هر مسافری برای ورود به کشوری به جز سرزمین مادری، اجازه‌ی ورود لازم دارد. این مجوز بنا به روابط دیپلماتیک متفاوت است: در برخی کشورها پلیس مرزی با چک‌کردن گذرنامه‌ اجازه‌ی ورود می‌دهد و در برخی دیگر، ویزا باید از طریق سفارت کشور مقصد صادر شده باشد.

راهنمای دریافت گذرنامه

هر مسافری برای ورود به کشوری به جز سرزمین مادری، اجازه‌ی ورود لازم دارد. این مجوز بنا به روابط دیپلماتیک متفاوت است: در برخی کشورها پلیس مرزی با چک‌کردن گذرنامه‌ اجازه‌ی ورود می‌دهد و در برخی دیگر، ویزا باید از طریق سفارت کشور مقصد صادر شده باشد. در بخش راهنمای دریافت ویزای توریستی، مجموعه‌ای از قوانین اخذ ویزای توریستی کشورهای مختلف گردآوری شده است. راهنما شامل اطلاعاتی در رابطه با مدارک موردنیاز، تعیین وقت سفارت، هزینه‌ی صدور روادید، آدرس و شماره‌ تلفن‌های سفارت و ... می‌شود.

گذرنامه، یکی از مدارک شناسایی رسمی است که از طرف دولت برای اتباع یک کشور صادر می‌شود. داشتن گذرنامه نشان‌دهنده‌ی داشتن تابعیت آن کشور است و امکان درخواست اجازه‌ی گذر و یا ورود به کشورهای دیگر را به فرد می‌دهد.
اتباع ایرانی، برای دریافت گذرنامه باید از یکی از شعب بانک ملی ایران، فرم و پوشه‌ی درخواست گذرنامه را بگیرند و بعد از واریز وجوه لازم به شماره‌حساب‌های اعلام شده، به یکی از دفاتر پلیس+١٠ مراجعه کرده و مدارک تکمیل‌شده و فیش‌های پرداختی را تحویل باجه‌ی گذرنامه نمایند. برای داشتن گذرنامه، محدودیت سنی وجود ندارد و حتی نوزادان نیز می‌توانند گذرنامه‌ی جداگانه داشته باشند؛ بعد از بررسی مدارک و انجام مصاحبه‌ی حضوری با متقاضی، اجازه‌‌ی دریافت گذرنامه صادر و حداکثر تا دو هفته بعد از طریق پست به نشانی متقاضی ارسال خواهد شد.
مدارک موردنیاز مراحل و مدارک لازم جهت دریافت گذرنامه، به شرح زیر است:
- تهیه‌ و تکمیل فرم، پوشه و قبض پستی به مبلغ ٢٥٠٠٠ ریال؛
توجه: قبض پستی در واقع هزینه‌ی ارسال گذرنامه‌ی صادرشده به نشانی متقاضی می‌باشد.
- پرداخت ٥٠٠٠٠٠ ریال به حساب سیبا بانک ملی ایران ٢١٧١١٥١٣٠١٠٠٧ خزانه‌داری کل کشور در یکی از شعب بانک ملی در تهران.
- پرداخت ٢٥٠٠٠ ریال به حساب ٧٦٣ شهرداری تهران در یکی از شعب بانک ملی ایران در تهران.
توجه: شماره حساب‌ها در شهرستان‌ها متفاوت است. لازم است قبل از واریز وجه، شماره‌حساب‌های صحیح را از بانک و یا دفاتر پلیس+١٠ گرفته باشید.
دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور و همین‌طور همسر و فرزندان آن‌ها در صورت ارائه‌ی نامه از سوی وزارت‌خانه‌های علوم، تحقیقات و فن‌آوری و یا بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و هم‌چنین خدمه کشتیرانی و نفتکش و هواپیمایی در صورت ارائه‌ی نامه از سازمان‌های مربوطه، از پرداخت مبالغ بالا، معاف هستند.
- اصل و کپی شناسنامه‌ی متقاضی.
توجه: شناسنامه‌ی افراد بالای ١٥ سال باید عکس‌دار باشد.
- کپی کارت ملی عکس‌دار متقاضی.
- سه قطعه عکس رنگی متقاضی.
توجه: از تاریخ گرفتن عکس‌ها نباید بیش از یک سال گذشته باشد، عکس‌ها باید زمینه‌روشن در سایز ٤×٦ سانتی‌متر، تمام رخ بدون کلاه و عینک و کراوات باشند.
رعایت حجاب کامل اسلامی برای بانوان الزامی است.
برای فرزندان زیر ١٥ سال که شناسنامه‌ی آن‌ها عکس‌دار نشده است، ارائه‌ی مدارک عکس‌دار جهت مطابقت ضروری است.
راهنمای دریافت گذرنامه - موافقت رسمی همسر برای زنان متاهل و موافقت رسمی ولی یا قیم برای افراد زیر ١٨سال که تقاضای گذرنامه‌ی جداگانه دارند.
توجه: در مورد زنان متاهلی که مقیم خارج از کشور هستند و یا همسر غیر ایرانی دارند، داشتن موافقت رسمی همسر ضروری نیست.
ارائه‌ی اصل و فتوکپی مدارک فوت و یا طلاق، در مورد زنانی که همسرشان فوت کرده و یا طلاق گرفته‌اند، الزامی است.
زنان متاهل که همسرشان مفقودالاثر، غایب و یا به هر دلیلی در دسترس نیست، احتیاج به مجوز دادستان دارند.
افردا زیر ١٨سال در صورت فوت ولی و عدم دسترسی به جد پدری و مشخص‌نشدن قیم یا ولی قهری، با داشتن مجوز دادستان می‌توانند اقدام به دریافت گذرنامه نمایند.
- اصل و فتوکپی کارت پایان خدمت، کارت معافیت دائم و یا موافقت نظام وظیفه عمومی برای آقایانی که به سن مشمولیت رسیده‌اند.
توجه: مشمولینی که به جای مدرک نظام وظیفه، موافقت کتبی معاونت وظیفه عمومی را جهت دریافت گذرنامه ارائه نمایند، مهر خروج از کشور آن‌ها به استناد همین نامه صادر می‌شود و ممکن است زمان محدودی را شامل شود. لازم است متقاضی به تاریخ خروج از کشور توجه داشته باشد.
- موافقت حفاظت اطلاعات یگان خدمتی برای پرسنل شاغل نیروهای مسلح و پرسنلی که کم‌تر از ٥ سال از تاریخ رهاشدن‌شان می‌گذرد.
توجه: پرسنل بالای ٥ سال و بازنشسته لازم است مدارکی مبنی بر مدت زمان بازنشستگی ارائه دهند.

توصیه‌های عمومی
- حضور شخص متقاضی جهت ارائه‌ی مدارک الزامی است.
- متقاضی فقط در زمان ارائه‌ی مدارک می‌تواند مدارک همسر و فرزندان خود را ضمیمه نماید تا به عنوان همراه در گذرنامه‌ی او درج شوند. حضور همراهان ضروری نمی‌باشد و پس از چاپ و صدور گذرنامه، امکان اضافه و یا کم‌کردن همراه میسر نیست.
- گذرنامه‌ها با اعتبار پنج ساله و غیر قابل تمدید صادر می‌گردند.
- هنگام تجویل مدارک، ارائه‌ی نشانی کامل پستی متقاضی ضروری است.
- متقاضیان تعویض گذرنامه، باید اصل و کپی گذرنامه‌ی قبلی خود را ارائه نمایند. کپی باید از صفحه‌ی مشخصات و صفحاتی که مهر روادید و ورود و خروج دارند، تهیه شده باشد.

صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود.

هواپیما سواری از نوع بین المللی
در پروازهای Economy صندلی‌های کنار پنجره (که چشم‌انداز خوب دارند)، صندلی‌های راهرو (که فضای راحت‌تر و بیشتری برای تحرک دارند) یا صندلی‌های وسطی (که امکانات دوتای دیگر را ندارند).
 
صندلی‌های عقب‌تر هواپیما، چشم‌انداز زیباتری دارند، درحالی‌که چشم‌انداز صندلی‌های جلوتر با بال هواپیما کور می‌شود. تلاطم و تکا‌ن‌خوردن‌های هواپیما در صندلی‌های وسط و نزدیک به بال کمتر احساس می‌شود. و بالاخره این‌که آمارهای موجود از تصادفات هوایی، نشان می‌دهد که مسافران صندلی‌های عقب هواپیما شانس بیشتری برای نجات داشته‌اند.
 
اما به جز این ها، بد نیست به چند نکته دیگر هم توجه کنید:
 
irtravel.com
هواپیماها تعدادی صندلی معمولی دارند که بنا به دلایل زیر می‌توانند موردپسند کمتر یا بیشتر قرار بگیرند:
- ردیف صندلی‌های نزدیک دُم هواپیما، صندلی‌های وسطی را ندارند و فضای خالی بیشتری دراختیار دارید.
 
- با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و آن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید.
 
- در صندلی‌های کنار دست‌شویی ممکن است مشام‌تان آزرده شود یا رفت وآمد بیش از حد مسافران کلافه‌تان کند.
با صندلی‌هایی که دقیقاً قبل از راهروی خروج قراردارند و ن‌هایی که در انتهای یک بخش از هواپیما هستند، امکان خم‌کردن پشتی صندلی به عقب و لمیدن ندارید
- صندلی‌های کنار کابین آشپزخانه، سروصدا دارد. مخصوصاً اگر در پروازی باشید که وعده‌ی غذایی پخته یا آماده و بسته‌بندی می‌شود. شاید بوی بخار حاصل از گرم‌شدن غذاها برای‌تان آزاردهنده باشد.
 
- در هواپیماهای خارجی، ردیف‌های ویژه certain rows ممکن است سرگرمی‌های الکترونیکی زیر صندلی‌ها داشته باشند و یا فضای جلوی پای شما بتواند بیشتر شود.
شبیه سازی یک پرواز فرست کلاس!
شما می‌توانید آسایش یک صندلی پرواز First Class را برای خودتان شبیه‌سازی کنید! (اگر هواپیما بزرگ باشد) با گرفتن یک ردیف از صندلی‌های وسط هواپیما، بالا دادن دسته‌ی صندلی‌ها و درست کردن یک تخت موقت می توانید آرامش بیشتری را تجربه کنید!
اگرچه که این کار پرهزینه است اما وقتی مجبور باشید چند سفر پی در پی با هواپیما داشته باشید، مثلا به فاصله ای دور سفر کنید یا سفرهای کاری پشت سر هم داشته باشید، شاید بتوانید با پرداخت هزینه ای بیشتر از پرواز اکونومی معمولی و کمتر از یک هواپیمای فرست کلاس، کمی به خود استراحت دهید و ساعت های بین راه را به فرصتی برای خواب، آرامش و استراحت تبدیل کنید.
به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، مار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان ماده است!
یک راه کم هزینه تر هم وجود دارد که در واقع تا حدود زیادی به خوش شانسی شما مربوط می شود. به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید، وقتی در هواپیما نشستید با روزنامه‌ها و مجله‌های بازشده روی بقیه‌ی صندلی‌های کنارتان، آن‌ها را اشغال‌شده نشان دهید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!
irtravel.com
اگر می‌خواهید بخوابید، کمربند را از روی پتو ببندید تا خدمه‌ی پرواز آن را ببینند وگرنه اگر در حین پرواز نیاز به بستن کمربند پیش بیاید و آن را نبینند مزاحم خواب‌تان خواهد شد تا کمربندتان را ببندید!
 
جای من کجاست؟
گاهی ترتیب شماره‌ صندلی‌ها در هواپیما با آن‌چه شرکت هواپیمایی ارائه می‌کنند خیلی متفاوت است. برای شناسایی جای دقیق صندلی‌ها باید نقشه‌ی آن‌ها (Seat Maps) را داشته باشید. چند سایت محدود این امکان را ارائه می‌دهند. کافسی است این لغات را در موتور جستجوگرتان سرچ کنید: SeatExpert، SeatGuru، Seatmeastro.
اگر می‌دانید با چه نوع هواپیمایی قرار است پرواز کنید، تمام این سایت‌های بالا نقشه‌ی صندلی‌های آن‌ها را به شما نشان می‌دهند.
سایت SeatExpert با واردکردن اطلاعات پرواز هم (یعنی نام شرکت هواپیمایی، شماره‌ی پرواز و تاریخ حرکت) نقشه‌ی صندلی‌ها را به شما می‌دهد. در سایت SeatGuru می‌توانید هواپیمایی که با آن پرواز خواهیدکرد را هم شناسایی کنید.
با همه‌ی این احوال، گاهی پیش می‌آید که پروازی با تاریخ حرکت و هواپیمای مشخص، در آخرین دقایق نزدیک پرواز با هواپیمای دیگری جایگزین می‌شود. پس اگر می‌خواهید که بتوانید در هر حال بهترین صندلی را انتخاب کنید، باید تمام هواپیماهای ممکن برای پروازتان را بررسی کنید.
irtravel.com
به‌محض این‌که برنامه‌ پرواز بسته شد از مسئول گیت، آمار صندلی‌های پُرنشده را بگیرید. اگر به شما گفت صندلی‌های Cو Dو F وG در ردیف فلان خالی است، یکی از اولین صندلی‌های همین ردیف را بگیرید و صبر کنید تا درهای هواپیما بسته شود و همه کم‌کم سر جاهای خود بنشینند. حالا تخت‌تان آماده است!
ممکن است شرکت‌های هواپیمایی برای هر هواپیما، یک مدل شماره‌گذاری داشته باشند (حتی اگر نوع هواپیماها یکسان باشد). مثلاً برای ردیف اول یکی از هواپیماهای مدل A330اش شماره‌ی 1 را گذاشته باشد ولی برای ردیف اول هواپیمای A330 دیگر، که هر دو هم در یک سطح کلاس هستند، شماره‌ی 11 را گذاشته باشد. ممکن هم هست یک شرکت هواپیمایی هواپیماهایی را از شرکت هواپیمایی دیگر، دست‌دوم خریداری کرده یا اجاره کرده باشد، در نتیجه شماره‌گذاری آن‌ها با هواپیماهای اصلی خود شرکت هواپیمایی، متفاوت است
 

سفر کردن و در کل نقل جا به جا شدن بسیار سخت است.شاید این جمله بیشتر مخصوص افراد راحت طلب و تنبل باشد. ولی عده ای دیگر سفر را...

نکاتی برای تنبل ها در سفر

سفر کردن و در کل نقل جا به جا شدن  بسیار سخت است.شاید این جمله بیشتر مخصوص افراد راحت طلب و تنبل باشد. ولی عده ای دیگر سفر را لذت بخش و بسیار ساده میدانند.در اینجا تعدادی نکته برای شما داریم تا با استفاده از آنها،سفر برای شما زیاد هم سخت نباشد.

 
1-کفش های راحت: فرقی نمیکند که شما با اتوبوس یا  هواپیما یا با هر وسیله دیگری به مسافرت میرود،در تمام این شرایط پوشیدن یک کفش راحت میتواند حس خوبی را به شما در حین یک سفر طولانی بدهد.کفش راحت میتواند یک صندل یا یک کفش که چند سایز از پای شما بزرگتر است باشد.فقط مواظب باشید کفش های بزرگ از پای شما خارج نشوند.
 
 
2- کتاب های صوتی: اگر از خواندن کتاب لذت میبرید ولی از به دست گرفتن کتاب خوشتان نمی آید میتوانید از کتاب های صوتی استفاده کنید.برای این کار تنها به یک پخش کننده موزیک یا حتی یک گوشی ساده نیاز مندید.تنها کافی است کتاب خود را از اینترنت دانلود کرده و در تلفن همراه خود بریزید.سپس شما میتوانید در طول سفر بدون اینکه چشمان تان را باز کنید یک کتاب را بخوانید.
 
3- کلاه :داشتن یک کلاه برای یک سفر راحت بسیار مهم است.کلاه همیشه به عنوان یک وسیله برای گرم کردن سر به کار نمیرود.اما شما میتوانید برای خنک نگاه داشتن گردن نیز آن را به کار بگیرید.شما حتی میتوانید از آن در هنگام خستگی به عنوان یک سایبان برای خواب استفاده کنید.شاید در طول سفر شما امکان حمام رفتن نداشته باشید.همراه داشتن کلاه میتواند تا حدی کثیفی سر شما را بپوشاند.
 
 
 
4- پول نقد: شاید در این روزها که همه از کارت های اعتباری استفاده میکنند همراه داشتن پول نقد احمقانه به نظر برسد.اما توجه داشته باشید که شاید در محلی قرار بگیرید که بانکی وجود ندارد و برای بدست آوردن پول باید کیلومترها مسیر را طی کنید و این کار برای راحت طلبان بسیار کار دشواری است.پس همیشه و برای مواقع ضروری پول نقد به همراه داشته باشید.
 
 
 
5- قرص های ضروری: مهم نیست شما آدم خوش سفری باشید یا نه. در طول سفر ممکن است مشکلاتی  برای شما پیش آید.این مشکلات ممکن است شامل سردرد یا دل درد باشد.در طول سفر معمولا رژیم غذایی شما عوض میشود پس همیشه برای مقابله با این مشکلات به یاد لوازم مورد نیاز باشید.
 

سفر قطعا هیجان انگیزترین برنامه ای است که می توانید برای گذراندن چندروز تعطیلی آخر هفته با خانواده تان داشته باشید اما به شرطی که پای تاخیر و...

راهنمایی مفید برای سفرهای داخلی و خارجی
سفر قطعا هیجان انگیزترین برنامه ای است که می توانید برای گذراندن چندروز تعطیلی آخر هفته با خانواده تان داشته باشید اما به شرطی که پای تاخیر و جا ماندن از پرواز در میان نباشد! اگر شما هم جزو کسانی هستید که با یک کوله پشتی کوچک به جاده می زنید احتمالا مشکل زیادی نخواهید داشت اما اگر برای سفر همیشه یک دنیا بار می برید و آخر سر هم دیر به پروازتان می رسید، حتما این مطلب را بخوانید.
- فقط لوازم واقعاً ضروری برای سفرتان را بردارید. چمدان‌های زیاد و سنگین کارمندان امنیت پرواز را کلافه می‌کند. هزینه ی بیشتری هم برای‌تان دارد.
 
- برخی شرکت‌های هواپیمایی به شما اجازه می‌دهند غذای خودتان را همراه داشته باشید. خب اگر حساسیت‌های غذایی دارید، ضرر که ندارد یک اسنک یا ساندویچ خانگی برای خودتان بردارید و به هواپیما ببرید.
 
-اگر می‌خواهید در فرودگاه اضطراب و نگرانی نداشته باشید، دست‌کم یک ساعت قبل از پرواز آنجا حاضر باشید. یا از شرکت هواپیمایی‌تان بپرسید بهترین زمان چقدر است. معمولاً برای پروازهای داخلی 1 ساعت و برای پروازهای بین‌المللی 2 ساعت قبل از پرواز توصیه‌می‌شود. در ایران و برخی کشورهای دیگر، ممکن است بهتر باشد 3 ساعت قبل از پرواز به فرودگاه برسید. به این ترتیب با خیال راحت و خاطری آسوده در هر صفی می‌خواهید بایستید. کنترل بلیت، امنیت پرواز، مهاجرت و باقی صف‌های طولانی. حتی کمی تأخیر در راه فرودگاه هم نباید برای‌تان نگرانی داشته باشد.
اما اگر دیر شد و احساس کردید ممکن است پرواز را از دست بدهید، حتما ‍ ً با یکی از کارمندان شرکت هواپیمایی یا گیت امنیت پرواز صحبت کنید. اگر واقعاً خطر جاماندنتان از پرواز وجودداشته باشد، کارتان را سریع‌تر و خارج از نوبت انجام می‌دهند. اما اگر به آنها اطلاع ندهید، توجهی نمی‌کنند.
 
- در سفرهای خارجی، اگر دیر کردید و هنوز در راه بودید، به بخش مسافران جامانده late-passenger زنگ بزنید. هواپیما برای هیچ مسافری معطل نخواهدشد مگر این‌که او یکی از5ظ  نفری باشد که در راه تلفن کرده و در لیست تأخیری‌ها قرارگرفته است!
 
- برای پروازهای داخلی، 24 ساعت قبل از پرواز امکان بررسی اینترنتی check in وجوددارد. اگر Check-in اینترنتی انجام‌داده‌اید و چمدانی هم برای فرستادن به قسمت بار هواپیما ندارید، کافی است با کارت پرواز پرینت شده در دست، به گیت پرواز مراجعه و پرواز کنید. اگر بار همراه دارید، کاغذهای اطلاعات tag مربوط به پرواز قبلی را از چمدان‌تان جداکنید و چمدان را در bag drop بگذارید.
 
- اگر Check-in اینترنتی انجام نداده‌اید، باجه‌های خودکار داخل فرودگاه هم همان کار را می‌کنند. Check-in کنید و پرینت کارت پرواز بگیرید. در ادامه هم بخش بار و bag drop و غیره. اگر هم مجبورید Check-inرا کلاً دستی انجام دهید، پس آماده‌ی صف‌های طولانی‌تری باشید. مدارک خود را هم قبل از رسیدن به پیش‌خوان آماده کنید.
 
- در بعضی از فرودگاه‌ها برای تسریع کنترل امنیت، به مسافرانی که پروازهای مکرر دارند و نام‌شان قبلاً ثبت شده
(pre-registered) یا گاهی مسافرانی که پول اضافه‌تری برای این‌کار پرداخته‌اند، خدمات کنترل امنیت سریع ارائه می‌شود.

در شب بیست و هفتم ماه رمضان برگزار می شود. در این رسم بیشتر بیوه زنان ، زنان بدون فرزند و دختران دم بخت شرکت می کنند. هر زن حاجتمندی «کمویی» برمی دارد و توی آن یک آیینه و یک سورمه دان و مقداری نبات می گذارد و به در

آداب و سنن مردمان کرمان

 

در شب بیست و هفتم ماه رمضان برگزار می شود. در این رسم بیشتر بیوه زنان ، زنان بدون فرزند و دختران دم بخت شرکت می کنند. هر زن حاجتمندی «کمویی» برمی دارد و توی آن یک آیینه و یک سورمه دان و مقداری نبات می گذارد و به در خانه های محله می رود. کلیدزنها آنچنان رویشان را محکم می گیرند که کسی آنان را نمی شناسد. در هر خانه ای که می رسند با کلید چوبی که همراه دارند به کمو یا درخانه می کوبند. زن صاحبخانه با شنیدن صدای تق تق ، در را باز می کند و بدون سوال برای روشنایی و باز شدن گره از کار کلیدزنها به آیینه نگاه می کند و مقداری از نبات داخل کمو را در دهان می گذارد و از سورمه دان به چشمش می کشد. زنان عقیده دارند هر کس از سورمه کلیدزنها به چشمش بکشد شب عید ، حضرت فاطمه به چشم او سورمه می کشند و روشنایی ابدی به او می بخشند. بعد از سورمه کشیدن مقداری خوراکی و پول و اگر فصل انار باشد دانه ای انار در کمو می ریزند. عقیده دارند انار و خوراکیهایی که کلیدزنها جمع می کنند خاصیت بسیار دارد و هر حاجتمندی بخورد حاجتش برآورده می شود. این رسم تا پاسی از شب ادامه دارد.

 

الله رمضونی (Allah Ramzuni):

از دیگر سرگرمیهای بچه ها و جوانان در شبهای ماه رمضان خواندن اشعار «الله رمضانی» است. این رسم در اکثر شهرها و آبادیهای یزد ، مشهد ، بیرجند ، بجنورد ، تربت جام و بعضی از شهرهای استان فارس و گرگان برگزار می شود. برای اجرای رسم «الله رمضانی» جوانان و بچه های هر محله با تشکیل گروههای پنج تا ده نفره از شب اول ماه رمضان ، بعداز افطار ، به در خانه ها می روند و اشعار «الله رمضانی» می خوانند. هر گروه از میان خود یک استاد و یک انباردار انتخاب می کنند. وظیفه استاد رهبری گروه و وظیفه انباردار جمع آوری هدایاست. هدایا هم یا پول است یا یک خوردنی مثل گردو ، کشمش ، خرما ، بادام ، قیسی هلو و قیسی زردآلو.

جوانان در تمام خانه های محله را می زنند و ترانة «الله رمضونی» می خوانند و فیض می طلبند. آخر سر هم در گوشه ای جمع می شوند و با استفاده از نور مهتاب آنچه بدست آورده اند بین خود تقسیم می کنند و به خانه هایشان بازمی گردند.

 

جشن سده:

مراسم جشن سده که از سنت های قدیم خاص کرمان است بدین گونه است که پنجاه روز قبل از عید نوروز در محله باغچه بوداغ آباد جشنی از طرف زرتشتیان کرمان ترتیب داده می شود و رسماً از رجال و شخصیت ها دعوت می کنند و با شیرینی و میوه از آنها پذیرایی می نمایند.در اول غروب آفتاب چند تن از موبدان زرتشتی درحالیکه لباس سفید و کلاه سفید دارند ، هر کدام دست به دست هم داده و با خواندن اورادی به گرد توده عظیم بوته های جمع شد که به اصطلاح محلی «درمون» می گویند به طواف مشغول می شوند و پس از چند مرتبه گردش یکی از آنها با لاله روشنی که در دست دارد در مسیر وزش باد بوته ها را آتش می زند و با وزش باد مدتی بعد تمام آن توده عظیم به آتش انبوه تولید می گردد و موبدان هم از آنجا دور می شوند درحالیکه در تمام طول این مراسم موزیک با آهنگهای شاد نواخته می شود و تماشاچیان شعله های عظیم آتش را در پهنه آسمان با لذت فراوان می نگرند ، سپس اندک اندک شعله ها فرو می نشیند و تماشاچیان نیز محوطه باغچه را ترک می کنند ، عده ای بر این عقیده اند که بعد از سده به اصطلاح محلی پناه باد گرم است ، یعنی درجائیکه حافظ و دیواری باشد که مانعی جلو وزش باد باشد و از گزند سوز سرما در امان است ، زارعین می گویند بعد از سده حتی پناه یک پشکل گوسفند هم گرم است و زرتشتیان نیز در این موضوع معترفند و درباره سده و موقع فرارسیدن آن اصطلاحاتی دارند ، که به این ترتیب بیان می کنند: صد سده ، ده گله ، پنجاه به نوروز ، در این روز پختنیهای مخصوص زرتشتیان صورت می گیرد به نام سیرو سدو و سیرگ و یک نانی هم پخته می شود

انگیزه های داستانی مختلفی وجود دارد که چه بسا بیشتر آنها مربوط به یکی از پادشاهان می شوند ، از جمله جمشید و فریدون.

یکی از علل برگزاری این جشن را گفته اند: کیومرث را صد فرزند از اناث ذکور بوده چون به حد رشد و تمیز رسیدند در شب این روز جشن گرفت و همه را کدخدا مرد و فرمود که آتش بسیار برافروختند ، بدان سبب آن را سده می گویند. اما دلیلی دیگر که برای برپایی جشن سده یاد کرده اند منسوب است به فریدون و دوران وی پیکارش با ضحاک از لحاظ یکسان معنی رمز و کتابی که در داستان هوشنگ و حمله مار و افروختن آتش وجود دارد ، مار سیاه رمز تمثیلی اهریمن و زشتی بود که مرگ و نابودی می آفریند و چون در کار حمله برآمد ، آتش اورمزدی بدرخشید و مرگ و بدی را به دور راند.

در هر حال این رسم از دیرباز در کرمان برجا مانده و همه ساله در روز دهم بهمن ماه برگزار می شده و نه تنها زرتشتیان بلکه گروه کثیری از مسلمانان حضور بهم می رسانند و بوسیله جوانان زرتشتی مورد پذیرایی قرار می گیرند.

 

جشن چهارشنبه سوری:

در شب چهارشنبه آخر سال (آخرین چهارشنبه سال) در بیشتر خانواده ها و دهات اطراف کرمان رسم است در یک خانه دور هم جمع می شوند (مرد و زن ، دختر و پسر) و به شادی می پردازند. در روستاها که دوبیتی هایی حفظ می کنند و در صدر مجلس می نشینند و اول اشعاری در مدح خداوند و پیغمبران و امامها می خوانند و بعد از گرم شدن مجلس روی به نفر اول می نمایند و می گویند نیت کن ، آن شخص در قلب خود چیزی را بنظر می آورد و خواننده بیتی که به زبانش آمد جهت او می خواند بعد نوبت به نفر کناری می رسد و همین طریق تاآخرین نفر که آواز و رقص و با نقل و کشمش و نخودچی و آجیل مخصوص (به مشکل گشا معروف است) از خود پذیرایی می کنند.

در این شب آش باید پخته شود که آش شب چهارشنبه سوری می گویند ، بدین صورت که نخود را می گیرند و قل هو الله می خوانند و فوت می کنند.

 

شب یلدا:

در شب یلدا که آغاز زمستان و طولانی ترین شب زمستان است ، هر خانواده دور هم جمع شده و به صرف میوه بخصوص هندوانه و آجیل ، نخود ، کشمش ، بادام ، پسته ، فندق ، تخمه و ... می پردازند. قصه گویی ، شاهنامه خوانی و خواندن کتاب حافظ نیز مرسوم می باشد و تا پاسی از شب بیدار می مانند.

معتقدند که در این شب گنج قارون بوسیله شتر در حرکت است و ممکن است احیاناً ساربان آن قافله با برخورد به یکی از افراد خانواده مقداری از آن گنج را به او بدهند.

 

عجیب ترین، شگفت انگیزترین و جادویی ترین مکان روی کره زمین- هرگز جایی دیگری بدین شکل وجود ندارد.....

5 پارک ملی زیبا که باورتان نمی شود روی کره زمین باشند! +عکس
تعداد کمی ‌پارک با منظره های حیرت انگیز وجود دارند که باورتان نمی‌شود چنین زیبایی هایی متعلق به کره زمین باشد. پس بدون هیچ مقدمه ای سراغ این 5 پارک می‌رویم پارک هایی که شما فکر می‌کنید متعلق به سیاره دیگری باشند.

5- پارک  ملی المپیک- ایالت واشنگتن


Carlsbad Caverns
احتمالا شما هم مثل بیشتر مردم وقتی کلمه «جنگل بارانی» به گوشتان می‌خورد به یاد مناطق استوایی، طوطی های رنگانگ و میمون های شیطان می‌افتید. اگر این جمله درست باشد پس برایتان سورپرایزی داریم؛ بله یک چنین جنگل بارانی در ایالت متحده آمریکا وجود دارد. میزان بارندگی در جنگل بارانی Hoh پارک ملی المپیک در طول یک سال به طور متوسط  مقدار قابل توجه 165 اینچ است که سبب به وجود آمدن جنگل های بهم فشرده شده است.  یک روز را در جنگل بارانی Hoh بگذرانید آنوقت فکر خواهید کرد که به اندازه تمام عمرتان رنگ سبز دیده اید. حتما از این پارک محلی دیدن کنید فقط یادتان باشد یک بارانی حتما با خود ببرید.

4- پارک ملی دنالی- آلاسکا

 


ایالت بزرگی در آلاسکا دارای تعداد قابل توجه 8 پارک ملی است که می‌توانید از بین آنها مکانی را برای بازدید انتخاب کنید. درعین حال که هر کدام از این پارک ها در نوع خود جالب توجه هستند؛ بدون شک گل سر سبد  همه آنها پارک ملی دنالی است.
مامن کوه های «مک کینلی»، بلندترین کوه های شمال امریکا، عکس هایی که نمی‌توانند به راحتی آنچه راکه شما دوست دارید در ارتفاع 20.327 فوتی ببینید پوشش دهند. کوه هایی با قله های پوشیده از برف. و بالغ بر 6 میلیون اکر زمین که شما می‌توانید در این پارک شگفت انگیز گردش کنید. به مدت یک عمر می‌توانید در این محدوه بگردید بدون اینکه یک منظره یکسان را دوبار ببینید.
شاید تنها نکته ای که مانع رفتن تمام آدم ها به این مکان شود دورافتاده بودنش باشد. اما خوشبختانه برای افراد شجاع و بلند پرواز تعداد قابل توجهی مشاغل تابستانی در آلاسکا وجود دارد که می‌تواند بهانه ای شود برای بازدید و گردش در چنین پارک حیرت انگیزی.

3. پارک ملی Canyonlands در Utah
Canyonlands


یک بار «ادوراد ابی» نویسنده در مورد این محل نوشت: عجیب ترین، شگفت انگیزترین و جادویی ترین مکان روی کره زمین- هرگز جایی دیگری بدین شکل وجود ندارد.
او به حرف خودش اطمینان داشت. از چشم اندازهای کوهستانی حیرت انگیز، تا شناور شدن روی رودخانه «کولارودا» و ترس هاکی کردن در فضاهای بسته کوهستانی این مکان یکی از محبوب ترین مقاصد گردشگری برای کسانی است که قصد کشف کردن پارک های عجیب را دارند. همچنین سنگ نوشته های باستانی زیادی نیز در این کوه ها متعلق به هندیان Anasazi وجود دارد، پس شما می‌توانید یک سری اکتشافات باستان شناسی نیز داشته باشید.

2- پارک ملی کوه های آتشفشانی- هاوایی
 
پارک ملی کوه های آتشفشانی


آیا تابحال روان شدن توده های آتشفشانی را از نزدیک دیده اید؟ به احتمال زیاد جواب منفی است. پارک ملی کوه های آتشفشانی در هاوایی این امکان را به گردشگران می‌دهد که تجربه خارق العاده فوران کردن آتشفشان را ببینند. مواد مذاب آتشفشان های فعال به اقیانوس آرام ریخته می‌شود درحالیکه سالانه حجم زیادی به جزایر هاوایی اضافه می‌کنند. گردشگران همچنین می‌توانند در جنگل های انبوه و شاداب بگردند و نیز در تونل های آتشفشانی زیرزمینی که توسط جریان آتشفشانی قدیمی‌ ایجاد شده اند پیاده روی کنند؛ تونل ها به اندازه ای بزرگ هستند که اتوبوس مسافرتی نیز می‌تواند از درونش بگذرد. حالا به نظرتان جذاب ترین بخش در مورد بازدید از پارک ملی کوه های آتشفشانی چیست؟ این حقیقت که پارک در هاوایی قرار دارد. و قطعا تجربه چنین سفری حتی خوشایند تر از سفر به زیباترین مکان هاست گویی که به بهشت سفر کرده اید.
 

1- پارک ملی Carlsbad Caverns- نیومکزیکو
 
Carlsbad Caverns
وقتش رسیده که علاقه مندان به غارها آماده شده و در پارک ملی Carlsbad Caverns در نیومکزیکو به غارنوردی بروند. هیچ کدام از پارک های دیگر به اندازه این مکان شبیه به مکان های ماورایی نیستند. پس گردشگران می‌توانند به تماشای استالاکتیت ها و استالاگمیت های عجیب و غریب در هر گوشه غار بروند. 116 غار متفاوت دیگر برای سیاحت وجود دارد و گردشگران می‌توانند سوار آسانسورهای زیرزمینی شده و به اعماق عمیق ترین غارها بروند. آیا جای دیگری هم هست که بتوانیم با فراغ بال به گردش و تفریح در عمق 750 فوتی زمین بپردازیم؟
 

فکر میکنید بازترین، بی مانع ترین و یکدست ترین جای زمین کجاست؟ در واقع زمینی مسطح و بایر در کشور استرالیا که امروزه ...

مسطح ترین جای کره زمین را بشناسید! +عکس
فکر میکنید بازترین، بی مانع ترین و یکدست ترین جای زمین کجاست؟ در واقع زمینی مسطح و بایر در کشور استرالیا که امروزه پوشیده از نمک است، از هر جای دیگری در دنیا مسطح تر است، درست مانند یک آینه! این آینه نمکی، دریاچه آیری نامیده میشود و اگر در زمین 9582.95 کیلومتر مربعی آن بایستید، تنها یک خط، مرز بین زمین و آسمان را به شما نشان میدهد. در این منطقه مملو از نمک کم تر موجود زنده ای تاب می آورد. اغلب آرامشی بی نظیر همه جا را فرا میگیرد و هیچ اتفاقی در این زمین باز و وسیع نمی افتد.
نشنال جئوگرافیک مجموعه ای از بهترین عکسهای موری فردریکز را منتشر کرده است. فردریکز طی 8 سال گذشته، 16 بار برای عکاسی به این منطقه سفر کرده است. وی عکسهای بی نظیری خلق کرده که میتوانید آنها را ببینید.
 
 
باران غافلگیرکننده
در اولین لحظه های سپیده دم، با بارش باران، انعکاس نورها قدری تغییر کرده است. بارش باران در این منطقه نمکین استرالیا بسیار نادر است
 
 Persian30.com |
 
رنگ قرمز جادویی
خلبانانی که از روی این منطقه پرواز میکردند، به عکاس گفته بودند که گاهی که منطقه خیلی خشک میشود، زمین به رنگ قرمز در می آید. به گفته عکاس، وی بعدها متوجه شد که رنگ قرمز را گونه ای ارگانیسم که تنها در محیط های بسیار نمکی زندگی میکند، به زمین میدهد. .
 
 
 
 
رنگ زرد استثنایی
به گفته عکاس، این عکس سپیده دم گرفته شده است. خط سیاه، مرز آسمان و زمین را نشان می دهد. خود عکاس می گوید که تا آن زمان، این رنگ زرد را در این منطقه تجربه نکرده بوده است.
  
 
 
در تعقیب ستاره ها
گرفتن این عکس سه ساعت طول کشیده است. می توانید منحنی هایی که دو ستاره درخشان به جا گذاشته اند را ببینید. می بینید که روی سطح آرام و بی مانع این منطقه، هیچ اتفاقی به جز بازتاب مهتاب در این سه ساعت روی نداده است
 
 
 
قاشی طبیعت
در این سرزمین خشک، رسیدن توفان با رعد و گرد و غبار، منظره ای شگفت را به وجود می آورد که می توانید لحظه ای از آن را در این عکس ببینید. عکاس چند عکس را کنار هم گذاشته و این تصویر پاناروما را به وجود آورده است.
 
 
  
مرز زمین و آسمان
این تصویر نیم ساعت بعد از غروب خورشید گرفته شده است. چنان که می بینید تنها یک خط ظریف، مرز آسمان و زمین را نشان می دهد. بارش باران روی انعکاس نورها موثر بوده است.
 
 
  
تنوع رنگها
در این عکس که درست بعد از گرگ و میش هوا گرفته شده است، تنها یک مرز سیاه در فاصله ای بسیار دور از عکاس، آسمان را از زمین جدا میکند. چنان که می بینید از نارنجی تا آبی تیره در این تصویر وجود دارد. عکاس به این بازه رنگی کاملا هشیار بوده است.

فکر کنید روی صخره های نارنجی رنگی قدم می زنید که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند...

اسرارآمیزترین نقطه زمین در ساری! + عکس
فکر کنید روی صخره های نارنجی رنگی قدم می زنید که لایه لایه زمین را بالا رفته اند و آب از بلورهای سنگی شان چکه می کند... رو که بر می گردانید، پشت سرتان زمین لایه لایه سبزآبی است... کمی آن طرف تر، لایه لایه زرد... فکر کنید مشتتان را زیر یکی از قندیل های سنگی گرفته اید و آب صخره ها را مزه مزه می کنید؛ ترش، خنک، متفاوت! بعد یکی پیدا شود و از جادویی بودن این معجون زرد رنگ بگوید که شفای بیماری هاست و دوای دو هزار درد! برای سفر به چنین سرزمین شگفت انگیزی حاضرید چه بهایی را بپردازید؟
مشابه این چشمه ها تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده،از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشورها محسوب می شوند.
یک بلیط به مقصد ساری کفایت می کند تا اسرارآمیزترین نقطه زمین را ببینید. اینجا سرزمین عجایب است. جایی که طبیعت، بازی رنگ ها و سنگ ها را بهانه چند قرن شگفت زدگی انسان ها قرار داده است. کافی است پایتان به چشمه های آب معدنی باداب سورت برسد تا این تابلوی اسرارآمیز را مقابل چشمانتان ببینید. پدیده حیرت آوری که در 68 كیلومتری شمال دامغان و 7 كیلومتری غرب روستای بادله قرار گرفته و دومین اثر میراث طبیعی ثبت شده ایران به شمار می رود.
باداب سورت دو چشمه دارد... با آب هایی که هر کدام رنگ، بو و مزه خودشان را دارند. یكی شور شور و دیگری ترش و شیرین!
چشمه شور باداب سورت استخر آبی كوچكی است كه معمولا در تابستان برای آب تنی استفاده می شود و درمان دردهای كمر، پا، روماتیسم، میگرن و امراض پوستی را به میهمانانش هدیه می دهد. روستائیان سنگ های این صخره ها را داخل آتش می گذارند و وقتی خوب داغ شدند، آنها را در آب گوگردی قرار می دهند و از آن برای التیام پوست و دردهای مختلف استفاده می كنند.
اما چشمه دیگر باداب سورت كه در نزدیکی این چشمه قرار گرفته، با آب زرد و نارنجی رنگش که از صخره ها نشت می کند، اكسید آهن را قعر صخره ها به زمین می آورد. آب های رسوبی این دو چشمه هزاران سال است که از كوه سرازیر می شوند و ده ها حوضچه كوچك رنگین را در دل صخره ها پر می کنند. حوضچه هایی که تماشای سرخی و زردی و سبزی آنها سر ذوقتان می آورد و باور طبیعی بودن منطقه را برایتان دشوار می کند. اما اگر خوش شانس باشید و بتوانید طلوع و غروب خورشید را هم در باداب سورت ببینید، از این هم شگفت زده تر می شوید! تلالو خورشید در حوضچه ها و انعكاس نور آنها در سایه روشن طبیعت شاید زیباترین صحنه ای باشد که در عمرتان دیده اید.
یک بلیط به مقصد ساری کفایت می کند تا اسرارآمیزترین نقطه زمین را ببینید. اینجا سرزمین عجایب است. جایی که طبیعت بازی رنگ ها و سنگ ها را بهانه چند قرن شگفت زدگی انسان ها قرار داده است.
چشمه های کهنسال
چشمه آب معدنی بادآب سورت نوعی ژئو پارك است که در ارتفاع 1841 متری از سطح دریا قرار گرفته است. برای دیدن این چشمه، باید به شهرستان ساری، بخش چهاردانگه، دهستان پشت كوه سفر کنید یا از جاده شهمیرزاد (سمنان)- ساری به سمت کیاسر حرکت کنید و در 35 كیلومتری كیاسر به سمت روستای اورست و مالخاست بروید. از اینجا به بعد، 25 كیلومتر جاده فرعی پیش روی شماست که ظاهرا آسفالت چندان مناسبی هم ندارد. هر چند که جاده های استان سمنان مسافت کمتری دارد و ایمن تر هستند اما در مقابل، جاده های استان مازندران (محور کیاسر) به مراتب زیباترند و به عنوان طولانی ترین جاده جنگلی کشور لقب گرفته اند که گذر از آن خالی از لطف نیست.
 
این چشمه که همزمان با آخرین چین خوردگی های البرز در دوران چهارم زمین شناسی شكل گرفته، از شمال با ارتفاعات و تپه های پوشیده از جنگلهای سوزنی برگ، از جنوب با دره، از شرق با ارتفاعات پوشیده از گیاهان بوته ای و درختچه و از غرب با معدن سنگ های تزئینی احاطه شده است.
اما باداب سورت به همین جا ختم نمی شود. اگر در امتداد این چشمه ها صدها متر به سمت شمال بروید، در ارتفاعات به باداب سورت قدیمی می رسید که البته از سال ها پیش خشک شده است اما آثار شگفت انگیز آن هنوز هم پابرجاست. غیر از این، باداب سورت دیگری هم وجود دارد که به باداب سورت کوچک یا شورسر معروف است.
این چشمه بسیار کوچک که در روستای اروست قرار گرفته، خواص درمانی بسیار بیشتری دارد و یکی از گردشگر پذیرترین نواحی روستای اروست به حساب می آید.
اسم و رسم چشمه ها
اگر معنای باداب سورت را از محلی های این چشمه بپرسید، برایتان خواهند گفت که باداب به معنی آب گاز دار است و سورت به معنای شدت اثر و این کلمه روی هم رفته معنای اثر آب گازدار را خواهد داد. با این حال، این چشمه ها در ایران به چشمه های طلایی یا قصر طلایی معروف شده اند که نامشان را از رنگ زرد و نارنجی شان وام گرفته اند.
شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که مشابه این چشمه ها تنها در سه کشور ترکیه، امریکا و نیوزلند وجود دارد که اتفاقا برخلاف باداب سورت که در کشور ما در حد یک چشمه محلی باقی مانده، از توریستی ترین جاذبه های طبیعی این کشورها محسوب می شوند.

مروارید جزایر اقیانوس آرام به شمار می آید، اما سعی کنید قصد سفر به آنجا نکنید، چراکه پول هایی که از جیبتان می رود، ممکن است دل شکسته تان کند!.....

گرانترین نقاط تفریحی در زمین! +عکس

این روزها که همه چیز هر روز گرانتر از دیروز می شود، مردم شاید کمتر بتوانند به مسافرت رفتن فکر کنند و بیشتر به دنبال تامین هزینه های ضروریات زندگی هستند.

 این در حالیست که از قدیم گفته اند "وصف العیش، نصف العیش". پس با خواندن این گزارش هرچند به صورت مجازی به گرانترین نقاط تفریحی روی زمین سفر کنید.

1. جزیره بورا بورا، فرانسه
یکی از جزایر اقیانوس آرام و به زعم بسیاری، زیباترین نقطه روی زمین است و مسافرانش به طور متوسط هر شب بیش از 800 دلار در آن خرج می کنند.

2. جزیره مورئا، فرانسه
مروارید جزایر اقیانوس آرام به شمار می آید، اما سعی کنید قصد سفر به آنجا نکنید، چراکه پول هایی که از جیبتان می رود، ممکن است دل شکسته تان کند!

سفر به این مروارید برای مسافرانش شبی بیش از 500 دلار خرج دارد.

3. جزیره پاردایز، مجمع الحزایر باهاماس
از جمله جزایر زیبای مجمع الجزایر باهامس در کوبا در آمریکای مرکزی است که مسافران آن هر شب باید 436 دلار برای خرج کردن در آن کنار بگذارند.

4. جزیره ویک، پورتوریکو
این جزیره هم در اقیانوس آرام و در کشور پورتوریکو قرار دارد. برای سفر به این جزیره هم باید توانایی خرج کردن شبی 430 دلار را داشته باشید.

5. شهر سوفریر، سنت لوسیا
از جمله شهرهای مهم کشور سنت لوسیا است و در دریای کارائیب در نزدیکی اقیانوس اطلس قرار دارد.

مسافرت به این شهر جزیره ای هم هر شب 417 دلار هزینه دارد.

6. شهر همیلتون، مجمع الجزایر برمودا
پایتخت مجمع الجزایر برمودا در شمال اقیانوس اطلس را هم به لیست گرانترین نقاط زمین اضافه کنید. برای سفر به این شهر هم باید توان خرج کردن شبی 415 دلار را داشته باشید.

7. منطقه مونته کارلو، موناکو
این منطقه هم که در کشور خودمختار موناکو در اروپای غربی و در نزدیکی فرانسه قرار دارد، ازجمله مناطقی از کره زمین است که باید برای سفر به آن حسابی پس انداز کنید.

برای اقامت در مونته کارلو شبی 406 دلار باید پول بپردازید.

8. ساوت همپتون، مجمع الجزایر برمودا
یکی دیگر از شهرهای مجمع الجزایر برموداست که مثل پایتخت، سفر به آن گران و پرهزینه است. برای سفر به این شهر هم باید شبی 393 دلار از جیب بدهید.

9. بخش پاگت، مجمع الجزایر برمودا
این بخش از مجمع الجزایر برمودا هم جایی در بین گرانترین ها دارد و برای اینکه به آنجا هم سفر کنید، یاید به اندازه شبی 374 دلار پول داشته باشید که در آنجا خرج کنید.

10. جزایر تورکس اند کایکوس
این جزایر که در جنوب شرق باهاما و شمال هائیتی قرار دارند از جمله گرانترین نقاط زمین هستند که برای اقامت در آن باید شبی به طور متوسط 352 دلار پول کنار بگذارید.

مالزی یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی از نظر اقتصادی است که در عین حال از تنوع فرهنگی زیادی برخوردار است.

آشنایی با مالزی

مالزی یکی از توسعه یافته‌ترین کشورهای آسیای جنوب شرقی از نظر اقتصادی است که در عین حال از تنوع فرهنگی زیادی برخوردار است.

این کشور از دو خشکی مجزا از هم تشکیل شده است که به نام‌های شبه‌جزیره مالی و بورنئو خوانده می‌شوند.

پایتخت آن کوالالامپور است اما وزارتخانه‌ها و مراکز اداری آن در شهر تازه تاسیس پوتراجایا مستقر هستند.

این کشور با کشورهای تایلند، اندونزی، سنگاپور، برونئی و فیلیپین همسایه است. این کشور در نزدیکی خط استوا واقع شده است به همین دلیل آب و هوای استوایی بر آن حاکم است و پوشیده از جنگل‌های انبوه است.

این کشور در گذشته جزو قلمرو امپراتوری بریتانیا محسوب می‌شد. کشور فدراتیو مالزی استقلال خود را در 31 ماه آگوست سال 1957 میلادی به دست آورد.

مالزی در سال‌های اخیر اجرای برنامه‌های توسعه‌ای را در دستور کار خود قرار داده است که سبب شده این کشور در زمره کشورهای صنعتی جهان دسته‌بندی شود.

malaysia Map

این کشور یکی از اعضای اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آ.سه.آن) است. این کشور همچنین عضو سازمان ملل متحد نیز هست.

نام مالزی برای این کشور زمانی انتخاب شد که حکومت فدراتیوی از مجموعه کشورهای آن منطقه شامل سنگاپور، برونئی شمالی و ساراواک در سال 1963 تشکیل شد.

فیلیپینی‌ها در همان زمان‌ها تلاش کردند نام مالزی که برآمده از نام قوم مالی است، را بر کشور خود بگذارند اما پیش از آنکه آنها بتوانند کاری انجام دهند، مالزی نام خود را ثبت کرد.

دسن

 آشنایی با جاذبه‌های گردشگری مالزی

 

دسن

سیاست در مالزی

کشور مالزی تحت نظر «یانگ دی-پرچوان اگونگ» که به معنی قانونگذار اعظم است اداره می‌شود که خیلی وقت‌ها از او با نام شاه مالزی یاد می‌شود.

قانونگذار اعظم مالزی برای دوره‌ای پنج ساله از میان سلاطین 9 ایالت سلنگور، پرلیس، ترنگانو، کدا، کلانتان، پهنگ، جهور و پرک انتخاب می‌شود. سران چهار ایالت دیگر مالزی در این انتخابات شرکت داده نمی‌شوند.

حدود قدرت شاه مالزی توسط قوانین فدرال ترسیم شده است و مجلس بر رفتار او نظارت می‌کند. او بر کار نخست‌وزیر و کابینه مالزی نظارت دارد.

در مالزی حزب برنده در انتخابات مجلس نخست‌وزیر را تعیین می‌کند. ماهاتیرمحمد، نخست‌وزیر سابق مالزی، کسی است که اصلاحات اساسی در ساختار اقتصادی این کشور ایجاد کرد و توانست جایگاه آن را در جهان ارتقا دهد.

او 20 سال نخست‌وزیر مالزی بود و سرانجام در سال 2003 میلادی خوداز قدرت کناره گرفت.

اقتصاد در مالزی

در دهه 50 میلادی مالزی تدوین برنامه‌هایی درازمدت برای توسعه با نام برنامه‌های پنج ساله مالزی را آغاز کرد. نخستین برنامه از این دست در سال 1955 میلادی آغاز به کار کرد.
این برنامه‌ها طی سال‌های بعد دوباره بازنگری شدند و سری جدید این برنامه‌های پنج ساله در سال 1965 اجرا شدند.

مالزی در سال 1971 میلادی تلاش کرد اقتصاد خود را که بیشتر به محصولات کشاورزی وابسته بود به اقتصادی تولیدی آن هم از نوع صنعتی تبدیل کند.

مسئولان این کشور با کمک انگلیسی‌ها حرکتی را آغاز کردند و به جای اتکا بر نیروی کار داخلی از کشورهای منطقه نیروی کار جذب کردند که بیشتر در معادن و زمین‌های کشاورزی به کار گرفته می‌شدند.

با سرمایه‌گذاری ژاپنی‌ها در صنایع سنگین طی چند سال صادرات به موتور محرکه تولید ناخالص داخلی مالزی تبدیل شد. مالزی توانست در دهه‌های 80 و 90 میلادی رشد متوسط هفت درصدی تولید ناخالص داخلی را به همراه تورم اندک به دست آورد.

این رشد اقتصادی سریع برای مالزی دردسرهایی نیز به همراه داشت. مهمترین معضل کمبود نیروی کار بود که سبب موج مهاجرت شدید به این کشور شد و نیروی کار غیرقانونی در این کشور افزایش یافت.

تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2006 میلادی 3/132 میلیارد دلار بود که 8/8 درصد آن در بخش کشاورزی، 47 درصد در صنعت و 1/44درصد در بخش خدمات تولید شده است.

10/68 میلیون نیروی کار در این کشور فعال است و نرخ بیکاری آن 5/3درصد است. 1/5 درصد مردم آن زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نرخ تورم آن 6/3درصد است.

این کشور منابع متوسطی هم از نفت در اختیار دارد و روزانه 611 هزار و 200 بشکه نفت صادر می‌کند.

صادرات عمده این کشور شامل تجهیزات الکترونیکی،‌نفت و گاز، چوب، روغن نخل، لاستیک، منسوجات و مواد شیمیایی است که به کشورهای آمریکا (8/18 درصد)، سنگاپور (4/15 درصد)، ژاپن (9/8درصد)، چین (2/7درصد)، تایلند (3/5درصد) و هنگ‌کنگ (9/4 درصد) صادر می‌شود.

عمده محصولات وارداتی این کشور شامل تجهیزات الکترونیکی،‌ماشین‌آلات، محصولات پتروشیمی، پلاستیک، وسایل نقلیه،‌ آهن و آلومینیوم و مواد شیمیایی است که از کشورهای ژاپن (3/13 درصد)، آمریکا (6/12 درصد)، چین (2/12 درصد)، سنگاپور (7/11درصد)، تایلند (5/5 درصد)، تایوان (5/5 درصد)، کره جنوبی (4/5 درصد) و آلمان (4/4 درصد) وارد می‌شود.

مردم مالزی

جمعیت مالزی در سال 2007 میلادی 24 میلیون و 821 هزار و 286 نفر بود که میانگین سنی آنها 4/24 سال بود. امید به زندگی در این کشور 76/72سال است.

بر اساس آمارهای سال 2003 میلادی 4/0 درصد از مردم این کشور به ویروس ایدز مبتلا بودند و دو هزار نفر هم جان خود را بر اثر این بیماری از دست دادند.

50/4درصد مردم این کشور از قوم مالی، 7/23 درصد چینی، 11 درصد اندونزیایی و 3/6درصد هندی هستند. زبان رسمی کشور مالزیایی باهاساست و زبان‌های انگلیسی، چینی و تامیل هم در آن رواج دارد.

ارتباطات در مالزی

4/342 میلیون خط تلفن ثابت در مالزی وجود دارد. به گزارش بی.بی.سی مالزی یکی از سخت‌ترین قوانین را در جهان برای روزنامه‌ها دارد. روزنامه‌ها در این کشور باید به طور سالانه مجوزشان را تمدید کنند.

صدا و سیمای ملی مالزی دو شبکه تلویزیونی و بسیاری از شبکه‌های رادیویی مالزی را در دست دارد و تعدادی شبکه خصوصی رادیو و تلویزیونی در این کشور فعال است.

در مالزی اینترنت کاربرد زیادی دارد و تعداد کاربران اینترنتی آن بالاست. 337 هزار و 674 میزبان اینترنتی در این کشور وجود دارد و در سال 2006 میلادی 11 میلیون و 292 هزار کاربر اینترنتی در مالزی وجود داشت.

مالزی در یک نگاه

مساحت 329،847 کیلومتر مربع
جمعیت 24،821،286 نفر
پایتخت کوالالامپور
واحد پول رینگیت
دامنه اینترنتی my.
پیش شماره 60+

اگر قطب‌نمایی به همراه نداشتید، ولی اتفاقاً یک سوزن یا میخ کوچک در جیبتان یافتید، این روش کمک ‌کار شما در ساخت یک قطب‌نما خواهد بود. البته احتمال استفاده از آن در شرایط واقعی کم است، ولی انجام آن کاری سرگرم ‌کننده است.با مالش دادن یک سوزن فقط در یک

اگر قطب‌نمایی به همراه نداشتید، ولی اتفاقاً یک سوزن یا میخ کوچک در جیبتان یافتید، این روش کمک ‌کار شما در ساخت یک قطب‌نما خواهد بود. البته احتمال استفاده از آن در شرایط واقعی کم است، ولی انجام آن کاری سرگرم ‌کننده است.

با مالش دادن یک سوزن فقط در یک جهت به آهن‌ربا - یا حتی احتمالاً چاقوی خودتان-، یا مالیدن آن فقط در یک جهت به پارچه ‌ی ابریشمی یا پنبه‌ای، سوزنْ مغناطیسی یا قطبی می‌شود؛ مانند سوزن قطب‌نما. (مثلاً با 30 بار مالش دادن سوزن به آهن ربا از طرف خودتان به سمت بیرون، سوزن به اندازه‌ی کافی خاصیت آهن ربایی پیدا می‌کند. همچنین مالش سر سوزن از پایین به بالا بر پارچه‌ی ابریشمی باعث می‌شود که سر سوزن نقطه شمال را نشان دهد). حتی می‌توانید آن‌ را در یک جهت میان موهای سر خود بکشید. توجه کنید که همیشه فقط در یک جهت مالش دهید.

 

آبشار رنگين‌كمان كارون طولاني‌ترين آبشار مصنوعي در كشور است كه طول آن از يك‌سو 150 متر و از سوي ديگر به 200 متر مي‌رسد و در كناره‌هاي پل هفتم اهواز ايجاد شده است.

طولاني ترين آبشار مصنوعي ایران در اهواز

 

مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري اهواز گفت: آبشار رنگين‌كمان كارون طولاني‌ترين آبشار مصنوعي در كشور است كه طول آن از يك‌سو 150 متر و از سوي ديگر به 200 متر مي‌رسد و در كناره‌هاي پل هفتم اهواز ايجاد شده است.
ارسلان جعفري‌شهني در گفت ‌وگو با ايسنا، منطقه خوزستان، اظهار كرد:‌ محيط شهري اثر مستقيمي بر ذهن و روان شهروندان دارد و هرچه محيط زندگي از خشونت سختي اشباع شده باشد، رفتار شهروندان هم متاثر از اين محيط، خشن مي‌شود؛ در مقابل هرچه محيط شهري ‌آرام‌تر بوده و رنگ‌هاي ملايم در فضاهاي شهري استفاده شود، رفتار شهروندان هم ملايم‌تر مي‌شود.
irtravel.com
وي افزود: ارتقای كيفيت فضاهاي شهري و عناصر متنوع سازنده محيط از مهمترين وظايف شهرداري است و در اين زمينه مي‌توان از عناصري مانند آب، نور، گياه و زمين استفاده كرد. شهر اهواز داراي اقليمي خاصي و‌ آب و هوايي گرم است و گذر طولاني‌ترين رودخانه كشور از ميان اين شهر، تضاد زيبايي ايجاد كرده است. اگر اين تضاد به‌درستي مورد استفاده قرار گيرد، مي‌توان با استفاده از عنصر آب، موجب زيبايي منظر شهر شد و اين ظرفيت موجود را براي بهسازي شهر به كار برد.
جعفري‌شهني تصريح كرد: با استفاده از رودخانه كارون و ساختارهاي فيزيكي متفاوت پل‌ها مي‌توان تركيبي از نورپردازي و آبنماها را در شهر ايجاد كرد؛ نورپردازي پل «سفيد»، نخستين اقدامي بود كه در اين زمينه انجام شد و پروژه نورپردازي و آبنماي پل هفتم هم شب گذشته به بهره‌برداري رسيد. نورپردازي پل هشتم اهواز هم بزودي آغاز مي‌شود و در اين پروژه، با استفاده از دو عنصر آب و نور، تركيبي زيبا ايجاد مي‌شود.
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري اهواز خاطرنشان كرد: در اين پروژه 6 الكتروپمپ 90 كيلواتي، آب را به بالاي پل انتقال مي‌دهند و پس از فيلتر كردن، آب از ارتفاع 35 متري به صورت آبشار در 2 رديف به پايين سرازير مي‌شود. 2 هزار و 750 نازل تمام‌استيل در اين آبشار استفاده شده و روشنايي و نورپردازي اين آبشار هم از طريق750 لامپ LED و 80 پروژكتور رنگي اجرايي شده است.
irtravel.com
وي ادامه داد: لوله‌هاي استفاده شده براي مكش آب از جنس فولاد با قطر 12 اينچ هستند. يك هدر مكش به قطر20 اينچ هم استفاده شده و لوله‌هاي رانش از جنس پلي‌اتيلن با قطرهاي 10 و 14 اينچ هستند. سيستم الكتريكال اين آبنما بسيار دقيق‌ نصب شده و از تابلوهاي برق «سافت‌درايو» در آن استفاده شده و پست برق 700 كيلو واتي هم براي اين آبشار به‌كار رفته است.
جعفري‌شهني گفت: در اين پروژه از كابل‌هايي استفاده شده كه مانع ايجاد حرارت بالا در پمپ‌ها مي‌شوند و به اين ترتيب عوامل تخريب پمپ‌ها حذف شده‌ است.
irtravel.com
مديرعامل سازمان زيباسازي شهرداري اهواز افزود: نورپردازي پل‌ها و ايجاد آبنماهاي موزيكال در اندازه بزرگ در پارك‌هاي ساحلي كارون در دستور كار قرار گرفته است؛ همچنين طراحي تعدادي از ميدان‌ها و ورودي‌هاي شهر اهواز و نصب مجسمه‌هاي سنگي و برنزي در پارك‌ها از ديگر برنامه‌هاي سازمان زيباسازي شهرداري اهواز است.
irtravel.com
وي تصريح كرد: اين پروژه‌هاي شهري پس از افتتاح در اختيار شهرداري‌هاي مناطق قرار مي‌گيرند. همچنين با آموزش تعدادي از پرسنل مناطق، كار حفاظت و نگهداري از اين تجهيزات انجام مي‌شود.
جعفري‌شهني با اشاره به اين‌كه نمونه آبشار پل هفتم در كشور وجود ندارد، گفت: نمونه چنين آبشاري با اين وسعت تنها در كشور كره جنوبي اجرايي شده است و تلاش مي‌كنيم اين نوع آبنما را در شكل‌ها و فرم‌هاي متنوع در مناطق مختلف اهواز ايجاد كنيم.

نوعی از معماری روستایی که در تمام دنیا کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا....

سومین روستای شگفت‌انگیز دنیا در ایران! + عکس
 طبق تصور بیشتر ایرانی‌ها روستای کندوان، یکی از 3 روستای سنگی - صخره‌ای دنیا، در حوالی تونل کندوان قرار دارد اما در حقیقت اینطور نیست و این روستای شگفت‌انگیز و منحصربه فرد در استان آذربایجان شرقی، تبریز قرار دارد.
 
مرجع اطلاع رسانی گردشگری: پروفسور دیوید رول، باستان شناس مشهور انگلیسی معتقد است این روستا محل هبوط حضرت آدم است و احتمالا بهشت عدن در آن جا واقع شده است. در حالی‌که اطمینانی در صحت گفته‌های این باستان شناس انگلیسی وجود ندارد.
 
روستای کندوان
 
روستایی که مردمان آن سال‌هاست در دل کوه‌ها و صخره‌های سنگی زندگی می‌کنند. این سال ها یعنی 700 سال قبل همزمان با یورش مغول ها؛ یعنی 700 سال است مردم روستای کندوان در دل خانه‌هایی فرو رفته در صخره‌های ماسه‌ی فشرده زندگی می‌کنند.
 
irtravel.com


نوعی از معماری روستایی که در تمام دنیا کم‌نظیر است و انقدر حیرت آور است که سالانه تعداد زیادی از گردشگران را به سوی خود می‌خواند، آنقدر که دیگر اهالی روستا از دید و بازدیدهای گردشگران کلافه شده‌اند و از حضور آنها در روستا گلایه می‌کنند!
 
irtravel.com
 
خانه‌های مخروطی و دوکی شکل 2 تا 3 طبقه مهم‌ترین ویژگی این روستا و دلیل جذب گردشگران هستند. این روستا به عقیده کارشناسان با نوع معماری خاص خود نشان دهنده شکل ویژه‌ای از معماری و الگوی سکونت انسان‌ها، نمونه منحصر به فردی از نحوة استقرار و زندگی جماعت‌های اولیه انسانی در دوره‌های بسیار دور تاریخی است.
 
irtravel.com
 
تاریخ نگاران می‌گویند اهالی این روستا در قرن هفتم هجری برای در امان ماندن از حمله مغول‌ها به دشت مقابل روستای کندوان فعلی مهاجرت کرده و بعد از گذشت مدت زمانی به تدریج حفاری را شروع کرده و خانه‌های سنگی خود را ساخته و در آن پناه گرفته‌اند.
غارهای دستکن و خانه‌های کله قندی این روستا که توسط اهالی حفاری شده‌اند شگفت انگیرترین آثار تاریخی بشری را در تمام دنیا رقم زده‌اند.
 
روستای کندوان
 
در دل تپه‌های این روستا صدها آغل، انبار و اتاقک حفاری شده است و البته در کنار خانه‌های شگفت انگیز خود چشمه آب معدنی دارد که اهالی می‌گویند برای درمان بیماری‌های کلیوی مفید است.
 
روستای کندوان

این روستا جزو 3 روستای شگفت انگیز دنیا و یکی از روستاهای استان آذربایجان شرقی است که در دهستان سهند بخش مرکزی شهرستان اسکو واقع شده‌است. اگربه این روستای بی نظیر سفر کردید بدانید عسل سوغات مسافران کندوان است.
هتل صخره‌ای کندوان هم پیشنهادی برای اقامت در این روستای زیبا است. این روستا آنقدر جاذبه‌های طبیعی و زمین شناسی و مردمی دارد که حتی اگر یک هفته هم در آن اتراق کنید باز وقت رفتن دوست ندارید روستا را ترک کنید.
 
irtravel.com

پروفسور كردوانی همچنین می‌گوید: «سوراخ‌ نبودن لایه ازون در فضای بالای كویر لوت از مهم‌ترین قابلیت‌های این دشت بزرگ ایران است و اشعه آفتاب در كویر لوت نه تنها خطرناك نیست، بلكه خاصیت درمانی نیز دارد، بنابراین، ماسه درمانی و آفتاب‌درمانی از قابلیت‌های مهم كویر لوت است».به گزارش خبرگزاری میراث

بیابان؛ سفره پربركت، اما متروك ایران

 

پروفسور كردوانی همچنین می‌گوید: «سوراخ‌ نبودن لایه ازون در فضای بالای كویر لوت از مهم‌ترین قابلیت‌های این دشت بزرگ ایران است و اشعه آفتاب در كویر لوت نه تنها خطرناك نیست، بلكه خاصیت درمانی نیز دارد، بنابراین، ماسه درمانی و آفتاب‌درمانی از قابلیت‌های مهم كویر لوت است».

به گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی، وی یكی دیگر از جاذبه‌های گردشگری این منطقه را برنزه كردن پوست برای گردشگرانی كه علاقه بسیاری به این امر دارند، می‌داند، ضمن اینكه توریست‌‏ها نیز در شب، كویر لوت را محل مناسبی برای رصد ستارگان می‌‏دانند.

براساس گزارش‌های موجود، درجه حرارت در قسمت میانی كویر لوت بسیار بالاتر از صحرای آفریقا و نواداست، به طوری كه صحرای آفریقا و عزیزیه لیبی 57 درجه است اما در دشت لوت 65 درجه گزارش شده است. یك ژنرال انگلیسی در ایران پس از دیدار از كلوت‌ها می‌گوید: «آثار مهم كلوت‌ها از عجایب طبیعت است و كسی كه از این منطقه عبور می‌كند، از شگفتی آن به خود می‌لرزد و این حس القا می‌شود كه انسان در ساخت و ساز آنها نقش داشته است».

نگرش جهانی به كویر:

سازمان ملل متحد سال ۲۰۰۶ را به عنوان سال بین‌المللى کویر و کویرزدایى نام‌گذارى کرد. این اقدام به منظور افزایش آگاهى عمومى مردم جهان به منظور حمایت از تنوع زیستى سرزمین‌هاى خشک که یک‌سوم کره زمین را تشکیل مى‌دهند و نیز حمایت از دانش بومى ۲ میلیارد انسانى که در کویر زندگى مى‌کنند صورت گرفته است.

غول بیابان بیدار می‌شود:

دانشمندان پیش‌بینی می‌كنند زمین تا سال 2100 میلادی خشكسالی‌های شدید به خود خواهد دید و تا آن زمان 30 درصد كل این سیاره خاكی بیابان می‌شود. به گزارش ایسنا، خشكسالی بیشتر دامن كشورهای پیشرفته را خواهد گرفت و فوج عظیم گرسنگان و تشنگان در این سرزمین‌ها قد علم خواهند كرد چرا كه كشاورزی این كشورها نابود خواهد شد.

بیابان؛ سفره پربركت، اما متروك ایران

بیابان‌زایی پدیده‌ای است كه باعث كاهش قوه بارخیزی و تولیدی خاك می‌شود و حدود 14 درصد مردم جهان در مناطق كویری و بیابانی زندگی می‌كنند. دكتر محمدطاهر نظامی مدرس دانشگاه نیز معتقد است: «خشكی و كم آبی، شور شدن، قلیایی، زه‌دار شدن و از بین رفتن عناصر حاصلخیز خاك از عوامل اصلی بیابان‌زایی هستند كه نهایتاً منجر به ضعف پوشش گیاهی می‌شوند كه محدودیت زندگی گیاهی و جانوری را به دنبال دارد».

وی با اشاره به مناطق خشك و نیمه خشك دنیا كه 40 درصد سطح كره خاكی را تشكیل می‌دهند، یادآوری كرد: حدود 800 میلیون نفر از مردم جهان در مناطق كویری و بیابانی زندگی می‌كنند». این مدرس دانشگاه اكوسیستم‌های بیابانی را ضعیف و شكننده می‌داند و می‌افزاید: «‌بی‌توجهی به مراتع فقیر و چرای نامناسب و بی رویه باعث تبدیل آن اراضی به بیابان می‌شود، دخالت‌های غلط انسان در طبیعت باعث شده شتاب بیابان‌زایی از فعالیت‌های بیابان‌زدایی پیشی بگیرد به‌طوری كه به گفته برخی كارشناسان هر سال بخش عظیمی از كشور با شدت یك درصد به سوی بیابان‌زایی پیش می‌رود».

وی با اشاره به برنامه‌های اصلاح مراتع بیابانی از 40 سال پیش تاكنون تصریح كرد: «نهال‌كاری، بذركاری، عملیات نظارت، قرق بخش عظیمی از مناطق بحرانی، تثبیت تپه‌های شنی متحرك و حتی استفاده از مالچ نفتی از جمله اقداماتی است كه در جهت بیابان‌زدایی انجام گرفته است».

ایران، یكی از كشورهای پیشرو و با سابقه در اجرای برنامه‌های بیابان‌زدایی در منطقه و جهان است و در سال‌های پیش از انقلاب با اجرای موفق طرح‌های مبارزه با بیابان‌زایی، مردمی كه گرفتار غول بیابان بودند به همكاری با مجریان طرح پرداختند و در نهایت ایران جزو پنج كشور موفق در اجرای برنامه‌های مهار بیابان‌زایی و تثبیت شن‌های روان شناخته شد و در سال‌های اخیر نیز امكانات و بودجه برای بیابان‌زدایی دو تا سه هزار برابر شده، اما به دلیل مدیریت ضعیف بخش منابع طبیعی غول بیابان دوباره به پا‌خاسته و فعال شده است.   

 

البته این استقبال توریست های منطقه دلایل دیگری مثل نزدیکی کشورها و شباهت های فرهنگی و مذهبی هم دارد که باعث می شود ایران پس از اردن در رده دوم مقاصد توریسم سلامت در میان کشورهای مسلمان قرار گیرد.بررسی‌ها نشان می دهد که هر توریسم سلامت در ایران 3 برابر

ایران، دومین مقصد گردشگری سلامت

البته این استقبال توریست های منطقه دلایل دیگری مثل نزدیکی کشورها و شباهت های فرهنگی و مذهبی هم دارد که باعث می شود ایران پس از اردن در رده دوم مقاصد توریسم سلامت در میان کشورهای مسلمان قرار گیرد.

بررسی‌ها نشان می دهد که هر توریسم سلامت در ایران 3 برابر توریسم‌های عادی ارزآوری دارد. به طور دقیق تر، هزینه‌ای که بیماران خارجی در ایران می‌کنند، تنها 30 درصد در بخش درمان است و مابقی صرف اقامت و گردشگری می‌شود.

 

گردشگری در آب های شفابخش

طبیعت متنوع ایران هم فرصت خوبی است تا گردشگران خارجی از امکانات آب درمانی، لجن درمانی و گیاه درمانی در ایران استفاده کنند. در حال حاضر بیش از 200 چشمه آب معدنی در کشور شناخته شده که خواص‌ درمانی‌ آنها به تایید ستاد توریسم‌ درمانی‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ رسیده است و این سازمان از چندی پیش اقدام به معرفی‌ این‌ چشمه‌ها از طریق موسسات‌ تحقیقات‌ بین‌المللی‌ کرده و مطالعه روی خواص درمانی این چشمه ها را به تیم های مطالعاتی خارجی سپرده است.

 

تعداد صفحات : 68