نظر می‌رسند یک تابلوی نقاشی باشند. 
این تصاویر جدید نشنال جغرافی الگوهایی هنری در طبیعت را نشان می‌دهند که جزایر را به یک تابلوی نقاشی با ارزش تبدیل می‌کنند.
 
سد مرجانی در "بورا- بورا"
 
بورا بورا

سد مرجانی که جزیره "بورا- بورا" را احاطه کرده است شبیه به یک بند قیطانی به نظر می‌رسد. "بورا- بورا" یک آتشفشان قدیمی ‌است که در فاصله 266 کیلومتری شمال غربی تاهیتی در جزایر "پلی نزی فرانسوی" واقع شده است.
این آتشفشان با سواحل سفید و خالص، مردابی به رنگ آبی درخشان و یکی از زلال ترین آبهای سیاره زمین احاطه شده است. در "بورا- بورا" صدها نمونه از ماهیان گرمسیری زندگی می‌کنند.
 
 تاهیتی
توده ای از ابرهای سفید این تاج تپه های مجلل جزیره تاهیتی را ساخته است. تاهیتی در کنار 13 جزیره پلی نزی فرانسوی از مرجانها و سنگهای آتشفشانی ساخته شده است و در نیمه راه میان استرالیا و آمریکای جنوبی در پهنه اقیانوس آرام جنوبی قرار گرفته است.
 
یک گودال لاجوردی
 گودال آبی (Blue Hole) دایره ای به طول 300 متر و عمق 120 متر است. این گودال در فاصله حدود 100 کیلومتری در شرق "بلیز" واقع در آمریکای مرکزی قرار دارد. در طول عصر یخبندان این گودال در ورودی دهانه یک مجموعه غار ساخته شد. زمانی که یخها ذوب شدند و سطح آب بالا آمد غارها به زیر آب فرو رفتند و این بهشت را برای شجاع ترین غواصان به جا گذاشتند.
 
جزایر فیجی
یک نوار تماشایی از سد مرجانی جزیره "موندریکی" در جلوی تصویر و جزیره "مانو" در عمق تصویر. دو جزیره از مجمع الجزایر فیجی در ملانزی. جزایر فیجی از 333 جزیره در اقیانوس آرام جنوبی تشکیل شده است. این جزایر به خاطر سواحل زیبا، باغهای مرجانی و جنگلهای گرمسیری شهرت دارند.
 
پالائو
پالائو واقع در اقیانوس آرام از بیش از 250 جزیره ای تشکیل شده است که در این تصویر اقیانوس را لکه لکه کرده اند. این جزایر غنی از پوششهای گیاهی هستند و با سواحلی زیبا احاطه شده اند. گردشگری صنعت اصلی این کشور است. مسیرهای دریایی خیره کننده، کسانی را که شیفته شنا و غواصی در اقیانوس هستند جذب می‌کنند.
 
 بورا- بورا از هوا
این جزیره از انباشه شدن مرجانها بر روی هم و یک آتشفشان غیرفعال ساخته شده است. مرداب آبی رنگ این جزیره حتی در این تصویر هوایی نیز با یک کنتراست زیبا با رنگ آب دریا به وضوح دیده می‌شود.

صخره های گلور
دو رنگین کمان همانند ستونی از صخره های گلور در منطقه "بلیز" به آسمان سر کشیده اند. این صخره ها یک ذخیره دریایی ملی هستند که میزبان یک تنوع زیستی دریایی شگفت انگیز است و یکی از بهترین مکانها برای شنا و غواصی در دریای کارائیت به شمار می‌رود. این منطقه در سال 1997 ثبت یونسکو شد.

پارک دریایی "دماغه هتراس"
این گردابهای سفید شنی به سمت خلیج اورگان، بخشی از پارک ملی دریایی دماغه هتراس واقع در کرانه های خارجی کالیفرنیای شمالی می‌روند. این کرانه ها زنجیره ای جزایر کوچکی هستند که از ساحل در برابر نیروهای اقیانوس اطلس محافظت می‌کنند.
 
بورا- بورا، دریا و کوهها
امواج به سواحل بورا- بورا برخورد می‌کنند. در عموق تصویر قله های کوههای دوقلوی Mount Pahia و Mount Otemanu دیده می‌شوند. این یکی از جزایر پلی نزی فرانسوی در اقیانوس آرام است.

دریای کارائیب
تصویری از امواج سطحی دریای کارائیب در آمریکای مرکزی. این آینه بزرگ دریایی 2 میلیون و 753 هزار کیلومتر مربع وسعت دارد و با عنوان مدیترانه آمریکا شناخته می‌شود.

یکی از مناطق بسیار زیبا و دیدنی اندیکا (واقع در استان خوزستان)منطقۀ شیرین بهار((شیمبار)) است...

منطقه بسیار دیدنی شیرین بهار

این منطقه در 50 کیلومتری قلعه خواجه، 100 کیلومتری شهرستان مسجدسلیمان و 225 کیلومتری اهواز قرار دارد.

این منطقه از یک طرف در دامنه کوه دلا قرار دارد و محدودۀ آن از سرحونی شروع شده و شیرین بهار را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می کند. شیرین بهار شامل مناطق: تنگ سنو (تنگ سنان)، پل نگین، گذرگاه، امامزاده صالح ابراهیم می باشد. وجود چشمه های متعدد و آبشارهای زیبا و همچنین وجود رودخانه ای معروف به شط شیمبار در کنار جنگل پوشیده از انواع درختان بلوط، بادام، بوته های وحشی مانند: قارچ، و انواع مرکبات، انگور کوهی، توت، انار و سیب زیبائی خاص به این منطقه داده است. وجود کوههای سر به فلک کشیده و مناسب کوهنوردی و پوشیده از گلها و بوته های متنوع و انواع حیوانات زیبائی منطقه را دوچندان کرده است. بدلیل وجود خاک مناسب و آب و هوای مساعد در این منطقه محصولات کشاورزی از قبیل گندم، جو، نخود و عدس کاشته می شود.

از لحاظ آثار تاریخی می توان به وجود نقش برجسته های تنگ بتا و تنگ سنان اشاره کرد. این سنگ نگاره ها بر سینه کوه کنده کاری شده اند که با در نظر گرفتن نوع پوشش و آرایش موی سر این سنگ نگاره ها می توان گفت که همزمان با دورۀ اشکانیان و مربوط به الیمائیدها (حکومت محلی همزمان با اشکانیان که اندیکا جزئی از قلمرو آنها محسوب می شده) هستند.

سید محمد علی شوشتری در تاریخ جغرافیای خوزستان در مورد تنگ  بتا چنین می نویسد: ((در تنگ بتا دوازده نقش انسان در دو مجلس طراحی شده دیده می شود، نقش های سمت راست مشتمل بر سه نفر با قامتی کوتاهتر از بقیه افراد هستند در حالی که دست چپ بر روی دوش نفر کناری قرار دارد. سایر افراد نیز به همینگونه دیده می شوند. دو نفر تاج مانندی بر سر داردند که آنها را از دیگر افراد متمایز می نماید به نظر می رسد که ملکه و همسر شاه باشند همچنین سایر افراد شاید از درباریان باشند و تن پوش همگان مانند اشکانیان چین داراست اینگونه برداشت می شود که همگی آنان در حال انجام مراسم مذهبی هستند.


انواع بردگوری (استودان): ایرانیان دوران باستان به دلیل اعتقاد داشتن به قداست خاک که یکی از عناصر چهارگانه خلقت می باشد، پاک بودن آن را ضروری می دانستند لذا از تماس اجساد مردگان با خاک به شدت پرهیز می کردند به همین منظور مردگان خود را در هوای آزاد قرار می دادند تا گوشت آنها طعمه جانوران و پرندگان شود و بعد از مدتی که تنها استخوانهای مرده باقی می ماند آنها را درون استودان ها قرار می دادند این استودانها در دل کوه و یا در دل سنگهائی که به صورت مجزا در جاههای مختلف پراکنده بودند کنده می شده اند بعضی از این بردگوریها (استودانها) در جاهای دیگر به همراه نقش برجسته هستند. البته نظر دیگری در مورد بردگوری وجود دارد و آن اینکه: هنگام کوچ، افراد کهنسالی که توانائی همراهی کردن با کوچندگان را نداشتند، درون این بردگوریها به همراه آب و غذای کافی قرار داده می شدند که هیچ سندی دال بر واقعیت این موضوع نه در کتب قدیمی بختیاری وجود دارد و نه حتی کسانی که این مطلب را بیان می کنند با چشمان خود دیده اند و صرفا به شنیده ها استناد می کنند. با در نظر گرفتن عطوفت و مهربانی و احترام به بزرگان بخصوص افراد پیر و سالخورده در نزد بختیاریها و همچنین ناممکن بودن رعایت مسائل بهداشتی در چنین شرایطی، این نظریه دور از واقعیت به نظر می رسد.
یکی دیگر از آثار شیرین بهار پل نگین یا خدا آفرید می باشد. این پل آب شیرین بهار را به رودخانه کارون انتقال می دهد و قدمت آن مربوط به دوران اشکانیان است. از آثار دیگر می توان به : امامزاده صالح ابراهیم، تپه های باستانی و نقوش برجسته و شیرهای سنگی اشاره کرد. علاوه بر موارد ذکر شده در این منطقه قناتهای قدیمی نیز وجود دارند. قباد باقری در کتاب بختیاری در گذر زمان به نقل از مردم محلی بیان می کند که بر فراز کوه دلا و در جنوب غربی این نقش برجسته ها، قلعه هائی بنام قلعه کله قندی، قلعه آهنگری، و قلعه دزوراز (درمنا) وجود دارند. این قلعه ها ممکن است زمانی محل فرمانروائی الیمائیدها بوده باشند. لایارد این نقش بر جسته ها را متعلق به دوران ساسانیان میداند.
از صنایع دستی شیرین بهار می توان از گلیم باقی، قالیبافی، لت (سیاه چادر) درست کردن مشک و دوختن لباسهای محلی و لچک یاد کرد.
از مراسم هائی که بعنوان بخشی از هویت قوم بختیاری به شمار می روند میتوان به مراسم عزاداری و جشنهای شادی اشاره کرد. بازیهای محلی این منطقه شامل: چوکلی بازی، الختر، اسب سواری، تیراندازی هستند که کودکان و بزرگسالان آنها را به مناسبتهای مختلف بازی می کنند. جمعیت این منطقه متغیر است. در تمامی فصول سال میتوان از مناظر زیبای شیرین بهار دیدن کرد. از غذاهای سنتی این منطقه میتوان به کباب بختیاری، اوترشی، اوبسور، موسیر و قارچ سرخ شده، گرده و توچری اشاره کرد. سوغات روستا شامل انواع مرکبات، عسل، قارچ، روغن و نان محلی (نون تیری)، کره محلی، کشک و قارا و ..... می باشد.
شیرین بهار دارای طبیعت بسیار زیبا، بکر و نادر بوده که در نوع خود کم نظیر است. با قرار گرفتن مناظر طبیعی، آثار تاریخی و فرهنگ قومی درکنار هم، این منطقه استعداد تبدیل شدن به یک مکان توریستی را به شدت داراست.

شهر پكن بعنوان مركز سياسي و تجاري چين با وسعت حدود 800/16 كيلومتر مربع يكي از مهمترين و جذاب ترين پايتخت هاي جهان محسوب مي شود.

معرفی مختصر شهرها و دیدنی های چین

معرفی مختصر شهرها و دیدنی های چین

  پكن

شهر پكن بعنوان مركز سياسي و تجاري چين با وسعت حدود 800/16 كيلومتر مربع يكي از مهمترين و جذاب ترين پايتخت هاي جهان محسوب  مي شود. پكن داراي آب و هوايي چهارفصل بوده و بهترين زمان براي مسافرت به اين شهر، فصل  پاييز و بهار مي باشد.آثار بسيار زيبا و باستاني پكن، خود حكايت از قدمت 3000 ساله اين شهردارد. مسئولان شهر پكن براي جرب جهانگردان اقدامات زيادي را فراهم ساخته كه از ساخت هتل هاي بسيار شيك و مجلل، مراكز تفريحي، مراكز خريد، سالنهاي نمايش، امكانات خوب حمل و نقل شهزي، محلهاي مختلف براي اجراي اپراي Peking، و ديگر اماكن امروزي در كنار آثار باستاني همچون ميدان Tianamen، شهر ممنوعه، قصرهاي امپراطوري، ديوار بزرگ چين و معبد آسماني،قصر تابستاني و عمارتهاي زيبا همگي بهانه اي است براي حضور ميليونها توريست و جهانگرد از سراسر جهان در اين شهر.

 

معبد آسماني

اين معبد در مكاني بسيار زيبا و با شكوه بنا شده است. امپراطوران چيني در آن زمان خودشان را پسر بهشت نمادي از زمين طراحي شده است. چينيان در آن زمان اعتقاد داشته اند كه آسمان بلند و مرتفع است ولي زمين، پست و حقير است. و تمامي اينها منعكس كننده افكار چينيهاي باستان مي باشد. از جذابيتهاي ديگر اين معبد وجود چترهايي با سر طلايي رنگ مي باشد. اين بنا از چوب و آجر ساخته شده است.

 

ديوار بزرگ چين

ديوار بزرگ چين دژي است به منظور حفاظت از سلسله هاي مختلف چين در مقابل تاخت و تاز هانيكها، مغولها، تركها و ساير اقوام چادر نشين كه از سرزمين هاي جديد مغولستان و منچوريا مي آمدند، ساخته شده است. ديوار چين طويل ترين ديوار ساخت دست بشر مي باشد كه به طول تقريبي 6352 كيلومتر از گذرگاه شانگهاي در درياي بوهايي در شرق و حد فاصل چين و منچوري تا لوپ نور در جنوبي ترين قسمت منطقه خودمختار زينجيانگ كشيده شده است. اينديوار تقريبا" مرز بين چين شمالي و مغولستان داخلي را مشخص مي كند. امروزه برخي از قسمتهايي كه در بخشهاي توريستي قرار دارد بازسازي شده است.

 

شهر ممنوعه

شهر ممنوعه يا همان GU Gong در شمال ميدان Tiananmen در پكن واقع شده است. در چين باستان فقط دو امپراطوري Qing و Ming اقدام به ساخت كاخ و قصرهاي مجلل نموده اندكه امروزه بعنوان بزرگترين مجموعه كاخ موزه هاي امپراطوري چين با مساحت 74 هكتار در جهان مطرح مي باشد.

شهر ممنوعه با 6متر خندوق و ده متر ديوار محصور شده است و هر ديوار آن يك دروازه دارد. شهر ممنوعه به دو بخش تقسيم مي شود:بخش جنوبي يا محوطه بيروني كه امپراطوري وقت در آنجا فرمانروايي مي كردو بخش شمالي يا محوطه دروني كه وي با خانواده اش در آن زندگي مي كردهاست. ساخت قصر از سال 1407 يعني در پنجمين سال فرمانروايي Yongle، امپراطور سوم سلسله Ming آغاز شد و 14 سال بعد در سال 1420 تكميل شد. مردم چين باستان نهايت مهارت خود را در ساخت شهر ممنوعه بكار برده اند و در ساخت آن از كاشي و آجرهاي زمرد رنگ استفاده شده است. و ساخت شگفت انگيز و هنر معماري با شكوه آن توريستهاي زيادي را به خود جلب مي نمايد.

 

ميدان تيان آن من

اين ميدان در مركز پايتخت بنا شده است. محلي براي بازديد برج Tiananmen  مقبره قهرمانان چين، كاخ ها و عمارت به ياد ماندني MAO ZEDONG  و پرچم ملي در اين ميدان هميشه برافراشته است. و همه روزه هزاران نفر از جهانگردان و شهروندان چيني از ميدان بازديد مي كنند. اين ميدان در سال 1417 و طي سلسله MING در كنار شهرممنوعه ساخته شده است و موزه ملي چين در شرق اين ميدان قرار دارد. همچنين اين ميدان همه روزه از گلهاي زيبا و تازه آراسته مي شود و اين امر برجذابيت اين محل افزوده است.

 

 

 شانگهاي

اين شهر با قدمتي تاريخي در دهانه رودخانه YANGTZE واقع شده است. اين شهر صنعتي امروزه با 5/18 ميليون نفر جمعيت بعنوان يكي از بهترين شهرهاي صنعتي جهان محسوب مي شود. شانگهاي يكي از كلان شهرهاي جهان معاصر، از نظر فرهنگي و نژادي گونه هاي مختلف اقوام را در خود جاي داده است. خصيصه رفتاري مدرنيسم و سنتي حتي چيني ها را نيز در اين منطقه در برگرفته است. اين شهر يكي از بزرگترين مراكز اصلي در زمينه بازرگاني و تجاري و يكي از بنادر مهم در آسيا و منطقه جنوبشرق محسوب مي شود كه توجه جهانيان را به خود جلب نموده است.

برج مخابراتي شانگهاي با 468 متر ارتفاع يكي از چهار برج مرتفع جهان بعنوان سمبل و نماد شانگهاي بشمار مي آيد و در بخش مياني آن مغازه ها و رستوران هاي زيبايي داير مي باشد.

از ديگر مناطق ديدني شانگهاي مي توان به SHESHAN  جزيره CHONGMING، DINGSHAN و منطقهSHENSHUINGANG اشاره كرد. شرق شناسان اروپايي و غربي سرزمين بهشتي شانگهاي را به عنوان پاريس شرق نيز نام دارد.

 

هانگزو

اين شهر مركز ايالت Zhejiang  مي باشد، مركزي سياسي، اقتصادي و فرهنگي با جمعيتي بالغ بر 5/6 ميليون نفر بسيار زيبا و از نظر اقتصادي در جايگاه دوم در چين مطرح مي باشد. فاصله شانگهاي با اين شهر حدود 200 كيلومتر است كه از طريق بزرگرهها مي توانيد كمتر از 2 ساعت به شهر هانگزو برويد. ساليانه 20 ميليون توريست داخلي و خارجي از مركز ايالت ZHEJIANG  ديدن مي كنند. ماركوپولو ايتاليايي اين شهر را بعنوان با شكوه ترين و جذاب ترين شهر جهان در دوران سلسله Yuan  توصيف كرده است.

 

بنای اصلی کوش‌آداسی، کاروانسرای اوکوز محمد پاشا به شمار می‌رود: کاروانسرایی از دوره‌ی عثمانی که امروزه به صورت هتلی در آمده و...

مکان های دیدنی شهر کوش آداسی ترکیه
دیدنی‌ها

دیدنی‌ها کوش آداسی



اوکوز محمو پاشا

بنای اصلی کوش‌آداسی، کاروانسرای اوکوز محمد پاشا به شمار می‌رود: کاروانسرایی از دوره‌ی عثمانی که امروزه به صورت هتلی در آمده و به کلوب کاروانسرا شهرت دارد.

ساحل و دریا

معروف‌ترین جای دیدنی کوش‌آداسی، کادینلار دنیزی (ساحل بانوان) است که در ٢.٥ کیلومتری جنوب شهر قرار دارد. در این ساحل چندین هتل‌ بزرگ ساخته شده و تابستان‌ها، جمعیت زیادی به آن‌جا سرازیر می‌شوند. در سواحل کوچک جنوبی کادینلار دنیزی هم هتل‌های بزرگ بسیاری به چشم می‌خورد. در این ساحل چندین هتل‌ بزرگ ساخته شده و تابستان‌ها، جمعیت زیادی به آن‌جا سرازیر می‌شوند. در سواحل کوچک جنوبی کادینلار دنیزی هم هتل‌های بزرگ بسیاری به چشم می‌خورد.

دژ سنگی
یکی دیگر از نقاط دیدنی شهر، دژ سنگی است که بخش بزرگی از گوورجین آدا (جزیره‌ی کبوتر) را تشکیل می‌دهد. این جزیره‌ی کوچک، از طریق گذرگاهی به کوش‌آداسی راه دارد.
در شرق جزیره، لنگرگاه قایق‌ها و محوطه‌ی بازار قرار دارد. در این بازار ژاکت‌های چرمی ارزان، کیف‌های مارک‌دار تقلبی، فرش، جواهرات و... پیدا می‌شود.
حمام‌های کوش‌آداسی به سبک غیر ترکی و مختلط است. حمام بلدیه، حمام بازسازی شده‌ی تمیزی است که قدمت‌اش به ٦٠٠ سال پیش باز می‌گردد.


افه‌سوس
شهر باستانی افه‌سوس، از شهرهای ایونیا در آناتولیای مرکزی بوده که امروزه ویرانه‌های آن در نزدیکی شهر کوش‌آداسی باقی مانده است.
افه‌سوس در دوران یونان باستان، شهر مهمی به شمار می‌رفته و در دوران امپراتوری رم هم برای مدت‌ها، بعد از رم، دومین شهر بزرگ این امپراتوری بوده است. در سده‌ی اول پیش از میلاد، جمعیت افه‌سوس بیش از ٢٥٠ هزار نفر بوده که در میان شهرهای جهان، دومین شهر پر جمعیت ِ آن دوره به حساب می‌آید.
ویرانه‌های عظیم این شهر، امروزه یکی از بزرگ‌ترین آثار به‌جا مانده از امپراتوری رم است. می‌گویند که افه‌سوس، شهری است که اصحاب کهف در آن زندگی می‌کرده‌اند.
بیرون محوطه‌ی شهر، فروشگاه‌هایی هست که سوغاتی‌های دست‌ساز ترکی می‌فروشند. بد نیست که قبل از خرید، قیمت چند مغازه را مقایسه کنید و چانه هم بزنید. این فروشگاه‌های برای خرید اجناس گران‌قیمتی مثل فرش مناسب نیستند. چند رستوران هم در کنار دروازه‌ی خروجی ساخته شده که غذاهای ترکی و فست‌فود سرو می‌کنند.
برای رفتن به افه‌سوس، از شهرهای سجلوق، ازمیر و کوش‌آداسی سرویس‌های مناسبی هست. علاوه بر این، تورهای بازدید هم توسط دفاتر گردشگری ترتیب داده می‌شود که راهنما هم در اختیار تور قرار می‌دهند.

تصاویر شگفت انگیز و زیبا از کشور مصر...

عکس های دیدنی و زیبا از کشور مصر

 


عکس های دیدنی و زیبا از کشور مصر

irtravel.com

irtravel.com

irtravel.com

irtravel.com

عکس های دیدنی و زیبا از کشور مصر

irtravel.com

irtravel.com

irtravel.com



 

روستای زیارت
تصویری از زیارت
اطلاعات کلی
کشور Flag of Iran.svg ایران
استان گلستان
شهرستان گرگان
بخش مرکزی
دهستان استرآباد جنوبی
نام‌های دیگر زیارت خاصه‌رود
Red pog.svg
زیارت
Iran location map.svg
شرقی‌″۲۲ ′۳۱ °۵۴ شمالی‌″۵۷ ′۴۱ °۳۶ / °۵۴٫۵۲۲۸شرقی °۳۶٫۶۹۹۲شمالی / ۵۴٫۵۲۲۸;۳۶٫۶۹۹۲
مردم
جمعیت ۱٬۹۶۴ نفر
جغرافیای طبیعی
ارتفاع از سطح دریا ۱۵۶۳ متر
اطلاعات روستایی
پیش‌شمارهٔ تلفن ۰۱۷۱۲۴۶

زیارَت یکی از روستاهای بخش مرکزی شهرستان گرگان در استان گلستان ایران است.

جمعیت 

این روستا در دهستان استرآباد جنوبی قرار داشته و براساس سرشماری سال ۱۳۸۵جمعیت آن ۱٬۹۶۴ نفر (۴۷۸ خانوار) بوده‌است.[۱]

زیارت در ادامه جاده ناهارخوران به سوی کوهستان‌های جنوب شهر گرگان حدود ۱۰ کیلومتر جلوتر از ناهارخوران قرار دارد.

زیارت به علت برخورداری از هوای نسبتاَ خشک و خنک بازدیدکنندگان بسیار زیادی دارد. روستای زیارت به سرعت رو به گسترش است اگر چه از آغاز سال ۱۳۸۳ استانداری گلستان بدون هر گونه برنامه مشخصی محدودیت‌هایی را برای ساخت‌وساز ایجاد کرده ولی آپارتمان‌سازی در این روستا با شتاب فراوان ادامه دارد.

از اماکن دیدنی این روستا می‌توان به آبشارهای زیبا، چشمه آبگرم، امامزاده و همچنین بافت قدیمی روستا نام برد. از نکات جالب در مورد این روستا، میانگین عمر بالای مردم آن است که علت آن نیز زندگی طبیعی و استفاده از مواد غذایی جنگلی است.

تابلوی اطلاعات روستای زیارت.

ین جزیره شبیه هیچ جای کره زمین نیست و اگر کسی برای اولین با تنها عکس های این جزیره را ببیند فکر میکند عکس ها مربوط به کره دیگری هستند. افکارنیوز- جزایر سُقُطرا یا سُقُطریٰ (به عربی: سقطری) مجمع‌الجزایری است که در باختر اقیانوس هند، میان دو قارهٔ آسیا و آفریقا و در دهانهٔ خلیج عدن قرار دارد. این جزایر از آن کشور یمن است.

روستایی که ستاره‌ها در آن دیدنی‌ترند

روستایی که ستاره‌ها در آن دیدنی‌ترند سفر > دیدنی‌ها  - اردستان: روستای لاسیب یکی از روستاهای زیبای کویری است که در ۲۴کیلومتری اردستان در استان اصفهان و بر سر راه اردستان به اصفهان قرار دارد.

لاسیب با بافت قدیمی و قدمتی بسیار، از روستاهای تاریخی ایران به‌شمار می‌آید. جالب اینکه قدیمی‌ترین آسیاب آبی استان اصفهان نیز با قدمتی هزارساله در این روستا قرار دارد.

قدمت لاسیب به گفته افراد ساکن بسیار طولانی بوده و همچنین به نوشته کتاب اردستان‌نامه حتی به پیش از وجود شهر اردستان برمی‌گردد. نام روستای لاسیب از 2بخش تشکیل شده است. بخش اول (لا) به معنای قرار گرفتن در بین چیزی است که در اینجا به قرارگرفتن بین 2 دره اشاره دارد و بخش دوم (سیب) هم اقتباس از میوه معروف و فراوان این روستاست.

اما آنچه این روستا را به مکانی برای رصد ستارگان تبدیل کرده، ارتفاع زیاد آن از سطح دریاست؛ به‌عبارتی در این روستا نقاطی وجود دارند که شب‌ها در تاریکی مطلق فرو می‌روند و باتوجه به ارتفاع‌شان از سطح دریا، به مکانی مناسب برای رصد ستارگان تبدیل می‌شوند.

آثار تاریخی و مناظر دیدنی

این روستا به‌گونه‌ای میان کوه‌ها قرارگرفته که باغ‌ها و زمین‌های زراعی روستا در 2دامنه میانی واقع شده‌اند. همچنین میان دامنه کوه‌ها از یک‌طرف خانه‌های مسکونی و از طرف دیگر اماکن مقدس از جمله آستان مقدس امامزاده سرالدین‌(ع) فرزند امام موسی کاظم(ع) و برادر امام رضا (ع) قرار دارند.

از آثار تاریخی روستای لاسیب می‌توان به آسیاب آبی، مسجد روستا، امامزاده‌ای با سبک معماری قدیمی و کهن، قلعه روستا که ابتدای روستا واقع شده ولی به‌علت گذشت زمان هم‌اکنون فقط پایه‌های آن باقی مانده و همچنین تونل‌های زیرزمینی اشاره کرد. تونل‌های زیرزمینی این روستا در عصرهای گذشته به‌ این جهت حفر شده بودند که ساکنان برای درامان بودن از دست دشمنان و غارتگران بتوانند از دهانه ورودی آن- ابتدای روستا- داخل و از دهانه دیگر آن که در انتهای روستا بود خارج شوند.

محصولات

از محصولات باغ‌های این روستا می‌توان به توت، انگور، آلوچه، زردآلو، قیسی، گردو، بادام و میوه اصلی این روستا که نام این روستا هم از آن اقتباس شده، یعنی سیب اشاره کرد. آب روستای لاسیب از قناتی که سرچشمه آن در کوه‌های اطراف آن است، تامین می‌شود و آبیاری مزارع و باغات در این روستا به روش سنتی، یعنی انتقال آب از قنات به استخر ذخیره آب و از استخر به جوی‌ها و باغات صورت می‌گیرد.

در سال‌های گذشته جمعیت این روستا در حدود ۵۰ خانوار بود اما در چند سال اخیر به‌علت وجود مشکلات بی‌شمار، جمعیت این روستا بسیار کم و در حدود ۲۰‌خانوار شده ‌است که اغلب سالمند هستند.

میل اخنگان بنایی آجری است که در فاصله ۲۲ کیلومتری شمال شهر مشهد مجاور روستایی به همین نام در کناره جاده توس به پاژ (زادگاه فردوسی) واقع شده‌است. طرح معماری میل به دوره تیموری و قرن نهم هجری منتسب می‌باشد.بنا بر روایات متون کهن در نزدیکی میل واقع در مدخل دره کارده در سده چهارم هجری نبردی خونین بین والیان و حکام قبلی خراسان و سلطان محمود غزنوی روی داده‌است.
این بنا برج مقبره‌ای به ارتفاع ۱۷ متر است که بر روی سکوی مدوری با هشت نیم ضلعی قرار گرفته‌است و نمای خارجی آن علاوه بر دارا بودن شکل مدور با هشت نیم ستون الحاقی تزئین شده‌است. بر راس بنا گنبدی از نوع مخروطی قرار گرفته که با کاشی‌های لاجوردی و فیروزه‌ای در نوارهای افقی تزئین شده‌است.بطور کلی معماری این اثر میل‌های دوران تیموری را القاء می‌نماید.
علی رغم اینکه هویت مدفون در این بنا مشخص نیست برخی از منابع آن را ساخته‌ای بر فراز مدفن دختری هندی می‌دانند که در راه زیارت دار فانی را وداع گفته‌است. عده‌ای نیز این بنا را این محل قبر "گوهرتاج" خواهر گوهرشاد همسر شاهرخ تیموری است. برخی از محققین به استناد نقوش زنانه گلهای مینایی سطح بنا بر این باورند که این میل برای آهنگان خاتون نامی بنیان شده‌است.

میل اخنگان - مشهد

شفق قطبی چیست؟

 

 

 

Auroras : north/south polar lights یا شفق های قطبی، نور های زیبایی هستند که به طور طبیعی در آسمان دیده می شوند و معمولا در شب و در عرض های جغرافیایی قطبی به چشم می خورند.

 

آن ها در یونوسفر تشکیل می شوند و در سپیده دم قطبی قابل مشاهده هستند. در عرض جغرافیایی قطب شمال به آن ها شفق های شمالی نیز گفته می شود؛ (aurora borealis) که این نام بر گرفته از نام رب النوع رومی سپیده دم و نام یونانی باد شمالی است که در سال ١۶٢١ توسط Pierre Gassendi  روی این پدیده طبیعی گذاشته شد.

 

به شفق های قطبی، نور قطب شمال هم گفته می شود؛ زیرا آن ها فقط در نیم کره ی شمالی رویت می شوند و هر چه به قطب شمال نزدیک می شوید، با توجه به مجاورت با قطب مغناطیسی شمالی زمین، احتمال بیش تری می رود که بتوانید آن ها را ببینید؛ به طور مثال در شهر های شمالی کانادا که بسیار نزدیک به قطب هستند امکان رویت آن ها بسیار زیاد است.

 

شفق قطبی چیست؟

 

 

شفق های قطبی در نزدیکی قطب مغناطیسی شمالی ممکن است خیلی بالا باشد ولی در افق شمالی به صورت سبز بر افروخته و در طلوع خورشید به صورت قرمز کم رنگ دیده می شود.

 

شفق های قطبی معمولا از سپتامبر تا اکتبر و از مارس تا آوریل اتفاق می افتند. بعضی از قبایل کانادایی به این پدیده رقص ارواح می گویند.

 

شفق قطبی چیست؟

 

در قطب جنوب نیز این اتفاق می افتد ولی فقط در جنوبی ترین عرض جغرافیایی قابل رویت است. و گاهی اوقات در آمریکای جنوبی و استرالیا ( استرالیا در زبان لاتین به معنی جنوب است) این پدیده مشاهده می شود.

 

Benjamin Franklinاولین کسی بود که به شفق های قطبی توجه نشان داد. در تئوری او علت وقوع شفق های قطبی، این انتقال نور، در مرکز بار الکتریکی در سرزمین های قطبی توسط برف و رطوبت شدت می گیرد، بود.

 

شفق قطبی چیست؟

 

مکانیسم شفق های قطبی

شفق قطبی در برخورد ذرات باردار از مگنتوسفر زمین که معمولا الکترون و گاهی اوقات پروتون هستند و ذرات سنگین تر با اتم ها و مولکول های بالاتر (اتمسفر از ۵٠ تا ٨٠ کیلومتر بالاتر) به وجود می آیند.

این ذرات  ١ تا ١٠٠ کیلو الکترون ولت انرژی دارند. آن ها در اصل از سوی خورشید به سمت حومه ی زمین می آیند و باد های خورشیدی کم انرژی نیز نامیده می شوند.

 

شفق قطبی چیست؟

 

 

 

این برخورد در اتمسفر توسط الکتریسیته، مولکول و اتم را بالاتر از اتمسفر بادار می کند. این انرژی محرک می تواند به صورت پرتو های نور یا برخورد خالی شود. اکثر شفق های قطبی سبز و قرمز توسط اتم های اکسیژن درست می شوند. مولکول ها و یون های نیتروژن هم قرمز بسیار کم رنگ و آبی بنفش را در شفق های قطبی ایجاد می کنند.

 

دوره ی تناوبی وقوع:

شفق های قطبی معمولا باید فقط در قطب ها اتفاق بیفتند. ولی به ندرت در عرض های جغرافیایی میانی نیز دیده می شوند ( وقتی که طوفان های مغناطیسی اتفاق می افتند).

طوفان های مغناطیسی در دوره ی تناوب ١١ ساله ی خورشیدی یا ٣ سال بعد از این دوره ی تناوب اتفاق می افتند. در این دوره ی تناوب ١١ ساله که هم اکنون نیز جریان دارد، میزان فعالیت های خورشیدی بالا رفته و با رصد خورشید می توان میزان بالای این فعالیت ها را دید. انرژی حاصل نیز از طریق باد های خورشیدی تامین می شود.

 

شفق قطبی چیست؟

 

 

شفق در سیارات دیگر:

در مشتری و زحل، قطب های مغناطیسی قوی تری وجود دارد و هر دو آن ها کمربند تشعشع (radiation belt) بزرگی دارند و شفق های قطبی به وضوح توسط تلسکوپ هابل در آن ها دیده شده است. در اورانوس و نپتون نیز شفق قطبی وجود دارد.

 

شفق قطبی چیست؟

شفق در مشتری

 

 

شفق های قطبی در مکانی مانند زمین توسط باد های خورشیدی ایجاد می شود ولی در مشتری، اقمار آن به خصوص قمر lo علت وجود این پدیده هستند.

این پدیده هم چنین در مریخ و زهره نیز دیده می شود؛ زیرا زهره دارای مغناطیس درونی نیست. شفق قطبی در زهره گاهی اوقات تمام سیاره را نیز می پوشاند. این پدیده در زهره توسط باد های خورشیدی تولید می شود

بنام خدا

كاربر گرامي

با سلام و احترام

پيوستن شما را به خانواده بزرگ وبلاگنويسان فارسي خوش آمد ميگوييم.
شما ميتوانيد براي آشنايي بيشتر با خدمات سايت به آدرس هاي زير مراجعه كنيد:

http://help.persianblog.ir براي راهنمايي و آموزش
http://news.persianblog.ir اخبار سايت براي اطلاع از
http://fans.persianblog.ir براي همكاري داوطلبانه در وبلاگستان
http://persianblog.ir/ourteam.aspx اسامي و لينك وبلاگ هاي تيم مديران سايت

در صورت بروز هر گونه مشكل در استفاده از خدمات سايت ميتوانيد با پست الكترونيكي :
support[at]persianblog.ir

و در صورت مشاهده تخلف با آدرس الكترونيكي
abuse[at]persianblog.ir
تماس حاصل فرماييد.

همچنين پيشنهاد ميكنيم با عضويت در جامعه مجازي ماي پرديس از خدمات اين سايت ارزشمند استفاده كنيد:
http://mypardis.com


با تشكر

مدير گروه سايتهاي پرشين بلاگ
مهدي بوترابي

http://ariagostar.com

تعداد صفحات : 68